Ігри для розвитку творчого мислення

Про матеріал

Завдання педагога — стимулювати розумову і творчу активність дітей, залучати до гри всіх, послідовно наголошувати на тому, що пра­вильними можуть бути різні рішення, іноді зовсім несхожі.

Звичайно, такі ігри дуже подобаються дітям.

Перегляд файлу

 

Ігри для розвитку творчого мислення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Найбільш прийнятний стиль проведення занять з елементами ТРВЗ — це невимушена бесіда, (оптимальна кількість дітей — 10-15). Широке використання різноманітних ігор, ігрових ситуацій та прийомів забезпечує стійкий інтерес, невимушеність поведінки, уміння висловлювати і аргументувати свою думку. Основою будь-яко­го повноцінного розумового процесу, спрямованого на творче засво­єння і перетворення, є зокрема високий рівень сформованості елемен­тарних розумових операцій (аналіз, синтез, порівняння тощо),

Для боротьби з психологічною інерцією, яка змушує бачити і го­ворити звичне, треба широко використовувати невеличкі сюрпризи, завдання-жарти, вдаватися до гумористичних персонажів. Це сприяє розкутості і створенню позитивного мікроклімату. Важлива позитив­на оцінка всіх дитячих пропозицій і висловлювань.

Завдання педагога — стимулювати розумову і творчу активність дітей, залучати до гри всіх, послідовно наголошувати на тому, що пра­вильними можуть бути різні рішення, іноді зовсім несхожі.

Звичайно, такі ігри дуже подобаються дітям.

 

1. «Навпаки»

Перед дітьми ставлять завдання назвати слово, що означає проти­лежне названому вихователем: холодний — гарячий, білий — чорний, швидкий — повільний.

Гру можна ускладнити — називати багатозначні слова:

свіжий (хліб) — черствий, (вітер) — теплий, (молоко) — кисле.

Дії:

- в'янути,

- стояти,
плакати — сміятись, закривати — відкривати.

рости -- ,  бігти -- , …

Можна називати не тільки ознаки, а й явища: вітер — затишок, світло — темрява.

Функції: олівець малює — гумка витирає, голка шиє — ножиці ріжуть,  лампа світить — штора затуляє світло.

 

2. «Знайди нове призначення»

 

Дітям пропонують знайти нове призначення для знайомих пред­метів.

Ложка — совок для ігор з піском, як знаряддя для викладен­ня візерунка, металобрухт; молоток; засіб для вимірювання тощо.

До уваги беруться найфантастичніші пропозиції.

 

3. «Що потрібно для того, щоб...»
 

Визначити, що потрібно для виконання якоїсь дії.
Наприклад: що потрібно, щоб створити космічну ракету, щоб зняти фільм, вирости здоровим, щоб жити...

 

4. «Що трапиться, якщо...»
 

Відшукуються наслідки якоїсь дії.

Наприклад: що буде, якщо зникнуть всі дерева, якщо не буде зими, якщо їсти тільки цукерки...

 

 

5. «Так, ні»

 

Пропонується якесь твердження і ставиться завдання знайти зво­ротне і визначити його правильність.

Якщо на вулиці темно, то обов'язково — ніч?

Якщо йде сніг, то обов'язково — зима?

Кішки їдять мишок — а чи правильно, якщо — навпаки?

Короп — риба, а чи правильно, що риба — це обов'язково короп?

 

6. «Ким (чим) буде?»

 

Назвати ким (чим) буде предмет через деякий час.

Хлопчик — чоловіком,

жолудь — дубом,

дошка — будинком, меблями,

дерево — дошкою,

тісто — хлібом.

 

7. «Що може бути таким?»

 

Називається дві-три ознаки, а діти називають предмети, яких вони можуть стосуватись.

Білий, холодний — сніг, морозиво, молоко.

Білий, гарячий — каша, молоко.

Білий, пухнастий — хутро, цуценя, кошеня, сніг.


 


8. «Пошуки аналогій»

 

Визначаються конкретні значення якогось поняття для різних предметів.

