Дана презентація містить розробку уроку української літератури в 5 класі НУШ і призначена для ознайомлення здобувачів зі змістом казки "Запорожці" та її аналізу, а також знайомством з письменником.
Іван Нечуй-Левицький “Запорожці”Осмислення минулого в казці. Реальне та фантастичне у казці
Номер слайду 2
ВІЗИТНА КАРТКА ПИСЬМЕННИКА
Номер слайду 3
Завдання. Запишіть факти з біографії І. Нечуя-Левицького, давши відповіді на запитання: Де і коли народився письменник?Де навчався?Ким працював?Що написав?Коли помер?
Номер слайду 4
Казка “Запорожці”. Історія написання творуІвана Нечуя-Левицького особливо приваблювала українська старина, історія славного козацтва. Образи гетьманів, запорожців були для нього уособленням національного ідеалу, волелюбності і нескореності духу народу, його кращих якостей. 1872 року він написав історично-фантастичну казку «Запорожці», яку вперше було надруковано у Львові в журналі « Правда» в1873 році. Через захоплення рідною історією, культурою, мовою, славним минулим свого народу Нечуй-Левицький потрапив під нагляд поліції, а його казка «Запорожці» неодноразово підлягала царській цензурі.
Номер слайду 5
ПАСПОРТ ТВОРУТема - нагадування сучасникам про призабуту славу Запорізької Січі та запорожців – захисників та оборонців всього українського. Ідея - уславлення героїки минулого українського народу – гімн волі та звитяги запорожців.
Номер слайду 6
ПАСПОРТ ТВОРУПроблематика:1. Національні проблеми (проблема підневільного стану України);2. Соціальні проблеми (нужденне існування українського народу);3. Історичні проблеми (героїчне минуле більш сучасне, ніж зачаровано-приспане сьогодення).
Номер слайду 7
ПАСПОРТ ТВОРУКомпозиція: це своєрідне обрамлення, у якому початок і фінал – це реалістичні картини життя українців ХІХ століття, а основна частина поєднує в собі сучасні картини з минулим (100 років тому). У творі поєднуються минуле й сучасне, реальне і фантастичне. Позасюжетні елементи в творі: пейзажі, картини природи.
РОБОТА ЗІ ЗМІСТОМ КАЗКИ. СЛОВНИЧОКЛоцман – провідник суден, добре обізнаний із певною ділянкою моря, річки або каналу. Дніпровські пороги – кам'янисті поперечні підвищення дна річки, що перетинають її спокійну течію. Байдак – великий човен. Ненаситець – найстрашніший та найпідступніший поріг на Дніпрі, де розбивались човни і гинули люди. Характерник – чарівник, козак-чаклун. Запорозький кош (кіш) – козацький військовий табір на чолі з кошовим отаманом. Шинкарі – продавці горілки.
Номер слайду 10
РОБОТА ЗІ ЗМІСТОМ КАЗКИ. БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМЗа які якості цінували лоцмана?Куди Карпо потрапив після трагедії на порогах? Опишіть це місце. Кого він там зустрів?Яку умову поставив гетьман Марусі Музиківні?Хто допоміг Карпові й Марусі повернутися в Україну?Хто був «високий, як Палій, гарний, як Мазепа, сміливий, як Богдан Хмельницький »? Поміркуйте, чому в цього літературного героя немає імені. Розкажіть історію Марусі Музиківни й гетьмана. За що була покарана Маруся?Чому український народ жив бідно? У чиїх руках були багатства козацьких земель?
Номер слайду 11
РЕАЛЬНЕ І ФАНТАСТИЧНЕ У ТВОРІЧитаючи казку, визначте реальне та фантастичне і заповніть письмово таблицю:{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}РЕАЛЬНЕ У КАЗЦІФАНТАСТИЧНЕ У КАЗЦІ
Номер слайду 12
ПІДСУМОК УРОКУ
Номер слайду 13
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПрочитати казку І. Нечуя-Левицького “Запорожці” (електронний підручник: сторнки 164-174). Підготувати усні відповіді на запитання за змістом прочитаної казки (слайд 10). Письмово підібрати портретну характеристику до персонажів казки (слайд 8). Письмово заповнити таблицю “Реальне та фантастичне у казці” (слайд 11).