Конспект уроку з української літератури "М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять…». Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). Обра

Про матеріал
Формувати комунікативні компетентності • продовжити знайомство учнів зі змістом твору, зокрема ІІІ та IV розділами; • дослідити , як у творі поєднується світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках,поведінці, роздумах, переживаннях; • з’ясувати символічний образ гусей-лебедів; Розвивально-пізнавальна: • вчити користуватися різними джерелами інформації; знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу; працювати в парі; • аналізувати життєву ситуацію з певної позиції; презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно; • розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву, логічне та абстрактне мислення,увагу, вміння спостерігати та робити висновки, уміння грамотно висловлювати власні думки, бажання навчатися та пізнавати нове, життєво необхідне; усвідомлювати людину як частину природи, • усвідомлювати необхідність гармонійного розвитку особистості для самореалізації; • дискутувати щодо проблем самореалізації творчої особистості; поваги до представників старшого покоління; • домогтися розуміння того, що людина – друг і охоронець природи.
Перегляд файлу

Конспект уроку  української літератури  7 клас

ТЕМА: М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять…». Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). Образ гусей - лебедів

 

Мета: освітня 

Формувати комунікативні компетентності

  • продовжити знайомство учнів зі змістом твору, зокрема ІІІ та IV розділами;
  • дослідити , як у творі поєднується світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках,поведінці, роздумах, переживаннях;
  • з’ясувати символічний образ гусей-лебедів;

Розвивально-пізнавальна:

  • вчити користуватися різними джерелами інформації;  знаходити, аналізувати, систематизувати й узагальнювати одержану інформацію, перетворювати її з однієї знакової системи в іншу;  працювати в парі;
  • аналізувати життєву ситуацію з певної позиції; презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно;
  • розвивати культуру зв’язного мовлення, творчу уяву, логічне та абстрактне мислення,увагу, вміння спостерігати та робити висновки, уміння грамотно висловлювати власні думки, бажання навчатися та пізнавати нове, життєво необхідне; усвідомлювати людину як частину природи,
  • усвідомлювати необхідність гармонійного розвитку особистості для самореалізації;
  • дискутувати щодо проблем самореалізації творчої особистості; поваги до представників старшого покоління;
  • домогтися розуміння того, що людина – друг і охоронець природи.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних компетентностей.

Методи: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, частково-пошуковий (евристична бесіда),дослідницький

Форми, прийоми:  усне малювання,   робота з текстом, робота в парах та групах.

Обладнання, наочність: м’які іграшки, світлини рідних,  паперові лебеді, калина, картки із завданнями, портрети М. Стельмаха, Ліни Костенко, мультимедійна презентація

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційно-вступна частина

1.Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Будь ласка, розгорніть свої зошити, запишіть  дату і тему уроку (записують тему в зошит).

1. Мета і завдання для учнів   Діти, працюватимемо над формування комунікативних компетентностей, а саме: продовжимо знайомство  зі змістом твору, зокрема ІІІ та IV розділами, дослідимо , як у творі поєднується світ природи зі світом головного героя твору у його вчинках,поведінці, роздумах, переживаннях;сьогодні на уроці ми зазирнемо у різнобарвне дитинство Михайлика. Ставимо за мету  дізнатися більше про внутрішній світ головного героя, про його зв’язок з природою, про вміння бачити і відчувати прекрасне, про тонкощі його дитячої душі. Звернемо особливу увагу на символ образу гусей-лебедів.  Удосконалимо вміння висловлювати власне ставлення до прочитаного, розвиватимемо зв’язне  мовлення.

2.Вправа «Очікування від уроку»

  • Що очікуєте від уроку? Напишіть на ягідках калини (або на крилах лебедів)і прикріпіть на дошку, доповнивши власними очікуваннями (повинно вийти гроно калини з листочками)

(Діти записують свої очікування).

  •             Мені б цікаво було б з’ясувати …
  •             Хочу навчитися…
  •             Сподіваюся відкрити для себе щось нове про…
  •             Хочу поглибити знання про…

Учитель.

