Урок " Г.К.Андерсен Гидке каченя"

Про матеріал
• ознайомити учнів з особистістю славетного казкаря; • вчити орієнтуватися у структурі тексту,відпрацьовувати спосіб та якість читання; • розвивати діалогічне та монологічне мовлення, поповнювати словниковий запас; • допомогти усвідомити складний шлях пізнання себе і навколишнього світу; • виховувати любов до птахів, бажання їх берегти.
Перегляд файлу

Урок  літературного читання

4 клас

           Тема: Ганс Крістіан Андерсен «Гидке каченя»

 Мета:

  • ознайомити учнів з особистістю славетного казкаря;
  • вчити орієнтуватися у структурі тексту,відпрацьовувати спосіб та якість читання;
  • розвивати діалогічне та монологічне мовлення, поповнювати словниковий запас;
  • допомогти усвідомити складний шлях пізнання себе і навколишнього світу;
  • виховувати любов до птахів, бажання їх берегти.

Тип уроку:

урок засвоєння нових знань..

Обладнання:  підбірка казок Г.К.Андерсена, казка «Гидке каченя», ілюстративний матеріал, портрет Г.К.Андерсена. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Всі почули ви дзвінок –

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Тож і ми часу не гаймо і урок розпочинаймо.

- Діти, я рада вітати вас на нашому уроці читання. Сьогодні у нас особливий урок – до нас завітали гості .А гостям завжди ми раді. Тож давайте привітаємо їх.

Ми вам раді, люди добрі,

І вітаєм  щиро вас,

І запрошуєм ласкаво

На урок в четвертий клас

Автотренінг.

- Тепер згадаємо наш автотренінг.

Я- учень.

Я ходжу до школи.

Мене навчають вчитись,

Я все розумію, я хочу все знати.

- Діти, а тепер дайте рекламу нашому уроку.

Урок має бути:                                                     Ми будемо:

                      - цікавим;                                  - дисциплінованими;

- казковим;                                    - уважними;                 

- навчальним;                               - зібраними;

- продуктивним;                        - активними;

- Отже, якщо ви  будете  такими, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.

А девіз нашого уроку:

«Щоб без знань не залишитись, будемо гратись і учитись».

II Перевірка домашнього завдання

Гра « Дуель»

ІII. Вправи на розвиток читацьких вмінь та навичок.

- Жодна людина не може читати, якщо в неї слабкі очі та легені, тому ми розпочинаємо наш урок з розчитування.

1. На вдих набрали повітря, на видих здуємо  пір `ячко.

2.У кого найбільша кулька?(імітація надування кульки)

3.Робота над скоромовкою.

Молоді лебеді вже не лебедята

У них крила, а не крилята.

- промовити повільно;

- промовити з вистукуванням;

 - промовити швидко.

4.Читання «переплутаних» слів.

-— Відновіть назви казок, які обмінялися частинами своїх слів. Назвіть головних героїв даних казок.

Русавочка                                     Дика королева

Дюймолонька                              Снігові лебеді

5.Гра « Письменник»( читання деформованого тексту).

тоАвр хиц зокак — датвиний данкийсь карказ, ям'і ягоко сонить свіВсетня міяпре аз щікра чідитя кижкни. ніВ роколь кизка в сьоуму стіві.

 

6.Гра «Пройди лабіринт - прочитайте слова»

 

 

 

 

 

 

 

    Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель. Чи чули ви це прізвище? Які книги казкаря читали?Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям і творчістю Ганса Крістіана Андерсена та прочитаємо уривок з його казки «Гидке каченя».

- Діти,з якою метою ми проводимо цей урок????Чого ви очікуєте від уроку?

V. Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом письменника.

1. У нас працює дослідницьке бюро:

Перший дослідник:

Другий дослідник:

Третій дослідник:

Четвертий дослідник:

П`ятий дослідник:

2 Гра « Рибки». Самостійне опрацювання статті про Г.К. Андерсена.

( читання мовчки)

3.Перевірка розуміння прочитаного.

 Методичний прийом «Я почну, а ти закінчи….»

- Г.К. Андерсен   народився…

-У 12  років …

                 - Навчався…

- У вільний час…

                -Написав казки…

-Ким вважають Андерсена…

-Яка нагорода носить його ім`я…

VI. Робота по тексту. Опрацювання І частини.

1.Робота над заголовком.

- Діти, прочитайте заголовок .Що ви можете сказати про нього???

- Перш, ніж я  почну читати казку,пограймо в гру, яка називається…

 

Гра « Упізнай героя»

- Що це за чудеса?

Подивись, яка краса!

Птахи дивляться у воду

На свою чудову вроду.

Легко змахують крильми,

Ніби перший сніг зими.

Шиї довгі і гнучкі.

Що за красені такі???( Лебеді)

- Саме до нас на урок завітав лебідь, щоб розповісти, яка пригода сталася з ним.

2.Виразне читання 1 частини комбінованим способом( уитель починає, а діти закінчують)

Вчитель. Про що ви дізналися з даного уривку? Назвіть головних героїв?

3.Словникова робота

-Діти, прочитайте слова:

Хутір                       набридне                             милість

Випроставшись       незграбно                           потвора

Селезень                   галас                               видряпалось

Висиджувала       принаймні                  посміховиськом

Перестраждав    нічогеньке               бережіться

4.Пояснення значення слів.

Хутір – відокремлене селянське господарство разом із садибою власника.

Милість – доброзичливе, привітне ставлення до когось.

Селезень – самець качки, качур.

- Знайдіть в словах дієслова.

- Яка частина мови називається дієсловом?

- З якими частинами мови зв` язані дієслова?

- Складіть речення зі словом « висиджувала».

5.Читання твору «ланцюжком»

6.Перевірка розуміння прочитаного. Тестування.(Листок на кожного учня)  (Самоперевірка)

                                1.  Що росло біля річки?

а)великі лопухи;

б)великі гарбузи;

в)високі тополі;

2.  Чому качка сиділа на гнізді?

а)відпочивала;

б)висиджувала каченят;

в)стерегла, щоб гніздо не вкрали;

3.  Що вразило каченят?

а)великі лопухи;

б)велике гніздо;

в)великий світ;

4.Яке каченя вилупилося із останнього яйця?

а)гарненьке;

б)гидке;

в)страшне.

5.  Як качка переконалася,що її дитина не індик?

а)повела на ставок, щоб воно поплавало;

б) повела в садок,щоб воно політало;

в)повела до гнізда,щоб воно там сиділо;

6.  Чому гидке каченя втекло з пташиного двору?

а)подивитися на світ широкий;

б)усі гнали бідолаху та знущалися над ним;

в)його налякав величезний кіт.

7.Складання «асоціативного куща»:

- Діти, яку характеристику дала мати - качка своєму синові?

 

  8.Аналіз змісту.  (Вибіркове читання)

- Куди вивела качка каченят?Які настанови дала?Прочитайте.

- Кому найнижче треба було вклонитися каченятам?Чому?

- Як пташине подвір я прийняло гидке каченя?

- Як мати його захищала?Зачитайте.

9. Гра « Хто швидше». (Вправи на розвиток швидкості читання).

- Знайдіть і прочитайте :

Опис хутора; опис пташиного подвір я.

10.Переказ частини казки з творчим завданням.

- Перекажіть частину від імені мами – качки.

11.Складання діалогу.( парна  робота)

- Діти ,спробуйте скласти діалог між дівчинкою і гидким каченям.

12. Перегляд уривку з казки.

- Переглянувши уривок з казки, скажіть, будь ласка,вчинки яких дійових осіб свідчать про їхню жорстокість?

- Які права людини порушено?

- Як ви оцінюєте втечу гидкого каченяти – схвалюєте чи засуджуєте? Обгрунтуйте відповідь.

- Що трапилось з каченям далі – ми дізнаємось із наступної частини.

 

   Підсумок уроку за технологією « Мікрофон».

- Ось і закінчився наш урок.

- Що ви нового дізналися з уроку???

- Хто є автором казки «Гидке каченя»?

- Що дізналися про Г.К.Андерсена?

- Яке враження від прочитаного?Читаючи уривок казки, коли вам було сумно? Кого жаль?

- Що ви б побажали героям пташиного двору???

(Робіть добро,бійтесь скривдити інших,ставтесь до інших так  як би ви хотіли, щоб  вони ставились до вас.)

 

 

      Самооцінювання

-А зараз на шкалі самооцінювання своїх знань позначте позначкою(    ) на скільки ви засвоїли уривок даної казки.

- Молодці, діти, ви витримали рекламу нашого уроку.

Я вам усім дякую.

 

     Побажання

Нехай казки покличуть вас у майбутнє,

Адже найбільша казка – то життя.

Тож намагайтесь вправно все вивчати,

Щоби казковим стало майбуття.

     Домашнє завдання( диференційовано)

- Прочитати уривок казки, вміти переказувати.

- Дочитати казку. Поділити текст на частини,скласти план.

-Складання діафільму із малюнків до казки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Опрацювання ІІ частини.

1.Читання тексту сильними учнями;

2.Перевірка прочитаного. Методичний прийом «Мікрофон»

Вчитель.

- Хто жив у будиночку?

- Чи довго прожило каченя у будиночку бабусі?

-Хто вразив каченя одного вечора?

-Яка мрія поселилася у грудях птаха?

-Який період часу жило каченя саме на озері?

- Ким стало каченя?

-Чи справдилися слова матері-качки?

                                           (перегляд асоціативного куща)

3.Вибіркове читання

-Як каченя зустріло весну?

-Зачитати думки каченяти.

-Яке перетворення трапилося з гидким каченям?

- Поясніть приказку: «Складний шлях, проте – почесна перемога!».

- У чому проявилася перемога каченятка?

- Чи змінила вона суть птаха, його характер? Доведіть це рядками з тексту.

 

 

 Рефлексія уроку. 

Вчитель.

-          Знайти і зачитати головну думку казки.

-          Пояснити приказку: «Складний шлях, проте – почесна перемога!».

-          У чому проявилася перемога каченятка?

-          Чи змінила вона суть птаха, його характер? Доведіть це рядками з тексту.

-          Чого вчить нас дана казка?

-          Хто є автором даної казки?

-          Що ви запам`ятали про Ганса Крістіана Андерсена?

Вчитель. Незважаючи на часті життєві негаразди, які випали на долю казкаря, йому судилося велике щастя бути улюбленцем свого народу. До самої старості Андерсен залишався чистосердечною дитиною,яка вміла ловити людські душі – і дитячі, і дорослі. Можна навіть зі впевненістю сказати,що образ гидкого каченяти був змальований казкарем зі свого власного життя.

 

 

 

. Домашнє завдання( диференційовано)

- Прочитати уривок казки, вміти переказувати.

-Дочитати казку. Поділити текст на частини,скласти план.

-Складання діафільму із малюнків до казки.

 

 

. Побажання учням.

Вчитель.

-          Мені хочеться сьогодні закінчити наш урок словами з пісні відомого композитора і співака Є. Мартинова, і нехай ці слова стануть девізом усього вашого життя:

«Я хочу, чтоб летіли лебеді,

Над землею  моєю,

І від белих зграй світ добріше став

Нехай летят по небу лебеді!»

 

 

 

 

 

 

Додаток

Народився   Г.К. Андерсен у1805 році в старому данському місті Оденсі , в сім`ї шевця. Він   виріс у злиднях. Єдиною гордістю їхньої сім`ї була надзвичайна чистота оселі,ящик землі,в якому густо росла цибуля і кілька горщиків на вікнах, в яких росли тюльпани.

Змалку хлопчик придумував різноманітні історії. Маленьким він не насмілювався їх розповідати дорослим. Рішучість прийшла пізніше. Тоді з`ясувалося, що ці історії, ці його вигадки називають що казками, дають людям привід для роздумів і приносять їм багато радості.

Андерсен був єдиним сином у сім`ї, та незважаючи на бідність батьків, жив вільно і безтурботно. Його ніколи не карали. Хлопчик мав прекрасну пам`ять та голос ,тому знав дуже багато уривків з п`єс, музичних спектаклів і був представлений до королівського двору. Він займався лише тим,що хотілося робити. Ця обставина навіть завадила йому вчасно навчитися читати,тому грамотою він оволодів набагато пізніше від своїх однолітків.

У 14 років він відпросився у матері і поїхав з Оденсе в столицю Копенгаген – завойовувати щастя.

Письменник говорив, що за життя йому довелося випити не одну чашу гіркоти. Він часто страждав.

Та незважаючи на життєві труднощі,маючи 23 роки від народження, він стає автором першої у своєму житті книжки «Прогулянка на острів Амагер». Саме в ній Андерсен випускає у світ барвистий рій своїх фантазій. Данія почула поета і почала захоплюватися його творами.

Г.К. Андерсен   багато подорожував. Всюди,де він був,у нього з`являлося багато друзів. І всюди він писав. Писав не лише казки,а й велику поезію.

Помер Г.К. Андерсен   у 1875 році.

 

doc
Додано
17 квітня 2021
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку