Ігровий марафон з елементами тренінгу був проведений з одинадцятикласниками з метою:допомогти випускникам у визначенні своєї мети стосовно майбутнього самостійного життя, намітити шляхи її досягнення, сприяти розвитку чітких життєвих орієнтирів;формувати у них активну життєву позицію, потребу у самовдосконаленні, громадську позицію, виховувати патріотів, бажання знайти у житті своє місце, бути корисними суспільству.
1
Виховна година в 11 класі . Ігровий марафон з елементами тренінгу
Тема «Я і моє майбутнє»
Мета: -допомогти випускникам у визначенні своєї мети стосовно майбутнього самостійного життя, намітити шляхи її досягнення, сприяти розвитку чітких життєвих орієнтирів, навичок цілепокладання, : активізувати процес самопізнання, свідомого професійного вибору старшокласників; розвивати навички самоаналізу, планування; розширювати уявлення про світ професій та їх особливості вчити оцінювати свої здібності і можливості на шляху до мети, адаптувати учнів до умов сучасного суспільства.
-формувати у них активну життєву позицію, потребу у самовдосконаленні, громадську позицію,
- виховувати патріотів, бажання знайти у житті своє місце, бути корисними суспільству.
Обладнання:відеофільми, комп’ютерна презентація, плакати із висловами про професійний вибір, працю, виставка буклетів «Твоя майбутня професія», картки з пам’яткою «Кроки до успіху» та різні завдання на листках, стікери, таблички з номера 1, 2, 3.
Епіграф: «Майбутнє має закладатися вже сьогодні»
Перебіг заходу
І. Організаційна частина (ознайомлення з темою та метою заходу, правилами роботи)
Вчитель: Дорогі друзі! Народна мудрість говорить: «Життя прожити – не поле перейти». Життєва дорога – це успіх і невдачі, радісні хвилини і перешкоди, здіснення бажаних мрій і сльози розчарувань.
Кожному із нас у своєму житті неодноразово доводилося робити певний вибір: з ким товаришувати, чим займатися, як відпочивати, куди піти після закінчення школи… Саме той чи інший вибір формує наше майбутнє. Отже, мова сьогодні піде про вибір майбутнього життя.
Тема нашої зустрічі «Я і моє майбутнє». Вибираючи свій життєвий шлях, слід пам’ятати: «Твоє життя - в твоїх руках» і яким воно буде - залежить тільки від вас. А для того, щоб з впевненістю крокувати по життю, треба зробити правильний життєвий вибір: вміти захистити себе у хвилини небезпеки, оцінити свої можливості у хвилини успіху, оволодіти навичками ефективного спілкування, обрати професію до душі і цілеспрямовано йти до своєї мети.
У формі ігрового марафону ми спробуємо визначити шляхи для реалізації своєї мети стосовно майбутнього самостійного життя.
Працюйте дружно, спокійно, врівноважено. Покажіть свої знання та вміння. На годинах спілкування та класних годинах ми говорили з нами про вибір професії , про види професій, переглядали відео, сподіваюсь, що сьогодні ви зможете використати ті знання.
ІІ. Основна частина. Звучить пісня «Прекрасное далеко»
Вчитель: Ви щойно прослухали уривок з пісні «Прекрасное далеко» з художнього фільму «Гостя з майбутнього». Ці останні рядки «Прекрасное далеко, я начинаю путь…», мабуть, нагадали нашим учням– випускникам, що вони стоять на порозі самостійного життя, такого невідомого і прекрасного. І з яким багажем знань, умінь і навичок ви вийдете за поріг, залежить від вас. Сподіваюсь, що знання і навички, які ви отримаєте під час ігрового марафону допоможуть вам впевнено зробити крок в майбутнє.
Любий марафон включає в себе зупинки. Такі зупинки будуть і в нас.
Зупинка №1.Людина- творець майбутнього
Сенс життя будь-якого живого організму на землі –реалізувати себе. Не раз, мабуть, ви бачили, як маленька тендітна рослина ламає асфальт, щоб прорости, стати тим, ким їй визначено стати природою.
Вибір професії – це дуже важливий етап в житті людини. Як важливо при цьому не помилитися. Мабуть, ніхто б не захотів, щоб його лікував лікар, який не любить свою роботу. А якщо ви оберете собі заняття по душі, ви будете відчувати себе щасливою людиною, ви зможете реалізувати себе як особистість, реалізувати свої здібності, нахили, мрії.
Вправа «Знайомство». Ви визначали свою майбутню професію.
(Відеопрезент. Про світ професій вибір
(Учні по черзі називають своє ім’я та озвучують один пункт обираємо переважаючий мотив,яким користувалися , коли обирали майбутню професію).(Додаток 1 – В роздаткових матеріалах список мотивів).
(власні бажання, здоровя ,здібності,не забувати, що вам прийдеться жити в умовах ринкових відносиек, в умовах конкуренції.Значить, потрібно врахувати і те, чи буде ваша спеціальність, ваша професія потрібна суспільству, чи буде на неї попит, чи зможете ви принести реальну користь суспільству.Зважити потрібно всі чинники.)
Під час обговорення можна привести такий приклад:Припустимо, місту потрібні 99 сантехніків і 1 юрист. Але якщо вибрати із 100 випускників, то навпаки, 99 з них планують бути юристами і 1 – сантехніком. У такому випадку, щоб отримати роботу "зайвим" юристам необхідно буде перекваліфікуватися в сантехніків, або виїжджати в інші міста, де є потреба в їх послугах. Вибираючи професію слід думати не лише про її престиж, а й про потребу на ринку праці.
Вчитель: Усі ви хочете бути щасливими та успішними людьми, мати свою справу, яка приносила б вам задоволення і матеріальне забезпечення.
А як досягти успіху в майбутньому, прийняти правильне рішення при виборі майбутньої самостійної дороги ?
Зупинка№ 2. «Кроки до успіху»
Метод «Мозковий штурм»
Пропоную вам пам’ятку «Кроки до успіху». Зробіть позначки біля чотирьох «кроків», які ви вважаєте головними на шляху до успіху. (картка для кожного з пам’яткою «Кроки до успіху»)
(Зовнішні дані,Талант, здібності,здоровий спосіб життя,працелюбність,шкідливі звички,щасливий випадок,
Освіта,цілеспрямованість, лінощі,вдача, щасливий збіг обставин,наявність потрібних зв’язків,жорстокість, йти на пролом ради поставленої мети,мати забезпечених і впливових батьків, родичів).
Після обговорення, визначаються «кроки», які позначені більшістю і вчитель робить узагальнення.
Вчитель: Кроки до успішного майбутнього ми визначили: освіта, здоровий спосіб життя, цілеспрямованість, працелюбність. Під час обговорення кожен з вас мотивував чому саме цей пункт вибрав.
Вчитель: Перед собою ви поставили важливі запитання: який шлях вибрати для щасливого та успішного майбутнього? Як не помилитися ? Що стане запорукою нашого щасливого майбутнього життя.
Зупинка№ 3.« На роздоріжжі »
Вчитель Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок. Є тисячі ланів, але один лиш мій . Писав В. Симоненко.Перед вами таблички з номерами 1, 2, 3. Уявіть собі, що ви заблукали в густому лісі. І ось перед вами три дороги. Кожна може вивести з лісу за певних умов:
1. Першою дорогою підеш – велике багатство знайдеш, та здоров‘я втратиш.
2. Другою дорогою підеш – половину багатства знайдеш і половину здоров‘я втратиш.
3. Третьою дорогою підеш – нічого не знайдеш, але здоров‘я збережеш. Покажіть номер дороги, якою ви підете. Поясніть своє рішення.
Учні висловлюють свою думку
(3)Відео (Притча про смисл життя «Йшов хлопчик»)
Та недаремно в народі кажуть, що людина — коваль свого щастя, вона сама будує власне життя. Хоча слід прислухатися до порад близьких вам людей, вони поганого не побажають.
Вчитель: Одним з вдалих кроків успішного майбутнього є здоровий спосіб життя. Народна мудрість говорить: «Здоровим будеш – все здобудеш».
Справді, здоров’я надзвичайно важливий фактор повноцінного життя. Ще Лев Толстой якось висловив думку, що "Дев’ять десятих щастя залежить від здоров’я».
Тепер уявіть собі, що ви абсолютна здорова людина. Чи достатньо лише одного здоров’я аби сказати на схилі років "Я прожив своє життя немарно”?
Зупинка№ 4 . Вправа « Моя життєва мета»
Вчитель: « Май мету для всього життя, май мету для року, для тижня, для дня, для години, для хвилини, жертвуючи нижчими цілями задля вищих.» (Л. Толстой). Тільки той досягає мети, хто іде, хто горить, не згорає.
Вправа «Ситуаційний аналіз»
Вчитель: «Плануючи майбутнє, дуже важливо звіряти свої бажання з можливостями та здібностями. Ми розглядали ситуації «хочу», «можу», «треба».
Чітко плануючи своє життя, ми налаштовуємо свою підсвідомість на досягнення бажаного результату. Про це свідчить таке дослідження:групу випускників університету запитали про їхні плани на майбутнє. Лише у 3 % опитаних такі плани існували у вигляді записів цілей, очікуваних результатів і етапів досягнення. Дослідження через 20 років показало, що дохід цих 3 % випускників перевищив сумарний дохід інших на 97 %. І суб'єктивно вони відчували себе щасливішими і задоволеними своїм життям. Це підтверджує важливість постановки власних конкретних цілей.
Отже, було б краще,якби ви записали собі цілі,очікувані результати та етапи досягнення десь в блокноті, а потім звіряли і порівнювали.
Пропонуємо життєві орієнтири, які допоможуть Вам в досягненні мети.(на кожній парті).(Учні називають якою повинна бути мета і обговорюють).
Мета (ціль) — уявний образ наслідків людської діяльності, що повинен бути досягнутий завдяки певним діям.
Критерій — ознака, на основі якої проводиться оцінка, визначення чи класифікація чого-небудь, мірило оцінки.
-Мета – це бажання заряджене емоцією.
- Мета має бути вашою: не друзів , не знайомих чи родичів, а ваша!
- Поставте собі дату, коли ваша мета буде досягнута. Але пам’ятайте, мета має бути реальною.
- Мета має бути позитивною.
- Мета має бути наочною. Напишіть план з точними термінами, етапами, відзначайте, тобто просто записуйте на папері результати ваших кроків і дій.
-У вас має бути мета життя – духовна, матеріальна, але не забувайте , що насамперед ви маєте бути хорошими людьми.
-Для здійснення мети необхідна впевненість у собі, для досягнення успіху - упевненість у тому, що немає нездоланних перешкод.
- Напишіть собі нагадування про свою мету скрізь, перечитуйте план досягнення мети щодня.
Підсумуйте: «Мета — це мрія, яка має термін виконання».
• Ретельне планування майбутнього допомагає досягти життєвого успіху і вищого рівня загального благополуччя.
Релаксація « Моя життєва мета» ( вальс Шопена)
(Програвати мету в своїх думках)
Пропоную закрити очі і уявити собі шлях до мети. Не розкриваючи очей, необхідно уявити як ви піднімаєтеся сходинками, що ведуть до вершини пагорба. На вершині пагорба видно образ, який символізує Вашу мету(у нас це буде голуб сподівань).
Ти знаєш,що кожна сходинка,якою ти ступаєш, -це новий етап твого життя. Кожна сходинка –це новий рівень твого пізнання,і як добре,коли, на кожній сходинці тебе хтось проведе до наступної. Але, якщо цього не станеться, не бійся самотності – життя любить сильних.Хто не йде вперед,іде назад: стану нерухомості не існує.
Розплющіть очі і напишіть свою мету в житті. Для цього у вас на столах лежать смайлики, запишіть на них свою мету і прикріпіть на символ ваших сподівань – голуба.(Підійдіть до стенду , розмістіть смайлики і озвучте свою мету.)
Тисячі успішних людей пройшли свій шлях і довели, що найфантастичніші мрії збуваються.
Мрійте і мрійте сміливо. Адже ми самі малюємо світ навколо себе.
Генріх Шліман, наприклад, був сином бідняка. Працюючи з 14 років, він став однією з найбагатших людей XIX ст. Свої мільйони він не пожалкував на здійснення мрії і все ж досяг мети — знайшов оспівану Гомером Трою.
Напуття у велике життя людей, які добилися успіху.
Висновок:Усі ми різні, і мета у нас різна, але об’єднує одне – необхідність пізнати себе, навколишній світ і зробити своє життя цікавим і змістовним.
-Потрібні знання, значить треба багато вчитися, учитися працювати творчо.
-Для успішної роботи, що дає результати і задоволення, необхідний оптимізм.
- Скажіть собі: « Я хочу, й можу, я зроблю це». Тоді ви досягнете успіху.
Цілі бувають довгострокові та короткострокові.
Вчитель:Кожна людина ставить перед собою цілі, до яких вона хоче дійти. Іноді вони нездійненні, проте з їх величини можна судити про розмах розуму особистості
Наприклад, ціль: «Я хочу добре скласти ЗНО » є короткостроковою. А мета: «Після закінчення школи планую вступити до університету» — довгостроковою. Щоб здійснити свої мрії, треба розробити хороший план і на кожному його етапі правильно встановлювати цілі.
Вчитель: Ви вступаєте в нове, цікаве, сповнене несподіванок життя – самостійне, доросле. Життя не завжди буває доброзичливим. Нерідко воно приносить з собою кризи й неймовірні труднощі. Запитайте себе: чи готові ви до самостійного життя , до подолання труднощів? Отже, щоб досягти мети, треба діяти, залишивши свою зону комфорту, маючи такі риси:
Які ж риси?(наклеюють на дошці).
(працелюбність, сміливість, стійкість, рішучість , самовпевненість, як наполегливість, самостійність і працьовитість.)
Зупинка№ 5. «Здобудеш освіту - побачиш більше світу»
Вчитель :У житті кожного є момент, коли необхідно прийняти для себе одне з найважливіших рішень – вибрати справу до душі, за покликанням, тобто професію. Вибір професії, вступ до самостійного трудового життя іноді недаремно називають другим народженням.(відео «Вибір професії..)
Адже від того, наскільки правильно зроблено вибір професії, залежить суспільна цінність людини, її місце серед людей, задоволеність професійною діяльністю, фізичне і психологічне здоров'я і, накінець, радість і щастя. З цього приводу відомий український педагог і психолог К.Д.Ушинський писав: "Якщо ви вдало виберете працю і вкладете в неї свою душу, то щастя саме вас знайде".: Постійне накопичення знань — не примха, це необхідність, продиктована укладом нашого життя, рівнем розвитку науки й техніки, прагненням до всебічного й гармонійного розвитку кожної особистості.
Вчитель: Отже, основи знань майбутньої професії закладаються в шкільні роки. Ваш вік – це саме час для навчання , розвитку здібностей та талантів.
«Навчання – світло, а невчення – пітьма», - каже народна мудрість. Будьте наполегливими, старанно здобувайте освіту і тоді досягнете поставленої мети.
Чи правильна така трактовка?: професії діляться на погані й хороші, цікаві та не цікаві, легкі й важкі – помилковий. Значення професій у житті людини залежить не від характеру роботи, а як до неї ставиться сама людина.
Вправа “Проективний малюнок”.
Інструкція: “Намалюйте емоції, думки, які виникають, коли ви думаєте про вашу майбутню професію”.
Ми з вами розглядали види професій, психолог проводила з вами анкетування.
Проблемне питання «Яка професія найголовніша?» Як Ви думаєте, яка професія є найбільш творчою, найцікавішою і незвичайною на землі? (Обговорення).
Висновок:Для кожної людини найголовнішою є та професія, яка їй найбільше подобається!
Тренінг.Зупинка №6 . «Хвилина відпочинку»
Руханка «Сонце світить для тих, хто…»(учні сідають в коло.)
Слово вчителя: «Сонце світить для тих, хто вважає себе життєрадісним». (Усі, хто
вважає себе життєрадісним, міняються місцями.)
• «Сонце світить для тих, хто збирається жити у місті».
• «Сонце світить для тих, хто збирається жити у селі».
• «Сонце світить для тих, хто збирається вчитися далі».
• «Сонце світить для тих, хто збирається йти працювати».
• «Сонце світить для тих, хто поважає себе і вважає порядною людиною».
Практична вправа « Складання психограми професії».
На моніторі визначення.
Професіографія – це технології вивчення, описи і проектування професій з урахуванням психофізіологічних, психологічних і соціально-економічних вимог, що пропонуються професійною діяльністю до працівника.
Психограма – це характеристика мотиваційної, вольової та емоційної сфер фахівця. Психологічний портрет професії, представлений групою психологічних функцій; перелік вимог, які певна професійна діяльність пред’являє до індивідуальних психологічних якостей та психофізіологічних функцій людини.
У вас на партах є зразки 3 професій(кожній групі по 1) - це юрист у системі державної служби, секретар-діловода головний бухгалтер у системі державної служби. Зачитати психограму по черзі на кожне питання.
В таблиці «Короткі психограми державних службовців» ( на партах) поставлені * чи 0 відповідно до значимості.
Завдання на наступну виховну годину:
Вдома складіть психограму своєї майбутньої професії, чи є у вас достатньо тих рис, якими потрібно володіти людям вибраної вами професії.
Наприклад, у Японії, якщо здібність людини до певного виду діяльності становить менше 70% , то вона не одержує роботу.Тому потрібно бути готовим до світових стандартів, щоб вижити в умовах ринку, тобто твердої конкурентної боротьби.
Зупинка№7. «Майбутнє має закладатися вже сьогодні»
Вчитель: Майбутнє — це незвіданий шлях, непроста доріжка, яка до кінця невідома звичайній людині. Життя буває різним, але кожному хочеться бачити себе у майбутньому радісним та щасливим. У всі часи людство приваблювало майбуття. Людям завжди хотілося випередити час, дізнатися, що ж їх чекає далі. Пам’ятайте, цілеспрямованість у поєднанні з працелюбність дає змогу отримати гарну освіту при умові міцного здоров’я.
Визначити мету усього життя - завдання не з легких. Для цього, напевне, потрібно відповісти на запитання: «Що я робитиму найближчим часом?» Відповідь на нього і буде першим кроком до цієї мети.
Вправа "Моя майбутня самореалізація"
Вчитель: Уявіть, будь ласка, що протягом наступних 10-15 років Ваше життя здійснюватиметься у повній відповідності з найкращими побажаннями і очікуваннями. Тепер уявіть самого себе через 5,10,15 років. А зараз дайте відповідь на мої запитання та запишіть їх в таблицю(на столах).
-скільки Вам років?
-як Ви виглядаєте зовні?
-де і ким Ви працюєте?
-де ти живеш: у великому місті, маленькому містечку чи в селі
-що Ви являєте собою як професіонал? Що конкретно Ви вмієте, можете робити; яку роль Ви відіграєте в тій організації, де працюєте?
-яким є Ваше матеріальне становище?
-якими тепер є Ваші плани на майбутнє?
Далі проводиться обговорення тих образів, які вдалося уявити учасникам тренінгу. Необхідно прагнути надати цим образам максимальної визначеності, яскравості.
(-матеріальне благополуччя,кар’єра,спокій та стабільність життя,пізнання нового
слава і популярність,впевненість у завтрашньому дні,спілкування з цікавими людьми) Наявність сім»ї, дітей Повага оточуючих Цікава робота Надійні друзі Чесно прожите життя Жити не гірше за інших Можливість бути самому собі хазяїномРеалізація своїх творчих здібностей Багатство Яскраві життєві враження Бути першим, там, де для вас важливо Перемога над своїми ворогами Посада, кар’єра Наявність престижної власності Влада і могутність Досягнення відомості, слави, популярність).
Одна тернинка досвіду варта непроглядного лісу повчань” (Лоуел) А досвід прийде, бо своє життя ми ліпимо самі. Так принаймні, стверджує у своєму вірші Оксана Радушинська.
Своє життя ми ліпимо самі,
А нами хтось уміло так керує.
Вчитель: Ми дійсно ліпимо своє життя самі. Чи справді воно таке, яким ми хотіли б його бачити? Напевне ні бо існує ряд об’єктивних факторів, що впливають на життя і яких усунути ми не в змозі. Але кожен з нас мріє про чудове місце на землі, де все буде для людини. Кожен уявляє його по своєму.
Необхідно пам’ятати, що в житті не буває чернеток. Життя пишеться відразу на чистий аркуш. І кожен ваш вчинок залишає свій слід (іноді на все життя) не тільки в нашій душі,а й у долі інших людей.
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:
Побажання вчителя! Йдіть до мети. Коли зупинитеся, то поверніться до попередніх пунктів за відповідями, які б окреслили ваш шлях. Не гніться під тиском нерозуміння інших чи перших невдач, докладайте зусиль, адже тільки системні зусилля дають ефект. Пам’ятайте слова Генрі Форда: «Якщо ви думаєте, що здатні на щось, ви маєте рацію; якщо ви думаєте, що у вас нічого не вийде, ви також праві».
Уже сьогодні ти тримаєш у власних руках своє майбутнє.
І лише ти сам відповідальний за нього. Вже від тебе сьогоднішнього і від твоїх сьогоднішніх рішень залежить, яким будеш ти – завтрашній і ти – майбутній.
Вправа «Побажання» (тренінг)
Учитель: Запрошую вас вийти на середину класу і утворити коло.
Ви йдете у світ. В яку б ситуацію ви не потрапили, пам’ятайте, що завжди можете розраховувати на допомогу. По колу побажайте товаришу зліва:здійснення побажання в майбутньому !
Вчитель географії та економіки НВК №1 ,вчитель вищої категорії, педагогічне звання «старший вчитель» Удод Марія Іванівна, класний керівник 11 класу