Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини у казці «Синдбад-Мореплавець»

Про матеріал
Урок-подорож загадковим світом казки про Синдбада. Діти готують обрамлення арабським орнаментом, формують власне бачення портрета героя, дають характеристику літературному персонажу на підставі вчинків, аналізують цитати про любов до рідного міста, читають фрагменти казки. І все це на хвилі зіставлень з українськими казками.
Перегляд файлу

Тема уроку: Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини у казці «Синдбад-Мореплавець» 

Мета уроку: поглибити знання учнів про культуру арабського світу,  особливості арабських казок  у зіставленні з українськими.

Дати характеристику літературному персонажу на підставі вчинків,  взаємозв’язків із іншими персонажами та довкіллям. 

Формувати уміння та навички взаємодіяти в різних комунікативних ситуаціях .

Виховувати в учнів    повагу до національних традицій і різних культур.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Учитель. Вітаю. Ми продовжуємо захопливу подорож арабським світом. Що візьмемо в дорогу? (Гарний настрій, друзів, знання) Наш маршрут проходить територією, на якій створювались арабські казки, в тому числі збірка «Тисяча і одна ніч». Завдання: показати на карті сучасні країни.

(Арабські казки  створювались на території Близького Сходу і Південної Азії, переважно в регіонах, що нині охоплюють Ірак, Іран, Сирію, Єгипет, Індію   Ці казки є плодом багатої культурної спадщини різних народів, які жили на цих землях і передавали свої міфи та легенди від покоління до покоління)

Багато подорожей, про які ми читаємо, мають реальні географічні прототипи. Наприклад: Острови Індійського океану та Африка часто згадуються в його мандрах, що свідчить про знайомство авторів з морськими маршрутами арабських купців.

Перевірка домашнього завдання.

Обговорення сюжету. Що саме зацікавило  у пригодах Синдбада? Які моменти здаються найбільш небезпечними чи цікавими?

Учитель. Синдбад під час своїх пригод зустрівся з багатьма фантастичними істотами. Кого з даного переліку там не було?

Рух, мінотавр, морські змії, одноокі велетні, фенікс, кентаври, гігантські риби, єдинороги. 

(Відсутні: Єдинороги    ці тварини з’являються в інших казках і легендах, але не в історіях про Синдбада. Фенікс птах, що відроджується з попелу, не фігурує в казках про Синдбада. Мінотавр ця істота з грецької міфології, а не зі світу Синдбада. Кентаври  напівлюди-напівконі, які характерні для античної міфології, а не для арабських казок)

Хвиля зіставлень. Персонажі

Українські казки мають своїх особливих персонажів, таких як козак, богатирі, лісовики, водяники та відьми. Українські персонажі зазвичай ближчі до простих людей, а надприродні істоти часто пов'язані з природою.

Арабські казки багаті на магічних істот, таких як джини та духи, а також на героїв-мандрівників, які зустрічають фокусників і мудреців. Персонажі часто стають жертвами чи переможцями надприродних сил, від яких залежить їхня доля.

Учитель. Уявіть себе сучасними "Синдбадами". Яких міфічних істот могли б зустріти у своїй подорожі? (Можливо, драконів-космічних мандрівників чи підводних роботів?)

Учитель Отже, головний герой…(Синдбад), за національністю він …(араб) 

Світ арабської культури багатий, а орнаменти відомі всьому світу. (Розповідь супроводжується зображеннями) Зіркові візерунки базуються на зірках з чотирма, вісьмома, десятьма або шістнадцятьма променями. Кругові орнаменти поєднують кола, що накладаються одне на одне або сплітаються, це  створює враження нескінченності. Плетені візерунки складаються з переплетених ліній, які утворюють складні геометричні фігури. Муаррабіти, складні структури з елементами у вигляді стільників, дають своєрідний 3D-ефект. Арабески поєднують рослинні та квіткові елементи. У них немає чіткої геометрії, але є баланс і симетрія.  

Робота у парах. 1. Скористатись кольоровим папером та шаблонами арабських орнаментів і створити обрамлення для характеристики Синдбада.

  1.     Розділити аркуш на дві частини. З одного боку написати, яким  ви уявляєте героя, адже в тексті немає опису зовнішності. Який одяг міг носити герой, який бачив стільки країн і скарбів?

З другого боку зазначити дві риси характеру Синдбада, які, на ваш погляд, найбільше  допомагали Синдбаду долати труднощі?

Довідкові матеріали:

Елементи одягу, які могли б згодитися Синдбаду

Тюрбан був основним головним убором, що захищав від сонця й піску.

Туніка або кафтан, який доходив до колін чи навіть до п’ят.  

Пояс (кушак)   широкий пояс із тканини або шкіри, який купці використовували пояс як практичну річ, до якої можна було прикріпити гаманець або зброю

Шаровари: Широкі шаровари були зручні для мандрівників, дозволяли легко пересуватися і захищали від спеки.

Плащ або накидка: Мандрівники часто брали з собою легкий плащ або накидку, щоб захиститися від сонця вдень і зберегти тепло вночі.  

Сандалі  уберегігали ноги від розпеченого піску. 

Прикраси: Синдбад міг носити персні чи браслети, які свідчили б про його багатство.  

 Риси характеру

Сміливість: Синдбад   хоробрий мандрівник, він готовий ризикувати, щоб побачити нові землі. Він не боїться небезпек, навіть коли зустрічає монстрів або потрапляє на небезпечні острови.

Допитливість: Герой бажає дізнатися більше про різні країни, це змушує його вирушати в подорожі.  

Винахідливість: Він часто опиняється в небезпеці, проте завжди знаходить розумні рішення і проявляє кмітливість. Наприклад, він придумує способи врятуватися від небезпечних створінь.

Витривалість і стійкість: Синдбад готовий подолати будь-які перешкоди, не зважаючи на страх і втому. Він завжди знаходить в собі сили продовжувати шлях. 

Щедрість і благородство: Він не забуває про рідних і часто допомагає іншим. Повернувшись додому, Синдбад щедро ділиться своїм багатством із родиною та друзями.

Оптимізм: Синдбад у будь-якій ситуації зберігає віру в краще. Він завжди сподівається на позитивний результат.

Презентація дітьми своїх робіт

Учитель. (Узагальнення) Як багатий купець і мандрівник, Синдбад носив розкішний східний одяг, оздоблений тканинами й прикрасами, що відповідали його статусу. Його розум, винахідливість і мужність додають уявлення про нього як про впевненого, харизматичного   героя.

Хвиля зіставлень. Тематика

Арабські казки   Герої арабських казок стикаються з джинами, чарами, далекими країнами та величезними багатствами. У цих казках часто зустрічаються мудрі шахи, купці та розбійники, які подорожують.  

Українські казки більше зосереджуються на повсякденних проблемах, природі та боротьбі за справедливість. Герої часто прості люди (наприклад, Іван-дурень), тварини або істоти, що символізують сили природи чи духовного світу (лісовик, водяник, мавки).

Сьогодні на уроці розглянемо ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любов героя до батьківщини.

Рідна земля для героя   джерело спокою та натхнення. У всіх мандрах Синдбад завжди хоче повернутися до рідного міста Багдада.  

Читаємо і коментуємо слова героя:

«І хоч багатства світу відкрилися мені, ніщо не могло зрівнятися із радістю повернення додому»

«Моє серце завжди рветься додому, у тихий і привітний Багдад, де сонце сяє над моїм дахом»

«Після всіх бід і небезпек я вдячний долі за можливість знову побачити свою землю»

«Жодні скарби не зрівняються з теплом рідної землі»

Синдбад часто порівнює екзотичні краї з Багдадом, висловлюючи захоплення своєю культурою і традиціями.

Учитель.  А як ставиться Синдбад до представників інших народів? Читання «ланцюжком» уривку з казки.

Конюхи зайшли до царя, розповіли про мене, і цар побажав зі мною познайомитись. Мене припровадили в палац і привели до царя, і я побажав йому миру. Цар і собі шанобливо мене привітав. Потім він спитав, що зі мною трапилось, і я розповів усе, що довелося побачити й пережити.

Вислухавши мене, цар, до краю вражений, мовив:

– Сину мій, присягаюсь аллахом, тобі дісталося більше, ніж порятунок! І якби доля не судила тобі довго жити, ти б не врятувався від небезпеки!..

 Аль-Міграджан виявив до мене ласку й повагу і наблизив мене до себе. Він наставив мене писарем у гавані й наказав переписувати всі кораблі, які причалюватимуть до берега.

Я працював сумлінно, і цар був ласкавий до мене й ревно мною опікувався. По недовгім часі я домігся честі стати одним із його придворних.

Отак жив я в аль-Міграджана, не знаючи ні турбот, ані горя. Але щоразу, як я бував на березі, я розпитував у прибулих купців і моряків про місто Багдад, сподіваючись, що хто-небудь розповість про нього, і я поїду з ним додому. Але ніхто по чув про славне місто Багдад. І мені стало тяжко жити на чужині

 

Учитель. Синдбад під час подорожей не лише продає товари, але й дізнається про місцеві звичаї та природні особливості регіонів, які відвідує. Він зустрічає представників різних народів, і хоча інколи їхній спосіб життя здається йому дивним, прагне взаємодіяти мирно, з повагою до багатства інших культур.  Він намагається поважати закони і правила місцевих громад, навіть якщо вони здаються йому незвичними. Навіть у епізоді з велетнем  Синдбад і його товариші намагаються уникнути конфлікту поки це можливо.

 Хвиля зіставлень. Цінності і мораль

Арабські казки багато уваги приділяють питанням мудрості, справедливості, хитрості та пошукам багатства.

Українські казки акцентують увагу на чесності, сміливості, працьовитості, родинних і моральних цінностях. Багатство рідко є головною метою героїв. Натомість казки підкреслюють важливість правди, добра, любові та перемоги над злом.

Підведення підсумків уроку.  Рефлексія. Відгадайте арабську загадку: Що не має ні рук, ні ніг, але завжди йде вперед? (Час)

Яким був час нашої подорожі? (Швидким, непомітним, загадковим, миттєвим)

Домашнє завдання: Щоденник Синдбада: зробіть короткі записи від імені героя про одну з подорожей. Підготувати усну відповідь на запитання: «Чи виправданий ризик у подорожах?»

 

docx
Додано
18 листопада
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку