"Ігри та цікаві завдання"

Про матеріал
ЗРАЗКИ ІГОР ТА ЦІКАВИХ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ТА НАВЧАННЯ ГРАМОТИ В 1КЛАСІ
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

               ІГРИ ТА ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ

              В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

              НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

                                                                 Т.П.Савчук

 

 

 

Розвиваючі ігри для дитини в 4 роки. Як займатися і грати з дітьми в 4 роки

 

 

 

                                             

 

                                                    ЗМІСТ

І. Вступ.

ІІ.  Ігри на уроках математики.

ІІІ. Ігри та цікаві завдання, які можна використовувати. на уроках читання та при проведенні ранкових зустрічей.

ІV. Список використаних джерел.

 

 

 

 


І. Вступ

Якщо ми хочемо, щоб дитина щось

засвоїла, то потрібно це втілити

в діяльність самої дитини

Венгер

 

Одним із видів інноваційних технологій є ігрові технології. Використання ігрових технологій на уроках у початковій школі відповідає природним потребам дитини, адже за своєю природою гра – це  найвластивіша  форма життєдіяльності дітей.

За самим своїм змістом життя дітей орієнтоване на перетворення у доросле життя. Діти схильні навіть стихійно організовувати своє життя за дорослими законами, і цю схильність потрібно використовувати. У дитячому віці саме в грі відбувається вільний розвиток функцій та потенцій особистості. У грі за власними правилами діти відчувають себе дійсно вільними і усвідомлюють власне життя як свій вибір. Можна говорити і про те, що гра є специфічною формою прояву активності та саморозвитку дитини.

Відтак серед сучасних педагогічних технологій перевагу віддають тим, що тією чи іншою мірою містять у собі ігрові елементи навчання.

Саме такі форми організації навчально-виховного процесу дають можливість на практиці реалізувати принципи гуманістичної педагогіки.

За формою це може бути і гра різної складності, проте за змістом – це розвиток дітей і їх поступове дорослішання. Звідси, як мінімум, - два важливі практичні висновки. По-перше,  ігрові форми навчання та виховання мають бути чітко адаптованими до тих чи інших вікових груп із відповідною пропорцією «дитячого» та «дорослого життя». У них потрібно закладати саме орієнтири для дорослішання – у тому розумінні, що гра має сприйматися учнями в максимально можливій мірі як елемент того дорослого життя, до якого вони прагнуть.

По-друге, гра – як і життя – не має бути простою, безпроблемною. Гра в навчанні – це спосіб розвивати здібності дітей, і тому вона повинна містити в собі такі детермінанти розвитку – або сама по собі, або природно кооперуватися з іншими формами навчання.

Гра в навчанні – це спосіб зробити серйозну роботу цікавою, а зовсім не спосіб звільнити дитину від неї. Потрібно мати на увазі, що ставлення дітей до гри різниться і визначається їх особистісним сприйняттям ролі гри у їх житті. Гра-розвага – це зовсім не гра-навчання. Перша – це дитяча імітація «справжнього життя» - і ставлення до неї відповідне. Друга – це саме життя в адаптованому для дітей вигляді, і серйозне ставлення до неї має підтримуватися  педагогом і переноситись на весь навчальний процес.

Гра розвиває психологічну гнучкість, розкутість, комунікабельність, емоційно-вольовий впив. Дитина має в грі право на помилку. Вона ж є  засобом розвитку дитячої уяви, розвиває пізнавальні здібності, емоційний бік особистості, збагачує словниковий запас. Гра – іскра, що запалює вогник допитливості, зацікавленості та вимагає концентрації уваги учнів, напруження їх сил. Вона має здатність організувати життя дітей, наповнити його змістом. Ігри – одне з найсильніших виховних засобів у руках  суспільства. Саме у грі виявляються і розвиваються різні сторони дитячої особистості, задовольняється багато інтелектуальних та емоційних потреб, складається характер.

Наш час висунув нову, ще небувалу вимогу – розвиток творчого потенціалу кожного майбутнього члена суспільства. Саме використання ігрових прийомів дозволяє виконати соціальне замовлення – формування творчої індивідуальності. Виявлено, що в тих випадках, коли діяльність захоплює людину, а її значущість достатньо живо переживається, вольове зусилля, спрямоване на те, щоб запам’ятати, слабне або зникає.

Гра є найприроднішою і найпривабливішою діяльністю для молодших школярів.

Головна особливість творчої гри – наявність уявної ситуації, в якій дитина має можливість брати участь у різних подіях, виконувати будь-які дії, спілкуватися зі своїми однолітками. У творчій грі дитина створює  навколишню дійсність. Гра повинна бути вільною та самостійною діяльністю, що виникає за ініціативою дитини. Примус до гри перетворює її на регламентовану діяльність. Треба надихати  дітей на  творчість у грі. Ці ігри сприяють психологічній розкріпаченості та свободі прояву особистісного «Я».

У процесі ігрової діяльності в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати,розвивати увагу, Захопившись грою, діти не помічають, що  навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні.

 А. С. Макаренко писав: «Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все  в грі…» Отже, гра, її організація – ключ до організації виховання. У грі формується низка особливостей особистості дитини. Гра – це своєрідна  школа підготовки до праці. У грі виробляється спритність, витримка, активність. Це школа спілкування дитини.

Гра — найважливіша робота дитини: за кулісами всесвіту LEGO — журнал |  «Освіторія»У грі найповніше виявляється індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності  дітей. Гра – творчість, гра – праця.

 

Не будь-яка ігрова діяльність може бути ефективною. Лише  дидактично доцільне її використання та методично виправдана організація дають змогу вважати гру ефективним засобом навчання. Окрім того, кожний вид ігрової діяльності, що проводиться на уроці, повинен відповідати певним дидактичним і методичним принципам:

  •          доступність;
  •          новизна;
  •          поступове зростання складності;
  •          урахування індивідуальних і вікових особливостей учнів;
  •          зв’язок ігрової діяльності з іншими формами роботи на уроці.

Пізнавальні (дидактичні) ігри – це спеціально створені ситуації, що моделюють реальність, з якої учням необхідно знайти вихід.

Дидактичні ігри бажано широко використовувати як засіб навчання, виховання і розвитку школярів. У будь-якій грі розвивається увага, спостережливість, кмітливість.

Під час гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, діти не помічають, що навчаються.

Дидактична гра на уроці – не самоціль, а засіб навчання і виховання. Сам термін «дидактична гра» підкреслює її педагогічну спрямованість та багатогранність застосування.

Дидактична гра – це практична групова вправа з вироблення оптимальних рішень, застосування методів і прийомів у штучно створених умовах, що відтворюють реальну обстановку. Під час гри в учня виникає мотив, що полягає в тому,щоб успішно виконати взяту на себе роль. Отже, система дій у грі є метою пізнання і стає безпосереднім змістом свідомості школяра.

У навчальних іграх немає тих, хто програв або виграв, тут виграють усі. Їх можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу виявити знання учнів і вміння користуватися ними.

Гру можна пропонувати на початку уроку. Такі ігри мають збудити думку учня, допомогти йому зосередитись і виділити основне, найважливіше, спрямувати увагу на самостійну діяльність. Інколи гра може бути ніби фоном  для побудови всього уроку. Коли учні стомлені, їм доцільно запропонувати рухливу гру.

Ігри важливо проводити систематично і цілеспрямовано на кожному уроці, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи і урізноманітнюючи їх у міру накопичення в учнів знань, вироблення вмінь і навичок, засвоєння правил гри, розвитку пам’яті, виховання кмітливості, самостійності, наполегливості тощо.

Гра, яка вчить думатиПрацюючи з першокласниками вчитель думає над тим, як пробудити в дітей живий інтерес до знань, не погасити ті крихітні вогники захоплення в дитячих очах, що спалахують під час першої зустрічі зі школою. Тому кожен педагог прагне не тільки навчити їх, а й зробити перебування своїх вихованців у класі цікавим, насиченим. Головним, надійним і випробуваним помічником учителя в цій справі і стає гра.

 

 

                     ІІ. Ігри на уроках математики

І група — ігри, в яких треба виконати певну математичну дію

 Гра «Зайченята та ялинки»

Заняття з розвитку зв'язного мовлення "Казка про ялинку." | Ілюстрації.  Дошкільна освітаНа дошці завдання : зображено 5 зайчат, під якими — приклади: 5+5;  7 + 3;  9 + 1;  6+4;  8+2

 На початку гри читаю вірш:

Зайченята — сірі спинки

Заховались за ялинки,

А оцих зайчаток п'ять

На галявині сидять.

Учень працює біля дошки: розв'язує приклади і біля кожного зайчика «садить» (прикріплює) ялинку. З перших днів діти мають засвоїти головне правило гри: на дошці можуть бути помилки, але не потрібно виправляти їх у ході  роботи. Тому всі школярі, що виконують завдання в зошитах  не намагаються списувати з дошки готові відповіді, а працюють самостійно.

Під час перевірки кажу:

- Побачимо, скільки ялинок посадив (ім'я учня). (Для перевірки використовуємо цеглинки LEGO)

Колективно з'ясовуємо, чи немає на дошці помилок. Якщо учень розв'язував 5 прикладів, але правильно лише 3, значить, він посадив для зайченят 3 ялинки. Решту — 2 ялинки — знімаємо. Їх садить той із школярів, хто виправив помилку. Підсумок гри:

- Подивіться, як радіють зайченята, що і в них є ялинки. Вони вдячні вам за добру справу.

Гра «Кіт  і  в и ш н я»

Оформлення гри: зображений кіт і 6 пташок на вишні, біля

кожної  пташки — приклад: 7—1; 5+2; 4 + 3; 6+3; 8 – 2; 7 + 1.

Віршоване завдання:

Картина по номерам "Кіт на Вишневому Дереві"Там, де ягід грона пишні,

Лізе кіт в саду на вишню.

Може, хоче ласувати,

Свіжих ягідок нарвати?

Не така котяча вдача —

Він вишень тих і не бачить,

Бо для нього вишня спіла

Горобцями уродила.

Ой, малята, йдіть сюди,

Порятуйте їх з біди.

Хай Воркіт сьогодні зранку

Шука мишку до сніданку.

Учень розв'язує приклади і по черзі знімає горобців з вишні. Решта школярів працюють самостійно в зоши­тах. Якщо під час перевірки (проводимо з цеглинками LEGO) виявлено помилку, значить, учневі не вдалося врятувати 1 горобця. Його знову прикріплюють до вишні. Викликаю іншого школяра до дошки, і він «рятує» горобчика.

Підсумок гри:

— Сьогодні ми зробили добру справу, бо допомогли горобцям втекти від кота. Але водночас ми вчилися розв'язувати приклади.

Аналогічно проводяться інші ігри цієї групи.

 

Лисичка і сунички

Зображено лисичку і 6 суничок, біля кожної — приклади: 4 + 3,

5 + 2, 7 + 1, 6 + 2, 3 + 3, 4 + 2

Добірка дитячих книжечок: 100 грн. - Прочие детские товары Ровно на OlxУ Лисички-трудівнички  

На грядці виросли сунички.

Допоможем їй, малята,

Урожай рясний зібрати.

А щоб ягідки зривати,

Треба вміти рахувати.

Кіт і рибки

Зображено котика і 4 рибки, біля кожної — приклади: 8—3; 6—1; 5 + 2; 4+2.

Кіт Васько на став ходив,

Досить рибки навудив!

Поможіть йому, малята,

Рибку у відро зібрати.

Чарівна яблуня

Купить Декорація "Чарівна яблуня" недорого в Украине - 558468167Зображено яблуню, біля кожного яблучка — прикла­ди: 3+2; 5+4; 8—2; 7 + 1; 10—3; 4 + 1; 2 + 6; 7—6.

У садочку яблуня —

Гарна і рясна,

Ще й рум'яні яблучка

Вродила вона.

Яблуня запрошує

Всіх на свій врожай:

 — Хочеш, друже, яблучка?

Що ж, підходь, зривай!

 

Жабенята і бусол

Зображено бусла і  6  жабенят, приклади: 4+4; 5+3; 2+6; 7 + 1; 8-

Жабеня — зелена спинка

Просить дівчинку Маринку:

 — По болоту ходить бусол

У червонім капелюсі,

Там живуть мої подружки,

Милі жабки-реготушки.

Може, їм підкажеш ти,

Як від бусла утекти?

Б і л о ч к а-у м і л о ч к а

Подарунки Білочка по всій Україні | Mfl.com.uaЗображено білочку і 6 го­рішків із завданнями: 5—4; 7—5; 3+6; 9—1; 4 + 3; 8—2.

Білочка - умілочка -

Добра господиня.

В неї є горішки,

Шишок повна скриня.

Ось метнулась білочка.

Заховалась в скриньці.

Це вона готує

Нам усім гостинці.

Зайченя   і   морквини

заяц картинки для детей с морковкой: 2 тыс изображений найдено в Яндекс  КартинкахЗображено зайчика і 5 морквинок із прикладами: 5+5; 7+3; 3+6; 5+4; 8+2.

Зайченя біля ялинок

Десь знайшло аж 5 морквинок,

Та не може їх забрати.

Знаєте, чому, малята?

Бо веселий чарівник,

Що до жартів добрих звик,

В лісі тому побував

І усе зачарував.

Підкажіть зайчаті, діти,

Що ж йому тепер робити?

Кішка й мишки

Н-А-Д-І-Я: Котик і мишка ( казка для дітей) - ВІРШ, Вірші, поезія. Клуб  поезіїЗображено кішку і 6 мишенят із завданнями: 6—5; 7—3; 4—3; 8 + 1; 5-4; 7 + 1.

Плачуть сірі мишки:

  •            Боїмось ми кішки!

Кішка мружить очі,

Хитро їм муркоче:

  •            Добре, я сьогодні

Не така й голодна...

Приклад кожна розв'яжіть

І по нірках всі біжіть.

Хто з вас не зуміє —

Що ж, хай пожаліє!

Поможіть, малята, мишкам

В нірку утекти від кішки.

Дівчинка Марина та айстри

Зображено вазу та 6 айстр із прикладами: 5 + 1; 3 + 3; 7 + 1; 2 + 3; 4 + 1; 9 + 1.

CHEZ MAMIETITINE | Причудливое искусство, Милые рисунки, РисункиЯк пригріло землю сонячне проміння,

Сіяла Марина в горщику насіння.

Сходи поливала і бур'ян зривала,

Ще й щоразу горщик носила під дощик,

І розквітли нині айстри сині-сині,

Такі сині-сині, як очі в Марини,

Поможіть Марині, дружні наші діти,

В вазу синю-синю зібрати ці квіти.

 

II група — ігри, в яких теж треба виконати певну
математичну дію, але вводиться елемент змагання (діти
біля дошки працюють парами).

 Гра «Огірочки і листочки»

Зображено 2 рядочки огірочків із завданнями: 10—1; 4+4; 7+2; 8—1; 4+5; 10—2; 5—1; 10—3; 7+ 1; 5+4; 3+3; 8+2.

Огірчата-огірочки

Рівно в'ються в 2 рядочки,

І довгасті, і зелені,

Так і просяться у жмені.

Нумо, друже, поспішай,

То збереш рясний врожай.

Поки хитрі огірочки

Не сховались під листочки.

Біля дошки працюють 2 учні. Інші школярі виконують завдання в зошитах самостійно. Перевірка проводиться аналогічно до ігор І групи, але тут є елемент змагання:

  •       Хто швидше збере огірочки?
  •       Хто більше збере огірочків?

Підсумок гри. Всі славно попрацювали, тому й зібрали добрий урожай. А ще повторили віднімання й додавання в межах 10.

Борсучки і бурячки

Борсук: векторна графіка, зображення, Борсук малюнки | Скачати з  DepositphotosДва брати-борсучки грядки посадили,

У обох восени бурячки вродили.

Бурячки не прості,— вам скажу, малята:

Тільки той збере їх, хто вміє рахувати.

От і просять борсучки:

 Зберіть нам, діти, бурячки.

Бо самі ми не зумієм.

Рахувати ще не вмієм.

 

III група — ігри, в яких треба встановити відповідність
між виразом і його числовим значенням.

Бджілки і квіти

 Зображено 3 бджілки з номе­рами: 7, 8, 9 і 3 квітки з прикладами: 4 +4; 2 +5; 10—1.

Чи ви, діти, знаєте, що влітку

Бджілки не минають жодну квітку?

А чому, самі ви розкажіть,

Ще й малим цим бджілкам поможіть.

Учень повинен лінією з'єднати кожну бджілку з її квіткою.

Сорока игровая для малышей | LondonСороки і гнізда

Сперечалися сороки,

Скрекотали на всі боки,

Скрекотали, знать хотіли,

Хто з них чорна, а хто біла,

І яка у кого латка,

І у кого краща хатка.

 Хто її сховав найкраще,

Хто найбільше з всіх ледащо.

Сперечались і сварились,

Разів з п'ять, мабуть, мирились.

І зійшлися всі на тому:

 — Час летіти вже додому!

Ну ж бо, здогадайтесь, діти,

Куди кожній з них летіти?

 

IV група — окремі ігри, які не входять у вищевказані  групи.

Зайченята-стрибунята

На дошці записано приклади: 2*5=7; 4*4=0; 3*4=7; 6*2=4; Замість зірочок — зайченята.

Зайченята-стрибунята хочуть, діти, з вами грати

Ось у прикладах на дошці стрибунята сіли.

Відгадайте, які знаки (цифри) собою закрили.!

Цю  гру  найкраще   організувати  для  проведення самостійної роботи. Під час перевірки  учень знімає зайчат, під якими написані знаки «+» чи « - » .  Всі звіряють свої роботи з прикладами на дошці.

Підсумок. Зайченята задоволені, що ви так добре впоралися із завданням. Вони обов'язково ще завітають до вас із цікавими іграми.

В е д м е д і-м атематики

Ці веселі ведмежата дуже люблять математику

Бо вони, щоб знали ви, вчились в мудрої Сови

Хоч ведмежата й люблять математику, але іноді все ж припускаються помилок під час обчислень. Наше завдання — знайти ці помилки і виконати приклади правильно.

3 + 4 = 7  4 + 2 = 6

10 – 7 = 2  6 + 3 = 8

9 – 6 = 3  10 – 3 = 10

2 + 5 = 7  5 + 4 = 8

8 + 1 = 9  7 + 1 = 8

 Біля дошки працюють 2 учні. Спочатку прикріплюють біля кожного прикладу кружечки (синій — правильно обчислено, червоний — обчислення неправильне), потім виконують неправильно розв'язані завдання. Ця гра проводиться у вигляді змагання двох команд.

Визнач закономірність і назви пропущені числа: 1, 3, … , 7… , 11, … , 15

Наскільки більше або менше кожне число у верхньому рядку, ніж число записане під ним.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

9 6 8 5 7 9 8 10 10 10

У кожному з поданих рядків чисел одне число не таке, як має бути. Знайди ці два числа.

2, 8, 15, 5, 9;

12, 13, 14, 19, 16;

Який знак і яке число пропущені?

1 * □ = 5   □ * 4 = 5

□ * 3 = 4   □ * 2 = 8

7 * 1 = 8   9 * □ = 8

Яка кількість має бути наступна?

 

 

 

Як ще можна розкласти 5 горошин у 2 коробочки?

 

     

ІІІ. Ігри та цікаві завдання, які можна використовувати на уроках читання та при проведенні ранкових зустрічей

РОЗГУБИЛИСЬ СКЛАДИ

Із поданих складів утворити слова.

НО ВА НИ

ЛО ЛИ МО МИ

СИ СО МА НА

(Нова, лимони, сова, носили, малина)

ШИФРОГРАМИ

Розставити букви у порядку зростан­ня чисел і прочитати слово.

Е     С      О     Л

2 143

 

 

АЛЬФОБУКВОЇД

За даними цифрами відшукати букви і скласти слово .

Наприклад: малина (3; 3) (1; 1) (3; 2) (2; 4) (3;4)(1; 1)

 

 

 

1

2

3

4

5

6

7

1

А

Б

В

Г

Г

Д

Е

2

Є

Ж

З

И

І

Ї

Й

3

К

Л

М

Н

О

П

Р

4

С

Т

У

Ф

X

Ц

Ч

5

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

 

 

 

 

 ДОДАЙ ГОЛОСНИЙ

У кожній таблиці обрати один ря­док і, додаючи до букв у ньому го­лосні (а, о, у, е, и, і), читати утворе­ні склади, чітко вимовляючи звуки. таблицями слід працювати систе­матично. Темп виконання вправ стає дедалі швидшим.)

б

к

т

р

в

м

н

ф

т

д

б

с

л

з

б

л

ш

в

д

с

т

ф

н

з

д

ц

к

Б

п

г

е

б

р

к

к

л

м

н

ш

р

в

Д

 

Рп

Нг

нл

вб

дш

мс

тк

кф

рн

Лд

жз

Рл

Дц

хф

лр

вб

гр

вб

бр

нг

Зд

зр

Ст

Кн

гр

бк

фл

кн

вф

рл

жб

Кп

вз

Хз

Жц

км

жз

нп

рм

пт

шв

гд

Пн

бн

 

 

 

 

СОНЯЧНІ ПРОМЕНІ

Утворити слова за променеподібни­ми таблицями

сні  лі

обі  пи

 

                         дає                     тає

огля  пам’я

відпові  приві

КОМП'ЮТЕРИ

Дітям роздається надрукований алфа­віт, але букви записані не в алфавіт­ному порядку. (Робота в парах.)

Завдання

  1. Хто швидше назве букви в алфа­вітному порядку?
  2. Хто швидше знайде слово за бук­вами?

П

О

н

м

л

п

о

Н

м

Л

Д

Е

є

ж

з

д

е

Є

ж

З

Й

І

ї

й

к

й

і

Ї

й

К

А

Б

в

г

г

г

г

В

б

А

Р

Ш

щ

ь

ю

р

ш

Щ

ь

Ю

С

Т

у

ф

х

с

т

У

ф

Х

Ц

Ч

я

 

 

ч

ц

Я

 

 

                                                                                                                                                           

ЗАШИФРОВАНІ СЛОВА

Щоб прочитати зашифровані сло­ва, необхідно в кожному горизон­тальному рядку закреслити однако­ві літери.

  1. Аммдакрктушгтш
  2. тооакмрмяудакя
  3. яшщдщшдяаспаорт
  4. своякттзнязвкце

 

  РОМБИКИ

Під час читання учні повинні охоп­лювати поглядом ціле слово. Один учень читає, інший — стежить. Потім виконують завдання навпаки.

Хліб   Хвоя   Хвиля

хлібний  хворий  хвилина

хлібзавод  хворіти  хвилястий

хлібина  хмарка  хвалити

хлів   хмиз   хвала

 ВІДШУКАТИ ПАЛІНДРОМИ

 Паліндром — слово, вислів, який читається однаково зліва направо й справа наліво. Наприклад: око.

Дід   Вів  Вимив  Ада

Кит   Ніс  Вилив   Анна

Біб   Біг  Вишив  Аліса

Кок   Ліг  Виїв   Алла

Жир   Вив  Вирив  Павло

Жар   Сів  Випив  Пилип

(Сіно ніс, кіт утік, сир і рис)

 

БЕЗ ЗУПИНКИ

Читати швидко, чітко, без зупинки

Рис  Приз   Бік   Бик

Сук  Стук   Куб  Клуб

Мак  Смак  Жир  Жар

Тук  Стук   Коза  Лоза

Кіт  Кріт   Зуби  Губи

Оси  Коси   Теля  Земля

Зал  Залп   Річка Пічка

Рис  Приз   Порт  Спорт

Шапки  Тапки  Граб  Краб

 

ВІДШУКАТИ ПОЧАТОК

Ридають літери в кожному рядочку:

Від слів лишилися тільки шматочки.

Початок треба відшукати,

Щоб всі слова ті врятувати.

КОР- КАР-

-топля, -тон, -низ, -тина, -навал, -пус, -дон, -тик, -зина, -ми.

 

СЛОВО В СЛОВІ

Знайти слово в слові.

1) Рай-дуга

Роса  Посуд  Брусок

План  Крани  Трикотаж

Шлак  Буксир  Суміш

2) Коло-сок

Їжак  Квочка  Рапорт

Екран  Дзвінок  Сонечко

Банка  Чоловік  Молоко

 

ПЕРЕСТАВЛЯНКИ

Переставити букви або склади в слові так, щоб вийшло нове слово.

Наприклад:

рамка (марка);

шкода (дошка);

курча (ручка).

 

ЗІ СЛОВА ПО ЗВУКУ

Із першого слова потрібно взяти пер­ший звук, із другого — другий, із тре­тього — третій тощо. З них скласти нове слово. Наприклад: масло, ліс, коса, жарт, ребро (місто); замок, рот, каша, долина, газета (зошит).

 

ДЗЕРКАЛЬНЕ РЕЧЕННЯ

Прочитати написане на дошці ре­чення.

Наприклад:

  1. Мороз малює на інків ирозу.
  2. Бабуся окдивш еж'яв икчивакур.

 

УТВОРИ СЛОВО

Заєць + даремно + чари = задача.

Приказка + клас + диня = приклади.

ПІРАМІДИ

Слова записати за принципом збільшення кількості букв.

град

маляр

округа

власник

вигравав

сторопіли

спускалися

ПЛУТАНИНА

Зібрати зі складів слова та записа­ти їх.

ше/ня/ки

(кишеня)

ре/че/ки/ви

(черевики)

ду/по/ре/пе

(попереду)

СЛОВО РОЗСИПАЛОСЬ (із букв скласти слово)

Регйо

(герой)

цазеь

(заєць)

ивнад

(диван)

 

ІГРИ ДІДА БУКВОЇДА

1. Вгадати слова за приголосними, перевірити за словником.

 

Дтн

(дитина)

Срд

(середа)

п н д л к

(понеділок)

2. Дібрати слово за голосними, перевірити за словником.

 

еои

 

(черговий)

иао

(виразно)

у и я

(вулиця)

 

ВИЛУЧИТИ ЗАЙВУ ЛІТЕРУ

Марлина, сморводина.

ПЛУТАНКА

1. Сонце мороз блищать, а тріщить.

2. Місяць спитає чи лютий взутий.

ВИПАДАЙКА

Дібрати відсутній склад, перевірити.

Вве – рі

           (ввечері)

Гар-роб

           (гардероб)

Те-фон

           (телефон)

ПОЧАТОК – КІНЕЦЬ

Ф-тух

       (фартух)

О-ан

       (океан)

М-нік

       (механік)

ЧАРІВНИЙ ЛАНЦЮЖОК

Знайти в ланцюжку слова

Четвересень

Температурадіолень

ВІДШУКАТИ СЛОВА

юланиподростокрмолоколбасан

ютаоналимианоназубстонтемруказо

лаарогркосантимуркомаолнонколрн

имспиртикрасиворф  Знайти слова на букви к, з, м.

ВПІЗНАЙ 3 ПЕРШОГО ПОГЛЯДУ

Швидко впізнай і прочитай слова з відсутніми літерами.

Шк-л-р                г-р-б-ць                    хв-л-н-

вч-т-ль                ж-р-в-ль                   с-к-нд-

хл-б-р-б              с-р-к-                        г-д-н-

ль-тч-к                в-р-н-                       т-жд-нь

л-к-р                   ж-йв-р-н-к               м-с-ць

д-р-кт-р              с-л-в-й                     ст-л-тт-

в-х-в-т-ль          л-ст-вк-                    в-вт-р-к

б-д-в-льн-к        д-т-л                         ч-тв-р

щ-д-нн-к           бдж-л-                      л-ст-п-д

п-ртф-ль           п-в-к                         бл-ск-вк-

р-чк-                 м-х-                           з-в-р-х- 

гл-б-с               м-т-л-к                      м-т-л-ц-

дзв-н-к             м-р-шк-                    х-рт-в-н-

п-нзл-к            к-м-р                         сн-г-п-д

п-др-чн-к        цв-рк-н                     зл-в-

СКЛАДИ ПРИСЛІВ'Я

Дотримуючись ліній або цифр-підказок, скласти прислів'я (при­казку).

  1.    1 пі  3 у  9 хвіст

6 за  2 шов 5 як

  1.        у  4 ріст 7 єць

 

  1.    1 що  4 те  3 сієш

6 по  5 й  7 жнеш 2 по

 

  1.    1 лас         6 чи   4 день  11 вей      13 чає

5 по   2 тів    7 нає  12 кін

3 ка         8 а      9 со  10 ло

ПЕНЬОК

У таблиці записані однакові слова. Серед них — таке, що відрізняється тільки однією буквою. Діти бачать таблицю протягом декількох секунд. За цей час вони повинні «пробігти» по­глядом, знайти і назвати це слово.

Можливим є і інший варіант цієї гри.

Викликана дитина повинна досить швидко прочитати записані в стовпчик слова, швидко перебудувати мовний апарат на «слові-пеньку» і знову повернутися до попереднього слова. Все це потрібно зробити швидко  й чітко. Якщо дитина помилилась чи  зупинилася, то вважається, що зачепилась об пеньок. Учитель пропонує  ще потренуватись.

нічка               мишка                дочка             ніжка

пічка               мишка               дочка             ніжка

нічка              миска                 дочка             кішка

нічка              мишка               бочка              ніжка

НЕ ЗІБ’ЮСЬ

Швидко прочитати слова. Намага­тися не помилитись, читаючи сло­во, яке відрізняється від інших од­нією буквою

  1. капуста капуста пусто
  2. мишка мишка кішка
  3. весна весна весла
  4. зима зима сама
  5. кіт  кіт  кит
  6. поріг поріг пиріг 
  7. гілка  гілка  білка
  8. листок  листок  місток
  9. горобець  горобець  стрілець
  10.           горішки  шишки горішки

ГРА «РОЗШИФРУЙ СЛОВА»

І, З, В                                          О, В, Ч, Е, Н

Р, І, З, В                                     Т, Р, О, Б, А

І, О, Р, З                                     Е, Л, С, А

О, С, А, К                                   И, Л, М, А, Н, А

І, Р, Ч, А, К                                І, Л, С

І, Б, А, Л, К                                А, Р, Н, К, О

Л, О, С, В, О

 

МОВНА ГРА З М’ЯЧЕМ «ХТО ШВИДШЕ?»

Вчитель кидає м’яча і говорить назву предмета,

а вони швидко ставлять питання.

Н – д: веселка (що?), донька (хто?)

«ХТО ВЛУЧНІШЕ?»

Учитель називає слово і передає м’ячик, а учні доповнюють його можливими синонімами.

Н-д: Гарний, красивий, вродливий.

 

ГРА «ЛІТАК»

Читання складів «піднімаючись у небо» і «опускаючись вниз»

             а  о  у   и  і  е

стр                                   вн

зв                                     пр

др                                    сл

пт                                     чк

 

«ПОВІТРЯНІ КУЛЬКИ»

Утворіть слова з букв на кульках

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГРА «ДЕ МІЙ ДІМ»

 

 

 

Лось, дідусь, окунь, кінь, рись, карась

 

 

 

Люда, пісня, ліс, зірка, ключ

 

 

 

Що дає досвід використання дидактичних ігор?

Поєднання ігрових дій і серйозних завдань допомагає дітям швидше опанувати роль учнів. Гра завжди створювала бадьорий творчий настрій, в жодній іншій діяльності дитина не виявляла стільки наполегливості, цілеспрямованості, кмітливості, як в ігровій. Гра робить процес навчання цікавим, сприяє полегшенню усвідомлення матеріалу. Через ігрові форми розв’язуються важливі виховні завдання – уміння турбуватись про оточуючих, толерантність, здатність співчувати й товаришувати. Гра як творчість єднає дітей і вчителя, вчить оптимізму, взаєморозуміння. Орієнтація на гру як спосіб навчання й форму організації діяльності допомагає зробити працю приємною, стосунки з учнями – приязними та довірливими, а навчання – цікавим та захоплюючим. А там, де учні бажають учитися, прагнуть навчатись, є позитивні емоції і результат.


         ІV. Список використаних  джерел

 

  1. Артемова Л. В. Вчися граючись. – К.: Томіріс, 1990.
  2. Пєхота О. М., Кіетенко А. З., Любарська О. М.  Освітні технології: Навчально-методичний посібник. – К.: А. С. К., 2002.
  3. Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. – К.: Генеза, 1999.
  4. Ткаченко О. Виховання естетичної чуйності до природи у процесі гри // Початкова школа – 1997- №3.

5.Матеріали освітніх інтернет – ресурсів (На урок, Всеосвіта).

1