Ігор Калинець. «Вертеп маленького хлопчика». Розповідь про долю письменника. Атмосфера різдвяної урочистості, святковості, протиставлення її сумним спогадам

Про матеріал
Ігор Калинець. «Вертеп маленького хлопчика». Розповідь про долю письменника. Атмосфера різдвяної урочистості,святковості, протиставлення її сумним спогадам героя про батьків. Чарівні перетворення головного героя в основі сюжету казки.
Перегляд файлу

 

6кл.

Тема: Ігор Калинець. «Вертеп маленького хлопчика». Розповідь про

           долю письменника. Атмосфера різдвяної урочистості, святковості,

           протиставлення її сумним спогадам героя про батьків. Чарівні

           перетворення головного героя в основі сюжету казки. ТЛ:

           оповідання, різдвяне оповідання, художня деталь, персоніфікація.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю І.Калинця, опрацювати

           зміст оповідання; розвивати вміння грамотно й логічно

           висловлювати власні міркування, зіставляти зміст твору із

           сьогоденням, характеризувати образи; виховувати почуття

           доброзичливості, життєлюбства, оптимізму.

Епіграф: Та радість від того, що його взяли до Вертепу, переважила...

Ігор Калинець

 

ХІД   УРОКУ

І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

   1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Інтерактивна гра «Міцна гора»

   Уявіть високу й міцну гору, яка завжди й за будь-яких обставин стоїть непорушно на своєму місці. Наша сила міцна, як ця гора, коли ми впевнені, життєрадісні, повні оптимізму. То ж побажаймо один одному успіхів, сили й оптимізму на цей і наступні уроки.

ІІ.ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ Й ПЛАНУВАННЯ.  

  1. Як ви вважаєте: чи вірять люди у різдвяно-новорічні дива й чому?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Розповідь учня про Ігоря  Калинця.
  2. Український поет, прозаїк, перекладач, громадський діяч.84 роки

          

      Ігор Калинець — поет, перекладач. Народився на Львівщині за два місяці до початку Другої світової війни. Тому можна собі уявити, яким важким було дитинство хлопчика.

Ігор із мамою

Батька Ігор майже не пам’ятає, адже той пішов захищати рідну землю від загарбників і не повернувся. А мати, дідусь і бабуся оберігали сина й онука. Він закінчив середню школу. Згодом юнак вступив до Львівського університету.

Митець — почесний доктор Львівського національного університету імені Івана Франка.

Ігоря Калинця нагородили премією імені Івана Франка в Чикаго; він отримав премію імені Василя Стуса; удостоєний Національної премії України імені Тараса Шевченка. Остання книжка «Слово триваюче» вийшла друком у Харкові в 1997 р.

У доробку поета чимало творів для дітей, наприклад, «Книжечка для Дзвінки», видана в Києві в 1991 р. Дзвінка — це ім’я коханої видатного карпатського ватажка опришків Олекси Довбуша, пам’ять якого й досі вшановують на Західній Україні. Також ім’ям Дзвінка Ігор Калинець назвав свою доньку.

Письменник відомий і як перекладач, зокрема з польської мови.

Ігореві Калинцю присвоєно звання почесного громадянина Львова.

1. Послухайте поезію Ігоря Калинця, перейшовши за покликанням https://cutt.ly/V3wiiYO або за QR-кодом. Чи до вподоби вам ця поезія? Чому?

• Чи можна стверджувати, що Ігор Калинець — патріот, людина, яка знає, любить і береже історію, звичаї та традиції рідного народу? Чому?

Твір, який ви читатимете, розповідає про різдвяні святкування.

Бесіда за змістом оповідання.

Твір має назву  «Вертеп маленького хлопчика». Поясніть значення слово«вертеп»

Вертеп — обрядове різдвяне дійство з піснями-колядками, жартами, короткими виставами, яке влаштовували мандрівні музиканти й актори.

Вертепом називали театр, в якому вистави розігрувалися ляльками на паличках (маріонетками) у великій дерев'яній дво- або триповерховій скриньці.Воно виникло у 17 ст.

 

  • Хто головний герой твору?
  • Напередодні якого свята відбуваються події у творі?
  • Про що мріє Маленький Хлопчик?
  • Чи став пастушком Маленкий хлопчик у Вертепі?
  • Чи погодився стати Ангелом?
  • Хто повідомив Хлопчику, що його прийнято до Вертепу?
  • . Де були  батьки Маленького Хлопчика? Чому батьки дитини поїхали за кордон до Португалії?
  • 8. Такі діти,  як Маленький Хлопчик (батьки за кордоном) поодинокі чи їх багато? Знайдіть цитату в тексті.
  • 9. Хто виховував Маленького Хлопчика ?
  • 10. Чому іноді, під час співу про Марію, у Маленького Хлопчика були спазми у горлі та іноді скочувалася непомітна слізка?
  • 11. Як у цій ситуації поводив себе герой твору?
  • 12. З яким біблійним персонажем порівнював герой свою маму? Чому?  Знайдіть опис у тексті.
  • 13. Яке диво сталося з Маленьким хлопчиком в ніч Різдва?
  • 14. Чому справжній Ангел вирішив здійснити бажання хлопчика і показати йому його батьків?
  • 15. Поміркуйте, чому автор не дає Маленькому Хлопчикові конкретного імені?
  • 16. Яку проблему порушує автор у творі?
  • Чого дуже хотів герой у різдвяну ніч? (щоб його побачили мама з татом).
  • Яке диво сталося з Хлопчиком у різдвяну ніч? Чи може таке відбуватися насправді?
  • Чи бувають дива в різдвяну ніч? Якою є різдвяна ніч? Чого вона сповнена?
  • Чи має Маленький Хлопчик і Бабуся імена? Чому?
  • Чому автор не назвав конкретного міста чи села?
  • У скількох ракурсах постає перед нами Хлопчик? ( у двох – реалістичному й казковому).
  • Яке найзаповітніше бажання мав Хлопчик? Чи здійснилося воно?
  • У кого з Вас здійснилося бажання у різдвяну ніч?
  • Що, на вашу думку, є вічним у житті? (Любов, доброта, людське тепло).
  • Чи є актуальним цей твір сьогодні?

РУХАНКА

 

https://www.youtube.com/watch?v=07qmaIg8SWc

  1. «СКРИНЬКА  НАУКОВЦЯ».
  2. Вертеп — старовинний пересувний український ляльковий театр, де ставили релігійні та світські п’єси.

Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на одному або кількох епізодах із життя небагатьох персонажів.

 

Оповідання — найменший епічний твір: нам дуже легко відрізнити його від більших за обсягом повісті та роману. Однак не тільки обсяг має значення. На відміну від масштабних повісті та роману, оповідання зображує якийсь один важливий епізод із життя головного героя або героїні. Другорядні персонажі при цьому допомагають розкрити характер героя / героїні та увиразнити особливості зображених подій.

Наявність головного героя або героїні, кількох другорядних персонажів та простого сюжету — основні риси цього оповідного жанру.

 

Оповідання бувають різні: фантастичні, пригодницькі, детективні, сатиричні, анімалістичні — чимало інших різновидів. А ще є оповідання різдвяні, тематично пов’язані з Різдвом — великим християнським святом. Це не просто релігійне, а народне свято — недарма наш фольклор такий багатий на пісні-колядки та різдвяні звичаї.

 

Різдвяні оповідання — це особливі твори про дива, що трапляються з героєм чи героїнею напередодні Різдва або різдвяної ночі. Побудовано їх досить просто: він або вона переживають нелегкі часи, наприклад, принизливу бідність, самотність, розлуку з близькими людьми. Скрутні життєві моменти, душевна криза героя (героїні) зрештою долаються дивовижним утручанням вищих сил або ж завдяки незвичайному випадку. А ще дуже важливими є такі риси, як загострене емоційне очікування свята, світлий, радісний обнадійливий фінал.

 

Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачкиВизначення теми та ідеї твору.

  1. 1. Що таке оповідання?
  2. 2. Чим різдвяне оповідання відрізняється від звичайного?

3.З якими творами ми познайомилися де є розповідь про Різдво.

.                        

5. Творча робота

Чи віриш ти в ангела-охоронця? Що тобі відомо про нього? Яка роль ангела-охоронця, на твою думку, у житті людини? Яким ти уявляєш ангела –охоронця? Намалюй!!!

 

Яку проблему порушено у творі? Чому ти саме так вважаєш?

Відшукай на карті світу Португалію. Дізнайся цікаве про цю країну.

Поміркуй, чому так важливо знати якнайбільше про інші країни світу.

Маленький Хлопчик дуже добре пам’ятає Мамусю, часто згадує, як вона нахилялася до свого Хлопчика, мов свята Марія до Ісусика — і золотими своїми кучериками лоскотала йому вушко: «Спи, Хлопчику, вранці треба до садочку». І вуста її такі приємні, теплі і м’які, доторкалися до щічки. Виповнений ніжністю, він тут же засинав.

Маленький Хлопчик тепер живе удвох із буркотливою Бабусею: «Ну, куди вони обоє повалансалися, а мене, стару і немічну, полишили з малою дитиною». Так буркоче вона часто, але «малу дитину» любить і доглядає. Отак із Бабусею пішов Маленький Хлопчик до школи. Першого вересня він зауважив, що й інші діти також були з бабусями й дідусями, а рідко хто з мамою чи татом. Геть усе містечко, всі молоді мами і батьки, подалися до Португалії на роботи. Бо, як пояснювала Бабуся, у місті перестала працювати цукроварня, хоч і навколо по селах ростуть цукрові буряки. Для чого треба було розганяти ту цукроварню, щоб пів міста опинилося без праці? Маленький Хлопчик уже знав, де та загадкова Португалія — це значно далі, ніж Польща чи Німеччина. Аж на кінчику Європи! І чому ота Португалія так полюбилася нашим людям?

 

Висновок

«Вертеп Маленького Хлопчика» Ігоря Калинця – різдвяне оповідання. Розповідь побудована на контрасті: атмосфера різдвяної урочистості, святковості протиставлена сумними спогадами головного героя про батьків, які змушені зустрічати Різдво далеко від сина. Оскільки події твору відбуваються в період різдвяних свят, а герої, батьки хлопчика, названі біблійними іменами – Марія і Йосиф, твір можна сміливо віднести до різдвяних оповідань.

    Світ казки у такий спосіб накладається на світ реальності. Автор робить акцент на вічних цінностях, що є символом життя, - любові, доброті, теплих родинних взаєминах. Вони об’єднують людей, наповнюють світ гармонією, стаю єдиним можливим порятунком від байдужості, бездуховності, жорстокості.

 

 

Давайте разом визначимо сенс життя після прочитаного твору.

 Створення діаграми.

  

 

IV. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

  • Які емоції в моєму серці наприкінці уроку?
  • Що було цікавим? (нецікавим?)
  • Про що з почутого на уроці розкажу батькам чи сестрі, братові?
  • Що з почутого на уроці візьму з собою у життя?
  • Чи задоволені своєю роботою?

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Виконати тестові завдання https://naurok.com.ua/igor-kalinec-vertep-malenkogo-hlopchika-378974.html

 

 Підготувати коротке повідомлення про Богдану Матіяш – за бажанням.

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Очікування від уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис власних мрій

 

 

doc
Додано
24 лютого
Переглядів
82
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку