: І СЛОВОМ, І ПЕНЗЛЕМ, АБО ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ НАУКОВЕ Й МИСТЕЦЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ МИНУЛОГО

Про матеріал
Учні мають навчитися: • характеризувати • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни: «; • характеризувати та оцінювати діяльність ; • пояснювати причини та нас; • показувати на карті територіальні зміни, які відбулися внаслідок ліквідації адміністративно-територіального устрою на території Вольностей Війська Запорозького; • називати основні події та встановлювати їхню хронологічну послідовність; • розвинути вміння аналізувати та систематизувати матеріал, працювати з історичними джерелами, зіставляти інформацію з різних історичних джерел, робити висновки, узагальнення й порівняння, працювати з картою, давати характеристику історичному діячеві.
Перегляд файлу

 

Тема: І СЛОВОМ, І ПЕНЗЛЕМ, АБО ЧИМ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ НАУКОВЕ Й МИСТЕЦЬКЕ ОСМИСЛЕННЯ МИНУЛОГО

Практичне заняття

 

Учні мають навчитися:

  характеризувати

• застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни: «;

• характеризувати та оцінювати  діяльність ;

  пояснювати причини та нас;

• показувати на карті територіальні зміни, які відбулися внаслідок ліквідації адміністративно-територіального устрою на території Вольностей Війська Запорозького;

  називати основні події та встановлювати їхню хронологічну послідовність;

• розвинути вміння аналізувати та систематизувати матеріал, працювати з історичними джерелами, зіставляти інформацію з різних історичних джерел, робити висновки, узагальнення й порівняння, працювати з картою, давати характеристику історичному діячеві.

Основні поняття.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок

Форма уроку. Практичне заняття

Перебіг уроку

І. Підготовчий етап (5 хв.)

       1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

Для активізації пізнавальної діяльності учнів використовуємо вправу «асоціації»: роздивившись «Портрет Лесі Українки» І.Труша на стор.166, скласти у парах асоціативний кущ про зовнішність і характер портретованої, використовуючи прикметники. Орієнтовні відповіді: зосереджена, сумна….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Водночас заохочуємо учнів висловити міркування щодо кольорової гами портрета та характерних рис епохи, використовуючи коментар до портрету

ІІ. Основний етап (25-30 хв.)

  1.       Оголошення теми, визначення навчальних цілей (очікуваних результатів) уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Згадаємо…

Дізнаємося…

з’ясуємо…

 визначимо…

 оцінимо…

 

2. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок.

            1. Як прислужилася українській справі Леся Українка?

Учні мовчки читають текст підручника про творчий шлях Л.Українки. По завершенні вчитель роздає відкоригований текст підручника, де потрібно відновити істинність тексту, виправляючи хронологічні, фактичні помилки.

Текст для вправи «Редактор»

Леся Українка – творче ім’я видатної української письменниь ці Людмили Петрівни Косач (1865–1913). До літературної творчості Леся взялася не досягши й дванадцятирічного віку. Чудово грала на фортепіано й мріяла про хореографічну кар’єру. Проте через хворобу мусила відмовитися від багатьох улюблених занять. Натомість наполегливо вчилася. Вільно володіла двома мовами.

Романи  Лесі Українки належать до найдосконаліших творів світової літератури. Та мистецтво слова – не єдина царина, до якої докладала праці Леся Українка. З надзвичайним завзяттям бралася вона до справ _________ життя тогочасної України. І завжди – чи то співпрацюючи з українськими газетами й журналами, чи то клопочучись про створення __________ для народного читання – виявляла твердість характеру й несхитну волю до чину.

Вчитель вибірково перевіряє завдання та пропонує пригадати вірші Л. Українки, які читали і вчили напамять.

До тебе, Україно, наша бездольная мати,

 Струна моя перша озветься.

 І буде струна урочисто і тихо лунати,

 І пісня від серця поллється.

2. Що було для Лесі Українки джерелом наснаги й творчості?

На цьому етапі уроку роботу організовуємо в послідовності, запропонованій у підручнику. Учні пригадують правила опрацювання історичного оповідання (стор.117 підручника)

 ЯК ПРАЦЮВАТИ З ІСТОРИЧНИМ ОПОВІДАННЯМ

 1. Спочатку прочитайте оповідання мовчки, обмірковуючи, якому історичному періоду та яким подіям чи постатям воно присвячене.

2. Визначте, яка історична інформація (про якого історичного діяча або які події) лежить в основіоповідання, а що в ньому є вимислом авторів.

 3. Поміркуйте, яку історичну інформацію допомагають зрозуміти вигадані деталі, герої, обставини.

4. Прочитайте оповідання ще раз відповідно до завдання вчителя (за ролями, частинами, вибірково, ланцюжком).

5. Дайте відповіді на запитання до оповідання.

6. Порадьтеся з однокласниками з приводу прочитаного. Що сподобалося в оповіданні? Як його можна проілюструвати?

Далі вони знайомляться зі змістом історичного оповідання «І все таки », за ролями, мовчки та ланцюжком, заповнюючи таблицю у зошиті

 

 

 

Справжній історичний факт

 

Вигадка авторки

 

5 історичних фактів, які стосуються Лесі Українки

 

Що було для Лесі Українки джерелом наснаги й творчості?

 

Як вигадані деталі оповідання допомагають глибше зрозуміти подробиці життя Лесі Українки?

 

Згадаємо…

Дізнаємося…

з’ясуємо…

 визначимо…

 оцінимо…

Це питання уроку вивчається за допомогою опису-розповіді та евристичної

За наявністю часу 2 учні, які отримали випереджальні завдання, розповідають про долю запорожців після зруйнування Січі, супроводжуючи свою розповідь роботою з картою.

3. Як художні образи в мистецькому творі допомагають оживити картини минулого?

 

 Вправа «Картограф». Учням пропонується уявити себе мандрівниками, що подорожують від Києва до  Каїра, враховуючи, що за часів Лесі Українки ще не було авіасполучення. Завдання: прокласти морський та суходільний шляхи  від Києва до Каїру.

На цьому етапі уроку роботу організовуємо в послідовності, запропонованій у підручнику. Учні знайомляться зі змістом навчального матеріалу… Для активізації пізнавальної діяльності учнів…Вправа « Хмара слів» Роздивіться хмару слів. Становище якої верстви суспільства вона відображає? Чому? Що нагадує вам малюнок? Який стосунок до поняття має наведена дата? Відповідь – становище селянства.

 

C:\Users\STAS\Desktop\61963_original.jpg

Вправа «Кынотеатр». Учны переглядають заздалегідь  фрагменти, намагаючи… За наявністю часу 2 учні, які отримали випереджальні завдання, розповідають про своъ улюблены к.

 

ІІІ. Завершальний етап (10 хв.)

  1. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.

Варіантом організації цього етапу може бути написання статті в шкільну газету «Кліо» у вигляді есе. Зразок оформлення есе вчитель надає на окремому аркуші кожному учневі.

Ім’я    Дата 

 Тема «Чи змінився би хід історії України, якщо б Запорізька Січ не була зруйнована російським царизмом»

  1. Я вважаю, що …

Аргументи «за»

  •                  

Аргументи «проти»

  •                  
  1. Ваше ставлення до проблеми

(обсяг обмежений)

2.Підведення підсумків уроку.

Використовуючи метод «Уявний мікрофон», учні, узагальнюючи вивчене, наводячи аргументи, висловлюють міркування.

Учні записують свої враження від уроку в таблицю.

Плюс (+)

Мінус (-)

Цікаво

 сподобалося на уроці: інформація і форми роботи, які викликали позитивні емоції, корисність тощо

не сподобалося, наприклад, здалося нудним, викликало неприйняття, залишилось незрозумілим

цікаві факти, про які дізналися, запитання, що зявилися, роздуми тощо

 

3. Домашнє завдання

 Підготуйте повідомлення про один з літературних творів на історичну тему.

 Як художні образи в мистецькому творі допомагають оживити

картини минулого?

 

 

docx
Додано
2 листопада 2020
Переглядів
3229
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку