Методика P4C
Тема:
ІМПУЛЬС ДО ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ.
Клод Моне ««Сорока» , 1868-1869 рр.
Стратегічна мета: Вчити міркувати, знаходити раціональне зерно в думках інших
людей, розвивати мислення, мовлення, виховувати повагу до чужої думки; розвивати мистецькі навички, вміння «грати» з білим кольором; формувати творчі здібності, допомогти учням зрозуміти свої страхи і заспокоїти їх, виховувати любов і захоплення до світової культурної спадщини.
Урок 2
Тема:
ІМПУЛЬС ДО ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ.
Клод Моне ««Сорока» , 1868-1869 рр.
Стратегічна мета: Вчити міркувати, знаходити раціональне зерно в думках інших
людей, розвивати мислення, мовлення, виховувати повагу до чужої думки; розвивати мистецькі навички, вміння «грати» з білим кольором; формувати творчі здібності, допомогти учням зрозуміти свої страхи і заспокоїти їх, виховувати любов і захоплення до світової культурної спадщини.
-Доброго дня, любі діти. Сьогодні на уроці ми продовжимо з вами вчитися філософувати…
-Давайте будемо висловлюватися відверто, намагатися висловити власну думку, навіть, якщо вона відрізняється від інших або загальноприйнятих думок. Не будемо боятися одстоювати свою точку зору з будь-якого питання.
- Пам’яте, що означає слово „філософія”?
- Для чого потрібен цей предмет, на вашу думку?
- Як називають людину, схильну до міркувань, роздумів, мислителя, який розробляє питання світогляду, мудреця?
Філософія, як любов до мудрості, є пошук і знаходження людиною
відповідей на головні питання буття.
Слайд 2 («Зима») ВПРАВА «Відображення»
Слайд 3 («Весна») ВПРАВА «Відображення»
Слайд 4 («Весна + Зима») ВПРАВА «Порівняння»
Слайд 5
ПЛАН ОБГОВОРЕННЯ: БІЛИЙ КОЛІР ТА ВІДЧУТТЯ
«Якщо білий колір – це ________, то я відчуваю ___________».
1. Твоя іграшка
2. Твоя подушка
3. Твоя кімната
4. Твій зошит
5. Твоє вбрання
6. Молоко
7. Шоколад
8. Зуби
9. Блиск світла
10. Холод льоду
Слайд 6 (К.Моне «Сорока»)
ЗНАЙОМСТВО З ХУДОЖНИКОМ І ЙОГО КАРТИНОЮ
Клод Моне народився у Франції у родині бакалійників. У школі хлопчик нічим особливим не відзначався, окрім здібностей до малювання. Батьки сподівались передати синові бакалійну крамничку, але син з дитинства захоплювався образотворчим мистецтвом, зокрема із задоволенням малював карикатури, які досить добре продавалися в бакалійної крамниці батька. Якось, гуляючи на морському узбережжі, Клод зустрів Ежена Будена, відомого художника-пейзажиста і одного з провісників імпресіонізму. Він став першим учителем Клода та показав юному художнику деякі прийоми живописної роботи з натури. Заняття з Буденом відкрили перед майбутнім худождником його справжнє покликання – писати природу з натури.
Картина «Сорока» належить до раннього періоду творчості Клода Моне, він написав її за кілька років до офіційного виникнення імпресіонізму, але вже тут застосував кольорові тіні для передачі різних відтінків снігу, що сяє на яскравому сонці. Через це полотно не було прийняте 1869 року на головну паризьку виставку – Салон, бо критикам здалося, що замість білого снігу художник зобразив нагромадження різнокольорових плям.
Картина була написана в невеличкому курортному селищі Етрета на узбережжі Нормандії. Моне з дружиною Камілою та однорічним сином Жаном провів там 1868 – 1869 роки й створив, крім цього зимового шедевру, кілька не менш відомих пейзажів скелястих берегів й моря.
На перший погляд проста картина, де немає дії чи розповіді, насправді таїть в собі інтригу, яку передано виключно живописними засобами. Художник написав пейзаж широкими мазками, перехід від освітлених до затінених частин передав тонкими, напівпрозорими тонами, застосував неяскраві, але сяючі кольори. М’який контраст теплого й холодного тонів створює майже відчутну атмосферу бадьорого морозного дня.
Друзі-імпресіоністи вже експериментували із зображеннями кольорових тіней на білому снігу. До них тіні писали тільки чорним. Моне захопив новий прийом, він віртуозно його розвинув. Білий сніг є домінантою, але художник застосовує широкий діапазон кольорів, щоб виявити його білизну. Це один з перших випадків, коли Моне використав у тінях колір, який спостерігав у природі.
Завдяки чітким горизонталям композиції в пейзажі панує спокій. Єдиний рух створює сорока, що присіла на хвіртку. Сам Моне характеризував пташку як «самотню ноту» на нотному стані щаблів хвіртки. Сорока постає тут знаком плинності часу та його короткої зупинки: вона тут ненадовго, прилетіла й скоро полетить далі, вона тут хвилинку, не більше.
Після «Сороки» Моне ще неодноразово звернеться до мотиву снігу – буде фіксувати в етюдах екстремальний льодохід 1880-го на Сені, поїде 1895 року до Норвегії.
(всі відповіді фіксуються + пишемо ім’я дитини, яка задала це питання)
-А тепер будемо вибирати головне питання!
(голосування)
Слайд 7
ВПРАВА: РУХЛИВИЙ ТАНОК
Звучить композиція Фридерика Франсуа Шопена «Вальс № 7. Зима». Діти вільно рухаються в індивідуальному імпровізованому танці під музику, підкидаючи та ловлячи свої легкі, або важкі «сніжинки» (із фатину чи паперових серветок), роблячи з них хуртовину.
або
*Вчитель пропонує зробити такі вправи:
-Давайте ще раз уважно розглянемо нашу картину!
-Ви бачите, що тут присутні «сонячні зайчики»?
-Звідки вони тут?
Слайд 8
ПЛАН ОБГОВОРЕННЯ: СОНЯЧНЕ ПРОМІННЯ
(за М. Ліпманом)
1. Як ти гадаєш, чи дійсно в сонця є промені? Вони прикріплені до нього чи прилітають до нас на землю?
2. Чи є насправді сонячні зайчики?
3. Ти хотів би бути сонячним зайчиком?
4. Чи можна спіймати сонячного зайчика у пляшку або в банку, так само, як можна спіймати світлячка й посадити його в банку?
5. Сонце світить і посилає на землю проміння. Чи робить те ж саме й Місяць?
6. Чи схоже місячне проміння на сонячне? Якщо ні, то чим вони відрізняються?
7. Чи ти коли-небудь бачив Місць удень? Він світив?
8. Чи повинен Місяць світити тільки вночі? Чи повинно сонце світити тільки вдень?
Але зазвичай ми не бачимо сонячне світло у вигляді сонячного проміння. Ми спостерігаємо, як розвиднюється вранці, як світло вдень, як смеркає ввечері, але променів поодинці ми не бачимо. Та інколи, коли хмарка закриє сонце, можна побачити, як крізь неї пробиваються сонячні промені. Або можна інколи побачити, як на долівку падає пасмо світла. А ще можна побачити, як у цих пасмах танцюють пилинки.
Типова зима європейського клімату дозволяє спостерігати природній ландшафт довкола наших будинків – морозостійкі дерева, чисте повітря і сніг, охоплюючи все, приглушують кожен звук, якби покриваючи акустичні свідчення природи. На перший план виступає спокій як відсутність руху і шуму, нерухомість та тиша. Саме стан спокою актуалізований на картині.
Цікаво, що поняття «спокій», як правило, визначається як відсутність руху. Та чи означає це, що спокою не існує?
Всякий рух – це рух у напрямку до спокою і момент його виникнення як відсутності руху (ситуація сороки на запропонованій картині). Таким чином, спокій, якого не існує, породжується рухом і стає формою руху буття. Якщо людина поки не здатна помислити спокій, то це не значить, що його не існує.
У давньогрецьких філософів йдеться ще про душевний спокій, незворушність та безтурботність. Перебуваючи у стані спокою, людина може звільнитися від страхів, неприємних відчуттів і бути щасливою.
ВПРАВА: РУХ І СПОКІЙ
На екрані фотокопія картини Клода Моне «Сорока», звучить
«зимова» класична музика.
У кожної дитини аркуш паперу А4, паперові картонні стаканчики окремо з манною, рисовою крупами та цукром-піском, клей ПВА і пензлик для нього, розмальовку сороки, білий і чорний олівці або фломастери, ножиці.
Діти розмалювують олівцями зображення сороки. Далі, за допомоги пензлика, треба рівномірно заповнити всю площину аркушу паперу клеєм та, фантазуючи, засипати його наявними різними крупами і цукром-піском. Таким чином, діти створюють різні відтінки білого кольору уявного «снігового покриву».
Учні власноруч витинають розмальоване зображення сороки та приклеюють тільки її ніжки та нижню частину тулуба на аркуш. Верхня частина тіла сороки залишається рухливою.
Після завершення творчого етапу роботи, діти створюють власну коротку історію свого зображення та презентують її усім учасникам.
( д\з може бути запис дитячої історії)
В кінці уроку діти переглядають відео
Слайд 9