Одяг:

для людини — пальто, шуба, светр;

для тварини — хутро;

для дерева — кора, листя;

для овочів — шкірка;

для насіння — лушпиння.

Житло:

для людини — будинок;

для тварин — нора, барліг;

для рослин — ліс, парк;

для овочів — город;

для черепахи — панцир.

 

9. «Зоологічна мозаїка»

 

Виготовляються картинки, де зображено (окремо) голову, тулуби, кінцівки, хвости тварин. Комбінуючи ці картинки, діти створюють фантастичних звірів.

Наприклад: голова крокодила, тулуб ведмедя, хвіст риби.

Потім завдання ускладнюється. Пропонується створити тварину, що відповідає певним вимогам: вміє літати, плавати і водночас швид­ко бігати, або: добре бачити, жити в холодному кліматі, харчуватись плодами з високих дерев.

 

10. «Як це зробити по-іншому?»

 

Треба знайти інший спосіб виконання якоїсь дії. Наприклад: як можна з'єднувати частини одягу, крім зшити, скле­їти, з'єднати скобками, зв'язати.

 

11. «Яким буває предмет?»

 

Добір різних видів одного предмета: папір — газетний, ватман, целофан, туалетний, для обгортання; тканини — капронові, вовня­ні, мішковина, килимові тощо. Спонукати вигадувати фантастичні види.

«Що можна з цим зробити?»
Перелічити, що можна робити з певним предметом.
Папір — різати, м'яти, рвати, склеювати, обгортати.
Тканини — різати, зшивати, склеювати, прати.

 

12. «Алгоритм дії»

 

Дітям пропонується розкласти дію на частини.

Миття рук: засукати рукава, відкрутити кран, намочити руки, на­милити милом, потерти одна об одну, змити мило, закрутити кран, ви­терти руки.

Написання листа: сісти за стіл, взяти папір і ручку, написати листа, заклеїти конверт, написати адресу, опустити в поштову скриньку.

 

14. «Чого більше?»

 

Визначити, чого (кого) на світі більше — хлопчиків чи дітей, де­рев чи ялинок, яблук чи фруктів, квітів чи ромашок, тигрів чи звірів тощо. Пояснити.

 

 

 

 

15. «З чого складається?»

 

Розбити множини на підмножини.

Ліс — дерева, кущі, трави, квіти.

Місто — будинки, парки, машини, алеї, люди.

 

16. «Що це може бути?»

 

Зворотна гра: з підмножин скласти множину:

дерева, квіти, атракціони — парк;

товари, прилавки, продавці, покупці — магазин;

будинки, дерева, вивіски, транспорт, люди — вулиця;

діти, іграшки, ліжечка, посуд, столи — дитячий садок.

 

17. «Що з чого?»

 

Визначається послідовність дій перетворення предметів.

Вівця — вовна, нитки, светр;

зерно — борошно, тісто, хліб;

насіння — яблуня, яблуко, компот.

 

 

 

18. «Що пропущено?»
 

Відновити пропущену дію.

Жолудь — дуб — . ..(дошка) — будинок;

насіння — ...(квіти) — букет;

глина — цегла — ... (будинок) — вулиця.

 

19.  «Що було, що буде?»

 

Дітям пропонується сюжетна картинка і ставиться завдання розка­зати, що було до того і що буде після зображеної події.

 

20.  «Запитай "чому?"»

 

Поставити питання за картиною, які починаються зі слова "чому?".

 

21. «Запитай»

 

Діти ставлять запитання вихователю чи ведучому за сюжетом кар­тини. Перемагає той, на чиє запитання ведучий не зможе відповісти.

 


 

22. «Біном фантазії»

 

Цю гру запропонував італійський дитячий письменник Джанні Радарі.

Беремо два слова, далекі за змістом, і намагаємось їх поєднати, найпростіше — прийменники.

Пес із шафою.

По вулиці біжить пес із шафою на спині. Це його будинок. Шафу йому подарував двірник дядько Микола...

Пес у шафі. Тато приходить додому, відкриває шафу, а там — пес.

Зляканий тато біжить у ванну за ліками, а в аптечці — теж пес.

Тато хоче випити води, а в холодильнику — пес. Приходить додо­му Юрко і вони з татом будують собачі будки.

 

23. «Асоціативні ігри»
 

«Гірлянда випадковостей»

До вибраного слова добираються вільні асоціації:

іграшки — діти — дитячий садок — вихователь...

машина — дорога—вулиця — водій...

 

«Гірлянди асоціацій»

До вибраного слова добираються предмети одного виду і до кож­ного асоціативні рядки.

Штани Шорти Джинси    Робота  Пляж  Гітара

Тато  Літо  Хлопчик     Газета  Купання Пісні

Футбол Вода  Магнітофон   Каструля  Плита  ВогонСірники              Вогнище     Чашка                            Чай

 

«Каталог»

Вибираються випадкові предметні картинки і до них вільні асоціації:

Слон  Вишня Стіл

Африка Сад  Серветки

Пальми Бджоли Вишивка

Мавпи  Мед  Голка

 

24. «Складання речень»

 

Скласти якомога більше речень, обов'язково використовуючи названі вихователем три слова. Можна додавати інші слова. Наприклад: ведмідь, олівець, озеро.

Ведмідь знайшов олівець біля озера.

Хлопчик взяв олівець і намалював ведмедя, що купається в озері.

           Ведмідь згриз олівця, що його загубив хлопчик.
Заохочуються речення, що встановлюють нестандартні зв'язки.

 

 

25. «Знайди спільне»

 

Треба назвати якомога більше спільних ознак двох предметів.

Наприклад: човен, тарілка — мають глибину, зроблені людиною, мо­жуть бути виготовлені з дерева.

 

26. «Виключити зайве слово»

 

Беруться три слова, далекі за змістом. Треба поєднати їх парами за якоюсь ознакою.

Собака, помідор, сонечко — помідор, сонечко — круглі.

Собака, помідор — потрібні людині, знаходяться на землі.

Собака, сонечко — колір очей у собаки може бути жовтий, як сонечко.

 

27. «Пошуки аналогів»

 

До вибраного слова добираються (за певною ознакою) аналогічні слова.

Наприклад: літак, гелікоптер, метелик, птах — всі літають.

Машина, автобус, пароплав — види транспорту.

Трактор, автомобіль, ложка — зроблені з металу.

 

28. «Пошуки з'єднувальних ланок»

 

Називаються два предмета. Треба знайти слова, які є перехідними від одного до іншого.

Наприклад: лопата — автомобіль.

Лопата — тачка — причіп — автомобіль.

Квітка — малюнок — льон — тканина.

 

29. «Суттєві та несуттєві ознаки»

 

Визначити основні (1—2) ознаки предмета, потім — додаткові.

М'яч: основна ознака— круглий; додаткові — колір, розмір, мате­ріал.

Автомобіль: рухається, перевозить людей; додаткові — розмір, матеріал, конструкція.

 

 

 

30. «Чому так сталось?»

 

Дітям пропонується ситуація. Вони повинні пояснити, що її спри­чинило (назвати якомога більше причин).

Ви повернулись з прогулянки, а двері квартири відчинено. Чому?

забули ключі і ламали замок;

забули зачинити;


прийшли зловмисники;

вибіг собака.

Ваш друг не прийшов у садочок:

захворів;

запізнюється;

приїхала в гості бабуся і залишився з нею;

у мами вихідний.

 

31.  «Скороти»

 

Дітям пропонується оповідання (6—10 речень). Треба скоротити його до 2—3.

 

 

32. «Порівняй»

 

Дітям пропонується продовжити речення, підібравши порівняння.

Трактор гуркоче як... (автомобіль, грім, ведмідь.)

Місяць у небі виблискує як... (дзеркало, монета, срібна та­ріль.)

 

33. «Скажи комплімент»

 

Дітям пропонується сказати щось приємне різним персонажам: Карабасу-Барабасу, Сірому Вовку, Бабі Язі, Кощію Безсмертному, Крокодилу Гені тощо.

 

1

 

doc
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
1441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку