Ігри на уроках літературного читання
Дитина приходить до школи з бажанням учитися. Як його зберегти? Як зробити навчання цікавим? Ці питання завжди турбують вчителів. Опановуючи грамоту, діти швидко стомлюються і праця стає неефективною. Засобом, за допомогою якого можна зацікавити учнів, викликати в них інтерес до виучуваного матеріалу, є гра.
Усім відомо. Що саме процес читання на початковій стадії – надзвичайно важкий для дітей, потребує від них значних розумових зусиль. Ігри на уроках читання надзвичайно корисні. Вони сприяють розвитку у дітей спостережливості, вчать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнення. Саме завдяки грі можна естетично оформити навчальний матеріал, а учень – емоційно сприймати його. Завдяки ігровим формам вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили.
Наприклад, коли діти мають поряд іграшки, то можна запропонувати такі ігрові моменти:
Водночас варто застерегти й від надмірного захоплення грою у навчанні дітей. Потрібно привчати їх виконувати завдання і в звичайній формі, показувати, що навчання – це не лише гра , а й серйозна, важка праця.
Приклад деяких ігор, які я використовую в різні періоди навчання грамоти (читання).
« Злови звук»
Цю гру доцільно проводити на уроці ознайомлення з новою буквою. Я читаю віршик цілком, потім по слову. Діти стоять і плескають у долоні, якщо потрібний звук у слові є. Той, хто помилився, сідає. Залишаються найуважніші.
« За складом – слово»
Гру варто проводити після читання складів з вивченою буквою. Діти повинні придумати слова із запропонованим складом. Переможе той ряд, на якому придумано більше слів.
« Склади слово»
На паперових фруктах, овочах, сніжинках прикріплені різні склади. Учні повинні прочитати всі можливі слова, що утворюються із цих складів.
« Дивні речення»
Даю учням одне слово, вони повинні поступово до нього добавляти по одному слову так, щоб вийшло поширене речення.
Аналогічно можна проводити гру на скорочення речення.
« Утвори нове слово»
( Ластівочка – літо, ласка, стіл, ліс).
( Маша – Саша, ніч – піч, кіно – сіно, кора – коса – коза, гілка – білка – гірка).
( Кіт – тік, курча – ручка, літо – тіло).
( Банка – кабан, сосна – насос, нора – рано, липка – пилка).
« Знайди зайве слово»
Серед ряду слів знайди зайве. Дати загальну назву групам слів.
( Береза, бузина, барбарис, борсук, бузок, бук).
«Розшифруй прислів′я»
« Впізнай слово»
На дошці друкованими літерами написані без першої ( останньої ) літери. Учні пошепки прочитують слова, роблять висновок, яка буква пропущена.
( .ук, .рат, .узок, .уквар – пропущена літера «б»).
« Склади слово»
рбуз
луб
го робина
га ак
гр лка
аб
( Гарбуз, голуб, горобина, голка, галка, гра).
« Віднови слово»
На дошці написані слова з пропущеними літерами. Учні пишуть друкованими літерами у зошитах відновлені слова.
( Лос_, пен_, тін_, пал_ма, кін_, лін_, кінець_).
« Вовк і заєць»
Один учень починає читати текст, другий вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.
« Знайди пару»
Учні до карток з друкованими буквами добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, звуки,які вони позначають, складають з ними слова.
« Закінчіть речення»
Вчитель починає читати речення прочитаного тексту, а учні повинні знайти це речення в тексті та дочитати його.
« З якого твору ці рядки»
Цю гру краще проводити тоді, коли прочитаний розділ. Вчитель читає речення з твору. Учні мають назвати цей твір і прочитати наступне речення.
« Хто придумає кінець – той і буде молодець»
Вчитель називає початок слова, а школярі придумують закінчення.
( Фа… - фара, фарба, фазан; ле… - лелека, легінь, лебідь).
« Луна»
Вчитель починає читати слова голосно, а діти трохи тихіше.
( Уявіть, що ми знаходимося в лісі).
« Придумай речення»
Вчитель називає будь – яке слово і кидає дитині м′ячик. Учень ловить його і придумує речення із запропонованим словом. Коли дитина впоралася із завданням, то сама пропонує наступне слово і кидає м′ячик комусь із учасників гри.
« День і ніч»
Вчитель промовляє слово «день» - діти читають текст, а коли говорить слово «ніч» - закривають очі й відпочивають.
« Хто це?»
Вчитель характеризує одного з героїв прочитаного твору, а учні повинні назвати його.
« Сніжинка»
( Залежно від пори року – «Квіточка», «Листочок»)
Читає той учень, на парту якого впала сніжинка (квіточка, листочок).
« Актори»
За завданням вчителя прочитати здивовано, байдуже, захоплено, роздратовано, злякано.
« Диктор телебачення»
Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядача.
« Складіть кубики»
На дошці намальовані кубики, а в них записані слова з вірша, який діти вже прочитали. Але слова написані в будь – якій послідовності. Діти мають прочитати рядки вірша так, як їх написав автор.
« Давайте сперечатися»
Ведучий говорить твердження, а учні або погоджуються з ним, або ні, доводячи свою думку .
«Незнайко»
Один учень читає, а інший виправляє помилки.
«Вовк і заєць»
Один учень читає, а інший вступає після того, як перший дійде до крапки, і намагається догнати його.
«Знайди пару»
Учні до крапок з друкованими літерами добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, Звуки, які вони позначають, складають із них слова.
Виконання завдань за картками.
№1 Робота за складовою таблицею: Лисичка заховала склади і Колобок не може їх знайти. Допоможемо йому?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учні читають склади, подані у клітинках, у парах. Потім утворюють склади з букв на місці порожніх клітинок, складають із ними слова.
№2