" Індійський океан. Особливості географічного положення. Дослідження Індійського океану. Рельєф дна. Особливості природи океану"

Про матеріал

Конспект уроку-мандрівки . На уроці учні продовжуватимуть визначати географічне положення та кордони Індійського океану, навчаться пояснювати формування рельєфу дна та наводитимуть приклади форм рельєфу,будуть порівнювати географічне положення Індійського з іншими океанами;розвиватимуть уміння збирати й узагальнювати географічну інформацію, робити висновки;будуть працювати з контурними картами та з картами атласу, підручником та додатковою літературою ,порівнюватимуть та аналізуватимуть природу океанів;

Перегляд файлу

  Конспект уроку географії .

 

Тема: Індійський океан. Особливості географічного положення.  Дослідження Індійського океану. Рельєф дна. Особливості  природи океану: високі температура і солоність вод, система морських течій. Своєрідність органічного світу. Природні багатства. Вплив океану   на природу материків в прибережній частині. Види господарської діяльності в океані. Охорона природи океану.

 

Мета: поглибити та систематизувати знання про природу Світового океану та його дослідження; продовжити вдосконалення умінь та навичок визначати географічне положення та кордони Індійського океану, пояснювати формування рельєфу дна та наводити приклади форм рельєфу, порівнювати географічне положення Індійського з іншими океанами; продовжувати формувати в  учнів уміння збирати й узагальнювати географічну інформацію, робити висновки;

удосконалювати навички роботи контурними картами та  з картами атласу, підручником та додатковою літературою розвивати навички порівняльного аналізу природи океанів;

виховувати культуру спілкування, виховувати інтерес до предмету; любов, бережне ставлення до природи,  захоплення її красою і вдосконаленістю; прагнення розширити свій кругозір, знання і вміння.

 

Обладнання: фізична карта світу, картосхема Індійського океану, портрети мандрівників та дослідників (Васко да Гама, Дж. Кук та ін.), атласи, підручники, контурні карти , мультимедійна презентація ( супровід уроку), відеоролик про природу океану та Сейшельські острови.

Основні поняття: серединно-океанічний хребет, підводна окраїна материка, материковий схил, рифт, улоговина,  жолоб, мангрові береги, атоли, лемури.

 

Тип уроку: комбінований. Урок-мандрівка.

 

ЕПІГРАФ УРОКУ: «Просто мандрувати – це нудно. А от мандрувати з метою – це захоплюче і корисно. – Сарджент Шрайвер»

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення  доброзичливої атмосфери. Доброго дня, діти! Налаштуйтеся на роботу, посміхніться один одному, кивніть ті,  у  кого зараз гарний настрій ,підніміть праву руку ті, хто народився зимою, покладіть праву руку на щоденник ті, хто любить канікули, поплескайте в долоні ті,  хто люблять подорожувати. Ви переконалися, що всі ми різні, але є  речі, які нас об’єднують.

        Налаштування учнів на роботу, зацікавлення у вивченні нового та захоплюючого.  

Географія – це наука руху, що кличе в незвідані простори, до подолання перешкод на шляху до відкриттів та нових знань.

      На сьогоднішньому уроці ми теж трошки станемо географами – мандрівниками і помандруємо водами Індійського океану. В нашій мандрівці будуть зупинки, за допомогою яких ми  спробуємо повторити і закріпити вивчений матеріал  попередніх  уроків з  теми «Океани». А якщо на шляху мандрівки зустрінуться перешкоди і непорозуміння-у вигляді завдань чи запитань, то ми разом спробуємо їх подолати.

   Для гарної мандрівки нам потрібна карти та  хороший настрій

 

ІІ . Актуалізація опорних знань та вмінь

Географічний міні-практикум

Використовуючи географічні карти, назвіть географічну номенклатуру океанів, що вже вивчили:

а) найбільші океанічні улоговини Атлантичного океану;

б) материки, береги яких омиває Атлантичний та Тихий океани;

в) глибоководні жолоби Тихого океану;

г) серединно-океанічні хребти Атлантичного океану.

ІІІ . Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Коли Васко да Гама вперше пропливав водами Індійського океану до берегів Індії, він навіть і не уявляв собі справжні його розміри. У Північній півкулі океан більше схожий на велике море, глибоко врізане в суходіл. Лише наприкінці епохи Великих географічних відкриттів європейці дізналися про величезні простори Індійського океану в Південній півкулі. Така особливість географічного положення океану суттєво впливає на його природу, відрізняючи від Тихого та Атлантичного. Отже,  задача нашої мандрівки — визначити особливості географічного положення та природи Індійського океану, порівнюючи з географічним положенням та природою вже вивчених океанів.    

ІV. Вивчення нового матеріалу

І зупинка. « ПОШУКОВА »

  1. Метод незакінчених речень

• Атлантичний океан з’єднується з Індійським океаном протокою…

• Сукупність островів у центральній та південно-західній частинах Тихого океану називають…

• Тихий океан розташований у всіх географічних поясах Землі, крім…

• Найглибший жолоб в Атлантичному океані називається…

• Індійський океан перетинається екватором в…

• Індійський океан сполучається з Тихим та...

ІІІ. Зупинка  « КАРТОГРАФІЧНА»

 

Картографічний диктант. Кожен учень отримує картку із завданням. Необхідно поставити цифри ннавпроти географічних обєктів. 5 хвилин на роботу, обмінюємося картками і перевіряємо.

 

1. Особливості географічного положення

Самостійна робота учнів з картами атласу

Індійський океан — третій за розмірами басейн Світового океану, більша частина якого розташована в Південній півкулі між берегами Африки, Євразії, Австралії та Антарктиди.

Площа — близько 76 млн км2. У найширшому місці уздовж паралелі 10° пд. ш. океан простягається із заходу на схід на 11,9 тис.км, а з півночі на південь уздовж меридіану 60° сх. д.— на 10,2 тис. км. У північній півкулі океан повністю лежить у жаркому тепловому поясі.

Це єдиний океан, який не має прямого зв’язку з Північним Льодовитим океаном.

Берегова лінія розчленована слабко, в океані вісім морів, є великі затоки. Великі острови Мадаґаскар, Суматра, Шрі-Ланка, величезна кількість дрібних острівців вулканічного походження, оточених коралами

Робота фронтально

Знаходження відмінностей географічного положення Індійського океану порівняно з географічним положенням Атлантичного і Тихого океанів.

2. Дослідження Індійського океану ( випереджаюче завдання)

 IV. Зупинка  « ДОСЛІДНИЦЬКА»

 

Індійський океан, особливо його північна частина, був відомий із сивої давнини. Через нього проходили важливі торговельні шляхи, розвивався морський промисел. Але тривалий час Індійський океан залишався одним із найменш досліджених акваторій Землі.

Робота з картою, виступи учнів (прийом «Прокладаємо маршрут подорожі»)

Дослідження Бартоломеу Діаша, Васки да Гами, Абеля Тасмана, Джеймса Кука.

Комплексні наукові дослідження океану почалися з 60-х рр. ХХ ст. і тривають дотепер.

3. Рельєф дна

Індійський океан почав утворюватися на початку мезозойської ери, після того як розколовся на окремі частини палеозойський материк Ґондвана. Дно Індійського океану — це типова кора океанічного типу, що складається з осадового та базальтового шарів загальною потужністю 6–9 км.

Рельєф дна океану складний і різноманітний. Западина океану має складну тектонічну  будову, бо розташований в межах 3 літосферних плит. Серед підняттів дна виділяється система серединно-океанічних хребтів, що розходяться на північний захід і південний схід. Для хребтів характерні рифти й поперечні розломи, прояви сейсмічності, підводного вулканізму.

Упродовж усієї довжини хребти мають добре виражену рифтову зону з глибокими долинами. Між хребтами пролягають численні улоговини.

Шельф має переважно незначну ширину, материковий схил крутий.

Максимальна глибина Індійського океану — 7729 м (Зондський жолоб).

4. Клімат, водні маси та течії

Клімат теплий, як ви думаєте-чому? ( пояснюється географічним положенням

Середня температура  повітря над океаном + 25-27

«Мозкова атака»  Як ви думаєте, в чому полягає принцип «Пляшкової пошти»? З давніх часів людей цікавили не тільки форми земної поверхні, а й способи пересування та передавання інформації. Якщо ми викинемо пляшку біля берегів ……що далі з нею буде відбуватися?

Головною особливістю течій-є утворення мусонного кругообігу-Південна Пасатна, Сомалійська та Мусонна змінюють напрям двічі на рік

 

YІI. ЗУПИНКА « ЗАГАДКОВА»

Багатий та різноманітний, зустрічаються рідкісні види: летючі риби, гігантські водорості та черепахи. Сприятливі умови для розвитку коралів..

 Ресурси: біологічні

Мінеральні-нафта і газ ( проблеми?)

Рекреаційні – красиві острови

органічний світ океану.

Відеоролик

Виконання практичної роботи 5 (продовження) «Позначення на контурній карті географічної номенклатури Індійського океану». (Протягом етапу)

V. Закріплення вивченого матеріалу

• У чому полягають особливості географічного положення Індійського океану?

Чим відрізняється географічне положення Індійського океану від географічного положення Тихого та Атлантичного океанів?

Які особливості течій океану?

Які видатні мореплавці плавали водами Індійського океану?

• Які характерні ознаки має рельєф ложа Індійського океану?

• Що відрізняє рельєф дна Індійського океану від рельєфу дна Тихого та Атлантичного океанів?

VІ. Підсумок уроку

 Чи сподобалося вам мандрувати?

( роблять самі учні ).

.Зупинка    ПЕРЕМОЖНА

Найактивніші учні отримують оцінки

VІІ . Домашнє завдання

• Опрацювати параграф.11

• Обчислити, у скільки разів площа Індійського океану менша за площу Тихого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткова інформація на урок:

За останніх 40 років кількість рифообразних коралів в світі скоротилася наполовину. Найважча ситуація спостерігається в області, де проходить межа Тихого і Індійського океанів — тут рифи зменшуються на 1,5 тисяч квадратних кілометрів щорічно. Саме на цій території зосереджено близько 75% всіх коралових рифів миру, відзначають учені. Причинами загибелі коралів експерти називають підвищення температури води із-за кліматичних змін, забруднення океану промисловими відходами і руйнування прибережних рифів риболовними сітями і якорями судів. Коралові рифи грають важливу роль в екосистемі океанів. Учені попереджають, що якщо не будуть прийняті заходи по охороні коралів, це загрожує величезними збитками рибному промислу і туризму. У небезпеці знаходиться і всесвітньо відомий Великий бар'єрний риф у побережжя Австралії.

Ти знаєш, як зітхає океан?

Як хвиля стомлено накочує на хвилю?

 Пройшовши не одну безкрайню милю,

Лягає на тонкий коралів стан?

Боронячись в нерівній боротьбі,

З коралів білі відриваються гіллячки.

Глибоководної умить позбувшись сплячки

Занурюються в хвилі голубі.

Із клекотом, на пінних гребінцях,

Наввипередки добігають до прибою.

Кругом невтомно розкидаються водою,

На дикім пляжі, по усіх кінцях.

Живі уламки рифових вершин...

Смарагдами переливаються на сонці,

 Тихенько засинають на долонці...

Дари ще не відомих нам глибин.

1

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
8821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку