Суть гри полягає в тому, щоб, оцінивши представлені твердження, погодитися з ними або заперечити. Сприяє розвитку у дітей вміння правильно формулювати питання. Можна використовувати як на етапі актуалізації, так і на етапі рефлексії.
Вчитель задає питання . Наприклад, на уроці під час вивчення теми « Відмінювання іменників» повторюємо назви відмінків і відмінкові питання:
- Іменники у родовому відмінку відповідають на питання: кого? чого? - так чи ні?
- Іменники мають шість відмінків – так чи ні?
- Іменники у місцевому відмінку відповідають на питання: на кому? на чому? чи - так чи ні?
- Іменник «учнем» вжито в давальному відмінку – так чи ні?
- У звертаннях використовують називний відмінок – так чи ні?
- Початковою формою іменника є називний відмінок – так чи ні?
- Питання «кого?» буде тільки у іменників родового відмінка – так чи ні?
- Іменники у місцевому відмінку завжди вживаються з прийменниками – - так чи ні?
- Іменники у давальному відмінку відповідають на питання: кому? чому? - так чи ні?
- Підмет стоїть у знахідному відмінку – так чи ні?
( Діти за допомогою сигнальних карток двох кольорів (у моїх учнів червоного і зеленого) показують так чи ні. Якщо «ні», пояснюють чому саме. Коли діти засвоять правила постановки питань, вони самі задають питання один одному.)
2.Гра «Відгадай слово».
Використовую як на етапі актуалізації, так і на етапі рефлексії при вивченні будь – якої теми.
Учень задумує слово і називає притаманні йому ознаки. Інші учні відгадують це слово.
( Іменник, синонім до слова робота, жіночий рід, однина,орудний відмінок - працею.
Прикметник, спільнокореневий до слова козак, із суфіксом – -цьк - , однина, чоловічий рід, орудний відмінок – козацьким. )
Треба звертати увагу, щоб учні спочатку називали суттєві ознаки для відгадування слова, а потім доповнювали додатковими.
3.Гра « Я тобі, а ти – мені.»
Є доречною на етапі осмислення для опрацювання і засвоєння правил, поданих у підручнику. Діти працюють в парах або в групах, по черзі ставлять запитання один одному з заданої теми.
4. «Аукціон».
Можна використати для перевірки знань з будь-якої теми. Оголошую тему. Учні по черзі називають слова – відповіді, хто останній – той переможець.
(Наприклад, синоніми до слова говорити; іменники, в яких відбувається чергування кінцевих приголосних основи; прислівники з суфіксом - о -; іменники, в коренях яких відбувається чергування голосних в корені слова.)