Інформація, дані, повідомлення. Інструктаж з БЖД в кабінеті інформатики

Про матеріал
Мета:  формування уявлення учнів про поняття інформація, повідомлення; ознайомлення учнів із різними способами подання інформації;  розвиток логічного мислення та кругозору учнів, підвищення інформа-ційної культури учнів;  виховання толерантного ставлення до товаришів, зацікавленості у вивчен-ні предмета.
Перегляд файлу

Урок 1

Тема. Інформація, дані, повідомлення. Інструктаж з БЖД в кабінеті інформатики.

Мета:

  • формування уявлення учнів про поняття інформація, повідомлення;  ознайомлення учнів із різними способами подання інформації;
  • розвиток логічного мислення та кругозору учнів, підвищення інформаційної культури учнів;
  • виховання толерантного ставлення до товаришів, зацікавленості у вивченні предмета.

Обладнання: презентація до уроку «Поняття інформації».

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

  1.       Організаційний момент.

Привітання, перевірка підготовленості учнів до уроку, виявлення відсутніх.

  1.       Мотивація навчання.

Учня пропонується із заплющеними очами по черзі брати предмет і спробувати визначити, що це за предмет. Після цього учням пропонується відповісти на питання «Якими органами чуття людина отримує інформацію із навколишнього середовища?»

Постановка мети уроку.

  1.       Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя за допомогою презентації.

Будь-яка істота, що живе в нашому світі, весь час отримує з нього повідомлення. Звуки, запахи, дотики, смак, вигляд предметів – усе це сигнали, які надходять до нас із навколишнього середовища. Ці повідомлення несуть людині знання про навколишній світ, з їхньою допомогою людина формує своє перше уявлення про будь-який предмет, живу істоту, твір мистецтва, явища тощо.

Очима люди сприймають зорові повідомлення.

Органи слуху вловлюють повідомлення у вигляді звуків.

Органи нюху дозволяють відчувати запахи.

Органи смаку несуть повідомлення про смак їжі.

Органи дотику дозволяють отримати тактильні повідомлення.

Практично 80% повідомлень людина отримує за допомогою органів зору, приблизно 15% - за допомогою органів слуху і лише 5% - за допомогою решти органів чуттів.

А що ж таке «інформація»? Однозначно на це запитання дати відповідь не можливо.

Слово «інформація» походить від латинського слова information, яке має декілька значень: роз’яснення, уявлення, ознайомлення.

Отримане повідомлення регіструється на носії та стає даними. Людина фіксує отримані сигнали: запам’ятовує їх, записує або малює їх на папері тощо.

Дані – це факти (відомості), зафіксовані на різних носіях.

Єдиного визначення для поняття «інформація» нині не існує. Спробуємо з’ясувати значення цього поняття на прикладах.

Одне й те саме повідомлення « 2 + 2 = 4» передали трьом людям.

Перша людина – це трирічна дитина. Чи отримала вона інформацію, сприйнявши це повідомлення? Ні, тому що вона ще не знає цифр і арифметичних дій. Це повідомлення для неї незрозуміле.

Друга людина – це учень старших класів. Чи отримав він інформацію? Теж ні. Це повідомлення для нього не нове і тому не важливе, отже, інформації він не отримав.

Третя людина – це учень першого класу, що прийшов на урок математики. Цей учень сприйняв повідомлення від вчителя й при цьому отримав інформацію, тому що повідомлення було для нього повним, зрозумілим, своєчасним, новим і важливим.

Зазначимо, що нецікаве, некорисне, незрозуміле, несвоєчасне повідомлення називають шум.

Форми подання повідомлень:

  1. Символьна. В ній використовують умовні позначення – символи: букви, цифри, дорожні знаки, світлові сигнали, жести, сигнали прапорцями, показання приладів. Кожний символ має певне значення.
  2. Текстова. Зміст повідомлення передається не через окремі символи (букви, цифри, знаки), а через порядок їхнього розміщення. Послідовно розташовані символи утворюють слова, які у свою чергу можуть утворювати речення. Текстову форму подання даних використовують у книгах, брошурах, газетах, журналах.
  3. Графічна. Дана форма є більш інформативною. До неї належать фотографії, картини, креслення, графіки.
  1.       Формування вмінь та навичок.

Завдання 1. Розподіліть подані поняття по групам: тепло, смачно, боляче, солодко, голосно, красиво, холодно, тихо, жарко, кисло, яскраво, м’яко.

Повідомлення, що сприймаються:

  1. органами дотику,
  2. органами зору,
  3. органами слуху,
  4. органами смаку.

Завдання 2. Подайте дані різними способами.

Текстова форма

Графічна форма

Я йду – він залишається.

 

 

 

 

 

Символьна форма

Текстова форма

 

 

 

  1. Закріплення набутих знань.

Практична робота

  1. Відкрити браузер Google Chrome.
  2. В рядку пошуку ввести назву сайту LearningApps.org.
  3. В пошуку ввести назву завдання «Органи чуття».
  4. Вибрати категорію «Інформатика».
  5. Обрати завдання «Органи чуття. 5 клас, урок 1» (знайти пару).
  6. Виконати завдання.
  7. Показати результат вчителю.

Релаксація.

Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, дивитися прямо перед собою.

  1. Переводити погляд без затримок вліво, вправо, прямо, вгору, вниз, прямо. Повторити 5 раз. Змінити напрямок руху погляду: вправо, вліво, прямо, вниз, угору, прямо. Повторити 5 раз.
  2. Заплющити очі на рахунок «раз-два», відплющити очі й подивитися на кінчик носа на рахунок «три-чотири».
  3. Кругові рухи очей: до 5 кругів вліво і вправо.
  1.       Домашнє завдання.

Опрацювати конспект уроку.

  1.       Підсумок уроку.
  1. Яке значення має інформація для людини?
  2.  Назвіть органи чуттів, якими людина сприймає повідомлення.
  3. Наведіть приклади повідомлень, що передаються за допомогою різних сигналів.
  4. Який орган чуттів людини сприймає найбільшу кількість повідомлень?
docx
Додано
28 січня 2022
Переглядів
1261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку