Тема уроку: Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини у казці «Синдбад-Мореплавець»
Мета уроку: поглибити знання учнів про культуру арабського світу, особливості арабських казок у зіставленні з українськими.
Дати характеристику літературному персонажу на підставі вчинків, взаємозв’язків із іншими персонажами та довкіллям.
Формувати уміння та навички взаємодіяти в різних комунікативних ситуаціях .
Виховувати в учнів повагу до національних традицій і різних культур.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Учитель. Вітаю. Ми продовжуємо захопливу подорож арабським світом. Що візьмемо в дорогу? (Гарний настрій, друзів, знання) Наш маршрут проходить територією, на якій створювались арабські казки, в тому числі збірка «Тисяча і одна ніч». Завдання: показати на карті сучасні країни.
(Арабські казки створювались на території Близького Сходу і Південної Азії, переважно в регіонах, що нині охоплюють Ірак, Іран, Сирію, Єгипет, Індію Ці казки є плодом багатої культурної спадщини різних народів, які жили на цих землях і передавали свої міфи та легенди від покоління до покоління)
Багато подорожей, про які ми читаємо, мають реальні географічні прототипи. Наприклад: Острови Індійського океану та Африка часто згадуються в його мандрах, що свідчить про знайомство авторів з морськими маршрутами арабських купців.
Учитель. Синдбад під час своїх пригод зустрівся з багатьма фантастичними істотами. Кого з даного переліку там не було?
Рух, мінотавр, морські змії, одноокі велетні, фенікс, кентаври, гігантські риби, єдинороги.
(Відсутні: Єдинороги – ці тварини з’являються в інших казках і легендах, але не в історіях про Синдбада. Фенікс – птах, що відроджується з попелу, не фігурує в казках про Синдбада. Мінотавр – ця істота з грецької міфології, а не зі світу Синдбада. Кентаври – напівлюди-напівконі, які характерні для античної міфології, а не для арабських казок)
Хвиля зіставлень. Персонажі
Українські казки мають своїх особливих персонажів, таких як козак, богатирі, лісовики, водяники та відьми. Українські персонажі зазвичай ближчі до простих людей, а надприродні істоти часто пов'язані з природою.
Арабські казки багаті на магічних істот, таких як джини та духи, а також на героїв-мандрівників, які зустрічають фокусників і мудреців. Персонажі часто стають жертвами чи переможцями надприродних сил, від яких залежить їхня доля.
Учитель. Уявіть себе сучасними "Синдбадами". Яких міфічних істот могли б зустріти у своїй подорожі? (Можливо, драконів-космічних мандрівників чи підводних роботів?)
Учитель Отже, головний герой…(Синдбад), за національністю він …(араб)
Світ арабської культури багатий, а орнаменти відомі всьому світу. (Розповідь супроводжується зображеннями) Зіркові візерунки базуються на зірках з чотирма, вісьмома, десятьма або шістнадцятьма променями. Кругові орнаменти поєднують кола, що накладаються одне на одне або сплітаються, це створює враження нескінченності. Плетені візерунки складаються з переплетених ліній, які утворюють складні геометричні фігури. Муаррабіти, складні структури з елементами у вигляді стільників, дають своєрідний 3D-ефект. Арабески поєднують рослинні та квіткові елементи. У них немає чіткої геометрії, але є баланс і симетрія.
Робота у парах. 1. Скористатись кольоровим папером та шаблонами арабських орнаментів і створити обрамлення для характеристики Синдбада.
З другого боку зазначити дві риси характеру Синдбада, які, на ваш погляд, найбільше допомагали Синдбаду долати труднощі?
Довідкові матеріали:
Елементи одягу, які могли б згодитися Синдбаду
Тюрбан був основним головним убором, що захищав від сонця й піску.
Туніка або кафтан, який доходив до колін чи навіть до п’ят.
Пояс (кушак) – широкий пояс із тканини або шкіри, який купці використовували пояс як практичну річ, до якої можна було прикріпити гаманець або зброю
Шаровари: Широкі шаровари були зручні для мандрівників, дозволяли легко пересуватися і захищали від спеки.
Плащ або накидка: Мандрівники часто брали з собою легкий плащ або накидку, щоб захиститися від сонця вдень і зберегти тепло вночі.
Сандалі уберегігали ноги від розпеченого піску.
Прикраси: Синдбад міг носити персні чи браслети, які свідчили б про його багатство.
Риси характеру
Сміливість: Синдбад – хоробрий мандрівник, він готовий ризикувати, щоб побачити нові землі. Він не боїться небезпек, навіть коли зустрічає монстрів або потрапляє на небезпечні острови.
Допитливість: Герой бажає дізнатися більше про різні країни, це змушує його вирушати в подорожі.
Винахідливість: Він часто опиняється в небезпеці, проте завжди знаходить розумні рішення і проявляє кмітливість. Наприклад, він придумує способи врятуватися від небезпечних створінь.
Витривалість і стійкість: Синдбад готовий подолати будь-які перешкоди, не зважаючи на страх і втому. Він завжди знаходить в собі сили продовжувати шлях.
Щедрість і благородство: Він не забуває про рідних і часто допомагає іншим. Повернувшись додому, Синдбад щедро ділиться своїм багатством із родиною та друзями.
Оптимізм: Синдбад у будь-якій ситуації зберігає віру в краще. Він завжди сподівається на позитивний результат.
Презентація дітьми своїх робіт
Учитель. (Узагальнення) Як багатий купець і мандрівник, Синдбад носив розкішний східний одяг, оздоблений тканинами й прикрасами, що відповідали його статусу. Його розум, винахідливість і мужність додають уявлення про нього як про впевненого, харизматичного героя.
Хвиля зіставлень. Тематика
Арабські казки Герої арабських казок стикаються з джинами, чарами, далекими країнами та величезними багатствами. У цих казках часто зустрічаються мудрі шахи, купці та розбійники, які подорожують.
Українські казки більше зосереджуються на повсякденних проблемах, природі та боротьбі за справедливість. Герої часто – прості люди (наприклад, Іван-дурень), тварини або істоти, що символізують сили природи чи духовного світу (лісовик, водяник, мавки).
Сьогодні на уроці розглянемо ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любов героя до батьківщини.
Рідна земля для героя – джерело спокою та натхнення. У всіх мандрах Синдбад завжди хоче повернутися до рідного міста Багдада.
Читаємо і коментуємо слова героя:
«І хоч багатства світу відкрилися мені, ніщо не могло зрівнятися із радістю повернення додому»
«Моє серце завжди рветься додому, у тихий і привітний Багдад, де сонце сяє над моїм дахом»
«Після всіх бід і небезпек я вдячний долі за можливість знову побачити свою землю»
«Жодні скарби не зрівняються з теплом рідної землі»
Синдбад часто порівнює екзотичні краї з Багдадом, висловлюючи захоплення своєю культурою і традиціями.
Учитель. А як ставиться Синдбад до представників інших народів? Читання «ланцюжком» уривку з казки.
Конюхи зайшли до царя, розповіли про мене, і цар побажав зі мною познайомитись. Мене припровадили в палац і привели до царя, і я побажав йому миру. Цар і собі шанобливо мене привітав. Потім він спитав, що зі мною трапилось, і я розповів усе, що довелося побачити й пережити.
Вислухавши мене, цар, до краю вражений, мовив:
– Сину мій, присягаюсь аллахом, тобі дісталося більше, ніж порятунок! І якби доля не судила тобі довго жити, ти б не врятувався від небезпеки!..
Аль-Міграджан виявив до мене ласку й повагу і наблизив мене до себе. Він наставив мене писарем у гавані й наказав переписувати всі кораблі, які причалюватимуть до берега.
Я працював сумлінно, і цар був ласкавий до мене й ревно мною опікувався. По недовгім часі я домігся честі стати одним із його придворних.
Отак жив я в аль-Міграджана, не знаючи ні турбот, ані горя. Але щоразу, як я бував на березі, я розпитував у прибулих купців і моряків про місто Багдад, сподіваючись, що хто-небудь розповість про нього, і я поїду з ним додому. Але ніхто по чув про славне місто Багдад. І мені стало тяжко жити на чужині
Хвиля зіставлень. Цінності і мораль
Арабські казки багато уваги приділяють питанням мудрості, справедливості, хитрості та пошукам багатства.
Українські казки акцентують увагу на чесності, сміливості, працьовитості, родинних і моральних цінностях. Багатство рідко є головною метою героїв. Натомість казки підкреслюють важливість правди, добра, любові та перемоги над злом.
Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Відгадайте арабську загадку: Що не має ні рук, ні ніг, але завжди йде вперед? (Час)
Яким був час нашої подорожі? (Швидким, непомітним, загадковим, миттєвим)