ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Про матеріал
Індивідуальна програма розвитку із зарубіжної літератури для дитини з особливими освітніми потребами
Перегляд файлу

ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ  ОСВІТНІМИ  ПОТРЕБАМИ

Навчальний предмет: зарубіжна література

Вчитель: Басюк Людмила Федорівна

 

 

Зміст

Цілі

Педагогічні технології

Оцінюва-

ння знань

Довгострокові

 

  1.  

 

 Вступ.

Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями,  течії, специфіка їхнього розвитку в  різних країнах.

Учень:

 розрізняє поняття «культура» і «література»;

своїми словами пояснює терміни   «рід літератури», «епос», «лірика», «драма

 

Технологія критичного мислення.

Розвиток логічного мислення

 

Спостере-

ження

 

 

Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури

 

 

 

 

 

 

 Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів.

Веди (огляд). 

Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Новий Заповіт (Євангеліє – 2-3 розділи за вибором учителя

Коран (огляд )

Учень: 

1)називає найвідоміші священні книги людства, розуміє їхнє значення для розвитку світових релігій, культури, мистецтва;

2)слухає про    походження та побудову Вед, Біблії, Корану;

3)знайомиться з  основними міфами   священних книг – Вед, Біблії, Корану;

4)переказує  зі слів вчителя окремі міфологічні сюжети (передбачені програмою), розкриває їхній морально-філософський зміст;

5)пояснює окремі вислови зі священних книг;

6)з допомогою вчителя порівнює священні книги людства як пам’ятки культури – Біблію і Коран, виявляє схожість і відмінності між ними;

 

 

 Розвиток аналізу. Синтезу, узагальнення на матеріалі художньої літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контроль знань

 

 

Античність

 

 

 

 

 

 Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.

Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).

Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь (2-3 за вибором учителя). 

Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). 

Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». 

Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). 

Есхіл (бл.525–бл. 456 рр. до н.е.).«Прометей закутий». 

Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). 

Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). 

Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). 

Учень:

- Знайомиться  із загальними особливостями розвитку античної літератури;

-З допомогою вчителя називає видатних представників античної літератури ;

- називає основні цикли давньогрецьких міфів (троянський, фіванський, про аргонавтів

- слухає сюжети троянських міфів, передбачених программою, читає уривки;

-З допомогою вчителя аналізує вірші поетів з акцентом на розкриття античних ідеалів, авторської позиції;

- характеризує образи Ахілла, Гектора («Іліада» Гомера), Прометея («Прометей закутий» Есхіла), Енея («Енеїда» Вергілія);

 

Розвиток пам’яті.

Уміння відтворювати зміст твору після розповіді його вчителем.

Розвиток логічного мислення.

Висловлення власних суджень про прочитане. Розвиток процесів аналізу й синтезу на матеріалі творів.

 

Спостере-

ження

 

СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

 

 

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу Середньовіччя. Основні жанри середньовічної літератури на Заході й Сході.

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан.

Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» (1-2 за вибором учителя). Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. Своєрідність пейзажів Лі Бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» (1-2 за вибором учителя). Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.

Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники.

Омар Хайям (бл. 1048–після 1122). Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма.

Література  середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття.

«Пісня про Роланда» (X ст.) (2-3 розділи за вибором учителя).  Історична основа твору й поетичне переосмислення в ньому реальних подій. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система (Роланд, Ганелон, Карл та ін.). Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.

Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.

 Учень :  з допомогою вчителя називає видатних представників середньовічної літератури Заходу і Сходу, визначає їхній внесок у розвиток світової культури;

-Зі слів вчителя знає історичну основу «Пісні про Роланда» та особливості її художнього втілення у творі;

-Читає окремі частини (епізоди) «Пісні про Роланда»;

-з допомогою вчителя характеризує образи персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд, Карл, Ганелон )

-висловлює власне ставлення до персонажів та їхніх вчинків;

-порівнює художні образи персонажів «Пісні про Роланда»  (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон);

-з допомогою вчителя зіставляє образи ліричних героїв у східній поезії (Лі Бо, Ду Фу, Омар Хайям).

 

Розвивати здатність здійснювати аналіз та

порівняння художніх образів, характеристик

 персонажів і їх вчинків, подій, явищ у художніх

текстах;

Поглиблювати інтерес до прочитаного за рахунок

вираження свого емоційного сприймання образів та

динаміки сюжету у тексті.

 

Контроль знань

 

 

 ВІДРОДЖЕННЯ

 

 

 

 

 Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. 

Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130.  Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів В. Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. 

Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь.  

Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот»  I частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. «Донкіхотство». 

характеризує образ ліричного героя Виховання позитивних рис особистості – прагнення зробити добро іншому.

Розуміння поняття гуманізм в сонетах Ф. Петрарки, В. Шекспіра

Учень:

-виявляє повагу до людини, усвідомлює роль кохання і дружби, засуджує розбрат між людьми, розуміє гуманістичні ідеали (НЛ-2);

-цінує людське життя (НЛ-3);

-висловлює думку щодо необхідності виявлення ініціативи для досягнення мети, критично оцінює засоби досягнення поставленої мети (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень  -Слухає матеріал про  хронологічні межі Відродження, особливості світоглядного перевороту того часу, історичний і культурний контекст, роль античності в розвитку літератури;

-визначає риси гуманізму в літературних творах доби Відродження;

-з допомогою вчителя розповідає про ключові віхи життя й творчості митців, 

-дає визначення поняття «сонет ,читає уривки творів Ф. Петрарки і В. Шекспіра; з допомогою вчителя

-визначає провідні теми, мотиви в ліричних творах письменників (сонетах), -розкриває загальнолюд ський зміст вічних образів ренесан сних творів (Ромео і Джульєтта, Дон Кіхот і Санчо Панса)

 

Технологія критичного мислення.

Формувати навички самоконтролю у процесі

читання художнього твору та опрацювання його

сюжету;

Продовжувати розвивати вміння

використовувати різноманітні мовленнєві засоби

для виразного читання чи переказу тексту:

 інтонація, темп, гучність, тембр, чіткість.

Виховання позитивних рис особистості – прагнення зробити добро іншому.

Розуміння поняття гуманізм

Спостере

ження

 

 

Бароко і класицизм

 

 

 

 

 Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).

Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе «Галерник» або Джонн Донн «Щоб мучить мене…» (1 вірш за вибором учителя)

Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник». Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.

Джонн Донн (1572–1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…»). Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова.

Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.

Мольєр (1622–1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.). Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм).

незалежно від її соціального стану (НЛ-2);

-усвідомлює важливість здорового глузду (НЛ-3);

-висловлює критичне судження щодо різних моделей поведінки людини (НЛ-4).

Ключові компетентності

Учень:-розрізняє істинні та фальшиві цінності, розуміє необхідність шанобливого ставлення до людини Предметні компетентності

Учень: з допомогою вчителя визначає провідні ознаки бароко як художнього напряму;-виявляє у поетичному тексті провідні теми, ідеї, символи бароко, розкриває їхній філософський зміст;-аналізує образ ліричного героя вірша, виявляє засоби його створення (монолог, риторичні питання, заглиблення у внутрішній світ, епітети, метафори та ін.), наводить відповідні цитати;

-з допомогою вчителя називає основні ознаки класицизму, демонструє їх на прикладі комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич» дає визначення поняття «комедія», відрізняє від поняття «трагедія» (що вивчалося раніше);

-виявляє ознаки комедії у творі Мольєра «Міщанин-шляхтич»;

-називає основні теми і проблеми в комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич»; -характеризує персонажів комедії «Міщанин-шляхтич» (окремо і в порівнянні);

-розкриває сутність морального уроку, утіленого митцем  засобами комедії;

 

Технологія критичного мислення.

Формувати навички самоконтролю у процесі

читання художнього твору та опрацювання його

сюжету;

Спостере-

-ження

 

 

  Література XX–XXI СТ.
У пошуках себе і високого польоту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». Філософський зміст твору. Художні образи.

Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон».  Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.

Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба», «Буба: мертвий сезон». Художній світ Б. Космовської. Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі.

Узагальнення та систематизація навчального матеріалу

Учень:критично оцінює результати людської діяльності в природному середовищі (НЛ-1);

- цінує людську гідність, усвідомлює право кожного на власну думку (НЛ-2);

- осмислює  взаємозв’язки між рішеннями та їхніми наслідками, безпечною поведінкою та здоров’ям (НЛ-3);

розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень:

-з допомогою вчителя називає основні епохи, напрями (їхні ознаки) літературного процесу від античності до XVII ст.

 

Інформаційні технології Стимулювати мотивацію до читання та

позитивного сприймання своїх успіхів як читача.

Спонукати до самоконтролю при прочитанні

творів, здатності планувати свою діяльність

Контроль знань

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Клюйко Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вяльцева Людмила Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2023
Переглядів
2470
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку