Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань з української мови Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Не талант знати – талант працювати Народна творчість

Номер слайду 3

Вписати у клітинки український переклад поданих російських слів В І Д М І Н О К 1 2 3 4 5 6 7 С Т Р І М К І С Т Ь П Р И К М Е Т Н И К Є Д Н А Н Н Я Т Р О Я Н Д А Т Р И З У Б К Р О К И СТРЕМИТЕЛЬНОСТЬ ПАДЕЖ ИМЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНОЕ ЕДИНЕНИЕ РОЗА ТРИЗУБЕЦ ШАГИ

Номер слайду 4

Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Номер слайду 5

Мета: - повторити й систематизувати знання про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; - формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх синтаксичну роль у реченнях; - розвивати творчі вміння, дослідницький інтерес; - виховувати повагу до рідного слова, любов до Батьківщини

Номер слайду 6

Морфологія – ( від грец.morphe – «форма» та logos - «вчення» ) – це один із розділів граматики , що вивчає частини мови.

Номер слайду 7

Омеля́н О́сипович Парти́цький  (*28 травня 1840 — †20[1]/21 січня[2] 1895) — український вчений-мовознавець, етнограф, історик, педагог, громадський діяч.

Номер слайду 8

Іменник – це самостійна частина мови, що означає назву предмета або явища і відповідає на питання хто? що? Морфологічні ознаки: іменники змінюються за відмінками, числами, належать до певного роду. У реченні можуть бути будь – яким членом речення.

Номер слайду 9

Стіл, космос, грім, радість, футбол, погода Назви істот Назви неістот Іван, Жан-Жак Руссо, продавець, Зевс, водяник, пес, блоха, мертвяк За граматичним значенням

Номер слайду 10

Гра «Упізнай мене» Почувши іменники, які є назвами істот, плещіть у долоні

Номер слайду 11

Розгляньте картки, запишіть назви побаченого відповідно до поставленого запитання.

Номер слайду 12

Конкретне значення (іменники називають предмети, які пізнаються за допомогою органів чуття) Абстрактне значення (іменники називають поняття, які не можна сприймати органами чуття) Орел, повітря, мороз, сніг, ліс, місто, степ, небо. Щирість, доброта, кохання, мука, кошти, оглядини, сватання, перегони. За ступенем безпосередності вияву ознаки:

Номер слайду 13

Завдання 1. Поставте запитання до слів. Розмістіть слова за такими ознаками: а) у першу - назви узагальнених понять : якостей, властивостей, дій, процесів; б) у другу - назви понять, що сприймаються органами чуття: назви людей , тварин, предметів, явищ. Мама, ніжність, школа, книжка, тиша, учень, мудрість, дідусь, сила, Дніпро, щастя, знання.

Номер слайду 14

Вправа 191

Номер слайду 15

Дніпро, Київ, Петро, “Дубки”, Сірко За характером називання Загальні Власні Вікно, вулиця, картина, місто, відвідувач, чоловік, портрет

Номер слайду 16

Власні назви бувають: прізвища, імена людей; назви міфологічних істот і божеств; дійових осіб у казках; клички тварин; географічні й астрономічні назви; назви історичних подій; свят, організацій, заводів, автомобілів, газет, вулиць, книжок, творів, кінофільмів, станцій, держав;

Номер слайду 17

1. Одиничні 2. Збірні 3. Речовинні 4. Абстрактні (орел, олівець, вітер, дощ) (малеча, дітвора, колосся, молодь) (цукор, полотно, кисень, вода) (успіх, скромність, хоробрість, щастя) Загальні назви бувають:

Номер слайду 18

Доповніть кожен рядок власними назва: Міста:______________________________ Дійові особи казок:__________________ Письменники:_______________________ Держави:___________________________ Клички тварин:______________________

Номер слайду 19

Завдання 1. Розгляньте слова. 2.Особливу увагу зверніть на першу літеру, співставте та запишіть їх у дві колонки. 3. Зробіть висновок. 4. Вкажіть морфологічні ознаки, запишіть їх.    Дід Мороз, місто, річка, Черкаси, держава, Україна, хвилювання, стіл, Зевс, свято, Різдво.

Номер слайду 20

Відмінки- це форми іменника, що виражають його синтаксичні відношення до інших слів Називний (хто? що?) Родовий (кого? чого?) Давальний (кому? чому?) Орудний (ким? чим?) Знахідний (кого? що?) Місцевий (на кому? на чому?) Кличний

Номер слайду 21

Виписати з пісні іменники, визначити їх відмінок

Номер слайду 22

Завдання 1.Розгляньте малюнки. 2.Дайте назви об’єктам,запишіть їх. 3.Поставте до слів запитання. 4.До якої частини мови вони належать ? 5.Провідміняйте слова. 6.Зробіть висновок. 7.Вкажіть морфологічну ознаку, запишіть її .  

Номер слайду 23

До спільного роду належать назви людей за їхніми рисами характеру, поведінкою, професією (причепа, соня, листоноша).

Номер слайду 24

Завдання№1. 1.Розгляньте малюнки. 2.Дайте назви об’єктам, запишіть їх. 3.Поставте до слів запитання. 4.До якої частини мови вони належать ? 5.Визначте рід кожного слова. 6.Зробіть висновок.

Номер слайду 25

сонцес.рід Дівчинка ж.рід Хлопець ч.рід Рід

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Збірними називають іменники, що означають сукупність однорідних осіб, предметів як єдине ціле: козацтво, молодь, листя. а) вживаються лише в однині б) з ними не поєднуються власне кількісні числівники, бо позначуване ними не підлягає лічбі.

Номер слайду 28

До множинних іменників належать такі, що називають: а) парні й складні предмети: ворота, перила, штани; б) речовину, матеріал: білила, дрова; в) ігри, обряди, часові поняття: шахи, оглядини, канікули; г) окремі географічні назви: Карпати, Прилуки, Суми; д) залишки речовини: висівки, недоїдки; е) дії, процеси з відтінком тривалості їх: проводи, переговори; є) емоції, переживання: радощі, гордощі; ж) не визначені чітко грошові поняття: кошти, фінанси. Тільки в однині вживаються іменники: а) з абстрактним значенням: блакить, садівництво, любов; б) збірні: жіноцтво, учительство; в) власні назви: Дніпро, Денис, Дорошенко; г) з речовинним значенням: срібло, пісок, пшоно, фосфор; д) назви деяких овочів, ягід: редька, хрін, малина.

Номер слайду 29

Диктант з "ключем" Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

Номер слайду 30

Морфологічні ознаки

Номер слайду 31

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Номер слайду 32

Синтаксична роль Підмет Присудок Другорядні члени речення

Номер слайду 33

Іменник виконує синтаксичну роль: ∙ Простого підмета: Під лежачий камінь вода не тече. ∙ Частину складеного підмета: Справді, кілька машин під’їхало до хати.

Номер слайду 34

Іменник виконує синтаксичну роль: Додатка: Чи винна ж голубка, що голуба любить? Обставини: Хто в хустині червоненькій став (де?) у лісі між дубів? Лиш у труді живе людина, без труда її нема. Означення: Перша заповідь (чия?) хлібороба – зібрати урожай і подбати, щоб закласти наступний.

Номер слайду 35

Іменник виконує синтаксичну роль: Частини складеного іменного присудка: Книга – джерело знань. 2.Робота пісню і відпочинок любить. 3.Щастя в повітрі не в'ється – воно в боротьбі дістається. 4.Хоробрість – найкраща якість людини. 5.Чесному всюди честь. 1.Не хвались мудрий мудрістю, а сильний силою.

Номер слайду 36

Гра «Веселі перегони» Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток. Відповідь «так» - зелений колір, відповідь «ні» - червоний.

Номер слайду 37

Мова живе у душі. Україна- це наша Батьківщина. Ми вивчаємо рідну мову. Завдання: з’ясувати синтаксичну роль іменника

Номер слайду 38

Десь придбав собі іменник Новий ранець і щоденник… Що побачить наш іменник – Все записує в щоденник, За порядком укладає, Бо «Абетку» добре знає. Ось в редакції «Квіткова» Вийшла книжечка чудова. І радіє світлячок – Є «Тлумачний словничок»! Вже стоїть він у вітрині У книжковім магазині. Пригадайте, які ще словники є в українській мові?

Номер слайду 39

Укладання словничка. Спробуймо і ми укласти словничок за допомогою підказок-віршиків (записуємо іменники у дві колонки російською та українською мовами). російські слова українські слова

Номер слайду 40

Антисуржик Вузлики напам'ять Як сказав ти? Потолок? Ти замерз? Чи дуже змок? Якщо в тебе є оселя, Певне, чув ти слово «стеля ».

Номер слайду 41

Антисуржик Вузлики напам'ять Олю, форточку б відкрити – Надто парко,-- мовить Рита. І сама не розуміє, Що сказать як слід не вміє. Дощ пішов , і знявся вітер, Зачиніть кватирку , діти.

Номер слайду 42

Антисуржик Вузлики напам'ять В чому шафа винувата, Що її прогнали з хати? Замість неї ,наче граф, Примостивсь пихатий «шкаф».

Номер слайду 43

Антисуржик Вузлики напам'ять Скільки можна називать Ліжко покручем «кровать»? Час уже запам’ятать, Що це ліжко – не кровать.

Номер слайду 44

Словничок Потолок Кровать Форточка Шкаф Стеля Ліжко Кватирка Шафа Російська Українська Визначте рід іменників у I та II колонках. Зробіть висновок.

Номер слайду 45

«Творча хвилинка» Складання Префікс від слова під’їзд; корінь від слова сніжок; суфікс від слова лісник; закінчення – як у слові вітер. Префікс від слова проїзд; корінь від слова лісник; суфікс від слова пеньок; закінчення – як у слові сніг.

Номер слайду 46

Продовжіть речення на сьогоднішньому уроці я … познайомився з … повторив … удосконалив уміння … зрозумів, що потрібно …

Номер слайду 47

Домашнє завдання: 1. Написати казку про іменник. 2. Скласти словниковий диктант до вивченої теми. 3. Параграф 23, ст.79-80, вивчити правила. Впр.196, ст.82 .

ppt
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
14067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку