Пам’ять – це психічна властивість людини, яка відкриває їй можливості для накопичення досвіду. Пам’ять виявляється в запам’ятовуванні, збереженні, розпізнаванні та відтворенні явищ, процесів і психічних станів. Завдяки цій психічній властивості ми здобуваємо різноманітну інформацію, засвоюємо знання про світ і розвиваємо наші вміння та вправність.
Розвинута пам’ять у дитини з ЗПР – запорука успіху у процесі навчання. Запропоновані вправи та завдання сприяють розвитку пам’яті дітей, їхніх пізнавальних здібностей, допомагають концентрувати увагу, розвивати мислення.
«Луна»
Мета: навчати вслуховуватися в звучання слів, розвивати слухову пам’ять, увагу, мовлення
Хід гри
Дітям прослухати слова та запам’ятати їх (спочатку слова не схожі за звуковим складом, а потім близькі за звучанням, але різні за змістом) відтворити запам’ятовані слова.
Книга Каша
Чашка Маша
Гриби Мак
Сонце Лак
Ліс Сік
Кіт Бік
«Назви пару»
Мета: розвиток слухової пам’яті, уваги, мовлення.
Хід гри
Дитині прослухати і запам’ятати пари слів, потім дорослий називає одне слово з кожної пари, а дитина повинна пригадати і назвати друге.
Ваза - Квітка Сонце - Небо
Тарілка - Ложка Машина - Колесо
Вода - Риба Ліс - Звірі
«Де плескали в долоні?»
Мета: розвиток слухової пам’яті, уваги, орієнтування у просторі.
Хід гри
Дитина стоїть посеред кімнати, з заплющеними очима. Дорослий або інша дитина стає в будь якому кутку кімнати та плескає в долоні. Малюк повинен вказати напрямок, звідки почув сплеск.
«Магазин»
Мета: розвиток слухової та зорової пам’яті.
Хід гри
1-варіант.Запропонувати дитині сходити до продуктового магазину і купити задані продукти: хліб, яблука, молоко, цукерки тощо. З часом список продуктів потрібно збільшувати.
2-варіант.Дорослий або дитина скупляється у магазині, малюку потрібно запам’ятати, а потім відтворити список продуктів, предметів, куплених попереднім гравцем.
«Назви предмети»
Мета: розвиток зорової пам’яті.
Хід гри
Показати дитині малюнок із зображенням предметів, дати час на запам’ятовування, прибрати малюнок. Малюк повинен назвати предмети які запам’ятав.
«Овочі- фрукти»
Мета: розвиток зорової пам’яті, класифікування предметів.
Хід гри
Дитині розглянути малюнок. Які овочі та фрукти на ньому бачиш? Запм’ятай їх. Прибрати малюнок .Малюку потрібно назвати спочатку овочі, а потім фрукти.
«Хто з’явився?»
Мета: розвиток зорової пам’яті, закріплення назв тварин.
Хід гри
Показати дитині малюнок із зображенням тварин, назвати і запам’ятати їх. Перегорнути сторінку. Запитати: «Хто з тварин пішов погуляти? А хто з’явився новий?».
«Осіннє листя»
Мета: розвиток зорової пам’яті, уваги.
Хід гри
Показати дитині листочок, дати час запам’ятати його. Прибрати листочок. Малюку потрібно віднайти такий самий листочок серед інших.
«Чарівні паличкі»
Мета: розвиток зорової пам’яті, уваги, дрібної моторики.
Хід гри
Викласти на столі в певному порядку, за розміром, кольором, або схематично, палички (Кюізера, або рахувальні). Дати дитині час запам’ятати , та прибрати схему. Малюк повинен відтворити запропоновану схему або фігуру. (Схем та фігур можна використовувати декілька).
«Запам’ятай та розташуй предмети»
Мета: розвиток зорової пам’яті, уваги, дрібної моторики.
Хід гри
Показати дитині картинку з зображеними предметами в квадратах. Надати час, запам’ятати їх розташування. Малюку потрібно відтворити розташування предметів в пустих квадратах. Для відтворення схеми можна застосовувати різноманітні предмети для розвитку дрібної моторики (насіння, гудзики, помпони та інше). З часом потрібно збільшувати число предметів та квадратів.
«Топ – хлоп»
Мета: розвиток рухової пам’яті, уваги, мислення.
Хід гри
Дорослий задає зазначений рух (плеснути в долоні, присісти, підняти руки в гору то що), промовляє фрази або задає запитання. Деякі відповідають істині, інші ні. На правильну відповідь діти повинні відтворити зазначений рух.
«Запам’ятай та відтвори»
Мета: розвиток рухової пам’яті, уваги, мислення.
Хід гри
Дорослий називає 1-2 рази декілька різних рухів, не показуючи їх. Діти повинні відтворити рухи в тій самій послідовності , в якій вони були названі.
«Упізнай предмет»
Мета: розвиток тактильної пам’яті, мислення.
Хід гри
Дитині заплющують очі і по черзі дають йому до рук різноманітні предмети, не називаючи їх. Малюк повинен самостійно здогадатись, що це за предмет. Потім називати всі предмети в тій самій послідовності, в якій він їх розпізнавав. Складність цієї гри в тому, що дитині необхідно виконувати дві мислительних операції водночас- розпізнавання та запам’ятовування. Гру можна спростити, показавши спочатку предмети, які будуть сховані.
«Уважним будь»
Мета: збільшення обсягу пам’яті, концентрація уваги.
Хід гри
Дітям роздаються картки з зображенням різноманітних предметів, (овочі, фрукти, ягоди, іграшки, одяг, транспорт, меблі та інше.) і конверти з такими самими картками. Дитині потрібно уважно подивитися на свою картку, запам’ятати предмети, їх послідовність та розміщення. Картки перегортаються. Малюк повинен знайти предмети та відтворити їх розміщення.