Урок засвоєння знань , умінь і навичок з використанням інтерактивних методів і прийомів для кращого засвоєння і розуміння закладенної ідеї в творі ,формування навичок виразного читання, переказу, виокремлення основних епізодів і деталей, характеристики образів, уміння висловлювати оцінні судження, виховання пошани до загальнолюдських цінностей.
Урок з використанням інтерактивних технологій.
С.І.Ковнацька , учитель зарубіжної літератури і російської мови Просянської ЗОШ І-ІІІ ст.
Тема. Ідея радості життя й відкриття світу в романі Е.Портер «Поллі-анна». 5клас.
Мета:
формувати ключові компетентності: розуміти важливість вияву ініціа-тиви в суспільному житті; усвідомлювати переваги позитивного мислення для збереження здоров'я.
формувати предметні компетентності: продовжити ознайомлення з розділами роману «Полліанна»; сприяти розумінню учнями глибини закла-деної ідеї у творі; формувати навички виразного читання, переказу, вио-кремлення основних епізодів ідеталей, характеристики образів, уміння вис-ловлювати оцінні судження; виховувати пошану до загальнолюдських цін-ностей.
Обладнання: портрет письменниці, текст роману, ілюстрації до твору.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Радість починається тієї миті, коли ти перестаєш шу-кати власне щастя для того, щоб давати його іншим.
Мішель Куаст
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Чи вірите ви, що…»
-- Основною окрасою міста Лілтон є бронзова статуя дівчинки. (Так).
--Елеанор Портер – англійська письменниця.(Ні, американська)
--Родина Годжман складалася з трьох людей.(Ні, чотирьох).
-- Спочатку Елеанор займалася живописом.(Ні , була солісткою в хорі)
- Письменниця померла від туберкульозу.(Так).
- Перші твори письменниці з'явилися під псевдонімом Елеанор Лайман .(Ні, Елеанор Стюарт)
- Перший роман Елеанор Портер мав назву «Течія ріки».(Ні, «Зустрічі течії)
- Найбільший епічний твір – роман (Так).
- У своїх творах Е. Портер описувала життя бізнесменів.(Ні, сиріт).
- Роман «Полліанна» вийшов у світ 1913 р. (Так).
Перевірка домашнього завдання.
(Кілька учнів читають план 5 розділу роману)
Орієнтований план
Робота з текстом
-Що ви дізналися про Полліанну та її родину?
- Розкажіть життєві історії сестер Поллі та Дженні.
- Скільки часу минуло з моменту , як сестри розлучилися?
- Чому міс Поллі довго не спілкувалася з Дженні та її чоловіком?
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
ІY. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «Гра в радість», про яку говоритимемо сьогодні на уроці ,- гені-альна знахідка, відкриття письменниці Е. Портер. Недаремно саме роман «Полліанна», як жоден інший із багатьох її творів, приніс їй славу та все-світнє визнання. Знаходити радість навіть у дуже неприємних речах, складних обставинах – це дуже непросто. І хто зуміє так – щасливий. «Ре-цепт» радості від Полліанни – далі.
Робота з епіграфом
Учитель.Чи збігаються слова Мішеля Куаста з основною думкою уроку?
Метод «Прес»
Учитель. Погодьтеся або спростуйте думку про те , що міс Поллі не сподобалася звістка про приїзд небоги.
Метод «Гронування»
Учитель. Яке враження справила на вас Полліанна під час першого знайо-мства з нею? (Худорлява дівчинка з ластовинням на обличчі. Сумує за по-мерлим батьком. Сподівається на зміни в житті на краще. Втратила родину . Випромінює оптимізм. Підкупає щирістю. Розповідає всім про себе Пережила бідність і поневіряння. Любить подорожувати. Уміє радіти життю. Щира в спілкуванні. Відкрита для світу і людей.)
Y.Опрацюванння навчального матеріалу
Робота з текстом
-Що вигукнула Ненсі, коли поспішала до скелі?
- Як відреагувала Полліанна на вечерю, яку мала їсти?
- Про яку гру розповіла дівчинка служниці?
- У чому полягала ця гра та відколи в неї почала грати?
- Чим була незадоволена Ненсі?( Розповідддю про милиці).
- Як усе пояснила Полліанна?
- Хто погодився з дівчинкою грати в «гру в радість»?
- Про що розмовляла Полліанна з тіткою після вечері з хлібом і молоком ?
- Чому дівчинка ніжно обняла тітку Поллі? Як відреагувала тітка?
- Що відбулося в маленькій кімнатці на горищі чверть години потому ?
Гра «Сонечко»
Учитель. Як характеризує Полліанну «гра в радысть» ы нелегке життя в будинку тітки Поллі?
(Визначте риси характеру Полліанни).
Схема
Полліанна
- добра
-жвава
- винахідлива
- співчутлива
- милосердна
- стримана
- цілеспрямована
- вольова
- весела
- розумна
- сильна
- чуттєва
- наполеглива
- оптимістка
- життєрадісна
Складання асоціативного ланцюжка
Учиитель. Що для вас означає слово «радість»? (Сонце, весна, тепло, до-мівка, батьки, друзі, здоров'я, жити, добро тощо).
Рольова гра «Перевтілення»
Учитель. Розкажіть від імені Полліанни про сутність «гри в радість».
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учитель. Чи сподобалась вам гра Полліанни? Висловіть власну думку та поясніть її.
Складання правил гри в радість
Гра «Радість»
Проблемне питання
Учитель. Чи правомірними є такі твердження Полліанни: «Коли шукаєш привід для радості, забуваєш про неприємне», «Жити – це робити те, що хочеться»? (Із першим твердженням можна погодитися, хоча дуже важ-ко розрізнити, побачити те добро, особливо коли стається непоправна втрата когось із близьких; із другим твердженням не можна погодити-ся, добре пам'ятаючи, що дівчинка жила в бідності, була сиротою і фак-тично не мала друзів, а життя було швидше боротьбою за існування, складним виживаннням).
Метод «Займіть позицію»
Учитель. Чи є «гра в радість» щирою, якщо інколи Полліанна грає в неї, ковтаючи сльози від образи та смутку? Чи не є ця гра втечею від дійснос-ті з її проблемами та неприємностями? Чи справді вона може допомогти людині?
YІ. Підбиття підсумків уроку
Вправа «Скарбничка душі»
Учитель. Що зробили б ви для Полліанни, щоб змінити її життя на кра-ще? Можна запропонувати дружбу, подарувати ляльку, запросити до се-бе на літній відпочинок, подарувати мобільний телефон, підтримувати листування).
Складанння сенкана «Радість» або «Полліанна»
Зразок
Радість . Полліаннна
Велика, загальна. Хоробра, цілеспрямована.
Приходить, хвилює, надихає. Вигадує, грає, запалює.
Дарує життю людини мету. Дівчинка зігріває душі людей.
Злет. Вогник.
Прийом «Незакінчені речення»
- Я хотів(ла) б, щоб …
Рефлексія
- Чи дійсно радість має надзвичайно велику силу?
- Чи з'явилось у вас бажання щось змінити увласному житті?
YІІ. Домашнє завдання