Ігри на уроках літературного читання

Про матеріал
Дитина приходить до школи з бажанням учитися. Як його зберегти? Як зробити навчання цікавим? Ці питання завжди турбують вчителів. Опановуючи грамоту, діти швидко стомлюються і праця стає неефективною. Засобом, за допомогою якого можна зацікавити учнів, викликати в них інтерес до виучуваного матеріалу, є гра.
Перегляд файлу

Ігри на уроках літературного читання

 

     Дитина приходить до школи з бажанням учитися. Як його зберегти? Як зробити навчання цікавим? Ці питання  завжди турбують вчителів. Опановуючи грамоту, діти швидко стомлюються і праця стає неефективною. Засобом, за допомогою якого можна зацікавити учнів, викликати в них інтерес до виучуваного матеріалу, є гра.

     Усім відомо. Що саме процес читання на початковій стадії – надзвичайно важкий для дітей, потребує від них значних розумових зусиль. Ігри на уроках читання надзвичайно  корисні. Вони сприяють розвитку у дітей спостережливості, вчать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнення. Саме завдяки грі можна естетично оформити навчальний матеріал, а учень – емоційно сприймати його. Завдяки ігровим формам  вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити в свої сили.

     Наприклад, коли діти мають поряд іграшки, то можна запропонувати такі ігрові моменти:

  • навчи іграшку читати це речення, текст;
  • прочитай своїй ляльці;
  • чия лялька прочитає краще;
  • яка лялька хоче переказати прочитане тощо.

Водночас варто застерегти й від надмірного захоплення грою у навчанні дітей. Потрібно привчати їх виконувати завдання і в звичайній формі, показувати, що навчання – це не лише гра , а й серйозна, важка праця.

     Приклад деяких ігор, які я використовую в різні періоди навчання грамоти (читання).

 

« Злови звук»

     Цю гру доцільно проводити на уроці ознайомлення з новою буквою. Я читаю віршик цілком, потім по слову. Діти стоять і плескають у долоні, якщо потрібний звук у слові є. Той, хто помилився, сідає. Залишаються найуважніші.

« За складом – слово»

     Гру варто проводити після читання складів з вивченою буквою. Діти повинні придумати слова із запропонованим складом. Переможе той ряд, на якому придумано більше слів.

« Склади слово»

     На паперових фруктах, овочах, сніжинках прикріплені різні склади. Учні повинні прочитати всі можливі слова, що утворюються із цих складів.

« Дивні речення»

     Даю учням одне слово, вони повинні поступово до нього добавляти по одному слову так, щоб вийшло поширене речення.

     Аналогічно можна проводити гру на скорочення речення.

« Утвори нове слово»

  1. Дітям називаю слово. Вони повинні з вищезазначених букв ( слово записую) скласти  нові слова.

      ( Ластівочка – літо, ласка, стіл, ліс).

  1. В запропонованих словах змінити одну букву так, щоб вийшло нове слово.

( Маша – Саша, ніч – піч, кіно – сіно, кора – коса – коза, гілка – білка – гірка).

  1.  Перестав букви так, щоб утворилося нове слово.

( Кіт – тік, курча – ручка, літо – тіло).

  1. Поміняй місцями склади, щоб вийшло нове слово.

( Банка – кабан, сосна – насос, нора – рано, липка – пилка).

 

 

« Знайди зайве слово»

     Серед ряду слів знайди зайве. Дати загальну назву групам слів.

           ( Береза, бузина, барбарис, борсук, бузок, бук).

«Розшифруй прислів′я»

 

« Впізнай слово»

     На дошці друкованими літерами написані без першої ( останньої ) літери. Учні пошепки прочитують слова, роблять висновок, яка буква пропущена.

          ( .ук,  .рат,  .узок,  .уквар – пропущена літера «б»).

 

« Склади слово»

                                                             рбуз                                      

                                                  луб

                             го                 робина

                             га                 ак

                             гр                 лка

                                                 аб

 ( Гарбуз, голуб, горобина, голка, галка, гра).

« Віднови слово»

     На дошці написані слова з пропущеними літерами. Учні пишуть друкованими літерами у зошитах відновлені слова.

           ( Лос_, пен_, тін_, пал_ма, кін_, лін_, кінець_).

 

« Вовк і заєць»

     Один учень починає читати текст, другий вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.

« Знайди пару»

    Учні до карток з друкованими буквами добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, звуки,які вони позначають, складають з ними слова.

« Закінчіть речення»

     Вчитель починає читати речення прочитаного тексту, а учні повинні знайти це речення в тексті та дочитати його.

« З якого твору ці рядки»

     Цю гру краще проводити тоді, коли прочитаний розділ. Вчитель читає речення з твору. Учні мають назвати цей твір і прочитати наступне речення.

« Хто придумає кінець – той і буде молодець»

     Вчитель називає початок слова, а школярі придумують закінчення.

          ( Фа… - фара, фарба, фазан; ле… - лелека, легінь, лебідь).

« Луна»

     Вчитель починає читати слова голосно, а діти трохи тихіше.

( Уявіть, що ми знаходимося в лісі).

                                  « Придумай речення»

     Вчитель називає будь – яке слово і кидає дитині м′ячик. Учень ловить його і придумує речення із запропонованим словом. Коли дитина впоралася із завданням, то сама пропонує наступне слово і кидає м′ячик комусь із учасників гри.

« День і ніч»

    Вчитель промовляє слово «день» - діти читають текст, а коли говорить слово «ніч» - закривають очі й відпочивають.                               

« Хто це?»

     Вчитель характеризує одного з героїв прочитаного твору, а учні повинні назвати його. 

« Сніжинка»

     ( Залежно від пори року – «Квіточка», «Листочок»)

     Читає той учень, на парту якого впала сніжинка (квіточка, листочок).

« Актори»

     За завданням вчителя прочитати здивовано, байдуже, захоплено, роздратовано, злякано.

« Диктор телебачення»

     Читати текст, періодично відриваючи погляд, щоб подивитися на глядача.

« Складіть кубики»

     На дошці намальовані кубики, а в них записані слова з вірша, який діти вже прочитали. Але слова написані в будь – якій послідовності. Діти мають прочитати рядки вірша так, як їх написав автор.     

« Давайте сперечатися»

     Ведучий говорить твердження, а учні або погоджуються з ним, або ні, доводячи свою думку .

«Незнайко»

     Один учень читає, а інший виправляє помилки.


                                                           «Вовк і заєць»

Один учень читає, а інший вступає після того, як перший дійде до крапки, і намагається догнати його.

                                                           «Знайди пару»

     Учні до крапок з друкованими літерами добирають відповідні рукописні літери. Називають букви, Звуки, які вони позначають, складають із них слова. 

 

                                              Виконання завдань за картками.
№1   Робота за складовою таблицею: Лисичка заховала склади і Колобок не                          може їх знайти. Допоможемо йому?
 


 


А


О


У


І


И


К


Ка


 


Ку


 


Ки


М


 


Мо


Му


 


Ми


Л


Ла


 


 


Лі


Ли


Н 


 


Но


Ну


Ні


 


В


Ва


 


Ву


Ві


 


С


 


Со


 


Сі


Си

Учні читають склади, подані у клітинках, у парах. Потім утворюють склади з букв на місці порожніх клітинок, складають із ними слова.

№2

doc
Додано
15 квітня 2021
Переглядів
866
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку