ІІ семестр . Професійна музика . Урок № 19. Тема уроку : Хорова музика.

Про матеріал

Урок у 5 -му класі розкриває тему хорової музики, до кожного з творів є відео матеріал, який буде цікавий учням, особливо віртуальний хор. А ще можна отримати насолоду від самого звучання професійного твору. Теоретичний матеріал подано в основному для вчителя, який подає учням його в скороченому варіанті. Тож вперед до чарівної хорової музики!

Перегляд файлу

5 КЛАС

ІІ СЕМЕСТР : ПРОФЕСІЙНА МУ3ЗИКА.

УРОК № 19.

ТЕМА УРОКУ : ХОРОВА МУЗИКА.

Мета : Розширити уявлення учнів про музичні жанри; розглянути можливість вокального виконання музики за відсутності слів у хоровому виконанні, закріпити визначення поняття «вокаліз», «хор», «ритм», «хормейстер», ; розвивати вміння логічно мислити, інтерпретувати та виразно виконувати музичні твори;

Поглибити уявлення про те, що музика виражає різні почуття, настрої, залежно від образного змісту музичного твору.

Формувати вміння колективного виконання пісень та вміння визначати і розкривати емоційний зміст музики; розвиток вокально-хорових навичок(ланцюгове дихання, кантиленний спів) ; вміння аналізувати своє та чуже вокально-хорове виконання . Виховувати любо та інтерес до хорового мистецтва.

Методи уроку : словесні, наочно-слухові, аналіз музичного твору, виконання музичних творів .

Тип уроку : урок введення в тему.

Твори для слухання : С.Рахманінов «Вокаліз» у виконанні соліста і у виконанні хору; Дж.Гершвін «Плескай в такт»;

Твори для виконання : І.Карабиць «Пісня на добро»(виконання), Б.Гірський «Рідна мова»(розучування).

Відео фрагменти : «Вокаліз» С.Рахманінова у виконанні дитячого хору; «Плескай в такт» Дж.Гершвіна у виконанні дитячого хору; «Віртуальний хор» під керівництвом Еріка Вітакера .

Інформаційно-методичне забезпечення : мультимедійне забезпечення, ілюстрації , роздатковий матеріал.

Очікуваний результат : вміння аналізувати музичні твори та відеоматеріал, вокально правильно виконувати пісні.

 

Хід уроку :

 

                                                                                   Все замерли, и хор запел.

 Вдруг зал исчез, он улетел,

 Остались только голоса.

 Бывают в жизни чудеса!

1.Організаційний момент.

2.Музичне вітання – виконання «Пісні на добро» І.Карабиця.

  • Я пропоную вам сьогодні привітатися за допомогою «Пісні на добро» І.Карабиця (ст..84) Але спочатку куплет і приспів заспіваю я, а потім другий куплет і приспів заспіваєте ви.
  • Скажіть, чи відрізняється моє виконання і ваше? Чим саме? Правильно, я співала , соло, а ви співали хором.
  • Як ви вже зрозуміли, тема нашого уроку сьогодні – хорова музика.

3.Актуалізація опорних знань.

  • Давайте разом з вами згадаємо, які терміни з вокальної музики ми вже вивчили , за допомогою загадок :
  •  

Шаляпин всем на зависть пел,

 

Талант огромный он имел,

 

Всё потому, что изучал

 

Искусство, что зовут...     (Вокал.)

 

Слово книжное «вокал»

 

Как бы проще ты назвал?     (Пение.)

 

Он на сцене выступает,

 

В хоре песню начинает.

 

Исполняет весь куплет,

 

Хор припев поёт в ответ.     (Солист.)

 

В нём четыре музыканта,

 

Виртуоза и таланта,

 

Пропоют любой мотив.

 

Как зовётся коллектив.     (Квартет.)

 

Как монолог музыкальный зовётся,

 

Когда он на сцене артистом поётся?     (Ария.)

 

Голос мальчишки и женщины тоже

 

И инструмент, так на скрипку похожий, -

 

Всё называется словом одним.

 

Ты догадался, конечно, каким?     (Альт.)

  • Ми з вами згадали деякі терміни з минулого уроку, що пов’язані з вокальною музикою.

4.Введення в тему

 

Хоровий спів, очевидно, існував з часів первісно-общинного ладу і був пов'язаний з обрядовістю. Сутністю обрядового хорового співу було єднання співаків у спільному духовному прагненні при вільному самовияві індивідуальності кожного співакаІснують припущення, що і саме слово «хор» є пов'язаним з теонімом «Хорс» — сонячним божеством давньоруського пантеону. Вже в Стародавній Греції голоси розрізняли за регістрами: netoide — високі голоси, mesoide — середні, iroide — низькі. Переважно хорова музика в давнину виконувалася в унісон , тобто в один голос.

 

Проникнення християнства у Європу формується новий тип хорового колективу — церковний хор. Іван Златоустий відзначав, що «ніщо так не підносить душу, ніщо так не окрилює її, не віддаляє від землі, не звільняє від тілесних оков, не спрямовує у філософії і не до помагає досягати повного презирства до житейських предметів, як узгоджена мелодія і керований ритмом божественний спів».  Поступова уніфікація богослужбових піснеспівів, та необхідність скерувати співаків у річище усталеної традиції виконання спонукали до появи в хорі фігури регента, що організовував співаків у єдине естетичне ціле.

 

До епохи Відродження професійне хорове виконавство було пов'язане винятково з церквою. В 14-15 ст. з розвитком багатоголосся формується поняття хорової партії, кожна з яких могла виконуватись в унісон, або розділятися на кілька голосів. Епосі раннього відродження характерні 3-4 голосні хори з головним голосом — тенором, пізніше — 6-8 голосні.

 

Становлення класичного гармонічного мислення в 17-18 ст. визначило поділ голосів на 4 основні партії — дисканти (сопрано), альти, тенори та баси. Хор стає невід'ємним учасником опери, з'являються також світські капели, що пов'язано з розвитком жанрів ораторії, кантати, хорових концертів тощо.

 

На українських землях хоровий спів відомий з часів Київської Русі, де хорові колективи існували в монастирях і при княжих дворах; в 11 столітті хорового співу навчали в жіночій монастирській школі у Києві. З 16 століття хорові колективи були організовані церковними братствами; кращі з них — у Києві, Львові, Луцьку. Особливо відзначався хор Києво-Могилянської Академії, чисельністю понад 300 чоловік.

 

З кінця XIX століття — на початку XX організація хорових колективів повсюдно в Україні набрала спонтанного характеру і була свого роду виявом національного пробудження.

Серед провідних хорових колективів України сьогодні — Національна заслужена академічна капела України «Думка», Національний заслужений академічний народний хор України ім.Верьовки, Академічний хор ім. Платона Майбороди Національної радіокомпанії України, Муніципальний камерний хор «Київ», Державна чоловіча хорова капела «Дударик», хор «Трембіта» (Львів), Закарпатський народний хор та інші.

 

  • У вас на партах знаходяться таблички з класифікаціями хорів, ознайомившись з ними ви дізнаєтесь, які бувають хори.(одночасно з переглядом слайду)

 

Класифікація хорів

 

У залежності від складу виконавців, розрізняють хори:

Чоловічий — складається з тенорів (поділяються на I та II партії) та басів (поділяються на баритони й баси)

Жіночий — складається з сопрано та альтів (поділяються на I та II партії)

Дитячий — поділяється на сопрано (дисканти) та альти

Хор хлопчиків та юнаків — хлопчики поділяються на дисканти та альти, юнаки — на тенори та баси (як у мішаному хорі)

Мішаний — поділяється на сопрано, альти, тенори та баси (можуть бути поділені на баритони та баси)

 

За кількісним складом виконавців розрізняють:

Малий (мінімальна кількість — 12 чол.), виконує переважно камерні хорові твори, переважно малої форми.

Середній (25-35 чол.), є технічна можливість поділу партій (divisi), що дозволяє виконувати складніші твори, твори крупної форми.

Великий (50-60 чол.), має найбільші технічні можливості, що дозволяє йому виконувати будь-які хорові твори.

Хоровий масив (60-120 чол.), використовуються переважно в оперних театрах

Зведені хори (від кількасот чол.), використовуються для виконання урочистих творів.

 

За манерою співу розрізняють:

Академічний хор

Народний хор

естрадний хор (шоу-хор)

 

Хор може мати різний статус або призначення.

Професійний — складаються з професійних співаків та ведуть регулярну концертну діяльність. Можуть бути як незалежні, так і з державною підтримкою.

Аматорський — об'єднують людей, для яких спів у хорі — це хобі. Можуть існувати при палацах культури, клубах, при організаціях чи установах, при (немузикальних) навчальних закладах тощо: хор студентів, хор співробітників, хор ветеранів.

Церковні хорі беруть участь в церковних службах (див.церковна музика).

Навчальні хори існують в музичних навчальних закладах (консерваторіях, музичних училищах, інститутах мистецтв тощо).

Оперні хори беруть участь в оперних спектаклях

 

 

 

Є декілька варіантів розташування хорового колективу на сцені. Найчастіше хористи розташовуються в два або декілька рядів за схемою

 

Тенори Баси і баритони

Сопрано Альти

(диригент)

 

 

 

Найкращі хорові співаки крім іншого спроможні виконувати наступне:

  • точно відтворювати тон та вокальний тембр, що доповнює інших співаків;
  • співати з точно контрольованою гучністю звуку, відтворюючи динаміку та нюанси позначені в партитурі чи показані диригентом, без надмірно голосного співу що дозволяв би ясно розрізняти індивідуальний голос на фоні всієї вокальної партії;
  • швидко читати музику «з листа»;
  • точно читати текст та вимовляти слова в манері вказаній диригентом, незалежно від мови твору;
  • перебувати в стані повної готовності протягом тривалого часу, уважно слідкуючи за всім, що відбувається на репетиції чи виступі;
  • слідкувати за власним співом і помилками;
  • приймати вказівки чи побажання від інших для блага всього колективу, навіть якщо власні естетичні відчуття співака суперечать таким вказівкам;
  • відтворювати здоровий і приємний на слух звук застосуванням відповідної вокальної техніки;
  • чисто інтонувати ноти
  • Давайте запишемо в робочий зошит(ст..22), що ж таке хор. Колектив співаків, які разом виконують вокальний твір з інструментальним супроводом, чи без нього. А як називається виконання вокального твору без музичного супроводу ? а капела.
  • А керівник і диригент хору називається хормейстером.

 

 

 

5. Слухання музики. С.Рахманінов «Вокаліз»

  • Давайте разом розгадаємо кросворд, і дізнаємося, як називається музичний твір , що ми будемо слухати . За першими буквами.
  1. Музика, в якій голос відіграє головну роль.(вокальна)
  2. Музично-драматичний твір сценічної дії, в якому всі думки та почуття передаються за допомогою співу. (опера)
  3. Музичний твір для будь-якого інструменту, який «змагається» з оркестром. (концерт)
  4. Сольна партія в опері (арія)
  5. Обєднання звуків різних за висотою , що тяжіють один до одного – мажор, мінор. (лад)
  6. Звукове втілення музичної думки, носій музичного змісту. (інтонація)
  7. Музика складається із …(звуків)
  •  Отже, ви вже здогадалися, що це – вокаліз. А що ж таке вокаліз? Так, це вокальний твір, що виконується без слів.
  • Пригадайте вокаліз, який ми слухали на попередніх уроках С.Рахманінова (слухання короткого уривку), хто виконує цей               твір? Так, солістка.
  • Сьогодні ми послухаємо цей твір у виконанні дитячого хору.

Перегляд відео фрагменту.

  • Як змінилося звучання твору? Який твір вам найбільше сподобався, чому? Отже, ви зрозуміли, що вокаліз може виконувати не лише соліст , а й хор, який надає звучанню особливої краси.

6. Слухання музики. Дж.Гершвін «Плескай в такт».

  • Сьогодні ми з вами познайомимося із ще одним твором, а створив його відомий американський композитор Джордж Гершвін, автор першої американської опери.
  • З творчістю композитора ми можемо ознайомитися на сторінці 92.

Справжні ім'я та прізвище Джорджа Ґершвіна – Яків Гершович. Його батько емігрував до Америки з Одеси.

Джордж був другою дитиною у сім'ї. Коли хлопць досяг 6-річного віку він познайомився з відомим, в майбутньому, американським скрипалем Максом Розенцвейгом. У домі Розенцвейга, який був старше за Джорджа, він сам навчився грати на фортепіано: підбирав по слуху популярні мелодії, намагався складати. Але одного разу у домі Ґершвинів з'явилося фортепіано — батьки купили його для занять Айри. Яке ж було здивування батьків, коли молодший брат за короткий час досяг настільки великого успіху, що залишив брата далеко позаду. На превелику радість братів було вирішено, що займатися на фортепіано буде Джордж.

 

За два роки навчання Джордж змінив чотирьох вчителів. І тільки вчитель Чарлз Хамбіцер виявився саме тим вчителем, який був потрібен майбутньому композитору. Піаніст і композитор Хамбіцер одразу побачив винятковий талант учня і недоліки його музичного виховання. Вчитель викладав радісно та захоплено, вчив не тільки грі на фортепіано, але і дав вірний напрям розвитку таланту Джорджа, познайомив його з творчістю Йоганна Себастьяна Баха, Ференца Ліста, Фредерика Шопена, Моріса Равеля, Клода Дебюссі. Зустрічі Хамбіцера і учня продовжувались до самої смерті вчителя у 1918 році.

 

У 1915 році 17-річний Джордж починає працювати піаністом-популяризатором у видавництві «Ремік і Ко». А вже у 1916 році з'являється перший його твір, який здобув успіх. Ґершвін привернув увагу деяких бродвейських продюсерів. Зіґмунд Роберт з радістю включив музику Гершвіна у свою оперету «The Passing Show of 1916».

 

У 1918—1919 роках на Бродвеї з'явилось багато творів композитора: його пісня Суоні «Swanee» увійшла до мюзиклу «Сінбад» и мала приголомшливий успіх у виконанні Ела Джонсона.

 

Першою, але не дуже вдалою спробою введення елементів джазу у композицію традиційного типу стала його одноактна опера "135 вулиця" («135th Street»). Але вже наступний його твір написаний у змішаній манері — Рапсодія у стилі блюз для фортепіано з оркестром перевернула американський музичний світ. Трохи неоднорідна за формою ця рапсодія завдяки винятковій оригінальності мелодики і ритму, яскравому національному колориту отримала міжнародне визнання і досі є найпопулярнішим симфонічним твором американського композитора.

 

У 1928 році Ґершвін їде до Європи де спілкується з визначними композиторами того часу, такими як Моріс Равель. Подорож до Європи надихнула композитора на створення симфонічної сюїти «Американець у Парижі» («An American in Paris»), у якоій яскраво проявилась майстерність автора.

 

Весь цей час композитор працює зі своїм братом, який пише всі тексти для його творів. Цей творчий тандем протягом десятьох років був найпродуктивнішим на Бродвеї. Найвдалішим їхнім шоу було «Of Thee I Sing», яке побачило світ у 1931 році. За це шоу брати отримали Пулітцерівську премію, яка вперше була присуджена музичному твору.

 

У 1935 році побачила світ найбільш масштабна і досконала опера композитора — «Поргі і Бесс» («Porgy and Bess»). Поставлена за романом Дюбоса Хейворда вона стала не тільки найдовершенішою оперою автора, але і кращою серед всіх американських опер.

 

Однак 11 липня 1937 року композитор помер внаслідок невдалої операції по видаленню пухлини головного мозку так і не побачивши успіху свого найкращого твору.

  • Ще одним відомим твором в його творчості є пісня «Плескай в такт». Її виконують як інструментально, так і вокально, пропоную вам послухати цей твір.
  • Слухання твору. Хто виконував твір? Які голоси звучать? Як хористи прикрасили свій спів?
  • А зараз я пропоную вам переглянути відео фрагмент цього ж музичного твору і разом з учасниками виконати рухи під цю запальну пісню!

Перегляд відео фрагменту. Імітація рухів.

7. Знайомство з віртуальним хором.

  • Ми з вами переглянули виконання різних творів і за характером і за виконанням, об’єднувало їх те, що виконував їх …ХОР.
  • Композитор та диригент Ерік Вітакер (Eric Whitacre) першим в світі почав створювати так звані “віртуальні хори” для виконання вокально складних творів. В рамках його проекту музиканти та вокалісти із різних країн світу(понад 200чол) заспівали разом, використовуючи для цього відео-зв’язок.Ідея прийшла до нього коли він записував пісню онлайн. Записувавши кожен голос окремо, він зєднав їх і утворився один прекрасний хор.
  • Давайте разом переглянемо уривок цього прекрасного виконання.

Перегляд відео фрагменту віртуального хору.

 

8. Розучування пісні «Рідна мова»

  • Сьогодні ми з вами познайомимося з новим музичним твором , і заспіваємо його хором, і я думаю, що наш хор буде звучати не гірше професійного, але для того щоб гарно заспівати, потрібно спочатку вивчити музичний твір.
  • Показ пісні. Обговорення характеру та змісту.
  • Як треба виконувати цей музичний твір?Правила співу в хорі явам хочу зачитати :

ПРО ХОР

Что б красиво петь до неба

 Купол сделайте из нёба,

 Станьте полым, как труба,

 И начните петь со лба.

 

Ощутите точки две:

 В животе и голове,

 Провалите на живот,

 И пошлите звук вперёд.

 

Что бы петь и не давиться,

 Не забудьте удивиться:

 Вдох короткий, как испуг,

 И струной давите звук.

 

Если вы наверх идёте,

 Нужно глубже опирать -

 Всех тогда "переорёте",

 Хоть и нечем "заорать".

 

Если вниз идёте вы -

 Не теряйте головы;

 Не рычите, словно зверь -

 "Открывайте мягко дверь".

 

Что такое звук "прикрыть"?

 Очень трудно объяснить.

 Чтоб прикрытие найти,

 Нужно к "Е" прибавить "И".

 

"А" - где "О", а "О" где "У",

 Но не в глотке, а во лбу,

 И со лба до живота -

 Лишь провал и пустота.

 

Пойте мягко, не кричите,

 Молча партии учите;

 И не слушать никого,

Кроме дирижёра одного!

  • Розучування першого куплету і приспіву.

9. Підсумок уроку.

Знайдіть і позначте в робочому зошиті ст..22 1 і 3 завдання.

  • Колектив співаків , які разом виконують будь-який вокальний твір … хор
  • Ми дізналися, що хори бувають в залежності від складу виконавців… чоловічий, дитячий, жіночий і мішаний.
  • Вокальний твір, що виконується без слів , називається … вокалізом.
  • Ми прослухали вокаліз, який написав …С.Рахманінов, у виконанні …соліста , і у виконанні … хору
  •  Ми разом з виконавцями виконали рухи під пісню… «Плескай в такт», яку написав американський композитор … Джордж Гершвін.
  • Ми розпочали вчити пісню … «Рідна мова», в якій розповідається про … мову нашого народу.
  • Наш клас виконав пісню … чудово!
  • Як говорив М.Рильський «Коли зійдуться три українці, то вже хор»

Молодці, діти, сьогодні всі дуже гарно працювали, а найактивніші учні отримають гарні оцінки.

10.Домашнє завдання (за бажанням)стор.94

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 січня 2018
Переглядів
2623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку