Осінні розваги
Дидактичні ігри для 1 та 2 класів
Мета заняття: закріплення знань, отриманих на уроках читання, української мови, математики; розвиток та формування у дітей мовленнєвих та математичних вмінь та навиків, формування потреби в знаннях, розвиток пізнавальних інтересів, виховання дружелюбності, доброзичливості та взаємоповаги, виховання екологічної культури.
Обладнання: картина «Осінь», осінні листочки на дошці, кошики, грибочки із прикладами, конверти з геометричними фігурами, конверти зі словами, м’яч, малюнки геометричних фігур.
Хід заняття
Вихователь. Доброго дня любі діти, шановні гості.
У нас сьогодні наче свято:
Гостей зібралося багато.
А ну, на мене подивіться,
Веселенько посміхніться.
Сьогодні у нас особливе заняття. На нього завітала незвичайна гостя. Завітала не просто так: вона хоче знати, чому ви вже навчилися і про що дізналися в нашій гімназії, чи любите і вмієте гратися. Вам цікаво, хто це? Дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку. Згодні?
Вона ходить полем, гаєм
І частує всіх врожаєм:
Яблучками у садку,
Ще й грибочками в ліску,
А на полі буряками,
Морквочкою, огірками.
Чарівниця щедра та
Зветься… (Осінь золота).
Вихователь. Ось вона ця чарівниця – Осінь золота
(На дошці вивішується зображення дівчини – Осені)
Які пори року ви ще знаєте?
А чому осінь називають чарівницею золотою? (Осінь розмальовує дерева, кущі в жовтий і червоний кольори).
Вихователь. А хто з вас знає віршики про осінь?
(Діти читають вірші про осінь «Де стояло літо», «Гість»).
Вихователь. Діти, в останньому вірші ви почули назву одного з осінніх місяців. Який це місяць? (Листопад).
Вихователь. Який це місяць осені по порядку? (Останній)
Вихователь. А які попередні? (Вересень,жовтень.)
Вихователь. Які ознаки осені ми бачимо в природі? (Сохне трава, жовтіє листя, стають коротшими дні.)
Вихователь. А хто звернув увагу, яке небо восени?
Вихователь. В якому творі ви зустрічали опис неба восени? То яке воно осіннє небо? (У творі В. Сухомлинського, «Я хочу сказати своє слово» небо «сумне, тривожне, зажурене, холодне, але ласкаве». У нього «сумні сині – сині осінні очі»).
Вихователь. А які ще ознаки осені ви знаєте? (Восени холодні ночі, іноді пролітає сніг, дують колючі холодні вітри).
Вихователь. І ось холодний вітерець,
Непосидько – пустунець
Заходився жартувати;
Жовте листя підмітати.
Листя те, що натрусив,
Нам на дошку опустив.
(На дошці – осінні листочки, на зворотній стороні яких - зображення лисиці, зайця, сови, вовка.)
Пустунець Вітерець. як і осінь, зацікавився нашим заняттям і хоче дізнатися, чи знаєте ви загадки і чи вмієте їх відгадувати. Я думаю, що ви чудово впораєтеся з цим завданням. Якщо відповідь на загадку буде правильною, листочки на дошці покажуть нам відгадку.
Вихователь. Хто почне гру з вітерцем?
(Діти читають загадки про тварин. На дошці вихователь повертає листочки і з’являються зображення звірів.)
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
Як зовуть її? (Лисиця)
Я - страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі навкруги –
Скрізь у мене вороги. (Заєць)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова)
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, —
Жорстока лють,
Очі в нього так і ллють.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно, (вовк).
Вихователь. Як ми можемо ще назвати цих тварин? (Лісові мешканці).
Вихователь. Дорослих звірів ви знаєте. А в кожного з них є дитинчата. Їх ви знаєте? Давайте перевіримо: зіграємо у гру «Назви дітлахів».
(Вихователь кидає м’яч, називає звіра, а учень називає його дитинча).
Вовк – вовченя. Лось – лосеня.
Кабан – порося. Сова – совеня.
Лис – лисеня. Заєць – зайченя.
Їжак – їжаченя. Миша – мишеня.
Білка – білченя. Ведмідь – ведмежа.
Вихователь. А зараз давайте уявимо, що ми попали в осінній ліс. Що ми можемо тут побачити? (Навкруги тиша. Із замріяних, сумних дерев, кружляючи, падають різнокольорові листочки. Десь із – під листя виглядають грибочки).
Вихователь. А чому в лісі тихо? (Тому що відлетіло у вирій багато птахів і ліс замовк).
Вихователь. А кого ми можемо зустріти в лісі? Невже і звірі його покинули? (Ні).
Вихователь. А кого ж ми можемо побачити в осінньому лісі? (Десь між деревами промайне рудий хвіст лисички, полохливо проскочить зайчик, сумно «ухне» сова, стурбовано засопе їжачок.)
Вихователь. А чому це звірі турбуються і сумують. (Йде зима, кожному потрібні теплі домівки).
Вихователь. А домівки потрібні не тільки тваринам і людям. Виявляється, що будиночки потрібні і словам. От лісові мешканці пропонують вам гру «Яке слово тут мешкає». До поданої модельки потрібно підібрати відповідне слово
1 клас: о = о, - о - о- о, = о - о - - о , - = о -, - о - о = о.
2 клас: =о-о-, -о-=о=, =о-о-о,=о-о-о. –о - -о=,-о=о=,- - о – о,-о-=о.
Слова для довідок: заєць, ведмідь, звірі, сонце, дерево, зима, їжак, листя, ялинка, сніг, лисиця, совеня, дощить, листопад, ягоди, гриби, білочка, дупло.
(Другокласники допомагають першокласникам. Діти читають слова.)
Вихователь
Ой , знову
Вітер враз примчав
І зробив багато справ:
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав,
Переплутав букви і слова -
Ну й дива!
Отаку зробив біду
Та й полинув в далину.
Вихователь. Дійсно, біда. Один з лісових мешканців розгубився. Це у розповіді про нього жартівник Вітер переплутав букви і речення. Давайте допоможемо тваринці зібрати букви в слова, слова в речення, а речення в текст і лише тоді дізнаємося, з ким так пожартував Вітер.
Гра «Склади текст»:
1 клас збирає слова, яких не вистачає в реченні, яке складають другокласники. Слова приклеюються на клейку основу по буквах і складаються в речення.
Речення для завдання. В ліс прийшла осінь. З дерев опадає жовте листя. Звірі готуються до зими. Скоро їжак сховається у свою нору. Його вкриє пухнастий сніг. Їжачкові буде тепло під пухнастою ковдрою. Ніхто не знайде його лігво. Там він проспить всю зиму.
(Діти читають текст.)
Вихователь. Я думаю, ви трішки стомились. Хочете відпочити?
Фізкультхвилинка
(під музику)
Тихо осінь походила,
Жовте листя погубила.
Ми листочки ті зібрали
І в пучечки пов’язали.
Хай із нами під дубочком
Закружляють у таночку.
Вихователь. Осінь не тільки чарівна, а ще й щедра пора року. Чому? (Годує людей, тварин).
Вихователь. Для того, щоб пережити холодну зиму в лісі, деяким звірам потрібно зробити запас харчів. Які звірі мають потурбуватися про це? (Білки, миші).
Вихователь. До нас звернулась маленька білочка, яка хоче допомогти мамі підготуватись до зими. Їй потрібно назбирати грибів. Але вона маленька і боїться помилитись. Давайте ми їй допоможемо. На які групи діляться гриби? ( Їстівні і отруйні).
Вихователь. Назвіть їстівні, отруйні.
Вихователь. Ось тепер ми можемо виконати прохання білочки Вона знає гру «Збери гриби». Пограєтеся з нею? Правила гри: на дошці – 2 корзини. Корзина з цифрою 5 – їстівні гриби, а з цифрою 9 – отруйні. Під корзинами - гриби з шапочками червоного і жовтого кольору. Червоні – для другого класу, а для першого - жовті. В корзину з числом 5 складають гриби з прикладами, де відповідь 5, а в корзину з числом 9 – приклади з відповіддю 9. (Діти по черзі «збирають» гриби.)
5 9
1+ 4 2 + 3 6 – 1 4 + 1 3 +2 20 – 11 15 – 7 18 – 9 15 – 7
18 – 5 16 + 2 5 – 3 8 + 12 5 + 1 5 – 0 14 – 7 10 – 3 10 – 1 4 + 5
Перевірка грибів.
(Помічники білочки біля корзин перевіряють гриби.)
Вихователь. Ми побачили, що ви вмієте розв’язувати приклади, тому і допомогли білочці. Вона вам щиро дякує. А чи вмієте ви розв’язувати задачі? Задачі не звичайні, а віршовані. Хочете влаштуємо змагання – «Хто швидше дасть відповідь»?
Задачі.
1 кл. Три сови і два сичі.
Скільки їх всіх ,полічи? ( 5 )
2 кл.
Рахує білка шишки:
12 та ще 6.
Скільки шишок разом?
Хто нам відповість? ( 18 )
1 кл. Вигляда малий грибочок:
Заховався під листочок.
Поруч – липовий листок.
А під ним – іще грибок.
В кого мудра голова?
Скільки всіх грибочків? (2)
2 кл.
У лісочку, на горбочку –
Шість тополь і сім дубочків.
Скільки , друзі, на горбочку
Всіх дерев росте в лісочку? (13)
Вихователь. Молодці! В змаганні перемогла дружба.
А от в лісовій школі звірята–школярі засумували. Після осінніх канікул їм важко виконати завдання «Склади малюнок». Допоможемо? Подивіться на дошку. Ось два малюнки, складені з геометричних фігур. Подивіться на них, запам’ятайте. Їх потрібно відтворити у себе на партах з фігурок в конвертах. Перший малюнок для першокласників, другий - для другокласників. Кому важко, можете ще раз подивитись на дошку.
(Діти складають фігури, працюють в парах).
Вихователь. Який малюнок склали? (Будиночок.)
Вихователь. Які фігури використали? (Чотирикутники, трикутники, овал.)
Вихователь. Скільки трикутників, чотирикутників, овалів? ( два чотирикутники, один трикутник, один овал; чотири чотирикутники, один трикутник, один овал.)
Вихователь. Я думаю, що дивлячись на вас ,осінь залишилася дуже задоволеною вашими знаннями, уміннями, вашою доброзичливістю, бажанням допомагати молодшим друзям. Я вам дякую за гарну роботу на занятті. А осінь на пам’ять про себе залишила вам подарунки – грибочки. Я дякую всім за увагу
Діти, підійдіть, будь ласка, і виберіть собі грибок.
Вірші для дітей Де стояло літо Облітає листя, Висохла трава, Дивиться з ялиці Заспана сова. Лис послухав тишу, Обійшов ярок, Кинувся на мишу, А піймав листок. Стежечка розмита Повертає вбік. Де стояло літо - Виріс боровик.
|
Гість Завітав до нас у сад Хмурий дядько листопад. Хвилювались голі віти: «Чим нам гостя пригостити? Залишились лиш опеньки У саду, під пнем стареньким
|