Методична розробка "Прийоми формування пізнавального інтересу на різних етапах уроку" містить прийоми роботи, які будуть цікавими учням та корисними учителю у плануванні уроку.
Прийоми формування пізнавального інтересу на різних етапах уроку.
"Коли вчителі перестануть учити,
учні, нарешті, зможуть навчитися".
Ларошфуко
Для формування позитивної мотивації до навчання, зниження втомлюваності учнів та з метою формування пізнавального інтересу використовую такі прийоми роботи.
( формування робочого настрою „Налаштовуємося на географію”)
Тема. Води суходолу.
Показати на карті:
1.Найдовшу річку світу.
2.Найповноводнішу річку світу.
3.Найглибше озеро.
4.Озеро, яке наполовину солоне, а наполовину прісне.
5. Найсолоніше озеро світу.
6.Найбільше озеро світу.
Тема . Атмосфера і клімат Землі.
1.Чим зумовлене виникнення вітру?
Тема .Епоха великих географічних відкриттів.
Тема « Внутрішні процеси в земній корі».
Тема. Корисні копалини.
Учитель тримає в коробці кам’яне вугілля. Пропонує учням за допомогою навідних питань відгадати що це.
Тема . Біосфера та її складові.
Тема. Рельєф України.
Нанести названі об’єкти на контурну карту:
Тема. Клімат Африки.
Тема. Ґрунти. Земельні ресурси України.
2. Мотивація навчальної діяльності:
(формування позитивного ставлення до теми, що вивчається. „Мені це цікаво”.)
Тема. Антарктида.
Вона значно відрізняється від уже відомих нам материків тропічних широт, оскільки розміщена на крайньому півдні планети. Це — велетенська льодова пустеля. На Південному полюсі можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі, хоч сонячного тепла в полярний день надходить більше, ніж одержує впродовж року жарка Африка а середня температура найтеплішого місяця – від’ємна. Поверхня Антарктиди вкрита потужним шаром льоду,місцями понад 4 км через що вона є найвищим материком Землі, де міститься 80% запасів прісної води планети. Льодове покриття впливає на клімат всієї планети. Там немає пір року, а є полярна ніч та полярний день тривалістю з півроку.
Тема.Орієнтування на місцевості.
Як приємно прогулятися в осінньому лісі, що так і вабить нас своїм різнобарв’ям. Повітря чисте і приємне. Ось заглядаєшся на дерева, такого кольору листочків не завжди побачиш, а он там, гульк, із під пенька виглядають молоденькі опеньки, ніби запрошують погратися в хованки. І так непомітно ти заходиш все дальше і не помічаєш, як заблукав. Що робити? Паніка полонить твоє тіло і ти - безсилий перед великим лісом.Проте вихід існує з будь-якої ситуації. Як зорієнтуватися на місцевості ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
Тема. Рельєф дна Світового океану.
В 1905р. Швейцарський студент-фізик двадцяти однорічний Огюст Пікар придумав апарат для занурення на великі глибини. Проте реалізацію свого плану від відставив на кращі часи через брак коштів. В 1932р. Випадково Пікар став знаменитим. Він піднявся в стратосферу на висоту 16000м, на повітряній кулі, після цього повернувся до свого проекту. Батискаф отримав назву „Трієст”. І ось в 19 січня 1960р. син Пікара Жак і лейтенант Уолш, які були членами групи „Нектон” відправилися для дослідження Маріанського жолоба. Як закінчилася їх подорож ми дізнаємося згодом.
На Земній кулі є один чудовий материк. Пропливаючи на кораблі вздовж його берегів, мандрівник перетне три океани й здійснить навколосвітню подорож. Напрямок руху на південь на цьому материку може миттєво змінитися на напрямок на північ. Який це материк?
Про яку річку йдеться:
Де кенгуру живуть веселі,
Австралія, піски, пустелі,
Річок, скажу, тут небагато,
Либонь це варто нагадати,
І річку цю ти маєш знати.
Не важка загадка моя.
Гаразд, кажіть, чекаю я. (Дарлінг)
3.Вивчення нового матеріалу:
Використавши діаграму Венна, порівняти Карпатські й Кримські гори. Ми протиставляємо риси цих гір і посередині пишемо спільне.
Тема. Українські Карпати.
Завдання: Дати характеристику Українських Карпат. Для цього клас ділиться на чотири групи: рекламні агенти, біологи, альпіністи, екологи. Кожна група отримує завдання: альпіністи складають коротку характеристику гір, біологи ознайомлюють з біологічними ресурсами, рекламні агенти складають рекламний ролик для іноземних туристів, екологи – пропонують шляхи вирішення екологічних проблем.
Тема. ПЕК.
Наприклад учням 9 класу можна запропонувати скласти дерево рішень енергозбереження в мікрорайоні школи.
4. Закріплення, повторення, контроль отриманих знань:
(Навчаємося перевіряти та оцінювати свої знання)
Вітер
Постійний, прохолодний.
Руйнує, формує, переносить.
Це не передбачуване природне явище
Тайфун
Географія 10 клас. Тема. Населення та політична карта світу
1.Виберіть країни, що мають вихід до Світового океану. (Велика Британія, Іспанія, Німеччина)
2. Вкажіть найбільші країни світу, площею понад 3 млн км. (Росія, Україна, Китай)
3. Виберіть країни-монархії. (Кувейт, Японія, Італія)
4. Виберіть колишні соцкраїни. (ФРН, Чехія, Велика Британія)
5. Вкажіть азіатські країни. (Туреччина, Болгарія, Китай)
- Чому над пустелею завжди безхмарне небо?
- Гори Карпати, Крим, Гімалаї виникли в одну епоху. Чому вони різні за висотою?
Тема. Природні зони Австралії.
Поступово на північ і схід напівпустелі переходять у савани – величезні країни дерев. За площею савани в Австралії найменші. Вони розташовані у східній частині материка в умовах субекваторіального клімату, а також у більш сухих районах тропічного та субтропічного поясів на сході та південному заході. Чітко виражені сухий та вологий періоди. Дощі тут ідуть постійно. Червоно-жовті грунти саван дуже родючі.
Учитель зачитує опис географічного об`єкту, а учні повинні відгадати назву. Наприклад під час вивчення теми ”Країни Європи”:
Спадкоємиця великої імперії, з м`яким кліматом і чудовими пляжами, виноградом і оливками, яка дала світові великих художників та мореплавців. (Італія)
Її називають батьківщиною вина, тут виготовляють чудові сири. Будинки мод і парфумерні фірми відомі у всьому світі. ( Франція)
Клас поділений на 5-6 команд. Аркуші з текстом прикріпляються до стін якнайдалі від команди, для якої вони призначені. Кожний з членів ко-манди стає «шпигуном». Він підходить до тексту (стільки разів, скільки по-трібно), читає його, запам'ятовує, по-вертається до команди і диктує їм свою частину. Команди змагаються, перемагає та група, яка закінчить роботу раніше і не зробить помилок (або зробить менше за інших). Цей методичний прийом дозволяє розвивати зорову пам'ять, тренує уважність і відповідальність за кінцевий результат. Можна запропонувати завдання на знаходження об'єктів по географічних координатах або інші подібні вправи.
Коли учитель кидає кубик, грань, що випала, вказує якого типу запитання слід поставити. Учні орієнтуються на основі питального слова на грані кубика й ставлять запитання, яке з нього і повинно починатися. Наприклад, перелік запитань при вивченні теми «Природні зони Африки» у 7 класі буде таким:
1 – Назви (природні зони материка)
2 – Поясни (як сформувалася пустеля Наміб)
3 – Застосуй (які рослини переважають в гілеї)
4 – Проаналізуй (порівняй пустелю Сахару і пустелю Калахарі)
5 – Запропонуй (як можна врятувати екваторіальні ліси)
6 – Оціни (тобто, вкажи всі «плюси» й «мінуси» проведення «Сафарі» в саваннах Африки).
Даний прийом є новим і дозволяє перевірити рівень засвоєння номенклатури. Його можна дещо ускладнити: позначити на карті об'єкти, але не вказувати їх назву. Учні самостійно можуть наносити зазначені об’єкти. За умовами завдання, їх треба відгадати згідно опису, який надає вчитель. Учням видається попередньо підготовлений фрагмент контурної карти, на який необхідно нанести у чіткій послідовності перелік вивчених об`єктів, історичних подій тощо.
Цей прийом можна використовувати за двома ступенями складності:
Приклади завдань
На уроці географії в 7 класі можна запропонувати школярам такий приклад завдання різних рівнів складності:
Приклад завдання |
Приклад завдання |
Позначити відповідною цифрою розташування на карті наступних об`єктів:
|
Написати назву об`єкта, про який йдеться, та позначити його місцеположення на карті відповідною цифрою:
|
Приклад завдання: доберіть характеристики та ознаки поняття «Карта».
Корекційно-розвивальні вправи сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці, створюють основу для формування навчальних умінь та навичок.
Наприклад:
1. Закресліть зайве з переліку.
1. Дощ, град, бриз, іній, сніг
2. Барометр, опадомір, мусон, гігрометр
3. Бриз, дощ, мусон, вітер
4. Роса, іній, дощ, туман
5. Роса, дощ, сніг, злива
2.Встановити співвідношення:
1.Гілея А) пустельні
2.Саванна Б) червоно-бурі
3.Пустеля В) червоно-жовті фералітні
Г) підзолисті
Прийом «Асоціативний ряд»
Тема «Літосфера», можна запропонувати таке завдання:
Приклад завдання: доберіть асоціативний ряд понять до слова «Літосфера» та поясніть їх значення.
Приклад відповіді:
ФЛЮГЕР
ІНІЙ
ТРОПОСФЕРА
ОЗОН
СТРАТОСФЕРА
ФЛЮГЕР
КИСЕНЬ
РОСА
ХМАРИ
Відповіді учнів:
Флюгер - за допомогою цього приладу визначаємо напрям та швидкість вітру;
Іній – вид опадів, що випадає з повітря;
Коли задаю домашнє завдання враховую те, що воно має бути:
Література:
6.Методика викладання географії. – Київ: Редакція загальнопедагогічних газет 2005р
7.Муніч Н., Серебрій В. Я готуюсь до уроку географії. Країни Азії. – Київ: Редакція загальнопедагогічних газет 2003р.
8.Скуратович О.Я. Шляхи підвищення ефективності уроку географії. –
Київ: Радянська школа 1991р.
11. http://www.eco-live.com.ua