Використовуймо знання у новій ситуації, вивчаймо з учнями навчальний матеріал через своєрідну практику, вносімо різноманітність і живий інтерес у освітній процес.
Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, а й буденні кроки з вивчення предметів. Цікавість умовного світу гри робить позитивною, емоційно забарвленою монотонну діяльність із запам'ятовування, повторення, закріплення чи засвоєння інформації, а емоційність ігрового дійства активізує всі психічні процеси і функції дитини.
Ігрові моменти на уроках у початкових класах
ІГРИ З АЛФАВІТОМ
ВГАДАЙ ЛІТЕРУ
Учитель об’єднує учнів у дві команди. У мішечку містяться картки, на яких написані літери. Гравець однієї команди дістає з мішечка картку. Він називає команді-суперниці 5 слів, у яких є літера, написана на картці (не обов’ язково перша). Інша команда повинна відгадати літеру. Наприклад, якщо на картці написана літера М, то можна запропонувати такі слова: молоко, номер, сом, морозиво, команда. Якщо команда відгадає літеру з кількох проб, вона отримує бал, якщо ні – його отримує інша команда.
СКУЛЬПТУРНІ ЛІТЕРИ
Учитель об’єднує учнів у групи по три особи. Називає літеру, а учні повинні зобразити її за допомогою рухів свого тіла. Перемагає група , яка швидко впоралася із завданням і найкраще зобразила літеру.
ПРИГАДАЙ СЛОВО
Учитель обирає літеру алфавіту. Учні по черзі промовляють слово, яке починається цією літерою. Якщо учень повторює вже назване слово, то вибуває з гри. Гра триває доти, доки не залишається один учасник. Він – переможець у цій грі.
ТИША
У цій грі учні повинні вишикуватися у певному порядку, не промовивши жодного слова. Наприклад, учитель роздає учням картки з літерами алфавіту (не обов’язково усі), а учні повинні вишикуватися в алфавітній послідовності. Інший варіант гри: учитель промовляє слово, а учні , які мають відповідні картки, шикуються так, щоб утворити потрібне слово.
НАЗВИ СЛОВО
На дошці записані літери алфавіту у стовпчик. Учитель пропонує тему (наприклад, їжа, тварини або рослини), шкільне приладдя…). Учні біля кожної літери абетки пишуть слово, за яке отримують бал. Перемагає команда, яка набере найбільше балів після 5-6 турів гри.
ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ЧИТАННЯ
РІЧКА
Учнів об’єднують у дві – три команди. Учитель пропонує прочитати текст, кожне речення якого – умовна кладка через річку. Щоб перейти на інший берег «річки» слід правильно прочитати речення. Учасники команд по черзі читають речення. Якщо учасник припустився помилки, капітан команди повинен правильно прочитати речення. В іншому разі, учасник залишає команду. Перемагає команда, у якій усі учасники перейшли на другий берег «річки».
ЗАЧАРОВАНІ СЛОВА
Учитель пропонує учням прочитати невеликі тексти, у яких відсутні інтервали між словами, знаки пунктуації, великі літери. Спершу учні читають мовчки, а потім – уголос.
Приклад : «Мудра кицька»
Настолістоявкухликзмолокомкицькайогопобачилаісхотілосьїймолочкаскочиланастілтадокухликаажтутлихоголовавкухликневлазитьтакгарномолокопахнеаязикомдоньогокицьканесягнезасмутиласьвонаалененадовгоскорокицьказміркувалащоїйробитивонапочалавмочатилапкувмолокойобсмоктуватиїїумочитьлапкуобсмокчезнеїмолокойзноввмокаєиакізасталиїїнадкухликомколивонадобувалазньогомолоко.
ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЮ ПАМ'ЯТЬ
На дошці написаний невеликий текст (вірш).Учні по черзі читають написане, а вчитель щоразу витирає з дошки 2-3 слова. Учні продовжують читати текст, враховуючи витерті слова. Якщо учень забув, що було записано на дошці, він вибуває з гри. Перемагає той, хто запамє’ятає весь текст (вірш).
СКЛАДИ ТЕКСТ
Учні об’єднані у дві команди. Кожній команді пропонується конверт з картками ( по одній для кожного учасника команди).На картках написані слова та словосполучення, з яких потрібно скласти речення. З речень потрібно скласти текст і придумати до нього заголовок. Через 5-7 хвилин команди зачитують тексти. Перемагає команда, яка швидше впоралася із завданням і виконала його правильно.
РУХЛИВІ ІГРИ
ГРА З М ЯЧЕМ
Учні стають у коло. Учитель кидає м’яч одному учневі, називаючи іменник. Учень називає прикметник, що утворює із цим іменником словосполучення і, називаючи інший іменник, кидає м’яч наступному гравцеві.
Наприклад: погода – сонячна, країна – незламна, мова – солов’їна, день – чудовий…
Прикметники повторювати не можна. Якщо учень не може дібрати прикметник , він вибуває з гри. Перемагає той, хто залишиться у грі до її закінчення.
ЛІТАЧКИ
Учні перед уроком виготовляють кілька паперових літачків. Потім шикуються в ряд, щоб випробувати їх. Різним предметам у класі присвоюють певну кількість балів (наприклад, двері – 5 балів, дошка – 10 балів, шафа – 15 балів).Учитель задає учневі запитання. Якщо учень правильно відповідає, то може кинути літачок у запропоновану ціль і набрати певну кількість балів. Гра може бути командною.
РОЗМИНКА
Учитель читає текст. Учні підводяться, коли чують слова, які означають назви тварин (види транспорту, шкільні речі, риси характеру тощо), і плескають у долоні.