Реалізація концепції Нової української школи вимагає пошуку нетрадиційних форм і методів організації освітнього процесу. Відтак, актуалізується проблема впровадження інноваційних методик навчання, зокрема навчально-ігрових технологій, які дозволяють надати нової якості організації та здійсненню освітнього процесу в початковій школі.
Наразі ігрова діяльність є однією з найбільш перспективних методів навчання. Її використовують для розвитку творчого мислення учнів, формування практичних умінь та навичок. Ігрова діяльність дає змогу стимулювати увагу і підвищувати інтерес до завдань, активізувати сприймання навчального матеріалу.
На переконання О. Савченко, вихідним для вчителя має бути прагнення досягти того, щоб усі учні неодноразово пережили почуття справжнього успіху. Саме під час гри легко створити запрограмовану ситуацію успіху для дітей, яким важко навчатися. Систематична повторюваність ситуації запрограмованого успіху сприяє зародженню пізнавальної активності [2, с. 62 ].
Ігри успішно використовують на початкових етапах навчання, коли учні майбутніх віртуальних навчальних груп знайомляться один з одним. Їх доречно сполучати з різними психолого-педагогічними тренінгами з розвитку навичок комунікації, а також використовувати безпосередньо у процесі навчання.
Слід зазначити, що гра є одним із найважливіших занять дитини. Гра – це не зовсім легке заняття, вона вимагає зусиль і наполегливості. Саме ігрові методи навчання є одним з найефективніших способів вивчення, розуміння та засвоєння важливої інформації.
Гра – це вид діяльності в умовах ситуацій, спрямованих на відтворення і засвоєння суспільного досвіду, в якому складається й удосконалюється самоврядування поведінкою [3].
Відповідно до Концепції нової української школи перший цикл початкової освіти допомагає учневі звикнути до шкільного життя. Так, навчання організовується через діяльність, ігровими методами як у класі, так і поза його межами [4, с. 21].
Зважаючи на це, Концепція Нової української школи передбачає використання у навчанні учнів початкових класів ігрових конструкторів LEGO. Документ про взаєморозуміння було підписано між Міністерством освіти і науки України та The LEGO Foundation. Відповідно до Меморандуму у 2018/2019 навчальному році всі перші класи були забезпечені безкоштовними наборами LEGO, а для кожного учня отримано набір «Шість цеглинок» серії LEGO DUPLO.
Шість цеглинок «LEGO» – одна з найвідоміших нині педагогічних систем, що використовує моделі реального світу і предметно-ігрове середовище освітнього простору початкової школи. LEGO-технології мають високі освітні можливості: багатофункціональністю, технічними та естетичними характеристиками, використанням в різних навчальних (діяльнісних) та ігрових зонах.
Методичний посібник «ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК в освітньому просторі школи» створений з метою реалізації ігрових та діяльнісних методів навчання у початковій школі. Посібник надає опис методики «Шість цеглинок», яка покликана сприяти не лише розвитку компетентностей учнів початкової школи, а і становленню педагога нової школи. Посібник містить ігри-завдання, спрямовані на розвиток компетентностей, що вкрай необхідні для навчання в школі та протягом життя.
Шість цеглинок – це ігри-завдання із набором з шести цеглинок LEGO® DUPLO® певних кольорів (червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного та синього кольорів). Для роботи за цією методикою кожен учень та педагог повинні мати індивідуальний набір шести цеглинок [5].
Загалом LEGO-технологія передбачає:
Гра допомагає дітям формувати і розвивати велику кількість навичок та вмінь, які у майбутньому сприятимуть навчанню протягом усього життя. Завдяки грі дитина розвивається всебічно. Авторка посібника «Гра по-новому, навчання по-іншому» О. Рома виділила п’ять основних сфер розвитку дитини:
Запропоновані вправи у збірнику «Гра по-новому, навчання по-іншому», спрямовані на розвиток вище згаданих сфер. Крім того, завдання побудовані таким чином, що кожна вправа формує і розвиває декілька навичок та умінь одночасно, хоча основна увага зосереджена на чомусь одному.
Наприклад, вправа «Збери за кольором» навчає дітей співпрацювати з однолітками, висловлювати думку усно і письмово, генерувати оригінальні ідеї, формувати навички творчого зв’язного мовлення, вміння послідовно викладати думку. А, вправа «Міні-вежа» вчить дітей: аналізувати, робити висновки на основі власних спостережень, шукати відповіді на запропоновані запитання і розв’язувати проблеми пошукового характеру.
Вправа «Фантастична істота» навчає дітей креативно мислити, зв’язно висловлювати свою думку, працювати на спільний результат, працювати у групі, досягати компромісів. Вправа «Кольорові асоціації» навчає дітей: зосереджуватися під час виконання завдання, асоціативно мислити, логічно обґрунтовувати свою думку, тренувати пам’ять та ін.
Таким чином, для кращого засвоювання певного матеріалу доцільно впровадити «ігрові технології», які включають велику групу методів і прийомів організації освітнього процесу у формі різних педагогічних ігор.
Загалом, сучасна школа яка робить ставку на активізацію й інтенсифікацію навчального процесу, ігрову діяльність використовує в наступних випадках: 1) як самостійні технології для засвоєння поняття, теми навчального предмета; 2) як елемент технології; 3) як урок або його частина (уведення, закріплення, пояснення, контролю, вправи і т.д.); 4) як технології позакласної роботи.