Урок з образотворчого мистецтва "Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції". (захист проекту)
3 клас
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНЕ ОБ’ЄДНАННЯ № 32
«СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ,
ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР «ШКОЛА МИСТЕЦТВ»
КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ».
Урок
з образотворчого мистецтва
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції. (захист проекту)
3 клас
Виконала:
Боковня Я. С.
м. Кропивницький 2018р.
Творчий проект
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції.
Назва проекту |
Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції. |
Учасники проекту |
Учні 3 класу
|
Керівник проекту |
Вчитель початкових класів Боковня Я.С.
|
Тип проекту |
Творчий (навчально-практичний) |
Тривалість проекту |
1 місяць |
Актуальність |
Знайомство із поняттям натюрморт, роботою художників, які писали натюрморти, із роботою дизайнера |
Мета й завдання Проекту |
формувати компетентності: ключові (вміння вчитися- прагнення здобувати нові знання; самостійність у розв’язанні пізнавальних завдань; соціальна – самоорганізовуватися до різних видів навчально-пізнавальної діяльності; загальнокультурна - ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час спілкування; інформаційно- комунікаційна компетентність- орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; здоров'язбережувальна - раціонально планувати час) та предметні (навчальна: ознайомити учнів з натюрмортом як жанром образотворчого мистецтва; навчити особливостей виділення головного в композиції, відтворення з натури композиції з неживих предметів (квіти у вазі, овочі, фрукти, шкільне приладдя та ін.); розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва (натюрмортами), аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, дбайливе ставлення до побутових речей). |
Етапи |
1. Визначення завдань та їх розподіл. 2. Опрацювання теоретичного матеріалу. 3. Підготовка до практичної роботи та підбір матеріалів. 4. Практична робота( майстер клас від працівника галереї «Елисаветград»). 5. Знайомство із молодим художником. Проведення майстер класу. 6. Створення виставки. 7. Презентація творчих робіт. |
Інтеграція с навчальними предметами |
Народознавство, краєзнавство, художня культура,( історія мистецтва, основи дизайну). |
Очікувані результати |
Уміння застосовувати знання на практиці. |
Тема: Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Особливості виділення головного в композиції.
Мета: формувати компетентності: ключові (вміння вчитися- прагнення здобувати нові знання; самостійність у розв’язанні пізнавальних завдань; соціальна – самоорганізовуватися до різних видів навчально-пізнавальної діяльності; загальнокультурна - ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час спілкування; інформаційно- комунікаційна компетентність- орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; здоров'язбережувальна - раціонально планувати час) та предметні (навчальна: ознайомити учнів з натюрмортом як жанром образотворчого мистецтва; навчити особливостей виділення головного в композиції, відтворення з натури композиції з неживих предметів (квіти у вазі, овочі, фрукти, шкільне приладдя та ін.); розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва (натюрмортами), аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, дбайливе ставлення до побутових речей).
Матеріали та інструменти: альбоми, будь-які графічні (олівці, кулькові ручки, фломастери)
Тип уроку: захист творчого проекту
Словник термінів:
натюрморт (від франц. nature morte — букв. «мертва природа») — зображення як окремо взятих неживих предметів, так і цілої композиції в образотворчому мистецтві.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ фантазії зробимо ще один крок.
А з творчістю ми вже зустрічались не раз,
І знову вона завітала до нас.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас,
І запрошуємо ласкаво
На урок у третій клас.
Світ чудовий
Дарує нам урок
До невідомого нового
Йдемо за кроком крок
От і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці
Що у нашім дружнім класі
Діти просто молодці!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Проект це завжди цікава і пізнавальна діяльність не тільки для вчителя, а й для дітей. От і на сьогоднішньому уроці образотворчого мистецтва ми вирішили попрацювати в цьому напрямку. Тому ми представимо Вам захист творчого проекту на тему: Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва.
Особливості виділення головного в композиції.
Запрошую учасників І групи яка розповість що таке натюрморт.
III. ЗАХИСТ ПРОЕКТУ
І група Що таке натюрморт?
Блез Паскаль говорив: «Який це дивний живопис — натюрморт: він змушує милуватися копією тих речей, оригіналами яких не милуєшся.
А й справді, чи затримували Ви коли-небудь погляд на фруктах із кухонного столу? Ну… хіба що, коли був голодний, правда ж? А от картиною з фруктовою композицією або розкішним букетом квітів можна милуватися годинами. Саме в цьому — особлива магія натюрморту.
2 учень
У перекладі з французької мови натюрморт означає «мертва природа» (nature morte). Проте це лише дослівний переклад.
Насправді ж натюрморт — це зображення нерухомих, застиглих предметів (квітів, овочів, фруктів, меблів, килимів тощо).
Овочі, фрукти, букети квітів, різні предмети, виготовлені людиною, можуть бути предметами для натюрмортів.
3 учень
Малювання натюрморту починають з виконання композиційних начерків. Це дуже важливий етап. Треба так розмістити малюнок, щоб розміри аркуша і зображення урівноважувалися. Начерк – це перший етап у створені картини. І в якомусь сенсі найважливіший етап.
4 учень
Складові натюрморту не можуть бути випадковими, вони завжди осмислені та дібрані свідомо.
При малюванні натюрморту не треба змальовувати всі його елементи в однаковій мірі. Кожний предмет натурної постановки потребує до себе особливої уваги і відношення.
5 учень
Малюючи натюрморт із різних предметів, ми глибше засвоюємо принцип лінійно-конструктивної будови форми, краще розуміємо закони перспективи, дістаємо можливість творчо реалізувати отримані знання і навички.
6 учень
У натюрморті художник прагне розкрити красу форми предметів або їх колірне співвідношення.
Перші натюрморти з’явилися на фресках багато століть тому — ще у Давній Греції та Римі. Фре́ска (від італ. — свіжий) — живопис на вологій штукатурці, одна з технік настінного малярства. Фресками називають також твір, виконаний у цій техніці.
7 учень
Потім натюрморти зустрічалися у мозаїках. Мозаїка (від лат. «присвячена музам») — один з видів образотворчого мистецтва. Вона являє собою візерунок або зображення, виконане на стіні, стелі чи підлозі з часток кольорового непрозорого скла, каміння чи інших матеріалів, що закріплюються в спеціальному клеї .
8 учень
Спочатку натюрморти використовували як частину картини, а вже потім вони стали самостійним жанром образотворчого мистецтва.
Ось такий шлях здолав цей цікавий жанр образотворчого мистецтва перед тим, як потрапити до музеїв, інтер’єрів будинків та милувати око глядача.
9 учень
Неймовірно, наскільки точно і делікатно художники вміють передавати кожну дрібничку: гру світла, особливості форми, кольори предметів. У всіх картинах — таємничість, поетичність та щире захоплення світом предметів.
ІІ група
Учитель: - Роботу представить друга група, яка розповість про відомих художників, які писали натюрморт.
Натюрморти відомих художників
10 учень
Натюрмортом нерідко захоплювалися знамениті художники. Саме про них та їхні прекрасні витвори ми розповімо далі.
Пабло Пікассо — найдорожчий художник світу
Унікальний та незрівнянний — саме так називають видатного іспанського художника ХХ ст. Пабло Пікассо. Кожна робота автора — тандем оригінального задуму та геніальності.
Натюрморт з букетом квітів, 1908 р.
Натюрморт з цибулинами, 1908 р.
11 учень
Окрім традиційно майстерних реалістичних, наповнених світла і яскравих фарб, або ж похмурих, виконаних у блакитно-сірих тонах натюрмортів, Пікассо захоплювався кубізмом. Художник розкладав предмети, або героїв своїх картин на дрібні геометричні фігури.
І хоча мистецтвознавці не визнали кубізм Пікассо, нині його роботи прекрасно продаються і належать найбагатшим колекціонерам світу.
12 учень
Всеохоплюючі натюрморти Поля Сезанна
«Я хочу повернути природі вічність,» — любив повторювати великий французький художник Поль Сезанн. Митець зображав не випадкову гру світла і тіні, не мінливі, а постійні характеристики предметів.
Прагнучи показати предмети з усіх боків, він змальовує їх так, що глядач милується натюрмортом немов під різними кутами. Ми бачимо стіл зверху, скатертину і фрукти — збоку, шухляду — знизу, а глечик — із різних боків одночасно.
Персики та груші, 1895 р.
Натюрморт з вишнями і персиками, 1883-1887 рр.
Натюрморти сучасних художників
13 учень
Палітра кольорів та найрізноманітніших відтінків дозволяє нинішнім майстрам натюрморту досягнути неймовірної реалістичності та краси. Бажаєте помилуватися вражаючими картинами талановитих сучасників?
Британець Сесил Кеннеді
Від картин цього художника неможливо відірвати погляд — настільки чарує очі різнотрав’я! Здається, я відчуваю запах цих запаморочливо красивих квітів. А Ви?
Сесила Кеннеді справедливо вважають найвидатнішим британським художником сучасності. Володар кількох престижних премій і улюбленець багатьох «сильних світу цього», Кеннеді став відомим, лише коли йому виповнилося далеко за 40.
14 учень
Бельгійський художник Джуліан Стапперс
Відомості про життя бельгійського художника Джуліана Стапперса мізерні, чого не скажеш про його картини. Життєрадісні натюрморти митця — в колекціях найбагатших людей світу.
15 учень
Грегорі Ван Раальте
Сучасний американський художник Грегорі Ван Раальте особливу увагу звертає на гру світла і тіні. Художник переконаний, що світло має падати через ліс, листя дерев, пелюстки квітів, або відображатися від поверхні води.
Талановитий художник живе у Нью-Йорку. Захоплюється малюванням натюрмортів у техніці акварель.
Натюрморти сучасних українських художників
16 учень
Що не кажи, а в українських майстрів пензлика — своє, унікальне бачення його величності натюрморту. І зараз я Вам це доведу.
Сергій Шаповалов
Картини Сергія Шаповалова рясніють сонячними зайчиками. Кожен його шедевр наповнений світлом, добром і любов’ю до рідної землі. А народився митець у селі Інгуло-Кам’янка Новгородківського району Кіровоградської області.
Сергій Шаповалов — заслужений художник України, член Національної спілки художників.
17 учень
Ігор Деркачов
Український художник Ігор Деркачов народився 1945 року в Дніпропетровську, де проживає і нині. Двадцять п’ять років відвідував образотворчу студію Будинку культури студентів ім. Ю. Гагаріна, спочатку як студент, а потім як викладач.
Картини художника пронизані теплом і любов’ю до рідних традиційта дарів природи рідного краю. Ця особлива теплота через картини автора передається й усім шанувальникам його творчості.
18 учень
Віктор Довбенко
За словами автора, його натюрморти — дзеркало власних почуттів і настроїв. У букетах троянд, у розсипах волошок, айстр і жоржин, у «запашних» лісових картинах — неповторний літній аромат та дари багатої природи України.
Фізкультхвилинка
ІІІ група Виступить третя група, яка розповість про майстер класи, які учні відвідали з даної теми.
19 учень
галер́ея «Єлисаветгр́ад» — перша приватна художня галерея в місті Кропивницькому (Україна).
20 учень
Відкрилась в березні 2011 року. В колекції галереї знаходяться твори українських художників другої половини ХХ — початку ХХІ ст.ст.
В залах галереї постійно проходять персональні і колективні виставки художників і фотографів України, виставки приватних зібрань живопису.
21 учень
Ми пропонуємо переглянути наші роботи. Ось натюрморт, який нам запропонували. Ми під час праці. Наші роботи.
22 учень
Наскільки захопила нас тема натюрморту, що ми вирішили на цьому не зупинятися. І запросили в гості на урок молодого, талановитого художника Ковтуна Дениса Олександровича. Який розкрив свій погляд на даний вид мистецтва та презентував картини інших жанрів, які також нас зацікавили.
23 учень
Творча діяльність Дениса Олександровича розпочалася ще змалку. Батьки помітили жагу до малювання коли він не розфарбовував розмальовки, а перема -льовував їх на листку паперу стараючись передати кожну лінію.
Згодом були успішні відгуки у школі від вчителів і вже в 5-му класі батьки віддали його до Дитячої Художної Школи.
24 учень
В 2006 р. вступив до Кіровоградського Будівельного технікуму на спеціальність будівельник. Таке рішення прийняла мати, ад же вона сама все життя працювала архітектором, і мріяла щоб він наслідував її.
25 учень
Проте, під час навчання, у вільний від науки час, Денис Олександрович почав писати картини вже не акварельними фарбами, як у шкільні роки, а масляними.
Захоплення масляними фарбами не тільки дало змогу виплескувати натхнення на полотна, а ще й заробляти свої перші кишенькові гроші. В цей час почали з’являтись замовники.
26 учень
В 2010 році після закінчення будівельного технікуму вступив до
філіалу (на той час) Кіровоградського Університету Культури одразу на другий курс, на факультет «дизайну навколишнього середовища».
Весною 2012 р. і 2013р .брав участь у благодійному міському аукціоні, кошти якого були спрямовані на закупівлю необхідного обладнання до дитячої обласної лікарні. Там було придбано приватними колекціонерами три його роботи.
В теперішній час він працює дизайнером інтер’єрів, але про живопис також не забуває.
27 учень
Ми пропонуємо переглянути відео з нашого уроку. (відео уроку)
Денис Олександрович зацікавив своєю творчістю, не стриманим бажанням до прекрасного. А нашим юним журналістам відкрив деякі таємниці. Увага на екран. (інтерв’ю)
ІV. Практична робота
Учитель На уроці з художником учні зробили заготовки і зараз допрацюють над ними. Виберіть кольори та розфарбуйте свій натюрморт.
V. Підсумок уроку.
Вправа «Незакінчені речення»