Здавна українську землю населяли працьовиті й творчі люди, справжні знавці своєї справи. Деякі з ремесел, сягають у дуже далеке минуле. Про це свідчать археологічні дослідження.
Великим творінням рук людських були і є людські оселі.
Батьківська хата входить в життя кожної людини як щось найсвятіше, найтепліше. З давних-давен хата—символ родинного вогнища, де зберігаються кращі традиції, що потім переходять у спадок дітям.
Тема. Подорож у давню українську хату.
Мета: збагатити знання учнів про культуру та традиційні заняття українців, продовжити формувати поняття про народні промисли українського народу; про українські обереги, українські оселі та старовинні хатні речі. Ознайомити учнів з елементами народних розписів в Україні; вчити дітей виконувати посильні композиції на основі перегляду творів майстрів українського народного розпису. Розвивати навички розпису пензлем (способом примокування), творчу уяву та художні здібності. Виховувати бажання берегти, примножувати та передавати багатовікові традиції свого народу, любов до творів декоративно–прикладного мистецтва.
Обладнання: мультимедійний фільм із зображенням речей, які виготовляли українські майстри у стародавні часи (або самі речі), та їхні сучасні аналоги; слайди до виступів, мультимедійний урок малювання в 2 класі, фарби, пензлі, альбоми, малюнки, ілюстрації із зображенням елементів настінного розпису традиційного українського житла.; пазли по темі та роздаткові картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перерва закінчилась, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож дозвольте розпочати,
Кличе в подорож дзвінок.
Наших гостей привітаєм
І девіз свій пригадаєм:
СЛАЙД 1
Девіз уроку
Думати—швидко,
Відповідати—чітко,
Працювати—дружно,
Запам’ятовувати—міцно.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
СЛАЙД 2,3
Бліцопитування.
– Як називається наша держава?
– Хто запам'ятав, скільки областей нараховується у нашій країні?
– Які області запам'ятали?
-- Як називається наша область?
-- Що таке Батьківщина і батьківщина?
-- Хто такий «патріот»?
СЛАЙД 4
-- Як називається наше місто?
-- Назвіть головну вулицю нашого міста.
-- На якій вулиці знаходиться наш комплекс?
-- Як називається річка, що протікає у нас в місті?
-- Продовж прислів’я:
Наша слава-…(українська держава.)
Козацькому роду-…(нема переводу.)
Людина без рідної землі як…(соловей без гнізда.)
ІII. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
СЛАЙД 5
Сьогодні, продовжуючи розмову про нашу країну, ми ознайомимось з українською оселею, якою вона була в давнину, її оздобленням, з культурно-історичними особливостями українського побуту, з поняттям про обереги.
СЛАЙД 6
Все для мене тут рідне:
Стіни—білі, як сніг, і віконце привітне,
І дубовий поріг, і ряденця строкаті,
Й рушники на стіні, навіть дим в білій хаті
Рідно пахне мені. Іван Гнатюк
ІУ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
СЛАЙД 7
1. Бесіда.
– Якими ремеслами займалися українці в давні часи?
– Із яких матеріалів майстри виготовляли свої вироби?
– У кого з вас удома є вироби народних майстрів? Які? Як вони потрапили до вашого дому?
2. Розповідь про народні промисли України.
Перегляд фрагменту уроку малювання 2 клас № 21 (4 крок)
– Які з виробів можна зараз зустріти на прилавках магазинів, на базарі чи ярмарку?
– Чи можна з цього зробити висновок, що народні ремесла живі й донині? Які саме?
V. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
СЛАЙД 8
1. Розповідь учителя.
Здавна українську землю населяли працьовиті й творчі люди, справжні знавці своєї справи. Деякі з ремесел, сягають у дуже далеке минуле. Про це свідчать археологічні дослідження.
Великим творінням рук людських були і є людські оселі.
Батьківська хата входить в життя кожної людини як щось найсвятіше, найтепліше. З давних-давен хата—символ родинного вогнища, де зберігаються кращі традиції, що потім переходять у спадок дітям.
Давайте ж послухаємо наших учнів-пошуковців.
2. Розповіді учнів-пошуковців.
І група.
СЛАЙД 9
1. НАШІ ОБЕРЕГИ
1) Земля — берегиня* всього роду людського. Вона нас годує, одягає, напуває.
Грудочку землі люди здавна беруть із собою в далеку подорож на спомин про рідний край.
2) Максим Рильський «ЗЕМЛІ»
Зелена земле, що мене зростила й розуму навчила!
За цвіт, за плід, за все земне тобі спасибі, мати мила!..
СЛАЙД 10
3) Головною берегинею родини є мати.
Берегиня — це й наша оселя, усе, що в ній є: хатні речі, родина, пісня.
П і ч-м а т и — головна в хаті берегиня, бо хліб народжує.
Хліб — оберіг родини, він — святий.
СЛАЙД 11
Розгадай ребус:
СЛАЙД 12
4) Вишиті рушники в помешканні — обереги від усього злого, що може потрапити в дім через двері чи вікна.
Сорочка, вишита й подарована на добро, на хороше життя, також оберігатиме людину. її вишивають і дарують не будь-кому, а найближчій, найріднішій людині.
Назвіть обереги своєї домівки.
СЛАЙД 13, 14
5) Лелеки на стрісі стережуть родинне вогнище, приносять щастя.
Кущ калини* під вікном оберігає затишок і благополуччя. Пучок калини над дверима в хаті, біля образу, — оберіг від усього злого.
А ще — криниця, часник, посвячені вербові гілочки і трави. Всього й не перелічиш...
СЛАЙД 15
6) --Про які обереги ви дізналися? Розкажіть.
Закінчи прислів'я і поясни їхній зміст.
Добра мати до своїх дітей, а земля — до всіх ... .
Землю гріх ображати, бо вона — наша ... .
ІІ група
СЛАЙД 16
7) ПЕЧУ, ПЕЧУ ХЛІБЧИК
Піч служить українському селянинові тричі: для опалення житла і як тепле спальне місце, для приготування їжі, випікання хліба. До неї завжди ставились як до священного предмета, тримали в чистоті.
Під піччю звичайно стоять предмети домашнього вжитку: діжа*, масниця*, горщики*.
СЛАЙД 17
8) Прислів'я
В лінивого піч до плечей пристала.
Скоромовка
На печі, на печі смачні та гарячі пшеничні калачі*.
Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.
Смішинка
Ой піч, моя піч! Коли б я на тобі,
а ти на коні — славний би козак* був із мене.
СЛАЙД 18
9) СТАРОВИННІ ХАТНІ РЕЧІ
З давніх-давен в Україні найпоширеніший хатній посуд — це глиняні глечики*, горщики, макітри*, миски, дерев'яні ложки.
СЛАЙД 19
Ось подивіться, які цікаві старовинні речі я побачив у нашій шкільній бібліотеці. Загляньте туди і ви у вільний час.
10) Гра «Горщики» (Записала Марійка Підгірянка)
Діти стають у коло. Це — «продавці». Перед кожною дитиною встає ще одна. Вона й буде «горщиком». Приходить «покупець» — «горщики» купувати. Зупиняється біля однієї пари.
Покупець. Продайте мені горщик! Продавець. Добре, скільки дасте? Покупець. (Називає ціну.) Продавець. Хай буде!
Потім вони перебивають руки й розбігаються в різні боки. Хто швидше добіжить до «горщика», той стане коло нього, а інший буде «покупцем».
11) Фізкультхвилинка.
Дівчатка співають «Вийди, вийди , сонечко»
Хлопчики півають «Іди, іди, дощику».
УІ. ПОДОРОЖ У ДАВНЮ УКРАЇНСЬКУ ХАТУ
ІІІ група
СЛАЙД 20
А) Батьківська хата — це родинне вогнище*. Звідси ми мандруємо в широкий світ з піснею, повчанням. Дідусеві казки, бабусині вишиванки* ведуть кожну людину до рідної хати. У цій хаті були перші радощі, клопоти. У ній пахло зіллям*, хлібом*, молоком.
Б) Хата — сільський одноповерховий будинок.
Українська хата поділена на три частини: сіни, світлиця, комора.
Сіни — невеличка вхідна кімната.
Світлиця — чиста, світла, парадна кімната в хаті.
Комора — приміщення або окрема будова, призначена для зберігання продуктів, а також деяких речей побутового чи господарського вжитку.
В) БУДІВНИЦТВО ХАТИ
У давнину люди будували хату з глини чи дерева вікнами до сонця. Збиралися родина*, сусіди, щоб допомогти. Та головним вважалося обрати добре місце для хати. За звичаєм*, на чотирьох кутах майбутньої оселі клали по хлібині і трохи дрібних грошей, щоб щасливо жилося.
Г) Коли будівництво помешкання* було закінчено, обов'язково плели вінок з квітів і ставили в хаті. А як входили вперше до хати, то брали із собою хліб, скатертину*, рушник*. За охоронців дому вважали ластівку, чорногуза*.
СЛАЙД 21
Д) СВІТЛИЦЯ
Якщо з сіней увійти до світлиці, то з одного боку можна побачити велику піч. За піччю — дерев'яний поміст (піл) для спання або ліжко. Під ним зберігалися хатні речі. Над полом вішали колиску* для дітей. Там ще були жердки*, на яких висів одяг.
Е) З другого боку входу до світлиці висить на стіні мисник*, тобто відкриті полиці для святкового посуду. Навпроти входу, під стіною, прикріплено лавку*. Друга лавка є навпроти полу. Дерев'яну лаву біля столу прикрашали домотканними ряднами, килимами*. Долівка* у помешканні завжди була глиняною.
СЛАЙД 22,23
Є) В куті, де сходяться лавки, — найпочесніше місце — покуть*. Там стояли стіл, ослін (переносна лавка). У покуті вішали ікони*. Ікони прикрашали вишиваними рушниками. Стіл застеляли скатертиною. На неї клали хліб і накривали теж вишиваним рушником.
СЛАЙД 24
Ж) У кожній оселі обов'язково була скриня, де зберігали одяг та інші речі.
Між дверима і піччю стояли кочерга*, рогач*, коцюба* і хлібна лопата*, а коло мисника — віник, відро з водою. Посеред хати на сволоці* висіла скляна лампа.
СЛАЙД 25
З) Колись пучки цілющих квітів і зілля клали на покуті біля ікон. У травах купали немовлят*. Від квітів, покладених у подушечки, приємного запаху набували речі у бабусиній скрині.
МУЛЬТИМЕДІА Чудова хата ур.21 крок 3
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Збери пазли.
2. Підберіть потрібні картки до вашого малюнка:
а) хатні речі; б) хата, обійстя; в) український стіл.
УІІІ.Малювання української хати.
Мультим. Урок 21 крок 5
СЛАЙД 26
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Удома складіть невеличку розповідь про свою домівку, домівку бабусь чи дідусів. Намалюйте ілюстрацію до неї або підберіть фотографії. Дізнайтесь у дорослих, якими народними промислами займалися у вашій родині давнину, які з них збереглися до наших днів.
Х. ПІДСУМОК УРОКУ
СЛАЙД 27
1. Підсумкова бесіда.
– Про що йшлося на уроці?
– Що нового, цікавого ви дізналися?
– Яка зі складових української оселі зацікавила вас найбільше? Чому?
– Про що ще ви хотіли б дізнатися?
2. Вірш М.Хоросницької «Моя Україна»
МУЛЬТИМЕДІЙНИЙ ФІЛЬМ «ГІМН УКРАЇНИ».
Діалог вчитель-учениця
--Моя Україна—широкі простори:
Поля і левади, долини і гори…
Молитва і пісня, і слово натхненне,--
З чого почалась Україна для мене?..
Чи з пісні цієї, що в небо злітає,
Чи з рідної мови, що звуками грає,
А чи з Отче нашу, що мати навчає?..
--Із пісні, дитино, що в небо злітає,
І з рідної мови, що звуками грає,
З тієї молитви, що мати навчає,
Твоя Україна себе починає.