Ігри під час навчання грамоти

Про матеріал
Мовні ігри під час навчання грамоти для розвитку мовлення, уваги, пам'яті, мислення.
Перегляд файлу

Ігри під час навчання грамоти

 

1. Гра „Зайве слово”

 Корова, вівця, кавун, ромашка (немає А)

 Тарілка, миска, каструля, шафа (не посуд)

 Жук, мураха, комар (немає А)

 

2. Гра „Луна”

 Педагог називає слова, а діти хором – останній склад.

 Ромашка (ка), книга (га), троянда (да), весна (на), п’ятак (так), ваза (за).

 

3. Гра „Буква на відпочинку”.

 В сдочку у Пилип зросл липк.

 

4. Гра „Яке слово заховалось?”

 Вчитель називає склади, а діти добирають слова за цими складами.

 

Ма – ( - шина, - лина, - льва)

 Ва – ( - зочка, - рив, - флі, - пно)

 Ла – ( - мати, - пті, - таття, - ска)

 

5. Гра „Впіймай звук”

 Якщо дитина чує звук [а], то плескає у долоні.

 Стали букви у рядок

 І побігли на урок.

 Хто у них за ватажка?

 Ну, звичайно, буква А.

 

6. Гра „Намисто”.

 Визначення початкового та кінцевого звука у слові.

 Апельсин – нога – ананас – солома – абрикос – сова

 

7. Гра „Телеграфісти”.

 Педагог промовляє окремі звуки, а діти складають з них слова.

 [м,а,л, ' в,а], [а,к,у,л,а], [в,а,з,а]

 мальва акула ваза

 

8. Гра „Який склад загубився”

 Дівчи – ( - на), соло – ( - ма),

 сло – ( - ва), соро – ( - ка), мали – ( - на),

 ма – ( - ма), коро – ( - ва), ліній – ( - ка)

 

9. Гра „Збери гриби”.

 На зворотньому боці картонних грибочків – слова, наприклад, до теми уроку „Закріплення букви Ф і звука [ф]” (асфальт, фігура, Софія, туфлі, фіалка, фабрика, форма, фара).

 Хто назве найбільшу кількість слів із звуком [ф], той збере багато грибів і виграє.

 

10. Гра „Нумо, прочитай!”.

 (Робота з анаграмою)

 анаграма – слово або словосполучення, утворене перестановкою літер, яке складає інше слово; спосіб складання віршів.

 Кайма аабб аабббо нанаса

 Майка баба баобаб ананас

 

11. Гра „Знайди букву”.

 Рік пішов гуляти в сад,

 Не дійшов, бо повз назад

 (Рак)

12. Гра „Назвіть сусідів”.

 Назвіть сусідів звука [а] в таких словах: бабуся, мама, гараж, яблуня, басейн.

 

13. Гра „Тім - Том”.

 На дошці два малюнки хлопчиків: Тім – товариш м’яких. Дві команди. Якщо діти чують м’який приголосний, Том – товариш твердий приголосних. Клас поділений на [б'], то встають друзі Тіма, а якщо твердий [б], то встають друзі Тома.

 Булка, білка, бензин, банан, бідон, бінокль, болт, бинт, автомобіль, берізка.

 

14. Гра „Складовий аукціон”.

 Що мають береза, дуб, бук, яблуня, й бузок, а не мають того ні клен, ні вишня?

 (Звук Б)

- у назвах яких дерев є звук [б].

 

15. Гра „Складовий аукціон”

 Во – ( - ва, - робей, - рота)

 Ві – ( - ник, нок, яло, - трила).

 

16. Гра „Навпаки”.

 Назвіть слова, протилежні за значенням.

 Нижній – (верхній)

 Вранці – (ввечері)

 

17. Гра „Логогриф”.

 Люблять нас усі збирати

 Після дощику в ліску,

 А як букву Г відняти

 Будем плавати в ставку.

 (Гриби - риби)

 

18. Гра „Конструктор”.

 Зроби нові слова з літер, що складають такі слова:

 Снігопад (сніг, нога, нагін)

 

19. Гра „Чарівний ланцюжок”.

 Змініть спочатку першу букву, а потім останню.

 Гора – кора – нора – пора

 Гора – горн – горе – горб

 

20. Гра „Яке ім’я сховалося?”

 Фанера, ему, дошка, окуляри, риба, ананас (Федора)

 

21. Гра „Розбий ланцюжок на слова”

 Встановити межі слів у реченні.

 Любишкататися – любиісаночкивозить.

 (Любиш кататися – люби і саночки возить)

 

22. Гра „Фотограф”.

 Які слова з Я ви запам’ятали?

 Яків і Маринка яблука збирали

 І маленьку ящірку в траві налякали

 

23. Гра „Жива азбука”.

 За завданням класовода учні виходять до дошки і одержують по одній букві. Потім з цих букв „утворюють” названі вчителем слова, займаючи певне місце.

 Наприклад: абрикос: коса, рак, сир, рис, роси, бак, соки, краб, боки.

 

24. Гра „На одну літеру”.

 Вчитель просить дітей озирнутися в кімнаті і назвати всі предмети, які починаються на літеру „К” (або будь-яку іншу літеру).

 Переможцем вважається той, хто останнім назве предмет на „К”. Гра може бути у вигляді „аукціону”. Слова не повинні повторюватися.

 Наприклад: кубики, кішка, книги, кактуси... і тд.

 

25. Гра „Літери навколо мене”.

 Використовується настільна абетка.

 Попросіть дитину озирнутися в кімнаті і назвати всі предмети, які оточують її, але тільки в алфавітному порядку.

 Наприклад:

 А – абетка, Б – бант, В – вішалка, Г – гардини, Д – диван, і тд.

 

26. Гра „Піжмурки”.

 Всередині слова прочитати інше, нове. Наприклад: плуг, косар, грак, смак, айстри.

 

27. Гра „З початку і до кінця - однаково”.

 Читати слова в обох напрямках, не пропускаючи жодної літери.

 Ада, Аза, дід, зараз, корок, еге, тут, Пилип.

 

28. Гра „Плутанина”.

 На дошці записані слова, а над ними цифри. Якщо діти у відповідності з цифрами переставлять букви, то отримають нові слова.

 1432 321 3214 321

 кіно мир тіло кіт

 

29. Гра „Що змінилось у слові?”

 Вчитель виставляє на дошці слово і пропонує дітям самостійно (пошепки) його прочитати. Після цього учні повинні покласти голови на парти і по команді „Ніч” зажмурити очі. У цей час у слові змінюється певна буква. По команді „День” учні піднімають голову, читають нове слово. Хтось уголос пояснює, які букви замінив вчитель.

 

30. Гра „Прикрась ялинку”.

 Використовується в кінці семестру 1 – го класу на підсумковому уроці. Це якраз напередодні Новорічного свята. На дошці прикріпляється велика ялинка з картону. До неї – іграшки, на яких написані речення про зиму, загадки, скоромовки тощо. Прочитавши їх виразно, правильно, учень одержує право прикріпити іграшку на ялинку. Аналогічно можна провести ігри „Будуємо дім”, „Збираємо букет”.

 

31. Гра „Телефоністки”.

 Діти діляться за рядами на команди. учитель підбирає для кожної команди по скоромовці і говорить її на вушко тим, хто сидить першим у кожному ряду. За сигналом капітани передають скоромовки на вушко своїм сусідам. А ті далі. Останні в кожному ряду повинні голосно назвати передану їм „телефоном” скоромовку.

 Перемагає та команда, яка першою закінчить передачу скоромовки і не перекрутить текст.

 

32. Гра „Хто або що?”

 Відповідати треба швидко.

 Ласкава, добра, ніжна, лагідна... (матуся)

 Сильний, високий, добрий, привітний... (татусь)

 Чепурненька, тугенька, жовта, величенька... (ріпка)

 Висока, білокора, струнка... (берізка)

 

33. Гра „Хто це вміє робити?”

 Навчає, доглядає, турбується... (вихователь)

 Любить, ремонтує, допомагає, виховує... (тато)

 

34. Гра „Збери прислів’я”

 а, день, Ластівка, починає, - кінчає, соловей.

 

35. Гра „Хто чим славиться”

 Колосок – (зерном)

 Сонечко – (теплом)

 Квітка – (запахом)

 Соловейко – (піснею)

 

docx
Додано
17 жовтня 2023
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку