«ПОГОДЖЕНО»
Заступник директора із НВР _______
«_______».
ІНДИВІДУАЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
З ГЕОГРАФІЇ
для учня 8 класу
з особливими освітніми потребами
8 клас
Україна у світі: природа, населення
(70 годин, 2 години на тиждень)
Індивідуальна навчальна програма з географії для дитини з ООП , розроблена на основі навчальної програми з географії для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 року №804
Тема |
Очікувані результати |
Педагогічні технології |
Оцінювання знань |
||||
Довго-строкові |
Коригуюче навчання. |
Знає: розміщення океанів, материківїх назви. Називає: загальні характеристики материків, океанічних вод, найбільші течії, розрізняє за картою теплі та холодні течії. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, |
Бесіда, спостереження,тести |
|||
Довго-строкові |
Вступ. Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації. |
Називає: об’єкти вивчення курсу, джерела географічної інформації, розрізняє істотні поняття: «фізична та суспільна географія» приклади досліджень території України у минулому та сучасному світі. |
ІКТ, проєктні, ігрові, критичного мислення, дослідження, |
Бесіда, спостереження, тести, інтерактивні вправи |
|||
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Гійома Боплана, Степана Рудницького, сучасні географічні дослідження |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 1.Географічна карта Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
Називає: джерела картографічної інформації, елементи карти; Визначає об’єкти ,напрямки ,відстані за географічними картами; Користується навчальними картами та атласами |
ІКТ, інтерактивне навчання, дослідження.
|
Бесіда, спостереження, тести, практичні роботи |
|||
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. |
|||||||
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 2. Топографічні карти Читання та практичне використання топографічних карт. Плани міст, схеми руху транспорту |
Називає: елементи топографічної карти; розрізняє умовні позначення топографічної карти; визначає об’єкти, напрямки географічні координати на топографічній карті. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження, інтерактивне навчання |
Бесіда, спостереження, тести. Оцінка Самостійні та практична роботи, робота з картою |
|||
Практична робота 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою. |
|||||||
Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 3. Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України Територіальні зміни кордонів України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівня. |
Називає : адміністративно-територіальні одиниці України; крайні точки, країни сусіди України, області, адміністративні центри; знаходить на карті Полтавську область, місто Полтава, Миргород, Кременчук |
ІКТ, інтерактивні ігрові, критичного мислення, практичної діяльності |
Бесіда, спостереження, тести, оцінка, самостійні роботи, робота з контурною картою |
|||
Довго-строкові |
Тема 4. Україна на карті годинних поясів Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. |
Називає: годинний пояс України, розуміє поділ світу на годинні пояси; різні види часу, що існують в міжнародній системі відліку.
|
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження, практичної діяльності
|
Бесіда, спостереження, тести, інтерактивні вправи, дослідження |
|||
Практична робота 3. Аналіз карти годинних поясів Землі. Розв’язування задач на визначення часу. Дослідження Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським |
|||||||
|
|
||||||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». |
Називає: форми земної поверхні території України: гори: Карпати Кримські; височини: Придніпровська, подільська, Донецька; низовини: Причорноморська, Поліська, Придніпровська. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, Дослідження, розвивального, особистісно- орієнтоване навчання |
Бесіда, спостереження, тести, самостійні та практична роботи, робота з контурною картою |
|||
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. |
|||||||
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
|||||||
Довго-строкові |
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини. |
Називає: види корисних копалин України, розрізняє їх призначення, наносить на контурну карту басейни корисних копалин. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, Дослідження, практична діяльність, інтерактивне, навчання |
Бесіда, спостереження, тести, практичні вправи, робота з контурною картою |
|||
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобування вугілля, нафти, природного газу, торфу. |
|||||||
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобування. Мінеральні води та грязі. |
|||||||
Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. |
|||||||
|
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічною, геологічною будовою, рельєфом та корисними копалинами |
Робота з контурною картою, тест |
|||||
Довго-строкові |
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в земній поверхні. Повітряні маси, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
Називає: кліматоутворюючі чинники, кліматичні пояси України; пояснює причинно – наслідкові зв’язки щодо встановлення типу клімату; називає кліматичні показники та їх регіональні відмінності по території України; розуміє, що таке метеорологічна служба, яку функцію вона виконує; називає несприятливі погодно – кліматичні явища; описує як впливає погода на стан людини. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження. Практичної діяльності. Індивідуального, традиційного, інтерактивного, розвивального, особистісно орієнтованого навчання |
Бесіда, спостереження, тести, самостійні та практична роботи |
|||
Кліматичні показники: температура, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл на території Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. |
|||||||
Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. |
|||||||
Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. |
|||||||
|
Практичні роботи 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками. 6. Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти. Дослідження Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
Виконує: інструментальні спостереження за погодою; робить висновки про кліматичні умови та ресурси. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження. Практичної діяльності. |
Бесіда, спостереження, тести, дослідження, робота з контурною картою, досліди |
|||
|
|
||||||
Довго-строкові |
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Основні річкові басейни та системи. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
Називає: основні річки та озера України, показує їх на карті; Розповідає про особливості живлення та водного режиму; Позначає на контурній карті України найважливіші водні об’єкти. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження. Практичної діяльності. Індивідуального, традиційного, інтерактивного, розвивального, особистісно орієнтованого навчання |
Бесіда, спостереження, тести, самостійні та практична роботи, робота з контурною картою |
|||
Озера, їх типи. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. |
|||||||
Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
|||||||
Практична робота 7. Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів. України |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В. Докучаєва. Карта ґрунтів. |
Наводить приклади грунтів; характеризує грунтові ресурси України , порівнює їх з грунтовими ресурсами свого краю; Розуміє умови грунтоутворен-ня та закономірності їх поширення. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, Дослідження, практичної діяльності, інтерактивного, розвивального, особистісно орієнтованого навчання |
Бесіда, спостереження, тести, самостійні та практична роботи |
|||
|
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. |
||||||
Практична робота 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України. Дослідження Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 5. Рослинність Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. |
Називає: видовий склад рослин; характеризує основні типи рослинного покриву; розпізнає види рослин занесені до Червоної книги України. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, Практична та проєктна діяльності |
Бесіда, спостереження, тести, самостійні та практична роботи, таблиці |
|||
Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 6. Тваринний світ України. Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості |
Називає: видовий склад тварин; характеризує основні види тваринного світу України; розпізнає види тварин занесені до Червоної книги України |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження |
Бесіда, спостереження, тести, проєкт, дослідження |
|||
Довго-строкові |
Тема 7. Ландшафти України. Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти України». Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. |
Розрізняє поняття «Ландшафт та «природно – територіальний комплекс»; показує на карті природні зони, гірські країни; наводить приклади природоохоронних територій; робить висновки щодо впливу людини на зміну природних ландшафтів. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, ситуація успіху
|
Бесіда, спостереження, тести, дослідження, робота з контурною картою |
|||
Природні зони України: мішаних лісів і широколистих лісів, лісостепова, степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|||||||
|
Природні зони України: мішаних лісів і широколистих лісів, лісостепова, степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження, практичної діяльності, інтерактивного, розвивального, навчання |
Бесіда, спостереження, тести, інтерактивні вправи, робота з контурною картою |
||||
Природні зони України: мішаних лісів і широколистих лісів, лісостепова, степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|||||||
Гірські ландшафти Українських Карпат і Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|||||||
Гірські ландшафти Українських Карпат і Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|||||||
Природні умови і ресурси Чорного й Азовського морів, проблеми їх раціонального використання. |
|||||||
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (на вибір). Дослідження Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 8. Природокористування Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. |
Розрізняє поняття природно-ресурсного фонду України, види забруднень; наводить приклади природно – заповідного фонду, показує їх на карті. |
ІКТ, ігрові, інтерактивного, розвивального, навчання |
Бесіда, спостереження, тести, проєкт |
|||
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. Природокористування в умовах сталого розвитку. |
Робота з картою, тести, інтерактивні вправи |
|||||
Дослідження (на вибір) Вплив компонентів природи на здоров я людини. Практична робота 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. Дослідження Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини |
|||||||
|
Узагальнення |
|
|
Тест |
|||
Розділ IV. Населення України та світу |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. |
Називає кількість населення світу та України; орієнтується в поняттях демографічних процесів та політики; за допомогою вчителя характеризує віково – статеві піраміди; розуміє причини утворення діаспор; розуміє важливість знань про демографічні процеси в Україні; пояснює особливості причинно –наслідкових звязкув розселення на селення у світі, порівнює з Україною. |
ІКТ, експеримент, ігрові, критичного мислення, дослідження. інтерактивного, розвивального, навчання |
Бесіда, самостійні та практична роботи |
|||
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Зміна кількості населення в світі та Україні. Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження Павла Чубинського. Демографічна політика. |
|||||||
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
|||||||
|
Практичні роботи 11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу |
Називає та пояснює ознаки понять міста, села, урбанізації. Позначає на контурній карті найбільші мегаполіси, агломерації, світові міста |
Інтерактивні, розвивального навчання |
Робота з контурною картою, дослідження |
|||
Довго-строкові |
Тема 2. Розселення Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
||||||
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|||||||
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси, мегалополіс. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 3. Етнічний склад населення Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
Називає: національності, які проживають на території України. |
ІКТ, ігрові, інтерактивного, навчання |
Бесіда, спостереження тести. практичні роботи |
|||
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 4. Релігійний склад населення. Релігія як явище культури. Світові релігії. |
Називає: релігії, які існують у світі та Україні. |
ІКТ, розвивальне навчання, інтерактивне |
Бесіда, тест |
|||
Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні |
|||||||
Довго-строкові |
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. |
Називає: найпоширеніші професії України, називає причини безробіття. |
ІКТ, ігрові,
|
Бесіда, спостереження |
|||
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення. |
|||||||
Узагальнення Тест |
|||||||
|
Розділ V. Природа й населення свого адміністративного регіону |
Називає: географічне положення свого району; характеризує природні умови та ресурси; наводить приклади раціонального природокористування та охорони Полтавщини |
ІКТ, ігрові, індивідуальногоінтерактивного, розвивального, навчання |
Бесіда, спостереження, самостійні та практичні роботи |
|||
Довго-строкові |
Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
||||||
Довго-строкові |
Тема 2. Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
||||||
Довго-строкові |
Тема 3. Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
||||||
Довго-строкові |
Тема 4. Населення регіону. Кількість та структура населення. Етнічний склад. Особливості зайнятості населення. |
|
|
Дослідження |
|||
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
|||||||
|
Підсумкова контрольна робота за рік |
|
|
Тест |
|||
Метою вивчення географії як навчального предмету є формування в учнів з порушеннями інтелектуального розвитку елементарних географічних знань про природу, населення і господарство свого краю, України та зарубіжних країн; розкриття взаємодії людини і природи, взаємозв’язків і відношень між природними і суспільними явищами для забезпечення повноцінного функціонування особистості в оточуючому світі.
При оцінюванні навчальних досягнень з предмета «Географія» враховуються:
1. Знання /компетентність (емпіричні факти, уявлення, елементарні поняття) про себе, українське суспільство, довкілля, в якому живе дитина, способи пізнання й орієнтації в навколишньому середовищі; певні моральні уявлення й поняття.
Оцінці підлягають: а) правильність; б) повнота: фрагментарні, неповні, повні; в) дієвість.
2. Навички та вміння/компетенції:
здійснювати спостереження за змінами у природному середовищі;
- порівнювати тіла і явища природи;
- проводити елементарний дослід;
- називати деякі основні етапи виконання практичної роботи;
- працювати з підручником (текстом, ілюстрацією, планом, схемою, картою), занотовувати результати спостережень, дослідів у робочому зошиті, дотримуватися правил поведінки у природному середовищі.
Оцінці підлягають:
а) рівень сформованості практичних умінь та навичок: виконує за зразком, поясненням, за аналогією, в нових ситуаціях;
б) ступінь самостійності навчально-практичної діяльності учня: спільно з вчителем, під керівництвом, з частковою допомогою вчителя, самостійно.
3. Ставлення до навчально–практичної діяльності; до людей, до самого себе, показниками якого є:
- характер: байдуже, недостатньо виразне позитивне, зацікавлене, виразне позитивне;
- дієвість: від споглядального (пасивного) до дійового.
- сталість: від епізодичного до сталого.
Характеристики знань, навичок та вмінь, емоційно-мотиваційного ставлення до навчально-практичної діяльності дитини покладаються в основу визначення рівнів навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку (І - початковий, ІІ - середній, ІІІ – достатній) та критеріїв їх оцінювання, відповідних їм оцінок у балах (див. таблицю 1) та відповідно, для учнів з помірним ступенем інтелектуального порушення – рівнів (І – початковий, II – середній, III – достатній) (див. таблицю 2).
Загальна характеристика рівнів навчальних досягнень
учнів з порушеннями інтелектуального розвитку легкого ступеня
І рівень - початковий
Учень/учениця :
- матеріал з підручника, картки читає не усвідомлено;
- за допомогою вчителя показує певний об’єкт, не називаючи його або плутаючи назву;
- має часткові уявлення про предмети, явища оточуючої дійсності;
- на поставлене запитання відповідає одним словом;
- роботи виконує під керівництвом педагога, після детального інструктажу;
- географічні об’єкти на карті показує вибірково, часто неправильно;
- збіднений словниковий запас, важко висловити думку;
- часто відхиляється від відповіді;
- навчальний матеріал сприймає з деформацією як змісту, так і послідовності.
- інтересу до навчання не виявляє,
- переважний емоційний стан – байдужість;
ІІ рівень – середній
Учень/учениця :
- розуміє суть поставленого запитання, відповідає на нього, іноді за допомогою навідних запитань;
- навчальний матеріал викладає непослідовно, інколи плутаючи або опускаючи факти;
- недостатньо чітко відтворює матеріал;
- вивчену термінологію використовує не повністю, необхідна опора на наочні посібники;
- уява про предмети і явища дійсності носить узагальнюючий характер;
- орієнтується у карті, визначає об’єкти, іноді плутаючи їх;
- головне і другорядне визначає з допомогою;
- встановлює відмінність, не помічаючи подібність;
- факти фіксує без аналізу, синтезу;
- порівнює об’єкти, факти лише за зовнішніми ознаками;
- елементарно пояснює особливості певних об’єктів, іноді потребує допомоги з боку педагога;
- необхідні об’єкти наносить на контурну карту після детальної інструкції;
- прості завдання виконує самостійно, більш складні потребують допомоги;
- досліди, практичні роботи виконує під керівництвом педагога;
- результати роботи оформлює недостатньо охайно;
- виявляє позитивне ставлення до навчання.
ІІІ рівень – достатній
Учень/учениця :
- усвідомлює мету і завдання вивчення курсу;
- спостерігає і фіксує явища природи;
- після аналізу самостійно виконує завдання;
- встановлює подібні та відмінні риси заданого об’єкту;
- розуміє і пояснює умовні кольори і знаки карти;
- зіставляє карти різних типів ( фізична, політична);
- визначає за картою місцезнаходження заданих об’єктів;
- знаходить на карті об’єкти, після незначної допомоги переносить їх на контурну карту;
- розуміє, майже правильно виконує інструкцію;
- самостійно знаходить помилки, виправляє їх;
- складає нескладні плани, описи з незначними помилками;
- вміє розв’язувати проблемні завдання, робити висновки за аналогією;
- точні системні уявлення використовує практично; самостійно веде календар погоди;
- дотримується інструкції під час виконання дослідів, експериментів;
- під час екскурсій виявляє певні особливості об’єктів, що вивчаються;
- володіє географічною номенклатурою;
- самостійні і практичні роботи виконує охайно;
- географічні назви на карті підписує згідно стандарту;
- використовує додаткову літературу;
- за бажанням виконує ілюстрації до певних розділів, тем;
- виявляє інтерес до предмету, морально-ціннісне ставлення до оточуючого середовища;
- виявляє ініціативу під час виготовлення макетів.
Рівень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку легкого ступеня |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя фрагментарно впізнає (показує або називає) об’єкти природного оточення. Допомогу сприймає не одразу, а після кількаразового детального пояснення. Потребує постійної допомоги, стимулювання діяльності з боку вчителя. Виявляє байдуже ставлення до навчання. |
|
2 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя епізодично показує об’єкти природного оточення. Спільно з учителем виконує окремі дії, не усвідомлюючи їх суті. Потребує постійної допомоги, стимулювання діяльності з боку вчителя. Ставлення до навчання, праці, людей, природи байдуже. |
|
3 |
Учень (учениця) за безпосередньою допомогою вчителя звертає увагу на об'єкти природного оточення, вибирає (показує/називає) природний об’єкт з декількох запропонованих. Потребує кількаразового детального пояснення і повторення з боку вчителя. Потребує постійної допомоги, стимулювання діяльності з боку вчителя. Має байдуже ставлення до навчання, праці, людей, живої природи. |
|
4 |
Учень (учениця) відтворює (не завжди точно) до половини обсягу навчального матеріалу у межах вимог навчальної програми. 3а допомогою вчителя частково може пояснити, визначити окремі суттєві ознаки об’єктів. За допомогою вчителя, але не завжди правильно (допускаючи помилки) виконує досліди, спостерігає, виконує практичні роботи, завдання в зошиті, карті, підручнику. Виявляє позитивне ставлення до навчання, праці, людей, природи. |
|
5 |
Учень (учениця) в основному правильно відтворює до половини обсягу навчального матеріалу, але допускає навчальний матеріал у межах вимог навчальної програми. За наведеними питаннями вчителя може охарактеризувати природний об’єкт чи явище, вказати їх суттєві ознаки. З допомогою вчителя виконує прості завдання, застосовує набуті знання. З незначною допомогою виконує досліди, спостерігає, виконує аналогічні практичні роботи, завдання в підручнику, карті, зошиті, хоч результати їх не зовсім точні або неакуратно оформлені. Виявляє позитивне, зацікавлене ставлення до навчання, праці, людей, природи. |
|
6 |
Учень (учениця) в основному правильно відтворює більшу частину навчального матеріалу. Матеріал в основному розуміє, за наведеними питаннями вчителя доповнює й уточнює свою відповідь, може за алгоритмом охарактеризувати об’єкт чи явище, виокремити істотні ознаки, частково встановити причинно-наслідкові зв’язки. За поясненням вчителя виконує прості завдання, застосовує набуті знання. З незначною допомогою, але не завжди точно виконує досліди, працює з картами та атласом, виконує аналогічні практичні роботи, завдання в підручнику, зошиті. Виявляє позитивне, зацікавлене ставлення до навчання, праці, людей, природи. |
|
7 |
Учень (учениця) здатен в основному правильно, відтворити матеріал, визначений навчальною програмою. Навчальний матеріал розуміє, майже не помиляється у відтворенні конкретних відомостей. З незначною допомогою вчителя виконує досліди, працює з картами та атласом, виконує практичні роботи, завдання в зошиті, в підручнику. Виявляє позитивне, зацікавлене ставлення до навчання, праці, людей, природи. |
|
8 |
Учень (учениця) правильно, в основному повно відтворює матеріал, визначений навчальною програмою. Виявляє свідоме засвоєння навчального матеріалу. Майже не помиляється у відтворенні конкретних відомостей. 3 допомогою вчителя відповідь ілюструє прикладами з підручника; виокремлює суттєві ознаки об’єктів, порівнює їх. За зразком правильно виконує досліди, практичні роботи, завдання в підручнику, зошиті, працює з картами та атласом. Нові завдання виконує з незначною допомогою вчителя. Має виразне стійке позитивне ставлення до навчання. Виявляє інтерес до навколишнього світу, до природи, людей, самого себе. |
|
9 |
Учень (учениця) правильно, в основному повно відтворює матеріал, визначений навчальною програмою. Не помиляється у відтворенні конкретних відомостей, виявляє свідоме засвоєння навчального матеріалу, пояснює, виокремлює головне і другорядне. З незначною допомогою вчителя відповідь ілюструє прикладами з підручника; виокремлює суттєві ознаки об’єктів, порівнює їх, розуміє взаємозв’язки у природі, між людиною і природою. Самостійно і правильно виконує досліди, практичні роботи, завдання в підручнику, зошиті, картах та атласах, за допомогою формулює висновки. Нові завдання виконує з незначною допомогою вчителя, переказує спосіб його виконання. Виявляє інтерес до навколишнього світу, до природи, людей, самого себе. |
Таблиця 2
Рівень |
Характеристика навчальних досягнень учнів з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня |
I - початковий |
Учень (учениця) за допомогою вчителя фрагментарно впізнає (показує або називає) об’єкти природного оточення. Допомогу сприймає не одразу, а після кількаразового детального пояснення. Виявляє байдуже ставлення до навчання, праці, людей, природи. |
II – середній |
Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює (не точно) незначну частину навчального матеріалу. Під керівництвом учителя може виконати за зразком прості завдання. Потребує постійної допомоги вчителя у проведенні спостережень, дослідів, практичних робіт, у роботі з картами та атласом. Виявляє епізодичний інтерес до навчання, праці, людей, природи, правил поведінки. |
III – достатній
|
Учень (учениця) відтворює (не завжди точно) до половини обсягу навчального матеріалу. Потребує допомоги вчителя у проведенні дослідів, практичних робіт, виконання завдань у зошиті, у роботі з картами та атласом. Виявляє слабковиразне позитивне ставлення до навчання, праці,людей, природи. |
Сформованість життєвої компетентності |
|
має уявлення про форму Землі, її обертання навколо своєї осі, причини зміни дня і ночі, – має уявлення про глобус, розрізняє умовні кольори, якими позначаються вода і суша на глобусі та карті півкуль; – має уявлення про значення Сонця для життя на Землі; про Землю як планету, Місяць як супутник Землі; – за допомогою вчителя знаходить на фізичній карті півкуль материки та океани; – за допомогою вчителя й опорою на наочний матеріал називає типових представників рослинного та тваринного світу материків, України; – розпізнає державні символи України; – розрізняє види сучасного транспорту України; |
Орієнтуючись на рівень навчальних досягнень учнів, педагог оцінює їхню роботу на уроці, беручи до уваги активність, точність і правильність відповідей, старанність, самостійність у виконанні завдань, охайність виконаних робіт, використання додаткової літератури, психоемоційний стан та інше.
Перевірка якості набутих знань здійснюється різними способами: індивідуальне, групове, фронтальне опитування; виконання самостійних і практичних робіт ( досліди, робота з картою, нанесення на контурну карту назв вивчених об’єктів)
На уроках використовується поточний, тематичний, підсумковий контроль.
Поточний контроль здійснюється під час уроку, він є основною формою перевірки здобутих знань. Головне завдання поточного контролю – навчально-коригуюче.
Тематичний контроль проводиться після вивчення блоку тем, на які відведено певну кількість годин, його завдання – перевірка навчальних досягнень з певного розділу.
Основною функцією підсумкового контролю є перевірка й оцінювання навчальних досягнень учнів на кінець семестру, навчального року. Підсумковий контроль включає поточні, тематичні бали з географії.