3. З’ясування емоційної готовності до уроку  За вікном початок зими. Прохолодно. А у нас тепло та затишно. Ми щасливі. Обличчя кожного світиться , очі випромінюють добро. Лише незвична тиша посилає нам неспокій. Десь у куточку затаїлася тривога. А зняти цей неспокій допоможуть найдорожчі вам люди: мама,тато, бабуся, дідусь,світлини яких сьогодні перед вами. Візьміть у руки свою улюблену м’яку іграшку, обійміть її і подумки пригорніться до своїх рідних. Лагідно погляньте   їм в очі і посміхніться. Зігрійтеся родинним теплом, віддайте тривогу, візьміть із собою радість, впевненість,щирість і доброту, якими ми сьогодні зустрічатимемо найдорожчого гостя, що завітає до нас на крилах білих лебедів.

   А хто цей гість, ми дізнаємося, коли зіграємо у гру «Морський бій». Працюємо в парах. Не забувайте сигналізувати про виконання роботи.

2. Робота в парах. Гра «Морський бій».(на слайді.)

Учитель.

  • Тож хто цей гість, діти?(Відповіді учнів).   Так, справді, це – ДИТИНСТВО.

 У всіх така відповідь?

ІІ. Мотивація освітньої діяльності.  Учитель

Дитинство…  Таке невгамовне. Воно з нами надалі на усіх стежках і не хоче підростати. Час від часу приходить знову. Ось і сьогодні до нас на урок із густого вранішнього туману прилинуло на крилах білих лебедів дитинство Михайлика, головного героя з повісті М.Стельмаха «Гуси – лебеді летять».

Уявімо собі хлопчика, у якого не було ні комп’ютера, ні планшета, не чув він і про мобільний телефон та Інтернет, але був щасливий. Можливо, діти, вам, Михайлик видасться дещо несучасним, але не поспішаймо з висновками – у нього є чого повчитися.   

ІІІ.Актуалізація, корекція опорних знань та  суб`єктивного досвіду учнів

Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку «Душа летить в дитинство, як у вирій, бо їй на світі тепло тільки там» Л.Костенко

  • Як ви розумієте ці слова української письменниці Ліни

Костенко?

  • Як вони стосуються теми нашого уроку?
  • Згадаймо, який твір називається автобіографічним?(Це твір,головним героєм якого  є сам автор,  оповідь про самого себе, власне життя або якийсь його період, побудований на спогадах (своїх чи інших людей).
  1. Вправа « Асоціації.»  Наша мета: пригадати моменти з дитинства Михайлика,  його вчинки та риси характеру

У мене на столі лежать предмети, які  стосуються Михайлика.

Предмет №1.

Про що може розказати ця грудочка цукру?

(Дитинство Михайлика припало на нелегкі часи і грудочка цукру була за розкіш).

Предмет № 2.

Перед Вами-бублик.

(Як і кожну дитину, люблячі батьки балують Михайлика. Так, повертаючись з ярмарку, тато приніс синові гостинця-бублика; за його слухняність і гарні успіхи у навчанні.

Предмет № 3.

Пара чобіток.

Чи стала відсутність чобіток у хлопчика підставою для ухилення від навчання?

Предмет № 4.

Книга «Пригоди Тома Соєра»

Предмет № 5.

Гарбузове насіння.

  • Жінка подякувала і побажала: « Хай тобі, дитино, завжди-завжди добре буде поміж людьми».
  • Михайлик подумав, що, можливо, то не жінка, а ... ? (Моя глибокоока селянська доля тоді прихилилася до мене). Як ви розумієте ці слова? (стор. 122)
  • То ж яким перед вами постав головний герой повісті?

Свої враження ви вдома записали у формі сенкану. Прочитайте 4 рядок – речення-узагальнення Михайлика. Діти бувають різними: мрійливими, бешкетниками, допитливими, винахідливими - такими, з якими ми часто знайомимося на уроках літератури.

До нас на уроки  часто приходять головні герої творів, які ми вивчаємо. Ось і сьогодні наш гість – мрійливий хлопчик із далекого подільського села – Михайлик.  Ми раді тебе бачити, Михайлику. А чи хотів би ти поспілкуватися з нами?

2. Гра «Інтерв’ю у героя»(діти  задають питання).

