Народознавсвтво "Осінь - чарівна пора"

Про матеріал
Мета: актуалізувати знання учнів про осінні місяці; розкрити походження назв місяців осені; учити описувати красу природи восени та позитивні емоції, що вона викликає; формувати вміння використовувати результати власних спостережень у різних видах роботи на уроці; розвивати уяву, фантазію, мовлення, моторику пальців, наочно-образну пам’ять; виховувати любов до природи.
Перегляд файлу

Дата: 24.09.21

Клас: 2-Г

Предмет: народознавство

Практиканта: Мікульська Ірина Михайлівна

Тема: «Осінь – чарівна пора»

Мета: актуалізувати знання учнів про осінні місяці; розкрити походження назв місяців осені; учити описувати красу природи восени та позитивні емоції, що вона викликає; формувати вміння використовувати результати власних спостережень у різних видах роботи на уроці; розвивати уяву, фантазію, мовлення, моторику пальців, наочно-образну пам’ять; виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація, демонстраційний матеріал.

Хід заняття

  1.               Організація класу
    1.           Привітання і представлення

Доброго ранку!

Сідайте.

  •                   Я прийшла до вас із Педагогічного коледжу. А звуть мене - Ірина Михайлівна.
    1.           Емоційне налаштування. (слайд 1)

Покажіть, чи хороший у вас настрій сьогодні? А чи ніхто вас не ображав? Давайте-но уявімо, що у кожного з нас є «сумний» і «веселий» мішечок. У «сумний мішечок» складіть свій поганий настрій і міцно його зав'яжіть. А у «веселому мішечку» оберіть м'ячик з зображенням емоції за допомогою якої можна змінити свій настрій.

Сядьте рівненько і почнемо працювати.

  1.           Перевірка готовності учнів до уроку.

А для того, щоб нам нічого не заважало працювати, попрошу вас прибрати на своїх робочих місцях. Залиште лише пенал з кольоровими олівцями.

  1.               Актуалізація опорних знань
    1.           Фронтальна бесіда

Погляньте у вікно.

  •                   Яка погода на вулиці?(хмарно/ясно/похмуро)
  •                   Холодно, тепло чи спекотно? (холодно)
  •                   Чи є якісь опади? Вітер?(відповіді дітей)
  •                   Чому відбулися такі зміни в природі?(настала осінь)
  •                   Осінь – це яка пора року?(4) А які є пори року?(зима, весна, літо, осінь)
  1.               Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
    1.           Відгадування загадки
  •                   Про що сьогодні піде мова на уроці, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадку:

Сонечко не хоче
Землю зігрівати.
Листячко пожовкло,
Стало опадати.
Часто дощик ллється,
Птахи відлітають,
На городі та у полі
Врожаї збирають.
Відгадайте, діти,
Коли це буває?
(Восени)

  1.           Оголошення теми і завдань заняття (слайд 2)
  •                   Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про осінь, її красу, про назви осінніх місяців (дізнаємося, чому вони так називаються),  визначимо ознаки осені.
  1.               Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу
    1.           Аналіз зображень ранньої, золотої та пізньої осені (слайд 3)
  •                   Погляньте на ці зображення. Яка пора року зображена на цих малюнках?(осінь)

Хоча всі малюнки різні, проте на них зображена – осінь.

У природі спостерігають 3 осені: ранній, золотий та пізній.

  •                   Давайте розглянемо чим вони відрізняються(аналіз зображень)
  •                   Які кольори притаманні осені?(червоний, помаранчевий, жовтий)
    1.           Розповідь з елементами бесіди «Легенда про осінь» (слайд 4)

- Діти, погляньте на мультимедійну дошку, яка красива осінь.

- Які емоції, відчуття у вас викликають ці фото? (радість, задоволення, цікавість, тепло, атмосферність, ламповість, любов)

А яка осінь пора року за рахунком?(четверта)

- А знаєте чому?

- Послухайте легенду.

За народною легендою, осінь – старша дочка Сонця.  Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року.  Посилаючи свою дочку на Землю, Сонце сказало: «Забирай усе моє золото. Будь щедрою й люди полюблять тебе». І осінь виконує наказ свого батька і кожного року приносить нам щедрі дари, чарує нас своєю красою.

 

  •                   Отже, чому осінь четверта за рахунком?
    1.           Визначення ознак осені
  • Які є ознаки осені?

(слайд 5)

Восени прохолодніше на вулиці. Сонце вже не піднімається високо, тому на вулиці температура стає нижчою. Всі починають одягати тепліший одяг. Але теплі дні восени також бувають.

(слайд 6)

Приходить "бабине літо". Після тимчасового зниження температури приходять теплі дні. Навіть часом спекотні- це так зване "бабине літо". У цей час можна спостерігати появу павутиння у повітрі та деревах.

(слайд 7)

Листя змінює свій колір. З кожним днем листя від зеленого стає жовтогарячим, багряним та врешті жовтим. Згодом і зовсім опадає та ста сухим.

(слайд 8)

Достигають осінні овочі та фрукти. Баклажани та перці, помідори та кабачки, виноград і яблука - Україна багата на різноманіття овочів та фруктів.

(слайд 9, 10)

Лелеки, журавлі відлітають у вирій. На противагу горобці, голуби, сороки залишаються зимувати біля своїх домівок. Тому важливо робити годівнички та насипати щось їстивне для тих пернатих, котрі залишаються у наших краях.

(слайд 11)
Білочки запасаються харчами на зиму. Руді звірятка збирають ягоди, горіхи та гриби і ховають їх у дуплах, аби взимку було, що їсти.

(слайд 12)

Зайчики змінюють свій окрас. Пізньою осінню чи на початку зими ці тваринки змінюють колір шубки із сірого на білий. Тому, серед снігу, їх буде важче помітити хижакам.

(узагальнюючі питання)

  1.           Походження назв осінніх місяців
    1.    Бесіда на основі знань учнів
  •                   Скільки місяців в кожній порі року?(по 3) І в осені відповідно також.
  •                   Як називаються ці місяці? (вересень, жовтень, листопад)
  •                   Зараз який місяць? (вересень)
  •                   А чи знаєте ви, чому вони саме так називаються?

Послухайте мене уважно.

  1.    Розповідь вчителя

Вересень (слайд 13,14)

  •                   Назва дев'ятого місяця року пов'язана з вересом – вічнозеленою рослиною, яка росте в Україні, особливо в Карпатах.  Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте саме у вересні рожево – бузкові квіти вересу найпишніше вкривають піщані пагорби, торф'яники та соснові бори.
  •                   Зазвичай у вересні ми збираємо плоди: фрукти(яблука,виноград), овочі, збираємо картоплю.
  • Про яку рослину йде мова?(верес)
  • Коли і де вона росте?(в Карпатах, до кінця жовтня)

Жовтень (слайд 15,16)

  •                   Жовтень – місяць жовтого листя, місяць справжньої золотої осені. Щодня промені сонця дедалі менше нагрівають землю. Повітря стає холоднішим. Його ще називали: «грязень», «хмурень», «весільник». Жовтень завершує господарський рік: один з останніх дарів Матінки - Землі (капуста).
  •                   У жовтні саме час гуляти. Незважаючи на холод – це хочеться робити, адже така краса спостерігається лише раз в рік.
  •                   Який останній дар у жовтні? (капуста)
  •                   Як ще називали жовтень? (грязень, хмурень, весільник)

Листопад (слайд 17)

  •                   Листопад – місяць опалого листя, тому ще мав назву «падолист». Останній місяць осені, який дуже часто підпадає під владу зими, також іменували «напівзимником». Тому він більше прихильний до свого двоюрідного брата Грудня, аніж до рідного – Жовтня.
  •                   Яку назву має листопад?(падолист, напівзимник)
    1.    Узагальнююча бесіда
  •                   Отже, як місяць вересень отримав свою назву? Жовтень? Листопад?
  •                   Як коротко можна описати ці місяці?(вересень – верес; жовтень – золота осінь; листопад – опадає листя)

Фізкультхвилинка (слайд 18)

  •                  Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Піднімайтеся з-за парт. Зараз ви будете передавати мої рухи. Будьте уважні.

 

В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).

Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

Починається справжня злива (плескання по стегнах).

А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).

Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)

Тихий шелест вітру (потирання долонь).

Ура! Сонце! (руки догори).

Сідайте.

  1.               Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу
    1.           Гра «Так чи ні»
  • Зіграємо в гру. Якщо твердження правдиве – піднімайте руку, якщо ні – не піднімаєте.

Осінь – гарна пора року,

І співають пташки доки

Не полетіли в теплий край

Де для них на зиму рай.

 

Осінь в нас на різний смак

Скільки овочів і фруктів…(так)

А ось пташки летять

Схожі на літак?   (так)

Картопля на городі

Виросла як кулак… ( так)

І в жовтні сніг випадає

І люди всі дуже раді…(ні)

А дощі! Які восени дощі!

Вистукують в такт…(так)

І останній місяць осені

Це, напевно, грудень…(ні)

Вересень, жовтень, листопад

Це осінні місяці…(так).

 

  1.           Узагальнююча бесіда
  • Як і є періоди осені?(рання, золота, пізня)
  • Які є ознаки осені?( на деревах жовтіє та опадає листя,сохне трава,звірі перевдягаються у зимові кожушки.; падає температура повітря,замерзає земля,сонце підіймається далі від землі і меньше гріє землю.)
  • Хто пам’ятає легенду про осінь?
  • Як називаються осінні місяці? І чому їх так звуть?
    1.           Розфарбовування малюнків
  • І наостанок розфарбуйте малюнки. Пригадайте, які кольори притаманні осені?(червоний, оранжевий, жовтий)
  • В класі розфарбуйте листочки, а вдома разом із батьками виріжете їх, і будемо вважати ці листочки талісманами на хорошу та приємну осінь.
  1.               Підсумок заняття
    1.           Вірш про осінь

Осінь, осінь. Все розфарбувала,
Одягла довкілля в теплі кольори.
Я сьогодні, наче, в казці побувала
І мені всміхалось сонечко згори.
Все промінням сонячним залито,
Срібні павутинки натяглись в гіллі.
Це прощальні струни бабиного літа
І на них заграли вітри-скрипалі.
Осінь, осінь. Листя аж палає
І така у небі чарівна блакить!
У верхів’ї сосен музика лунає,
А додолу з клена золото летить.
Осінь, осінь — ше́лести і шу́ми.
Вітерець грайливо в листі шурхотить.
Навіває осінь невеселі думи,
То засяє сонцем радісно умить.

  1.           Рефлексія
  •                  Про що ми говорили на сьогоднішньому занятті?(про осінь, його ознаки, походження назв місяців)
  •                  Чи сподобалося вам заняття?
    1.           Завершення заняття

Ви всі чудово попрацювали! Бажаю вам не зупинятися на досягнутому.

До побачення!


https://i.pinimg.com/564x/1c/a5/ed/1ca5ed03878937731a7bb8f0f2c4e1a8.jpg

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
892
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку