ІГРИ, РУХАНКИ
ГРА «ВМІННЯ ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
Цей план заняття з навчання здорового способу життя, зокрема запобігання насильству, може бути адаптований до інших тем.
МЕТА:
Навчити учнів владнанню конфліктів.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти:
ЗАВДАННЯ:
Учні мають визначити ситуації, за яких під час владнання конфлікту можуть бути використані насильницький та ненасильницький методи.
МАТЕРІАЛИ:
Нічого особливого не потребує.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
ЗІГРАЙТЕ У ГРУ:
Зіграйте у гру, в якій усі в класі формують тісне коло. Одна людина залишається поза колом і намагається потрапити в його середину. Зазначте, який метод при цьому використовується. Обговоріть почуття людини, яку залишили поза колом (наприклад, відчай, злість...)
Тепер зіграйте в гру знову, використовуючи ненасильницький метод потрапити в коло. Шляхом «мозкового штурму» вигадайте якомога більше ненасильницьких методів, за якими можна це зробити (наприклад: попросити, запропонувати обмін, підкуп або змінити мету, щоб потрапити в коло).
Групове обговорення. Яке відношення ця гра має щодо профілактики ВІЛ/СНІДу, вживання наркотиків, алкоголю та тютюну? Застосуйте творчі здібності для розробки інших варіантів цієї гри.
РУХАНКА «ПІДЛОГА, НІС, СТЕЛЯ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
використовується для зняття емоційного напруження під час уроків тренінгів
МЕТА:
навчити учнів бути уважними, спритно реагувати, виконувати дане завдання.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
учні повинні здобути навички швидкого реагування.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Ведучий пропонує показувати рукою на те, що він називає, а сам, іноді говорячи, наприклад «ніс» може показувати на підлогу. Учасникам слід виконувати те, що просять, не звертаючи уваги на «підказки» ведучого.
ГРА «ДИСКРИМІНАЦІЯ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
План заняття з дискримінації може бути адаптований до інших тем стосовно проблем зі здоров'я, що призводять до дискримінації (ожиріння, фізичні вади, паління, вживання алкоголю та наркотиків, підліткова вагітність та ін.).
МЕТА:
Надати учням інформацію про негативне ставлення та дискримінацію стосовно ВІЛ.
Навчити учнів відповідних життєвих навичок.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти:
МАТЕРІАЛИ:
Багато старих журналів з великою кількістю картинок, клейкі стрічки (скотч) або клей, ножиці, великі аркуші паперу.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Ця гра розвиває розуміння того, що означає дискримінація та схильність до осудження (брак емпатії). Вона також допомагає учням спілкуватися між собою, розвиває творчість і навички з прийняття рішень.
РУХАНКА
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
План проведення вправи з навчання прав та обов’язків може бути використаний і для навчання з інших аспектів стосовно профілактики ризикованої поведінки.
МЕТА:
Навчити учнів чітко визначати права та обов’язки.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці рухавки учні повинні вміти.
*визначати права.
*продемонструвати вміння визначати відповідність прав.
МАТЕРІАЛИ:
Віночок з різнокольоровими стрічками на кінцях яких прикріплені листочки зі словами - права.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
*кожен учень по черзі читають на кінцях стрічок віночку і приєднуються в групу з якими поєднуються ці слова.
*будинок *мам *Назар *лікарня *квартира *брат *Орест *медпункт *тато *Марійка *поліклініка *дача
Групи для об’єднання: ☺ сім’я, ☺ ім’я, ☺ житло, ☺ медична допомога.
ГРА - ПРОЧИТАЙ SMS
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
Ця гра стосується вивчення складових моніторингу фізичного здоров’я, проте може бути адаптоване щодо вивчення нових тем з питань безпеки оселі.
МЕТА:
Навчити учнів визначати моніторинг об’єктивних та суб’єктивних показників фізичної складової здоров’я.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти.
*через вміння читати SMS визначати складові моніторингу фізичної складової здоров’я.
*продемонструвати складові моніторингу фізичної складової здоров’я.
МАТЕРІАЛИ.
Малюнок мобільного телефону з екраном на якому прикріплено стрічку з буквами, чисті аркуші, фломастери.
ДІЯЛЬНІСТЬ.
*створити групи в кожній по 3-4 учня.
*кожна група отримує стрічки з завданням прочитати назву суб’єктивну та об’єктивну фізичної складової здоров’я.
*дати учням можливість відгадати, обговорити зміст складової моніторингу.
*кожна група презентує свою роботу.
Стрічки завдання.
♥ Л А С И
♥ П О Ч У Т Т Я С А М О
♥ З Д А Т Н І С Т Ь П Р А Ц Е
♥ К І С Т Ь Ш В И Д
♥ Т Р І Й Н А С
♥ К І С Т Ь Г Н У Ч
♥ Т И Т А П Е
♥ В А Л І С Т Ь В И Т Р И
РОЛЬОВА ГРА ЩОДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ ПРОТИПРАВНОЇ ПОВЕДІНКИ
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
Цей план заняття з попередження асоціальної поведінки учнів в соціальному середовищі може бути адаптований до інших там з проблем чи ризиків щодо здоров’я, дієти, ожиріння, куріння, вживання наркотиків, алкоголю/.
МЕТА:
Надати учням інформацію щодо поведінки в життєвих ситуаціях. Навчити учнів відповідних навичок прийняття рішення, спілкування, асертивності не порушуючи прав іншої людини.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти.
-продемонструвати позитивні навички спілкування, асертивність і роботу в групі використовуючи навички критичного та креативного мислення, прийняття рішення, емпатії.
МАТЕРІАЛИ:
Набір карток з ситуаційними задачами.
ДІЯЛЬНІСТЬ.
*створити групи в кожній по 3-4 учня.
* кожній групі роздати картки.
* кожна група розподіляє ролі.
* дати учням можливість обговорити цю ситуацію, прийняти відповідні рішення.
* кожна група презентує свою роботу, пояснюючи, чому саме таке рішення вони вибрали.
Учитель підтримує гру учнів, які висувають свої аргументи щодо вибору способу поведінки. Наприкінці вчитель виправляє помилки, вносячи уточнення у відповіді, якщо учні допустилися помилок та пояснити ці помилки.
Ця гра поможе учням спілкуватися між собою, розвивати творчість і вміння приймати рішення.
Картки – ситуаційні задачі.
ГРА «ЗІПСОВАНИЙ ТЕЛЕФОН»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
План навчання може бути використаний для повідомлення теми та мети заняття під час вивчення теми «Психічна та духовна складові здоров’я» у 9 класі.
МЕТА:
активізувати увагу, розвивати навички активного слухання.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти:
ДІЯЛЬНІСТЬ:
РУХАНКА « ПІАНІНО»
МЕТА: зняти емоційне напруження, поліпшити настрій, збадьорити учнів.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Хто упіймав гаву чи зробив плескіт завчасно – забирає одну руку.
Для ускладнення гри можна спробувати робити удари, виконуючи відому мелодію.
РУХАНКА-ПРИВІТАНКА «ДОБРИЙ ДЕНЬ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
План заняття використовується як привітання у 5 класі.
МЕТА:
зняти емоційне напруження, поліпшити настрій, налаштувати дітей на роботу в колі, спрямувати енергію в позитивне русло.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Вчитель читає вірш, імітуючи рухи, а учні повторюють за ним.
Треба разом привітатись:
– Добрий день, добрий день!
Дружно й весело сказати:
– Добрий день, добрий день!
Сюди-туди повернутись.
– Добрий день, добрий день!
Один-одному всміхнутись.
– Добрий день, добрий день!
Можна трішки пострибати.
– Добрий день, добрий день!
І в долоні поплескати.
– Добрий день, добрий день!
В коло дружно всі сідаймо
І заняття починаймо.
ПРИВІТАНЯ «ВІДГАДАЙ, ХТО Я?»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
План заняття використовується як привітання на початку тренінгу.
МЕТА:
сприяти згуртованості групи, відкритості, створенню творчої атмосфери тренінгу.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Вчитель подає наступну інструкцію: «Привітайтесь один з одним беззвучно - тільки очима, мімікою обличчя та жестами рук, зображуючи ту тварину, поведінка якої найбільше відповідає вашому настрою».Підкреслити полегшення у виконанні вправи та певне зниження рівня штучності завдяки введенню жестів рук.
РОЛЬОВА ГРА «ОБЕРИ ПОЗИЦІЮ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
вивчення теми «Права та обов’язки підлітка щодо збереження і зміцнення здоров’я»;
МЕТА:
ознайомити учнів з основними правами та обов’язками членів сім´ї щодо збереження та зміцнення здоров’я; вчити висловлювати і доводити свою думку, не ображаючи співрозмовника; довести, що батьки (дорослі), навіть обмежуючи підлітків, в чомусь проявляють таким чином любов та турботу про них.
МАТЕРІАЛИ:
картки ситуацій; допоміжні матеріали: капелюх, хустинка, ранець .
ДІЯЛЬНІСТЬ:
об’єднати учнів в групи обраним способом; кожна група обирає картку з ситуацією; учні розподіляють ролі між собою, аналізують ситуацію і розігрують цю ситуацію в ролях з позитивним результатом.
РІЗНОВИД:
рольові ігри можна використовувати для вивчення різноманітних тем, вони допомагають учням проявити себе, висловити свою думку і спробувати своїх сили в різних ролях, ситуаціях.
К а р т к и с и т у а ц і й н и х з а в д а н ь
Чи порушують ваші права, коли говорять:
- Не дивись допізна телевізор;
- Поки не виконаєш всі завдання, із-за столу не вставай;
- Коли болить зуб, кажуть: "Випий пігулку, і все мине";
- Відмовляються надати медичну допомогу в шкільному медпункті;
- Можна обійтися і без цукерок; і т.д.
РУХАНКА «ПРУЖИНКА»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
вивчення теми "Правила поведінки в натовпі".
МЕТА:
навчити правильно діяти у випадку падіння в середині натовпу.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
зняти м’язову напругу, стимулювати активну діяльність всіх учнів на уроці.
ДІЯЛЬНІСТЬ: під коментар учителя учні виконують запропоновані рухи: присісти – обхопити руками голову – різко підвестися (підскочити, як пружина).
РУХАНКА «ЗАЙЧИК»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
ця вправа може бути використана до будь якої теми і типу уроку для учнів 5-7 класів.
МЕТА:
навчити учнів виконувати правильно фізичні вправи.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
учні повинні навчитись за віршиком виконувати вправи.
ДІЯЛЬНІСТЬ
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
ГРА «ПОЛЮВАННЯ ЗА СКАРБОМ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
ця гра може допоможе учням більше дізнатись одне про одного, знайти відповіді на цікаві питання про себе та інших
МЕТА:
навчити учнів правильно будувати питання, порівняти її інтереси зі своїми (значить замислитись про розмаїтість людей); спробувати прийняти чужі, нехай навіть дивні інтереси ( значить виявити терпимість), створення атмосфери довіри.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
учні повинні навчитись чітко ставити питання, продемонструвати зацікавленість до відповідей опопнента.
МАТЕРІАЛИ: картки та ручки
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Для кожного з учасників гри знадобиться ось така картка.
Ім’я |
Схожість |
Розходження |
|
|
|
|
|
|
Учасники гри вільно рухаються по класу й розмовляють один з одним. Задача гравця - знайти одну подібність й одне розходження з кожним, із ким він порозмовляє. Чим більше людей він опитає і чим цікавіше будуть подібності й розходження, тим краще. Перед початком гри вчитель може навести приклади подібностей і розходжень (і я, і він живемо в одному будинку, але в мене є собака, а в нього ніхто з тварин не живе; і вона, і я хочемо стати фотомоделями, але я люблю тістечка з мигдалю, а вона - морозиво).
ГРА-ДРАМАТИЗАЦІЯ «ПОРИ РОКУ»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ: Основи здоров'я 6 кл.
ТЕМА:
Клімат і здоров'я.
МЕТА:
Навчити добирати одяг та взуття відповідно до погоди та сезону.
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні:
МАТЕРІАЛИ:
комплекти сезонного одягу для підлітків, музичний супровід.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
ГРА«ЛІМПОПО»
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
цей план гри може бути адаптований до будь-якої іншої теми або проблеми стосовно розладів харчування .
МЕТА:
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти
МАТЕРІАЛИ: костюм лікаря, аптечка, конверти із ситуаційними завданнями.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
РУХАНКА «МИ У ПРИРОДІ»
ТЕМА:
Природа і здоров'я
ПРЕДМЕТ НАВЧАННЯ:
цей план руханки може бути адаптований до будь-якої іншої теми або проблеми.
МЕТА:
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІ:
Наприкінці заняття учні повинні вміти
МАТЕРІАЛИ:
організувати положення учнів під час виконання руханки.
ДІЯЛЬНІСТЬ:
Угорі нам Сонце світить, (руки на поясі, потім вгору, потягнулися)
На галяві квітнуть квіти, (напівприсідання, потім руки розвести в боки)
Пташка в вишині пурхає, (підняти руки вгору, потрясти кистями рук)
В лісі гриб з землі зростає, (присісти, потрясти кистями рук)
Як це все ми називаєм? (руки на голову, відвести плечі, зімкнути)
Хто про все навколо дбає? (руки в сторони)
З відповіддю всі ми згодні - (руки на пояс, нагнутися вперед-назад)
Ми живем серед ПРИРОДИ.(руки на пояс повертання тулуба)