  • Діти про що б ви хотіли запитати у Михайлика

 

IV.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Бесіда:
  • Ви визначили, що Михайлик найбільше любив спостерігати за природою. Який мотив найвиразніший, провідний, ключовий  у повісті? (мотив шанування природи. Людина, як добрий і дбайливий господар повинна любити, оберігати, і цінувати її красу)
  • Давайте простежимо, яким чином відбувається єдність природи і світу душі Михайлика
  1. Робота  з текстом

Прокоментуйте уривок повісті, визначте, якими художніми засобами письменник змальовує чудову красу природи. Хто навчив Михайлика відчувати красу природи?  Навіщо мама це робила?(стор. 121)

«Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірочка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалося стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп’янілий джміль»

(висновок: мати розуміла, що краса природи робить шляхетною душу дитини)

 Прочитайте уривок. Як дід Дем’ян розповідає Михайлику про прихід весни? Чому для Михайлика природа – казка? Випишіть слова, які показують природу як казку (стор. 111)

Тепер, внучку, геть-чисто все почне оживати: скресне крига на ріках і озерах, розмерзнеться сік у дере­вах, прокинеться грім у хмарах, а сонце своїми ключами відімкне землю.

- Діду, а які в сонця ключі? -  Ще більше дивуюсь я, бо й не дога­дувався досі, що воно, наче людина, може мати ключі.

- Золоті, внучку, золоті. 

- І як воно відмикає ними землю?

- А ось так: якоїсь доброї години гляне сонце зі свого віконечка вниз, побачить, що там і земля, і люди, і худібка, і птиця помарніли й скучи­ли за весною, та й спитав місяця-брата, чи не нора землю відімкнути? Місяць кивне головою, а сонце усміхнеться й на промінні спустить у ліси, у луки, у поля й на воду ключі, а вони вже знають своє діло!

 

(Висновок: дід Дем’ян розповідає Михайликові про прихід весни, як про щось казкове. Сонце наділяється людськими якостями, дід не сказав просто, що сонце обігріє землю, а старається зацікавити хлопчика, розповідаючи про золоті ключі, якими воно відмикає землю. Для хлопчика природа - казка)

Прочитайте уривок, уявіть картину, яку передає автор (стор. 117-118). Яка природа постає в цьому уривку? А люди? Про що свідчить висловлювання батька, коли він розповідає, як вони з сином вперше орали? що відчував Михайлик? А що відчували ви? Який художній засіб використав автор?

І досі з глибини років озивається голос мого батька, який одного прихмареного ранку поставив мене, малого, радісного та схвильованого, до плуга, а сам став біля коней. Дома він про нашу працю говорив як про щось героїчне: «Хмари йдуть на  нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми собі оремо та й оремо поле»

 

(висновок: людина – господар природи, якщо вона працює на ній, любить її)

 

 Прочитайте уривок. Через що Михайлик дуже полюбляє ліс? Випишіть художні засоби, якими передається красу природи.

«Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене живовидячки наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі...».

 «...Входимо в ліс. По ньому зараз у верховітті, низом гуляють шуми. Це, видать, очікуючи весну, гомонить душа лісу. ...Я дуже люблю ліс. І люблю, коли березовий сік накрапає із жолобка, він так гарно вистукує. Також люблю напасти на лісове джерело і дивитись, як воно коловертнем викручується з глибини, і люблю, коли гриби, обнявшись, мов брати, збирають на свої шапки росу, і люблю восени по коліна ходити в листі, коли так гарно червоніє калина і пахнуть опеньки».

(Висновок: Михайлик сприймає природу по-особливому, душею)

 Прослідкуйте, як змінюється стан природи в залежності від зміни настрою хлопчика. Який художній прийом використовує автор? (стор. 127, 110)

Дід говорить, що так співають лебедині крила. Я при­дивляюся до їхнього маяння, прислухаюся до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила. І ра­дість, і смуток, і срібний передзвін огортають та й огортають мене сво­їм снуванням.

Сиплеться, осипається листя, гнуться, горбляться берези, плаче й по­сміхається кріль сльози осінь і натрушує журбу па мою наболілу душу. Поменшав  світ, померхли й дні мої, а ночі так тривожать, що я прокидаюсь мокрий од сліз. Мамина рука втирає їх, а голос тихо-тихо заспокоює мене:

-Не плач, Михайлику, не плач, любий...

 

(висновок: Михайлик тонко відчуває природу, і співвідносить її стан зі своїми настроєм та відчуттями)

 

  1. Висновок роботи з текстом. Заповнення схеми на дошці (кожна група після своєї відповіді записує висновок в схему)
  2. Проблемне питання Прокоментуйте уривок з повісті.

«Мені іноді здається, що я теж схожий на вітряка, який основою, хрестовиною тримається чорної, репаної землі, а крилами жадає неба…»

(У героя змалку була прив’язаність до землі, пошана до хліборобської праці, життєву силу він брав саме з природи, разом з тим він мав романтичну мрію — здобути знання, побачити широкий світ і здійснити щось велике й визначне, корисне для людей.)

  1. Саме в небі летять до Михайлика, повертаючись з вирію, гуси-лебеді. Червоною ниткою  проходить у творі  образ гусей-лебедів. Вони виносять хлопчика  з біди у його казці. Чому саме лебедів  для цієї ролі  автор обирає, а не інших птахів?
  • Що ж вони символізують?
  • Що ж таке символ?

СИМВОЛ (з грец. — знак, прикмета) — це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.

Наприклад, калина – символ кохання, Батьківщини.

Шевченко – символ України, справжнього народного поета, перемого народу над фізичним та духовним кріпацтвом

  • Давайте пригадаємо, з чим асоціюється  символ лебедів у народній уяві.
  • Скласти Асоціативний кущ «Лебеді – народний символ…»
  • вірність
  • доброта
  • прихід весни
  • турбота
  • ніжність
  • радість
  • плинність життя
  • дитинство

 

  1. Спробуйте подивитись на світ очима Михайлика, вловити неповторні запахи весни й літа. Спробуйте, як і він, відпустити свою душу, щоб підняли її на крила лебеді і забрали в «нерозгадану далину»!
  2. Перегляд уривку з фільму «Гуси-лебеді летять», режисер Олександр Муратов  (2.10-3.50)
  • Ви переглянули уривок, яким розпочинається повість. Яким епізодом  закінчується повість? (стор. 139)
  • Чому автор починає і завершує твір описом льоту лебедів?
  • Отже, лебеді символізують плин життя – пройшов ще один рік. Вони також означають щасливе дитинство, чистоту, відродження

 

  1. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
  1. Бесіда
  • Чим пояснити те, що Михайлик сприймає природу, її красу по-особливому, душею? Висловіть свою думку одним словом (любовю)
  • Чи здатні ви сприймати природу так, як сприймав її Михайлик?
  • Чи змінилося, на ваш погляд,  відношення до природи у сучасного покоління?
  • Що сучасне покоління повинне усвідомити?
  • Я вважаю…
  • Тому що...
  • Отже…

 

  1. Давайте повернемося до цілей, які ми поставили на початку уроку і записували на паперових лебедях. Проаналізуйте свою роботу на уроці і скажіть, чи досягли ви поставлених цілей? 
  •                 Я з’ясував …
  •                 Я навчився…
  •                 Я відкрив для себе…
  •                 Я поглибив знання про…

 

  1. Слово вчителя

Ліна Костенко писала:

Душа летить в дитинство,

 Як у вирій,

 Бо їй у світі тепло тільки там.

Тож нехай у ваших душах залишаються тільки гарні спогади про дитинство, а гуси-лебеді приносять на своїх крилах щастя.

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1. Обов’язкове Стор. підручника 141-142: прочитати та вивчити поняття «Символ». Виписати з повісті М. Стельмаха 5 слів-символів, розкрити їх символічне значення. Скористатися «Словником символів» (за редакцією О. Потапенка, М. Дмитренка) та іншими додатковими джерелами.
  2. Додаткове: Складіть твір-мініатюру (7-8 речень): «Про які загальнолюдські цінності йдеться у повісті. Чи змінюються вони з плином часу?»
  3. Підготуватися до К.Р. з теми «А. Чайковський. М. Стельмах» (перелік питань, що виноситься на контрольну, див. в групі VK)

 

  1. ОЦІНЮВАННЯ

 

  •  

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шпильова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 травня 2020
Переглядів
4091
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку