Мета: - повторити й систематизувати знання про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак іменників; - формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх синтаксичну роль у реченнях; - розвивати творчі вміння, дослідницький інтерес; - виховувати повагу до рідного слова, любов до Батьківщини
Конкретне значення (іменники називають предмети, які пізнаються за допомогою органів чуття) Абстрактне значення (іменники називають поняття, які не можна сприймати органами чуття) Орел, повітря, мороз, сніг, ліс, місто, степ, небо. Щирість, доброта, кохання, мука, кошти, оглядини, сватання, перегони. За ступенем безпосередності вияву ознаки:
Завдання 1. Поставте запитання до слів. Розмістіть слова за такими ознаками: а) у першу - назви узагальнених понять : якостей, властивостей, дій, процесів; б) у другу - назви понять, що сприймаються органами чуття: назви людей , тварин, предметів, явищ. Мама, ніжність, школа, книжка, тиша, учень, мудрість, дідусь, сила, Дніпро, щастя, знання.
До множинних іменників належать такі, що називають: а) парні й складні предмети: ворота, перила, штани; б) речовину, матеріал: білила, дрова; в) ігри, обряди, часові поняття: шахи, оглядини, канікули; г) окремі географічні назви: Карпати, Прилуки, Суми; д) залишки речовини: висівки, недоїдки; е) дії, процеси з відтінком тривалості їх: проводи, переговори; є) емоції, переживання: радощі, гордощі; ж) не визначені чітко грошові поняття: кошти, фінанси. Тільки в однині вживаються іменники: а) з абстрактним значенням: блакить, садівництво, любов; б) збірні: жіноцтво, учительство; в) власні назви: Дніпро, Денис, Дорошенко; г) з речовинним значенням: срібло, пісок, пшоно, фосфор; д) назви деяких овочів, ягід: редька, хрін, малина.
Диктант з "ключем" Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів’я Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.
Іменник виконує синтаксичну роль: Додатка: Чи винна ж голубка, що голуба любить? Обставини: Хто в хустині червоненькій став (де?) у лісі між дубів? Лиш у труді живе людина, без труда її нема. Означення: Перша заповідь (чия?) хлібороба – зібрати урожай і подбати, щоб закласти наступний.
Іменник виконує синтаксичну роль: Частини складеного іменного присудка: Книга – джерело знань. 2.Робота пісню і відпочинок любить. 3.Щастя в повітрі не в'ється – воно в боротьбі дістається. 4.Хоробрість – найкраща якість людини. 5.Чесному всюди честь. 1.Не хвались мудрий мудрістю, а сильний силою.
Десь придбав собі іменник Новий ранець і щоденник… Що побачить наш іменник – Все записує в щоденник, За порядком укладає, Бо «Абетку» добре знає. Ось в редакції «Квіткова» Вийшла книжечка чудова. І радіє світлячок – Є «Тлумачний словничок»! Вже стоїть він у вітрині У книжковім магазині. Пригадайте, які ще словники є в українській мові?