Урок 1
Тема. Інформація, дані, повідомлення. Інструктаж з БЖД в кабінеті інформатики.
Мета:
Обладнання: презентація до уроку «Поняття інформації».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
Привітання, перевірка підготовленості учнів до уроку, виявлення відсутніх.
Учня пропонується із заплющеними очами по черзі брати предмет і спробувати визначити, що це за предмет. Після цього учням пропонується відповісти на питання «Якими органами чуття людина отримує інформацію із навколишнього середовища?»
Постановка мети уроку.
Розповідь вчителя за допомогою презентації.
Будь-яка істота, що живе в нашому світі, весь час отримує з нього повідомлення. Звуки, запахи, дотики, смак, вигляд предметів – усе це сигнали, які надходять до нас із навколишнього середовища. Ці повідомлення несуть людині знання про навколишній світ, з їхньою допомогою людина формує своє перше уявлення про будь-який предмет, живу істоту, твір мистецтва, явища тощо.
Очима люди сприймають зорові повідомлення.
Органи слуху вловлюють повідомлення у вигляді звуків.
Органи нюху дозволяють відчувати запахи.
Органи смаку несуть повідомлення про смак їжі.
Органи дотику дозволяють отримати тактильні повідомлення.
Практично 80% повідомлень людина отримує за допомогою органів зору, приблизно 15% - за допомогою органів слуху і лише 5% - за допомогою решти органів чуттів.
А що ж таке «інформація»? Однозначно на це запитання дати відповідь не можливо.
Слово «інформація» походить від латинського слова information, яке має декілька значень: роз’яснення, уявлення, ознайомлення.
Отримане повідомлення регіструється на носії та стає даними. Людина фіксує отримані сигнали: запам’ятовує їх, записує або малює їх на папері тощо.
Дані – це факти (відомості), зафіксовані на різних носіях.
Єдиного визначення для поняття «інформація» нині не існує. Спробуємо з’ясувати значення цього поняття на прикладах.
Одне й те саме повідомлення « 2 + 2 = 4» передали трьом людям.
Перша людина – це трирічна дитина. Чи отримала вона інформацію, сприйнявши це повідомлення? Ні, тому що вона ще не знає цифр і арифметичних дій. Це повідомлення для неї незрозуміле.
Друга людина – це учень старших класів. Чи отримав він інформацію? Теж ні. Це повідомлення для нього не нове і тому не важливе, отже, інформації він не отримав.
Третя людина – це учень першого класу, що прийшов на урок математики. Цей учень сприйняв повідомлення від вчителя й при цьому отримав інформацію, тому що повідомлення було для нього повним, зрозумілим, своєчасним, новим і важливим.
Зазначимо, що нецікаве, некорисне, незрозуміле, несвоєчасне повідомлення називають шум.
Форми подання повідомлень:
Завдання 1. Розподіліть подані поняття по групам: тепло, смачно, боляче, солодко, голосно, красиво, холодно, тихо, жарко, кисло, яскраво, м’яко.
Повідомлення, що сприймаються:
Завдання 2. Подайте дані різними способами.
Текстова форма |
Графічна форма |
Я йду – він залишається. |
|
|
|
Символьна форма |
Текстова форма |
|
|
|
|
Практична робота
Релаксація.
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, дивитися прямо перед собою.
Опрацювати конспект уроку.