Вступ
"Хороших методів існує стільки,скільки
існує хороших вчителів."
Д.Пойа
Зважаючи на сучасний підхід до суті навчального процесу як до процесу управління (керування) пізнавальною діяльністю учнів при викладанні фізики виникла необхідність в застосуванні інноваційних технологій, інтерактивного навчання.
Однією із неодмінних умов досягнення високої результативності у будь-якій діяльності є отримання необхідних знань, уявлень про умови й особливості цієї діяльності. У зв’язку з цим велика увага приділяється самостійній навчальній діяльності учнів у процесі навчання.
Цього можна досягти застосовуючи інтерактивні методи та прийоми, прийоми кооперативного навчання.
Парна і групова робота може бути організована на різних етапах уроку. Більшість завдань, наведених нижче, виконуються в малих групах або в парах. Ця форма роботи корисна для формування навичок участі у дискусії. Заняття в малих групах дає змогу учням набути навичок, необхідних для спілкування і співпраці. Дискусії малими групами стимулюють роботу в команді, розвивають почуття терпимості і поваги до думки інших.
Дуже важливо на уроках залучити всіх учнів, У залежності від рівня підготовленості учнів групи та спеціалізації із наведених нижче обираються завдання та дидактичні матеріали до уроків.
Організаційний момент уроку націлений на підготовку учнів до продуктивної роботи. Для цього викладач визначає емоційний фон групи, щоб за необхідності підсилити або скоригувати його.
Мотивація є своєрідною психологічною паузою, яка дозволяє учням усвідомити, що вони зараз почнуть вивчати інший (після попереднього уроку) предмет, що перед ними інший викладач й зовсім інші завдання. Крім того, кожна тема, яку ми засвоюємо з учнями може реально вважатися засвоєною, якщо вона (тема) стала основою для розвитку в особистості суб'єкта пізнання власних новоутворень. Учень має бути налаштований на ефективний процес пізнання, мати в ньому особистісну, власну зацікавленість. З цією метою можуть бути використані прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають в учнів здивування, подив, інтерес до змісту знань та процесу їхнього отримання, підкреслюють парадоксальність явищ та подій. Мотивація чітко пов'язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до її сприйняття, налаштовує їх на розв'язання певних проблем. Як правило, матеріал, вербалізований (словесно оформлений) учнями під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає «місточком» для представлення теми уроку.
Мета наступного етапу — оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів — забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти в результаті уроку і чого від них чекає викладач. Часто буває доцільно долучити до визначення очікуваних результатів усіх учнів.
Щоб визначити для себе майбутні результати уроку, учні інколи мають озвучити своє особисте ставлення до суті та структури вибраних способів навчальної діяльності й спланувати свої дії щодо засвоєння та застосування знань, передбачених темою.
Мета етапу актуалізації опорних знань учнів – дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання, але за мінімально короткий час.
На даному етапі уроку роботу учнів можна організувати за допомогою виконання різноманітних вправ; усного вирішення задач і прикладів; виконання графічних робіт та роботи над таблицями, схемами тощо; письмових відповідей учнів на запитання з пройденого матеріалу; тестування.
Виклад нового навчального матеріалу супроводжується презентацією. Наступним етапом є надання необхідної інформації. Його мета – дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання шляхом інтерактивної взаємодії.
До кожного уроку створено «Кейс учня», який допомагає систематизувати, узагальнити отримані знання на уроці. Чим більш складну і об’ємну задачу доводиться вирішувати на уроці, тим складніше скласти план її виконання. Чудовою альтернативою подання інформації є використання Mind Map (з англ. інтелект-карта або діаграма зв’язків). Представлені «Кейси учня» до уроків містять інтелект-карти.Під час викладу навчального матеріалу використовуються різноманітні педагогічні прийоми та методи, що наведені безпосередньо у роботі. У роботі представлені дидактичні матеріали, які мають посилання на QR-коди (QR-коди візуально представлені у вигляді чорно-білих квадратів). QR-коди дозволяють зробити урок більш захоплюючим та ефективним. З одного боку, учням зручно зчитувати цікаву інформацію та оперативно зберігати її в пам'яті мобільних пристроїв, з іншого – такий підхід дозволяє задіяти додатковий (тактильний) канал сприйняття інформації. Під час використання інтерактивних технологій у навчанні підвищується мотивація учнів, до вивчення предмета, з одного боку, і до використання ІТ-технологій у навчальній діяльності, з іншого.
Дидактична мета етапу закріплення вивченого матеріалу та рефлексії - це узагальнення і систематизація результатів попереднього етапу процесу навчання.
Підготовлений дидактичний матеріал доступний для сприйняття й виконання завдань учнями з урахуванням їх вікових та індивідуальних особливостей.
Прізвище, ім’я___________________________Група №______
|
|
|
|
|
|
«Міні - квест» |
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||||||
(0-3) |
(0-6) |
(0-3) |
(0-3) |
(0-3) |
(0-3) |
(0-3) |
(0-3) |
(0-3) |
(0-9) |
(0-3) |
(0-3) |
45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Оцінювання виконаних завдань відповідає шестирівневій таксономії Б.Блума
Рівні |
І рівень |
ІІ рівень |
ІІІ рівень |
ІV рівень |
||||||||
Бали |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Умовні бали |
0-4 |
5-8 |
9-12 |
13-16 |
17-20 |
21-24 |
25-28 |
29-32 |
33-36 |
37-40 |
41-44 |
45 |
́