І. Карпенко-Карий "Сто тисяч". Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 8-го класу на тему: "І. Карпенко-Карий "Сто тисяч". Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання"
Перегляд файлу

Тема: І. Карпенко-Карий "Сто тисяч". Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Засоби сатиричного змалювання (8 клас)

Очікувані результати:

предметні компетентності: учні самостійно читають текст комедії, коментують твір та вчинки дійових осіб;  характеризують образи у творі; визначають основні засоби змалювання образу Герасима Калитки;

ключові компетентності: учні визначають проблеми, порушені у творі, розуміють їх актуальність для сучасного життя; висловлюють судження про бездуховність людини, про сенс людського життя;  прогнозують можливі наслідки нерозумної діяльності;

емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють те, що бездуховність – прояв зла в житті людини. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет І. Карпенка-Карого, кольорові картки, буктрейлер, таблиці, тести.

План уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Літературна вікторина.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1. Слово вчителя.

2.2. Робота в зошитах.

2.3. Перегляд буктрейлеру до трагікомедії «Сто тисяч».

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1. Бесіда за змістом твору.

3.2. Асоціативний кущ.

3.3. Установіть відповідність.

3.4. Гра в дійових особах.

IV. Підсумок уроку.

4.1. Проведення тестового опитування.

4.2. Метод «Карусель».

4.3. Індивідуальне оцінювання учнів .

V. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Літературна вікторина.

- Підтвердіть або спростуйте думку, якщо ви згодні, то піднесіть зелену картку, якщо ні – червону.

1. І. Карпенко-Карий народився на Сумщині. (Ні)

2. На одинадцятому році життя майбутній драматург почав учитись у Бобринецькій повітовій школі. (Так)

3. Коли Іванові було чотирнадцять років, батько влаштував його працювати секретарем у повітовому суді. (Ні)

4. Під наглядом поліції Іван Карпович перебував, коли жив у Бобринцях. (Ні)

5. І. Карпенко-Карий написав 18 п’єс. (Так)

6. У своїх творах Іван Карпович виявляє глибоке співчуття до трудящих, показує їх ненависть до хижаків-капіталістів. (Так)

7. Писати І. Карпенко-Карий почав ще у Бобринцях, навчаючись в університеті. (Ні)

8. Перша назва комедії «Сто тисяч» — «Гроші». (Так)

9. Гроші — улюблена тема розмов Герасима Калитки. (Так)

10. Роль Герасима Калитки прекрасно виконав Панас Саксаганський, рідний брат письменника. (Ні)

11. «Сто тисяч» І. Карпенка-Карого належать до реалістичної соціально-побутової драми. (Ні)

12. В Єлисаветграді Тобілевич розпочав нелегальну політичну діяльність. (Так)

 

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1. Слово вчителя.

Повідомлення теми і завдань уроку.

 

2.2. Робота в зошитах.

Учні записують тему уроку в зошити.

 

2.3. Перегляд буктрейлеру до трагікомедії «Сто тисяч».

 

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1. Бесіда за змістом твору.

- Яке враження у вас виникло після повного прочитання твору?

- Чому Калитка різко змінив свою думку щодо вибору нареченої для свого сина?

- Чи вдалося Калитці насправді обманути Невідомого під час обміну фальшивих грошей у вагоні? Обгрунтуйте свою думку.

- Яких скупих героїв зарубіжної літератури вам нагадує Герасим Калитка?

- Які слова цього героя дають надію на те, що він усвідомив свою найбільшу помилку і зробив відповідний висновок? Знайдіть і прочитайте ці слова.

- Поміркуйте, які б поради ви дали б Герасиму?

- Який момент у творі кульмінаційний?

- Які проблеми порушує І. Карпенко-Карий у трагікомедії «Сто тисяч»?

- Чи випадковими іменами І. Карпенко-Карий наділив Калитку (гаманець із грошима), Пузиря (виріб із тонкої гуми, який можна луснути під час надування) і Бонавентуру (античний філософ, який вирізнявся красномовством)? Свою думку обгрунтуйте.

 

3.2. Асоціативний кущ.

- У своїх зошитах зобразіть асоціативний кущ до характеристики Герасима Калитки.

 

3.3. Установіть відповідність.

Дійова особа

Соціальний (родинний) статус

Роман

Кум Герасима, крестьянин

Савка

Багатий крестьянин

Гершко

Син Герасима

Бонавентура

фактор

 

копач

 

Репліка

Дійова особа

Глянеш навколо – усе твоє: там череда пасеться, там орють на пар… і колосується жито – і все то гроші, гроші, гроші…

Герасим Калитка

От і тепер: післязавтрього строк платить Жолудю за землю, держу там у нього шматочок, а тут не вистача.

Бонавентура

Прощайте. Дай вам Бог з моєї легкої руки зробиться міліонером!

Невідомий

Нема краще, як м*ясо свинина, а риба линина. Хе-хе-хе!

Роман

 

Савка

 

3.4. Гра в дійових особах.

Заздалегідь підготовлені учні розігрують четверту дію, Х-ХІІ яви.

 

3.5. Бесіда за інсценізацією.

- Чи таким ви уявляли героїв?

- Наскільки вдало передано внутрішню суть кожного образу?

- Які риси вдачі яскраво передано?

- Чи змінили б ви щось у даній грі? Чому?

 

IV. Підсумок уроку.

4.1. Проведення тестового опитування.

1. За що Герасим дорікав Климу зранку? Бо той:
а) проспав;                                                          б) не нагодував увечері худобу;
в) вже зранку їсть хліб, який взяв без дозволу;       г) не накосив коням трави.

2. Копач назвав робітників Герасима:
а) сараною;          б) прожорами;             в) товстунами;            г) худобою.

3. Копачеві наснилося, що він викопав гроші і приїхав до:
а) Києва;             б) Парижа;                 в) Лондона;                  г) Нью-Йорка.

4. Думок у Герасима було стільки, як:
а) листячка на дереві;                                      б) хмар на небі;            

в) піску в морі;                                                    г) худоби в Жолудя.

5. За фальшиві гроші Герасим хоче викупити землі:
а) Пузиря;               б) Смоквинова;          в) Чобота;            г) найбагатшого купця.

6. Хто у героїв п’єси постійно полюбляв повторювати: «Опит — велике діло»?
а) Параска;           б) Копач;                   в) Герасим;                       г) Савка.

7. На низинці Копач пропонує Герасиму:
а) посадити садок;                                            б) збудувати ферму;
в) викопати колодязь;                                      г) зробити власний ставок.

8. Ідучи до Пузиря, Копач із собою взяв:
а) шматок сала і хліб;                                    б) глек сметани;
в) хліб з часником;                                            г) домашньої ковбаски.

9. На думку Копача, біди не чинить:
а) запас їжі;           б) сотня грошей;       в) раціональна думка;        г) теплий одяг.

10. Герасиму не подобалося в Копачеві те, що той:
а) постійно надавав поради;                                       б) просив у нього їсти;
в) хвалився своїми досягненнями у розкопках;
г) намагався зверхньо поводити себе у ставленні з ним.

11. «Блажен чоловік, іже скоти милує»,— так висловився Герасим, коли:
а) Копач просив у нього коней, щоб поїхати до Пузиря;
б) дізнався про зневажливе ставлення Жолудя до своєї худоби;
в) Параска звернулася до нього з проханням дати їй коней, щоб з’їздити до церкви;
г) бачив, як Клим годує худобу.

12. Герасим порівнював Параску з:
а) пишною квіткою;            б) конякою;            в) бджолою;               г) соловейком.

 

4.2. Метод «Карусель».

Учні сідають двома колами - обличчям одні до одних. Учасники вправи, які сидять у внутрішньому колі, коротким реченням формулюють своє головне враження від трагікомедії "Сто тисяч". За командою вчителя зовнішнє коло переміщується на один стілець за годинниковою стрілкою. Учасники гри з зовнішнього кола коротким реченням висловлюють враження від твору, враховуючи щойно почуту і власну думку. Надалі після кожного переміщення зовнішнього кола на один стілець представники внутрішнього і зовнішнього кіл почергово роблять те саме, акумулюючи в короткому реченні власне і почуте враження. Коли кожен висловить свою думку, учасники вправи вибирають по одному представнику внутрішнього і зовнішнього кіл, які висловлюють узагальнені думки, а двоє чи четверо рецензентів оцінюють, наскільки у цих висновках були враховані їхні власні думки.

 

4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.

 

V. Домашнє завдання.

Заповніть літературний паспорт трагікомедії «Сто тисяч». За бажанням напишіть твір-роздум «Я – Герасим Калитка».

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Українська література: підручник для 8 класу загальноосвітн. навч.  закл. / О. М. Авраменко – К.: Грамота, 2016. – 256 с.
  2. Українська література 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх

навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р.

  1. Півень Л. М. Активізація пізнавальної діяльності школярів шляхом використання інтерактивних методів навчання. – Миколаїв, 2003.
  2. Українська література. Інтерактивний довідник-практикум із тестами. Підготовка до ЗНО. / І. Літвінова, Ю. Гарюнова, З. Тищенко, С. Бутко – Вид-во «Ранок», 2018. – 384с.

 

docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
3790
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку