ІНДИВІДУАЛЬНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ З ІНФОРМАТИКИ
6 клас
Розроблено відповідно до навчальної програми «Інформатика 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів». Наказ МОН України від 07.06.2017 року № 804.
Метою базової загальної середньої освіти є розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи — це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Мета базової загальної середньої освіти досягається шляхом реалізації таких завдань інформатичної освіти:
В основу навчального курсу «Інформатика» для 5–9 класів покладено розвивально-компетентнісний підхід, що передбачає формування предметних та ключових компетентностей, а також розвиток певних мисленнєвих навичок. Предметні компетентності формуються завдяки виконанню перелічених вище завдань. Роль курсу інформатики у формуванні ключових компетентностей відображено в табл. 1.
Таблиця 1. Ключові компетентності в курсі інформатики
|
Ключові компетентності |
Компоненти |
1 |
Спілкування державною |
Уміння: створювати інформаційні продукти та грамотно і безпечно комунікувати з використанням сучасних технологій державною (і рідною у разі відмінності) мовою; висловлюватись та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій з використанням відповідної термінології. Ставлення: усвідомлення комунікаційної ролі ІТ; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на ІТ-тематику; надавання переваги використанню програмних засобів та ресурсів з інтерфейсом державною (і рідною у разі відмінності) мовами |
2 |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння: використовувати програмні засоби та ресурси з інтерфейсом іноземними мовами; використовувати програмні засоби для перекладу текстів та тлумачення іноземних слів; оперувати базовою міжнародною ІТ-термінологією. Ставлення: усвідомлення ролі ІТ в інтерперсональній комунікації у глобальному контексті; розуміння необхідності володіння іноземними мовами для онлайн-навчання й активного залучення до європейської та глобальної спільнот, усвідомлення своєї причетності до них |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: розуміти, використовувати та створювати математичні моделі об’єктів та процесів для розв’язування задач із різних предметних галузей засобами інформаційних технологій. Ставлення: усвідомлення ролі математики як однієї з основ ІТ |
4 |
Основні компетентності у природничих науках і технологіях |
Уміння: застосовувати логічне, алгоритмічне, структурне та системне мислення для розв’язування життєвих проблемних ситуацій; планувати та проводити навчальні дослідження та комп’ютерні експерименти в галузі природничих наук і технологій; послуговуватися технологічними пристроями. Ставлення: усвідомлення міждисциплінарного значення інформатики; усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях |
5 |
Інформаційно- |
Розкривається у змісті предмета |
6 |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: організовувати свою діяльність з використанням програмних засобів для планування та структурування роботи, а також співпраці з членами соціуму; самостійно опановувати нові технології та засоби діяльності. Ставлення: виявлення допитливості, наполегливості, впевненості, вміння мотивувати себе до навчальної діяльності, долати перешкоди як ключові чинники успіху навчально-пізнавального процесу інформатики; усвідомлення необхідності та принципів навчання протягом усього життя; усвідомлення відповідальності за власне навчання |
7 |
Ініціативність і підприємливість |
Розкривається через наскрізну змістову лінію |
8 |
Соціальна та громадянська компетентності |
Розкривається через наскрізну змістову лінію |
9 |
Обізнаність та самовираження у сфері культури |
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії у віртуальному просторі; враховувати художньо-естетичну складову при створенні інформаційних продуктів (сайтів, малюнків, текстів тощо).
Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному інформаційному суспільстві; усвідомлення впливу інформатики та інформаційних технологій на людську культуру та розвиток суспільства |
10 |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Розкривається через наскрізну змістову лінію |
Завдяки розвивальному компоненту курс інформатики має розвивати в учнів аналітичне, синтетичне, логічне й критичне мислення, творчі здібності, естетичний смак, толерантність та повагу до чужого інтелектуального продукту, здатність аналізувати різноманітні процеси та явища й з’ясовувати їхні причинно-наслідкові та структурні зв’язки. Хоча розвиток зазначених здатностей і мисленнєвих навичок не є винятково завданням навчання інформатики, а відбувається не меншою мірою під час вивчення інших навчальних предметів, саме в процесі навчання інформатики закладаються основи таких умінь:
(на зазначених уміннях базується алгоритмічне мислення);
Наскрізні змістові лінії є соціально значущими надпредметними темами, які допомагають формувати в учнів уявлення про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Вони є засобом інтеграції ключових і предметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів. Відображення наскрізних змістових ліній у курсі інформатики показано в табл. 5.
Таблиця 5. Наскрізні змістові лінії в курсі інформатики
Наскрізна лінія |
5–7 класи |
8–9 класи |
Екологічна безпека та сталий розвиток |
Розуміння інноваційного потенціалу ІТ як ключового фактору суспільного розвитку. Знання обов’язків щодо утилізації технологічних пристроїв та її значення у збереженні довкілля |
Проведення досліджень та розв’язання проектних задач на тему охорони довкілля з використанням засобів обробки текстової, табличної та графічної інформації. Уміння оцінювати та опановувати нові технології як засіб саморозвитку. Створення персонального освітньо-комунікаційного середовища для навчання протягом життя, саморозвитку та самореалізації себе як члена соціуму
|
Грома- |
Виховання поваги до прав і свобод, зокрема свободи слова й конфіденційності особистості та даних в Інтернеті. Створення інформаційних продуктів громадянської та патріотичної тематики. Використання легального програмного забезпечення та контенту. Виховання відповідального ставлення і громадянської позиції щодо дотримання норм ліцензування програмного забезпечення та авторських прав |
Формування здатності вести дискусію та відстоювати свою позицію щодо актуальних питань функціонування громадянського суспільства, пов’язаних зі сферою ІТ, наприклад, про рівний доступ та цифрову нерівність, віртуальний світ, штучний інтелект, ІТ-юриспруденцію, авторське право на інформаційний продукт, кібербезпеку. Знання й дотримання законів щодо захисту даних, усвідомлення відповідальності за їх порушення |
Здоров'я і безпека |
Дотримання правил безпеки життєдіяльності під час роботи |
Навчання плануванню власного часу, діяльність і відпочинок з використанням інформаційних технологій. Формування ставлення до проблем та наслідків комп'ютерної залежності, уміння її уникати та мінімізувати негативний вплив комп’ютерних технологій на власне здоров’я. Уміння захищати себе і комп’ютерні пристрої від ІТ-загроз. Навчання методам захисту власних інформаційних продуктів, наприклад через використання сеансів користувача, надійних паролів тощо |
Підприєм- |
Використання інструментів планування та спільної роботи, робота в команді. Розвиток уміння визначати всі можливі варіанти розв’язання проблеми та перевіряти результати |
Здатність генерувати та реалізовувати ідеї з використанням ІТ. Знання основ підприємництва в ІТ-сфері. Розуміння ролі інтернет-технологій як засобу маркетингу та підприємницької діяльності. Використання електронних таблиць для фінансових розрахунків |
Очікувані результати навчання та зміст навчального матеріалу
(1 год на тиждень, разом 35 год)
Назва теми |
К-сть годин |
Контрольні роботи |
|
1. |
Комп’ютерна графіка |
9 |
- |
2. |
Комп’ютерні презентації |
11 |
- |
3. |
Алгоритми та програми |
15 |
- |
|
Разом: |
35 |
|
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Кількість годин |
Дата
|
Примітки |
|
1. КОМП’ЮТЕРНА ГРАФІКА (9 год) Учень/учениця Знаннєва складова Пояснює поняття комп’ютерної графіки. Розрізняє за допомогою вчителя особливості кодування растрових і векторних зображень. Пояснює призначення растрових і векторних графічних редакторів. Наводить елементарні приклади форматів векторної та растрової графіки. Пояснює, як змінюються властивості об’єктів після їх групування і розгруповування.
Діяльнісна складова Створює та редагує векторні та растрові зображення. Змінює формат і налаштовує параметри зображення для його використання з певною метою з допомогою вчителя. Групує та розгруповує, обертає, вирівнює та масштабує об’єкти на зображенні. Використовує шари для створення зображень. Налаштовує інструменти та середовище графічного редактора під час створення зображення.
Ціннісна складова Обґрунтовує вибір способу подання зображення для різних потреб на простих прикладах. |
|||||
|
Безпека життєдіяльності при роботі з комп'ютером. Об’єкти. Властивості об’єктів. |
1 |
02.09 |
|
|
|
Поняття події. Програмні об’єкти та програмні події. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
09.09 |
|
|
|
Поняття комп’ютерної графіки. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
16.09 |
|
|
|
Растрові та векторні зображення, їхні властивості. Формати файлів растрових і векторних зображень. Налаштування параметрів та перетворення формату готового зображення. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
23.09 |
|
|
|
Векторний графічний редактор LibreOffice Draw. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
30.09 |
|
|
|
Особливості побудови й опрацювання векторних зображень. Побудова зображення з графічних примітивів. Інструктаж з БЖД та ОП. Практична робота 1. «Створення простих векторних зображень». |
1 |
07.10 |
|
|
|
Багатошарові зображення, розміщення об’єктів у шарах. Операції над об’єктами та групами об’єктів. Інструктаж з БЖД та ОП. |
|
14.10 |
|
|
|
Додавання тексту до графічних зображень та його форматування. Інструктаж з БЖД та ОП. Практична робота 2. «Створення векторних зображень». |
1 |
21.10 |
|
|
|
Підсумковий урок з теми «Комп’ютерна графіка». Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
04.11 |
|
|
2. КОМП’ЮТЕРНІ ПРЕЗЕНТАЦІЇ (11 год) Учень/учениця Знаннєва складова Називає апаратне й програмне забезпечення, необхідне для створення й перегляду комп’ютерних презентацій. Розрізняє об’єкти презентації і типи слайдів. Називає етапи створення презентації і правила компонування її об’єктів. Знає принципи естетичного оформлення слайдів.
Діяльнісна складова Створює найпростішу презентацію та налаштовує її показ. Використовує з допомогою вчителя гіперпосилання, ефекти зміни слайдів та анімації. Планує представлення простої презентації.
Ціннісна складова Обґрунтовує доцільність використання презентацій у своїй навчальній діяльності та повсякденному житті на простих прикладах за допомогою вчителя. Оцінює якість презентації та дотримання вимог до її оформлення за допомогою вчителя. |
|||||
|
Програмне забезпечення для створення й відтворення комп’ютерних презентацій. Об’єкти комп’ютерної презентації. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
11.11 |
|
|
|
Етапи створення презентації та вимоги до її оформлення. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
18.11 |
|
|
|
Типи слайдів. Додавання об’єктів до слайдів. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
25.11 |
|
|
|
Вставляння на слайд і форматування графічних примітивів. Інструктаж з БЖД та ОП. Практична робота 3. «Створення комп’ютерної презентації». |
1 |
02.12 |
|
|
|
Ефекти анімації, рух об’єктів в презентаціях. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
09.12 |
|
|
|
Налаштування ефектів анімації об’єктів слайда. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
16.12 |
|
|
|
Планування представлення презентації та виступ перед аудиторією. Налаштування показу презентацій. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
23.12 |
|
|
|
Використання гіперпосилань і кнопок дій. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Ефекти зміни слайдів. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Засоби керування демонстрацією комп’ютерної презентації. Інструктаж з БЖД та ОП. Практична робота 4. «Налаштування показу комп’ютерної презентації». |
1 |
|
|
|
|
Підсумковий урок з теми «Комп’ютерні презентації». Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
3. АЛГОРИТМИ ТА ПРОГРАМИ (15 год) Учень/учениця Знаннєва складова Розрізняє об’єкти в програмуванні. Наводить приклади найпростіших властивостей об’єктів. Пояснює з допомогою вчителя поняття події та наводить приклади найпростіших подій. Має уявлення про поняття вкладених алгоритмічних структур, наводить приклади їх застосування з допомогою вчителя.
Діяльнісна складова Розкладає задачу на підзадачі і розв’язує їх за допомогою вчителя. Додає об’єкти до програмного проекту. Уміє змінювати деякі значення властивостей об’єктів. Уміє перевіряти результат виконання програми на відповідність умові задачі у деяких випадках. Програмує опрацювання простих подій. Застосовує готові вкладені алгоритмічні структури повторення та розгалуження.
Ціннісна складова Виявляє з допомогою вчителя вкладені алгоритмічні структури у готових алгоритмах. |
|||||
|
Поняття про об’єкт у програмуванні. Властивості об’єкта. Створення програмних об’єктів. Змінювання значень властивостей об’єкта в програмі. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Поняття події. Види подій. Програмне опрацювання події. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення з лічильником. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення з лічильником. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення з передумовою та лічильником. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення з передумовою та лічильником. Інструктаж з БЖД та ОП. Практична робота 5. «Проекти з вкладеними циклами». |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури розгалуження. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури розгалуження. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури розгалуження. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення та розгалуження. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення та розгалуження. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Вкладені алгоритмічні структури повторення та розгалуження. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Розв’язання задачі методом поділу на підзадачі. Інструктаж з БЖД та ОП. Практична робота 6. «Алгоритми та програми». |
1 |
|
|
|
|
Підсумковий урок з теми «Алгоритми та програми». Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|
|
Повторення і систематизація навчального матеріалу за рік. Інструктаж з БЖД та ОП. |
1 |
|
|
|