Урок зі світової літератури в 5 класі Тема. "ПОДОРОЖ ГЕРДИ В ПОШУКАХ КАЯ"

Про матеріал

Конспект уроку з зарубіжної літератури в 5 класі. Тема уроку "ПОДОРОЖ ГЕРДИ В ПОШУКАХ КАЯ". Тип уроку - "урок-подорож". Урок подано в цікавій ігровій формі.

Перегляд файлу

Урок зі світової літератури в 5 класі

 

Тема. ПОДОРОЖ  ГЕРДИ  В  ПОШУКАХ КАЯ

Мета: простежити розвиток подій у 3—7 казках, формувати вміння аналізувати текст та виділяти в ньому головне, вчити учнів порівнювати літературні образи; розвивати зв'язне мовлення, навички образного, логічного та асоціативного мислення; виховувати почуття відпо­відальності, доброту.

Тип уроку: урок-подорож.

Обладнання: «карта» подорожі Герди,  завдання для учнів,  схема.

 КАЗКА  КЛИЧЕ  НАС  У   МАНДРИ.

В.Шевчук.

 

ХІД УРОКУ

 

  1.                Вступне слово вчителя

Чудова казка на білих ланах,

Іде уночі  по дорозі,

І місяць  тече по хатах,

І  в казки  на  віях  сльози.

Ці рядки  вірша  малюють  у  нашій  уяві  постать  гості щасливих сімейних  вечорів,  мандрівниці  місячних  ночей,  володарки  захопливих  снів  -  казки.  Чи  знайдеться  в  світі  людина,  яка  б  хоч  раз  не  мандрувала  чарівною  країною  казок?  Мабуть  ні.  Чимало  з  нас  побували  у цьому  дивовижному, доброму, мудрому  і  справедливому  світі.  Зазирнувши  до нього,  ви вже  ніколи не  забудете  про  його  існування.

Задумайтесь над словами «Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати пере­шкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність» (Валерій Шевчук).

  1.            Мотивація навчальної діяльності

1. Оголошення  теми та мети  уроку.

2. Повторення  вивченого  матеріалу.

3. Виконати тести.

тести

ІІІ. Основний  зміст  роботи.

  •       Ну, що ж вирушаємо в дорогу,  яка  буде наша  перша  зупинка, куди  спочатку  потрапила  Герда?
  •       Так , правильно  до  річки,  тож  поки  ми будемо  в дорозі  пограємо в гру  « УПІЗНАЙ  ЦЬОГО  ГЕРОЯ»
  1.   Гра  «Упізнай  цього героя».
    •                               Ви почуєте  висловлювання  від  імені  казкового  героя,  упізнайте  його і  назвіть.

«…Нехай спробує! Я посаджу її у теплу  піч, і вона  розтане…»      ( Кай)

«…Я не була  злою  чарівницею.  Я чаклувала  тільки  трошки,  для  розваги,  а зараз  мені  дуже захотілось  залишити  у себе цю  милу  дівчинку…»

                                                                                        ( Бабуся – чарівниця)

«…Я живу  в Лапландії в замку  збудованому  зі  снігу. Я не полюбляю  розваги,  а  люблю  лише  холод, метелиці  та  завірюхи. Моя  улюблена  пора  року – це  зима».                                                              ( Снігова  королева)

«Мені  дали чобітки і муфту, і чудове  платтячко, а коли я прощалася  з  усіма. До  воріт  підїхала  новенька карета  з  чистого  золота. Принц і принцеса  самі  посадили  мене  у карету  і  побажали  щасливої дороги…»

                                                                                                     (Герда)

«Гуляючи з друзями на вулиці, я побачив  великі   сани, запряжені чудовими кіньми. В них сиділа  дуже  гарна   жінка. Я вирішив  покататися  і потрапив до  Лапландії…»                                                                                  (Кай)

« Я народився  і виріс  у  Лапландії,  там завжди  сніг  і крига, там так  чудово, прекрасно!  Там я  скакав  по  снігових  полях»                 (Олень)

  1.   Робота над аналізом змісту 3—7 казок

 Перша зупинка.

  Ось і перша  наша  зупинка.  Уважно дивимося на карту. Куди ми потрапили? (До річки.)

  Як ви думаєте, чому  Герда  вирішила  шукати  Кая? (бо вони були як брат і сестра)

- Як ви гадаєте, вирішивши  шукати Кая, Герда пробачила йому  жорстокість? Чому?  ( Так, адже  вона його  любила)

- Що віддала  Герда  річці, щоб довідатись де Кай?

- Куди  річка принесла Герду? ( до старої чарівниці)

— Чи гарно Герді жилося у бабусі? Як дівчинка згадала про Кая?

Отже, ми залишаємо разом з Гердою привітний садок бабусі  і продовжуємо подорож.  Але, щоб  потрапити на  наступну   зупинку, треба  виконати    завдання «Знайди помилку»

3. Вікторина «Знайди помилку».

  •    У дзеркалі все потворне здавалося красивим, а найгірші з людей — найкращими.
  •    Злий троль дуже засмутився, коли дзеркало розби­лося на мільйони, більйони скалочок.
  •    Бабуся порівнювала сніжинки з осами та мухами
  •    Коли скалки чарівного дзеркала потрапили в око та серце Кая, він ще дужче полюбив прекрасні, живі тро­янди.
  •    Снігова королева, зачарувавши хлопчика, поцілувала його  в очі
  •    Герда подарувала свої сріблясті черевички, щоб дізна­тися про долю Кая.
  •    Принц та принцеса  подарували Герді великі сани запряжені оленями.
  •    Маленька розбійниця була вища за  Герду і сильніша за неї; очі в неї були чорні та веселі.
  •    Фінка приготувала для Герди напій, що дав їй силу дванадцяти богатирів.
  •    У Снігової королеві було велике дзеркалом, яке вона називала  дзеркалом добра
  •    Каєві хотілося скласти з льодяних фігурок слово «Спокій».

Друга  зупинка

 - Молодці, із завданням ви  справилися, і друга  наша  зупинка це замок принца і принцеси.

   З якими новими героями ми тут познайомилися? (Лісовий Ворон, Придворна ворона, принц і принцеса.)

— Подумайте, чи можна сказати, що Ворон та його на­речена схожі на людей? Чим саме? (Вони добрі, але сміш­ні, бо ведуть себе не по-пташиному, а по людському.)

   Як принц і принцеса прийняли Герду? Чи знайшла тут Герда Кая?

Отож, подорож триває. Сідаймо у новеньку золоту карету і мандруймо далі.  У кареті тихо і затишно.

  1.   Гра «Промінчик  сонця»

Заплющіть очі,  уявіть, що тоненький промінчик  сонця пробився  крізь  вікно, увійшов до вас в одне вушко і вийшов в інше. Він  натягнувся,  як  золота ниточка.  Візьміть  двома  руками  його  кінчики, що виглядають із  вушок і рухайте промінчики  вправо, вліво, швидко-швидко.

Третя зупинка.

 Відпочили, наша подорож  триває. Яка наша  наступна зупинка ?

  Кого зустріла Герда в лісі?

  Як ви вважаєте, які риси характеру мала маленька розбійниця?

  Чому вона така? Яке захоплення було у маленької розбійниці?

  • Хто розповів Герді, що Кая вкрала Снігова коро­лева?
  • Знайдіть у тексті розмову голубів і Герди.
  • Що розповідає про Лапландію північний олень, знайдіть у казці.

Отож, наступний транспортний засіб для нашої по­дорожі — Північний Олень, якого люб'язно подарувала Герді маленька розбійниця.

  • Куди ми тепер помандруємо, до кого потрапимо?
  1.   Самостійна робота в зошитах  « Чи уважний ти читач?»

«Хлопчик і дівчинка»                               2

«Маленька розбійниця»                            5

«…про  дзеркало і скалки»                       1

« Лапландка  і фінка»                                6

«Принц і принцеса»                                   4

«…у замку Снігової королеви»                7

« Садок жінки, яка  вміла чаклувати»      3

Четверта зупинка.

  •       Ми виконали завдання, нарешті з'явився маленький будиночок.  Хто в ньому живе?

5.Словникова робота ( пояснення  слів лапландка і фінка)

  Розкажіть про перебування Герди у лапландки.

  Куди направила Герду стара жінка?

  Про що попросив олень у фінки?

  Що на це відповіла мудра жінка? (Знайдіть у тексті і прочитайте.)

  • У чому ж сила Герди?
  • Ну що ж  вирушаємо далі, але щоб потрапити до палацу  Снігової  королеви  і врятувати  Кая,  треба виконати наступне завдання.

6.Кросворд

  1. Бабуся, до саду  якої потрапила Герда, була добра …..
  2. Які  квіти  вирощували  Кай і Герда?
  3. В якій  країні  народився Андерсен?
  4. Полонений розбійниці, який допоміг Герді потрапити до Лапландії?

 5. Хто подарував Герді оленя?

 6. Що допомогло  розтопити крижане  серце  Кая?

 7. Що розбили учні чорта?

 8. Слово, яке  мусив  скласти  Кай  із крижин.

Зупинка п’ята

Ми справилися  із цим  завданням. Нарешті  підходимо  до  замку  Снігової королеви.

  Зачитайте, як автор описує замок Снігової коро­леви.

— Як виглядає Кай?

  Що робить Кай?

— Як Герді вдалося повернути Кая до життя?

  Чому маленька Герда виявилася сильнішою за во­лодарку снігів?

— Як ви вважаєте, яка краса була у Снігової королеви: зовнішня чи внутрішня? А у Герди?

  Що важливіше для людини?

  У чому ж сила Герди?

Висновок: Снігова королева з її холодом, вітрами та чарами виявилася безсилою перед босоногою дівчинкою, сила якої в гарячому серці, вірній любові, самовідданос­ті. Недаремно завдяки цим рисам Герда змогла творити справжні дива.

Слово «Вічність», яке так довго не міг скласти Кай, склалося саме собою, коли Герда розтопила серце хлоп­чика, — чому? Що вічне: холодне чи гаряче серце?

7. Розгляд  схеми.

  • Що вміщало в собі палке  серце Герди?
  • Що являє собою  серце  Снігової  королеви?

8.Асоціативний диктант.

  Запишіть у два стовпчики слова, які б відповідали характеру Герди та Снігової королеви: доброта, холод, зло, краса, бездушність, теплота, крига, радість, чаклун­ство, троянди, смерть, весна.

IV.  Підсумок уроку

  Що нового ви дізналися?

  • Чи  сподобалась вам Герда?
  • Які почуття  викликає  у  вас  образ  Герди?

 Микола Луків писав у вірші:

«... Бо людина ціниться по тому,

 Чи вона зробила, що могла,

 Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало».

  Чи все зробила Герда, щоб примножити на світі щастя?

  Кого вона зробила щасливим?

V. Домашнє завдання

Напишіть у зошиті 5 речень «Які риси вдачі Герди допомогли  їй подолати Снігову королеву?»

 

 

doc
Додано
13 січня 2019
Переглядів
5009
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку