Ігри для уроків читання в початкових класах
Учителя початкових класів
Чортківської гімназії ім. М. Шашкевича
Ричко Лілії Мирославівни
Одним із варіантів підвищення якості читання в початкових класах є поєднання на уроці читання роботи з текстом із спеціальними вправами, що впливають на основні параметри читання: розвиток мовленнєвого апарату, поля читання, периферичного зору, уміння передбачити, розвиток уваги, пам'яті в ході сприймання тексту; подолання труднощів розуміння прочитаного.
Вправи виконуються паралельно з роботою над текстом
до його читання, після читання. У ході читання відпрацьовувати інформацію допомагають три блоки.
- Перший зоровий аналізатор (сприйняття тексту рухом очей),
- другий - мовний (інформація промовляється - артикулюється)
- третій - слуховий (слухається мовленнєвий переказ сприйнятого). Від ступеня розвитку зорового, мовленнєвого та слухового аналізаторів залежить і активність пізнавальної діяльності.
Мовленнєвому розвитку учнів (особливо в першому класі) сприяють ігри, що є перехідним етапом до навчальної діяльності.
«Якщо ми хочемо навчити думати, треба навчити придумувати», - слушно казав Д.Родарі. Пропоную ряд ігор, вправ для школярів.
1. Гра «Доберіть слово».
Пропоную дібрати до слів-предметів по 2-3-4 слова
- ознаки або дії. Які слова-предмети живуть в нашому класі?
2. Гра «Слова із слова».
Пропоную до слів з підручника (школа,учень) завдання:
3. Читання спеціального тексту. (Загадка).
Йшладівчиназторгунеслабобуторбуйдучинсставаласкрізьбіброзсівалабібгодізгрібатибібгодізмітатиасталосвітатиібобунестало.
Йшла дівчина з торгу,
Несла бобу торбу.
Йдучи не ставала,
Скрізь біб розсівала:
Біб годі згрібати,
Біб годі змітати,
А стало світати -
I бобу не стало.
(Зорі в небі)
4. Складіть назву казки з розкиданих складів.
5. Вправи на розуміння прочитаного (до іменника дібрати дієслово з тексту).
6. Анограми.
НАЛИКА(калина).
7. Знайди найбільше слово у тексті.
8. «Земля - небо».
Починаємо читати мовчки або вголос у довільному темпі. За командою «Небо» припинити читати і помітити очима те місце, де застала команда, а очі підняти догори і відірвати від тексту. За командою «Земля», продовжувати читати від поміченого «місця».
9. Розкидані склади.
3 поданих складів утворити слова.Ввести ці слова в речення.
10. «Відлуння».
Один школяр (сильніший) веде, інші як відлуння, повторюють читання першого.
11 «Хвиля».
Починаємо читати у довільному темпі вголос. Поступово збільшуємо силу голосу, доходимо до вершини і починаємо зменшувати.
12. «Шукачі».
На дошці записані складні чи незрозумілі слова. Після опрацювання цих слів шукаємо їх у тексті.
13. Читання вправою «Закінчи речення».
Вчитель починає речення, будь-яке з тексту, діти знаходять і продовжують його.
Гра «Плутанка»
Діти, ви вже вмієте читати і знаєте, що в різних словах кожна буква має певне місце. А буває, що букви - так само, як і діти, - раптом стать неслухняними і починають пустувати: штовхаються, бігають наввипередки, граються в схованки. І тоді виникає кумедна плутанка.
Вам треба повернути виділені букви на свої місця.
В полі комашки білі-біленькі,
Над ними літають ромашки дрібненькі.
3 комашок плету я матусі віночок,
Ромашки танціють свій дивний таночок.
Змолов мірошник якось сито,
Насипав борошна у жито,
Пиріг солодкий спік із міста
1 на базар повіз у тісто.
Рибу в морі ловлять майки.
Познімали діти чайки,
В хвилі весело пірнають і на сонці загорають.
В океані плава кіт,
Чеше хвилями живіт.
А в коморі кит вартує - Він з мишами не жартує.
Буратіно довгий ліс
У чорнильницю заліз.
Про халепу цю сорока
Стрекотала на весь ніс.
За віконцем темна піч.
Чорний кіт заліз на ніч.
Пічка кицю колисає,
Нічка лапки зігріває.
Сир ворона ухопила,
На зелену білку сіла.
Гілочка знайшла горішки
1 смачні пахучі шишки.
Квітують на городі раки,
Живуть у нашій річці маки.
Зроблю букет я гарний з раків
1 наловлю відерце маків.
Сіла пташка на козу,
Задивилась на дозу.
А лоза козу щипає,
Пташку ту не помічає.
На вогні стояв козел,
Кашу в нім варив котел.
Пахне смачно від козла
Гарна каша у котла.
Повела матуся бочку
Вибирати огірочки.
А татусь у холодочку
Під засолку миє дочку.
У садку стояла качка,
У дворі гуляла тачка.
Захотілося тій тачці
Покататися на качці.
Будку щеняті робити хлоп'ята.
Як потомились, пішли спочивати.
Сіли під деревом, будку жують,
Втомлені бджоли над ними гудуть.
Без кавунів уже каштан,
Бо осінь. Звісно, так.
Під ноги котиться баштан - Колючий, мов їжак.
Вийшла Галочка на ранок.
- Ой, який чудовий ганок!
Все прокинулось навколо,
Лиш заснули матіоли.
Гра «Пастка»
Читаю текст, припускаючись неточностей. Школярі мають помітити кожну й швидко вимовити правильно.
Гра «Назви героя твору»
Учитель оповідає про героя одного з творів, які діти вже читали. Треба сказати, хто це і з якого твору. Можна шо гру далі ускладнити. Дітям дається завдання вдома самим вибрати твір, прочитати його, щоб уміти розповісти про героя. Весь клас відгадує, хто це і з якого твору?
ВИДИ РОБОТИ НАД ТЕКСТОМ
Читання тексту вчителем.
Читання учнями вголос.
Напівголосне читання.
Мовчазне читання.
Вибіркове читання.
Вибіркове читання з малюнками.
Вибіркове читання з питаннями.
Читання в особах.
Читання "ланцюжком".
Словникова робота.
Дати повні відповіді на питання до тексту, зачитати їх.
Доповнення тексту розповіддю.
Скласти кінцівку до даного початку.
Скласти початок розповіді за даною кінцівкою.
Складання плану до тексту.
Поділ тексту на частини і підбір заголовків.
Складання плану до окремих частин тексту.
Читання на одній ноті.
Чергування головного і мовчазного читання.
Читання із зміною темпу.
Читання-гудіння.
Інтонаційне читання.
Читання виду "Пташиний базар"
Читання частини тексту, що найбільше сподобалось.
Читання уривку, що викликає сум, радість, співчуття.
Читання опису.
Читання характеристики героїв.
Зачитати рядки, де виражається ставлення автора до героя.
Зачитати питальні (окличні) речення.
Читання тексту з поміткою незрозумілих слів.
Читання тексту з першою закритою буквою у слові.
Читання тексту з пропущеними словами.
Читання за смужкою.
Емоційне читання із зміною голосу.
Читання виділених частин тексту.
Відшукування рядків та їх читання за даним планом.
Читання рядків, де виражена головна думка твору.
Читання в темпі скоромовки.
Читання під музику.
Читання абзацами.
Читання з поясненням незрозумілих слів та понять.
Читання діалогів.
Читання образних слів та виразів.
Читання тексту з відривом від книги.
Читання напіввідкритого тексту.