Ігри на уроках української мови

Про матеріал
Творчому вчителеві подобається постійно вигадувати для учнів щось нове, цікаве. Дуже часто діти самі стають співавторами. Це навчання, яке приносить не лише знання, а й задоволенння. У дидактичних іграх діти спостерігають, порівнюють, класифікують предмети за певними ознаками, виконують аналіз й синтез, абстрагуються від несуттєвих ознак, роблять узагальнення.
Перегляд файлу

Ігри на уроках української мови

 

     Творчому вчителеві подобається постійно вигадувати для учнів щось нове, цікаве. Дуже часто діти самі   стають співавторами. Це навчання, яке приносить не лише знання, а й задоволенння.

     У дидактичних іграх діти спостерігають, порівнюють, класифікують предмети за певними ознаками, виконують аналіз й синтез, абстрагуються від несуттєвих ознак, роблять узагальнення. Багато ігор вимагають уміння висловлювати свою думку в зв’язній і зрозумілій формі, використовуючи термінологію. Вони відповідають закономірностям розумового розвитку молодших школярів, вносять у процес пізнання емоційно-образний струмінь, дозволяють у доступній та цікавій формі формувати пізнавальні компетентності учнів, сприяють їх самоствердженню, розвивають наполегливість, бажання до успіху.

     Ось деякі ігри, які можна використати на уроках української мови.

 

« Чи гарно я знаю літери»

    1) Передаючи паличку – естафету, учні один за одним пишуть букви алфавіту від А до Я.

   Якщо учень затримався, то він вибуває з гри.        

    2) Називаючи букви алфавіту від А до Я, школярі називають слово, яке починається цією буквою.

    3) Один учень чітко називає будь – який звук, а інший називає ( пише) відповідну букву.

    4) На дошці у два стовпчики написані слова з пропущеними буквами. Учні  (по одному від команди) по черзі виходять до дошки і вписують букву, називаючи її.

5) Вчитель пише на дошці слово з чотирьох букв. Діти мають написати по чотири слова на  кожну букву за відведений час. Виграє той, хто швидше виконає завдання.

6)Додати до кожного слова один звук на початку або в кінці так, щоб утворилося слово з  іншим значенням.

    ( Буква – буквар, база – базар, кран – екран).

« Упіймай прикметник»

     Вчитель читає речення, вірш. Учні повинні долоньками (сплеском) «упіймати» слова, що означають ознаку предметів (прикметники).

« Один – багато»

     Вчитель називає дітям назву одного предмета, а учні мають назвати слово, що означає назву багатьох предметів ( однина – множина).

 

« Збери родину»

     Вчитель називає слово і пропонує зібрати його «родину», тобто дібрати такі слова, в яких є спільна частина ( корінь ).

« Хто тут живе»

     Вчитель пропонує учням «будиночок» (модель) слова, а вони повинні дібрати слова, які можуть «жити» в цьому «будиночку» (тобто відповідають цій моделі).

« Що трапилося зі словами»

     У вірші, вивченому напам′ять, вчитель переставляє слова місцями, а діти виправляють помилки.

« Добери слово»

     До слів лівого стовпчика доберіть слова – ознаки із правого.

                       Хлоп′ята                          футбольний

                       м′яч                                   дружна

                       сім′я                                  спритні

                       здоров′я                            легка

                       пір′їна                               міцне

                       дерева                               високі

« Музичні слова»

     Запишіть якомога більше іменників, до складу яких входять ноти: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.

« Хто більше»

     Хто більше назве заголовків творів зі словами – антонімами, той і переможе.

       («Правда і кривда», «Про бідного і багатого брата», «Правда і кривда»).

«Листоноша»

     У кожного учня аркуш, на якому написане слово. На дошці три скриньки, на кожній схема слів. Учень розбирає слова за будовою і кидає свою листівку (аркуш)до скриньки.

« В гостях»

     Які слова прийдуть у гості в кожен будинок?

         (  - сніг-,  - ліс-,  - зим-,  - літ- )

«Радисти (телеграф)»

     Вчитель говорить учням: «Сьогодні ви будете радистами. Будете вистукувати по парті ті слова, які я вам скажу. Причому стукнути по парті потрібно стільки разів, скільки складів у названому слові».Спочатку діти стукають усі разом, потім змагаються по одному: хто швидко і правильно відстукає склади. Можна влаштувати змагання між рядами.

« Великий і малий»

     Вчитель пояснює дітям, що кожен дорослий був маленьким, і пропонує утворити  слова – малюки.

       ( кіт – котик, мама – мамочка, миша – мишка).

« Утвори нове слово»

    У цю гру можна грати, коли вже вивчили будову слова. Вчитель пропонує учням скласти нові слова з окремих частин різних слів.

       ( 1. Корінь від слова квітник,

             Суфікс від – вудочка,

             Закінчення від – зірка.

                                       ( Квіточка)

          2. Префікс від – проніс,

              Корінь від – лісник,

              Суфікс від – дубок.       ( Пролісок)

 

« Який рід»

     Вчитель читає слова, а учні мовчки сигналізують про це картками.

 У кожного з них на парті картки, на яких написано «ч», «ж», «с», а на одній картці – червоний кружечок ( множина).

 

 

« Розшифруй слово»

     Дітям демонструють предметні малюнки і говорять: « Тут заховалося слово,а що це за слово, ви зможете відгадати, якщо візьмете перший звук кожного з цих слів і назвете їх у  тому порядку, в якому розміщені картинки.

            ( Ластівка, Іринка, тигр, огірок – літо).         

     

« Хто? Що?»

     Дітям називають дієслова, а вони мають сказати, хто ( або що) може виконувати цю роботу (дію).

      ( Грає – музикант, лежить – камінь).

 «Запали вогник»

 

     Проводять під час перевірки диктантів. Учні міняються зошитами і «запалюють вогники» (знаходять помилки), пояснюють один одному написання слів.

Гра “Мікрофон”

Проведення гри

Учні використовують уявний мікрофон і намагаються закінчити речення, які були запропоновані вчителем ( може бути правило, може бути творча робота).

Наприклад

Іменник – це самостійна частина мови…

Префікси роз-, без- пишуться…

Префікс с- пишеться…

«Чарівна паличка»

- Зла чаклунка зачарувала деякі предмети в нашому класі. Щоб їх розчаклувати, потрібно правильно вимовити всі звуки у назві цього предмета. Учитель торкається якогось предмета в класі “чарівною” паличкою, а учні хором або по одному називають послідовно всі звуки в назві цього предмета. «Вередлива буква»

Жила собі, була собі буква у словах. Але одного разу завередувала і втекла. Потрібно її впіймати і поставити на місце. В цих словах замість рисок уявляй собі букву «О» і читай їх: Д-бр-, м-р-з, ж-вт-к, г-л-д, м-з-к, с-р-м, г-р-х, к-л-. м-л-к-, б-л-т-, к-м-п-т, к-л-с-к, з-л-т-, б-р-шн-. м-т-др-м, п-в-р-т, п-т-п, п-р-ш-к, в-л-кн-.

«Цікава буква»

 Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.( наприклад: загадка, парасолька, годинник, корисний)

 “Шифрувальники”

- Зараз кожний з вас перетвориться на шифрувальника і зашифрує слова за допомогою фішок. На партах дітей розміщено предметні малюнки та фішки. Один учень кладе малюнок на парту, інший називає його та викладає за допомогою фішок звукову модель. Потім учні міняються ролями. Під час гри вчитель контролює правильність виконання завдання.

«Чим відрізняються слова?»

- До нас завітали слова, що дружать між собою. Ви уважно слухайте, запам’ятовуйте їх і називайте звуки, якими різняться слова у парі. Учитель називає пари слів (наприклад: шишка-мишка, пічка-річка тощо). Діти уважно слухають вчителя і називають звуки, якими різняться слова у парі.

«Полювання за звуком»

Відгадати ім’я людини за першими звуками слів і записати його:

 Фартух, екіпаж, дерево, іній, радість. (Федір)

Соняшник, оркестр.філармонія, іриси. ясен. (Софія)

 Зірка, октава, Різдво, Ярило, небокрай, айва.(Зоряна)

«Наскрізна абетка»

Записати всі літери абетки одна під одною. Потім пригадати і записати слова (іменники в початковій формі) так, щоб кожна з цих літер була другою: а – байка; б - абрикос; в - автор;

«Зашифрований алфавіт»

 Кожна цифра відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.

Це-дикий звір, який полюбляє спати. 3, 6, 5, 16, 11, 5, 32. (Ведмідь)

«Як правильно?»

Потрібен наголос, малята! Без нього важко прочитати!

1. У замку ніхто не жив. Двері замку були на замку. На горі височів старовинний замок. На дверях висів великий замок.

 2. Взимку поля вкриті снігом. Поля любить зиму.

 3. На березі пасуться кози. На березі пожовкло листячко.

 4. У книзі сорок сторінок. У сорок скрипучий голос.

 5. Рослині потрібне сонячне тепло. Сьогодні вдень дуже тепло

«Добавлянка»

Учитель пропонує назвати слова, що починаються, наприклад, складом «за» - загадка, завдання, заєць. Виграє той, хто називає останнє слово.

“Телеграф”

Попередньо вчитель пояснює дітям, як працює телеграф. Учитель називає слово, а учень-телеграфіст має відстукати по парті стільки разів, скільки складів у слові. Решта – “контролери” – перевіряють правильність виконання завдання. Згодом учні можуть грати самостійно в парах, даючи завдання одне одному.

“Чарівний потяг”

- Добрі друзі зібралися зібралися у подорож. Вони придбали квитки, проте не можуть визначитися, у які вагони потрібно сісти. Допоможімо тваринкам і розсадимо їх у вагони! Потяг має 3-4 вагончики на яких позначено кількість складів. Діти повинні визначити, яка тварина, зображення якої демонструє вчитель “поїде” у першому вагончику, в другому і т. д.

«Змійка»

Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому. Записи можна робити не тільки на дошці, а на аркуші паперу.

“Зрости деревце”

На дошці – картки зі словами. Учні вибирають серед них слова-“родичі” та кріплять відповідні до певного деревця.

“Ланцюжок споріднених слів”

Кожна група отримує слово, до якого потрібно дібрати споріднені слова. Виграє та група, учні якої правильно дібрали найбільшу кількість слів.

Гра «Упіймай корінь»

 Вчитель називає слова , а учням пропонується «впіймати» назвати корінь даних слів. Упіймай корінь «ДОЩ» Дощик, долото, дощити, дорога, дощаний, задощило, догнати, дощик.

«Впізнай іменник»

 Стрімкий, залізний, точний... (годинник).

 Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).

 Новий, цікавий, словниковий... (диктант).

Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).

 Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).

.Перший, вихований, мудрий... (учитель).

Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка).

 Чорні, однакові, шкіряні... (черевики).

« Відшукай іменник»

Відшукати іменник, плеснути в долоньки. Вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки.

«Весняні іменники»

За визначений час написати в зошитах іменники весняної тематики. Працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори року.

« Іменники на одну букву»

 За визначений час дібрати і записати іменники на одну букву. Вчитель пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів. «Лото»

Знадобляться картки із записаними іменниками, червоні та зелені кружечки. Слід закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що? Переможцем вважається той, хто правильно виконав завдання.

«У лісі»

 За визначений час написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі. Тематику слів можна змінювати, наприклад: «На лузі»,«На річці» тощо. «Розділи відгадки»

Відгадати загадки, відгадки записати в 2 стовпчики: іменники, які вживаються лише в однині і іменники, які вживаються тільки в множині.

 

 

«Подорож картою України»

 Продовжити ланцюжок іменників – власних назв: назви міст; річок. Завдання можна ускладнити: записати назви міст таким чином, щоб кожен кінцевий звук попередньої назви був першим звуком наступної.

« Прізвище, ім’я, по батькові»

 Утворити від прізвища - ім’я та по батькові людини. Наприклад: Іванов – Іван Іванович

« Чарівне листя»

Знадобляться вирізані з паперу листочки із записаними на них іменниками в однині та множині, кошики. Вибрати листочки і іменниками у однині та множині у відповідний кошик.

«Хто швидше перетворить десять іменників на прикметники»

 На дошці написано десять іменників, їх треба перетворити на прикметники, наприклад: холод — холодний, мороз — морозний, зима — зимній, вітер — вітряний, дощ — дощовий, сніг — сніговий, залізо — залізний, поле — польовий, город — городній, жито — житній.

“Це наш час”

 Учні поділяються на три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує слово. Групи повинні впізнати слово і підняти руку, якщо слово належить до їхньої групи. Коли у реченні є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи. Виграє та група, учні якої найменше помилок

«Складовий аукціон»

 Має на меті повторити правопис словникових слів. Учитель пропонує назвати слова, щопочинаються, наприклад, складом «за» — загадка, завдання, заєць. Виграєтой, хто називає останнє слово.

Морфологічні шаради

Учитель називає слова, з частин яких треба створити нове слово.

Наприклад, щоб створити слово посадка треба взяти префікс з слова поїзд, корінь із слова садівник, суфікс і закінчення із слова поїздка.

Префікс із слова проїзд, корінь із слова лісник., суфікс із слова каток. (Пролісок).

 Префікс і корінь із слова проводир, суфікс і закінчення із слова коробка. (Проводка).

Префікс із слова побудова, корінь із слова купити, суфікс і закінчення із слова печатка. (Покупка).

Префікс із слова відпустка, корінь із слова загадка, суфікс і закінчення із слова виставка. (Відгадка).

Префікс із слова прибув, корінь із слова кордони, суфікс із слова керівник.(прикордонник).

«Ланцюжок»

 Учитель показує учням ланцюжок (на малюнку або справжній), звертає увагу дітей на те, як одне кільце з’єднане з іншим. Пропонує зробити ланцюжок із слів так, щоб вони з’єднувалися однаковими складами. Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – варениця - …

Складіть сенкан на тему "Україна"

Україна Велика, багата, рідна, чудова.

Чарує, квітне, розвивається.

Батьківщина, держава, рідний край.

Немає кращої ніде землі.

«Встановіть відповідність»

 Назвіть антонімічні пари.

Добрий доброго научає., … … а лихим і в двері не ввійдеш.

Добрий плаче від радості,… … а злий від заздрості.

Добрим словом мур проб'єш, … … а злий на зле наставляє.

Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір…):

 а) легка, м’яка, біла - …

б) струнка, висока, білокора -…

 в) пухнаста, руда, працьовита - …

Запиши букви кожної групи в алфавітному порядку.

Які слова вийшли ?

 Р , і , в, ш ;

е , в , р, х; т , і , г, с , ь;

с , т, і , в , ь; А, і , я, з ;

о , н , і, в, к.

 

«Хто більше?»

 Записати якнайбільше слів, у яких:

а) початковий звук – голосний;

 б) не повторюється жоден голосний;

в) є лише один голосний, що повторюється декілька разів.

«Хто найшвидше напише три займенники з двома е» ? 


Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе. 
Виграє той, хто першим правильно виконує завдання.

«Спіймай прислівник». 


Учитель проказує речення. Учні, почувши прислівник, Плескають у долоні. 
Виграє той, найменше помилитиметься. 
Для гри можна використати такі речення: 
Сьогодні чудова погода. 2. Тихо, тихо Дунай воду несе. 3. Вдома вчи уроки пильно, ранком вчасно йди до школи, точним будь і акуратним, не затримуйся ніколи. 4. Був коваль. І удень і вночі він кував дивовижні ключі.

«Якого відмінка». 


В учнів є картки з першими буквами назви відмінків. Добре, якщо ці картки різнокольорові. Вчитель називає різні відмінки закінчення іменників. Учні картками показують відмінок і називають відповідний іменник.

«Визнач рід іменника». 


Вчитель демонструє малюнки із зображенням тварин, рослин, людей. У відповідь учні сигналізують картками «чол. р.», «жін. р.», «сер. р.».  
Якщо закінчення одинакові у двох або трьох відмінків, учасник показують картки з усіма відмінками.

     Найефективнішими є ті уроки української мови, на яких використовують різноманітні форми роботи, збагачують їх знахідками своїх творчих надбань. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджу-ватися. самостійно думати, розвивати увагу, пам'ять, мислення. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні. Коли вчитель використовує на уроці елементи гри, то в класі створюється доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися

      Ігри на уроках української мови можна використовувати для ознайомлення дітей з новим матеріалом та для його закріплення, для повторення раніше набутих уявлень і понять, для повнішого і глибшого їх осмисленого засвоєння, формування графічних умінь та навичок, розвитку основних прийомів мислення, розширення кругозору.

     Систематичне використання ігор та вправ підвищує ефективність навчання.

 

 

 

doc
Додано
15 квітня 2021
Переглядів
1272
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку