Ігрове заняття «Твори добро»
Мета: створити умови для формувати уявлення учнів про добро і зло, створити уявлення про морально-етичний зміст їхніх стосунків із навколишнім світом; формувати почуття чуйності і доброзичливості;розвивати почуття відповідальності за свої вчинки; викликати бажання боротися проти зла.
Обладнання: ілюстрації, гра «Живе слово», гра «Розсипанка», аркуші паперу, «Квітка доброти», пісня про добро).
Хід заняття
1.Організаційна частина.
Вихователь.
Усміхнімось всім довкола:
Небу, сонцю, людям.
І тоді обов’язково
День до нас привітним буде.
2. Ми розпочинаємо наше заняття без оголошення його теми. Її ви зможете визначити самі, коли уважно прослухаєте оповідання В. Сухомлинського «Прогулянка до лісу».
Одного вихідного дня пішли в ліс всією сім’єю батько, мама, п’ятикласник Толя і чотирирічний Сашко. У лісі було гарно і весело. Батьки показали дітям галявину, на якій цвіли конвалії. Поряд із галявиною ріс кущ шипшини. В ньому зацвіла перша квітка – запашна рожева. Вся сім’я сіла під кущем. Батько читав цікаву книжку.
Раптом загримів грім, упали перші великі краплини, а потім полив дощ, як із відра.
Тато віддав свій плащ мамі, і їй дощ не страшний.
Мама віддала свій плащ Толі, і йому дощ не страшний. Толя віддав свій плащ Сашкові, і йому дощ був не страшний.
Сашко запитав:
- Мамо, чому це так: тобі віддав свій плащ тато, ти – Толі, Толя – мені, чому кожен не
надів свій плащ?
- Кожен повинен захищати слабшого, - відповіла мама.
- А чому я нікого не захищаю? – запитав Сашко. – Значить я – слабший? Але я не хочу
бути слабшим! – рішуче сказав Сашко.
Він підійшов до куща шипшини, відгорнув полу плаща і накрив рожеву квітку: злива
вже відірвала дві пелюстки, квітка поникла – слабка, беззахисна.
- Тепер я не найслабший, мамо? – запитав Сашко.
- Так, тепер ти сильний і мужній, - відповіла мама.
- Яким ви назвете вчинок Сашка?
- Яким росте хлопчик?
Вихователь.
- Як ви гадаєте, про що буде йти мова на сьогоднішньому занятті? Це нам підкаже слово,яке вилетіло з теми і розсипалось.
3. Гра «Живе слово» (із літер скласти слово «добро»).
Отже, тема заняття «Твори добро»
Вихователь - А що таке добро на вашу думку? (Добро - це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди.)
Отже, сьогодні ми поговоримо про добро, що потрібно робити, щоб нею стати.
Твори добро та будь завжди привітним..
Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне.
Збагнути це тобі уже пора.
4. А зараз ми послухаємо вірші про добро, які нам підготували діти.
1.Все - із доброго чи злого-
Починається з малого:
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка,
Хліб - з маленької зернини,
Дощ – із чистої краплини.
2.Усміхнемось всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям!
І тоді обов’язково
День для нас привітним буде!
3.День турботою почнеться,
Все довкола усміхнеться!
Проганяй мерщій дрімоту
І рукам давай роботу,
І роби невтомно, вміло,
Хоч мале, та добре діло!
4.Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
Щоб потім все життя добро творить святе.
Плекайте крізь роки як троянди ніжні й жито,
Тримайте у руках, як сонце золоте.
5.Даруймо для людей погожі дні весняні,
Щоб щедрим садом вік святився небокрай,
Щоби беріз пісні лунали до нестями
І повнився добром наш дім і рідний край.
5. Вихователь (бесіда). Чи може людина доторкнутися до добра? Чи можна його скуштувати, понюхати?
Добра не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.
7. Вправа «Гронування». А зараз я пропоную вам подивитись на монітор і сказати, які слова притягує до себе слово «добро», з якими словами воно дружить.
А які слова не можуть бути друзями добру? Що є протилежністю добру?
Ось послухайте як Добро гостювало у Зла.
8 .Слухання казки «Добро і Зло».
«Одного разу Добро завітало в гості до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину. А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю». Зло скривилось, але робити нічого, довелось взяти гроші. Так Добро віддячило Злу добром за зло.»
Вихователь..
Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Зла людина своїми словами і вчинками може завдавати іншим великої шкоди. Але добро завжди сильніше, ніж зло. А де добро завжди перемагає зло? (В казках).
Давайте пригадаємо добрих героїв улюблених казок.
8.Гра «З якої це казки?»
Він звірят усіх лікує,
Від халепи їх рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів і тигренят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар... (Айболить)
— Про кого йде мова?
— Яку добру справу виконував лікар Айболить?
Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиски півника забрати.
(«Котик і Півник»)
— Хто і яке добре діло виконав у цій казці?
Вигнав дід козу із хати,
Тай пішла вона блукати,
В зайця хату відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув —
Зайцю хатку повернув.
(«Коза-дереза»)
— Хто допоміг зайчику повернути свою хатину?
Виріс цей хлопчина
З маленької деревини.
У печі Зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало —
На крилечка свої взяло.
Принесло до тата й мами,
Частуватись пирогами.
(«Івасик-Телесик»)
— Хто в цій казці зробив добрий вчинок?
Фізкультхвилинка (пісня «Добрики»)
8. Робота в групах. Гра «Розсипанка» (хвилинка українського фольклору).
Вихователь. З давніх-давен український народ славиться своєю мудрими висловами на різні теми. Є багато таких і про добро. У вас на партах – конверти, де є прислів’я про добро. Вони розсипались, потрібно зібрати слова в речення.
Умова гри: зі слів утворити прислів’я,
«Хто людям добра бажає, той і собі має».
«Не плюй у криницю, знадобиться води напиться».
« Не роби іншому того, чого собі не бажаєш».
« У лиху годину пізнаєш вірну людину».
« Гостре словечко коле сердечко».
« Все добре пам’ятай, а зла уникай”.
Вихователь. А тепер від віршів, прислів’їв і казок про добро переходимо до добрих справ. Чи зможете ви серед різних справ «впіймати» добру.
9.Гра «Впіймай добру справу»
Умови гри: якщо я називаю добру справу, ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
- Робити комусь зле, коли цього ніхто не бачить.
- Допомагати мамі мити посуд.
- Не вмиватися.
- Берегти рідну природу та охороняти її.
- Шанувати працю інших людей.
- Галасувати, коли хтось відпочиває.
- Бути вихованим, стриманим.
- Обманювати, сваритися, хвалитися.
- Насміхатися з чужого горя.
- Добре вчитися, багато читати.
- Не слухати батьків.
- Любити своїх батьків.
Ви чудово знаєте, які вчинки дарують людям радість, а які можуть їх засмутити. Але у нас є ще одна незавершена справа. Подивіться на дошку. Тут була квітка. Але її пелюстки зів’яли, а ожити вона може тільки завдяки вам. Для цього ви маєте написати на пелюстці, що лежить у вас на парті, які добрі вчинки потрібно робити, щоб у нашій групі завжди панувало добро.
10. Створення «Квітки доброти». Робота в парах. (Звучить запис пісні про добро)
(Пелюстки із записами прикріплюємо на дошці).
Вихователь. У нас утворилася квітка добрих справ, і я хочу, щоб ця квіточка добра завжди квітла у ваших сердечках.
Підсумок заняття.
-Що вдалось? Що було важким?
-Який висновок для себе зробили?
Для зла й неправди планета замала.
Творіть добро, добро плекайте, люди!
Садіть сади, нехай для внуків буде
В плодах частинка вашого тепла.
Творіть добро для тих, хто поруч йде.