Індивідуальне логопедичне заняття
з розвитку мовлення
(розвиток лексико – граматичних засобів мовлення)
Лексична тема : «Дикі тварини»
ЗАВДАННЯ:
корекційно – розвивальні:
- сприяти накопиченню словникового запасу по лексичній темі;
- розвивати уміння відповідати як стисло, так і розгорнуто, не відхиляючись від змісту запитання;
- розвивати дрібну та загальну моторику;
- стимулювати мисленнєву активність дітей, комунікативні навички;
корекційно – освітні:
- вчити узгоджувати прикметник з іменником в роді, числі, відмінку;
- засвоєння іменників родового відмінку;
- формувати вміння утворювати іменники за допомогою суфіксів;
- удосконалювати лексико - граматичний лад мовлення;
корекційно – виховні:
- виховувати любов до братів наших менших;
Матеріал: запис голосів диких тварин, загадки, п/к диких тварин,
Словник: дикі тварини; їх відмінність від свійських; де вони живуть; особливості їх життя; назви диких тварин; назви їх дитинчат; шерсть, кігті, хижак, нора, лігво, бар-ліг, голод, звір.
ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ:
І. Орг. момент:
(Лунають голоси диких тварин в аудіо запису. Діти слухають, називають, голос якої тварини почули, а логопед виставляє картинки названих тварин).
- Як ми можемо назвати цих тварин одним словом? (Дикі тварини або звірі)
- Чому їх називають дикі? (Тому що вони живуть в лісі, про них ніхто не дбає, вони самі собі будують будинки і добувають їжу).
- Чим відрізняються свійські тварини від диких?
- А як дикі тварини готуються до зими? (Їх шубка стає густою, пухкою і теплою, щоб вони не замерзли).
ІІ. Лексичні засоби мовлення:
1.Робота з коректурними таблицями: д/г «Який ряд, яке місце».
- Звірі зайняли різні місця в будиночку. Ми з вами спробуємо розібратися, хто біля кого «мешкає».
2.Д/г «Назви сім’ю».
- Зараз я перевірю, чи знаєте ви, як правильно назвати кожного члена сім’ї диких тварин?
- Хто це?
- Вовк, вовчиха, вовченя.
- Лис, лисиця, лисеня.
- Заєць, зайчиха, зайченя.
- Ведмідь, ведмедиця, ведмежа і т. д.
3.Д/г «Знайди будинок для кожного мешканця лісу»(На столах у дітей предметні картинки. На дошці – малюнки із зображенням домівок тварин. Необхідно співвіднести картинку з малюнком).
- Де живе ведмідь? - Ведмідь живе в барлозі.
- Де живе вовк? - Вовк живе в логові.
- Де живе білка? – Білка живе в дуплі.
- Де живе лисиця? – Лисиця живе в норі.
- Де живе їжак? – Їжак живе в траві.
- Де живе заєць? – Заєць живе під кущем.
4. «Назви частини тіла тварини».
- Як називаються частини тіла тварин?
ІV. Пальчикова гімнастика
Фізкультхвилинка:
V. Граматичні вправи:
1.Д/г «У кого хто».
- Тварини зі своїми дитинчатами гуляли на поляні, вони загралися і загубилися. Діти, допоможіть дитинчатам знайти своїх мам и назвіть їх! (Показ картинок).
У лисиці – лисеня, лисенята.
У зайчихи – зайченя, зайченята.
У білки – білченя, білченята.
У їжачихи – їжаченя, їжаченята.
У вовчихи – вовченя, вовчата.
У ведмедиці – ведмежа, ведмежата.
У лосихи – лосеня, лосенята.
- Молодці, допомогли дитинчатам знайти своїх мам!
2.Д/г «Кому що дамо?»
- Ви знаєте, що люблять їсти дикі тварини? Кому що дамо? Візьміть, будь ласка предмет і скажіть, хто полюбляє це їсти?
(М’ясо вовкові. Малину, мед, кору дерева, яблуко, горіхи, гриби, мишку, ...).
3.Д/г «Чиє вухо, чия лапа, чий хвіст?» (З допомогою картинок).
- Чий це хвіст у тебе? (Лисячий, білячий, ...).
- Чия лапа у тебе? (Ведмежа, вовча, ...).
- Чиє вухо у тебе? (Заяче, вовче, лисяче,...).
VI. Логіко – граматичні засоби мовлення:
(Білка – білки, ведмідь – ведмеді, заєць – зайця, лось – лося,...).
VII. Рефлексійно – оцінювальний етап:
- Про кого ми сьогодні говорили?
- Чому їх називають дикими?
- Чи можемо ми якось допомагати диким тваринам?
- Яка тваринка вам подобається найбільше?