Урок 2
Тема: Інформаційні процеси та системи. Роль інформаційних технологій у житті сучасної людини.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Добрий день! Вітаю всіх присутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Інформаційне лото
Складіть речення з двох частин картки.
Інформація — це… |
дані про оточення, необхідні для розв’язання проблеми |
Інформацію передають… |
за допомогою повідомлень
|
Інформація сприймається людиною… |
через органи чуття
|
Текстова інформація… |
відображається у вигляді текстів
|
Графічна інформація — це… |
картинки, рисунки, графіки, діаграм, схеми тощо |
Звукова інформація — це… |
усне мовлення, музичні композиції, мелодії, шумові ефекти |
Умовні жести та сигнали — це… |
міміка, сигнали регулювальника на перехресті
|
Комбінована, або мультимедійна |
інформація, що утворюється як комбінація різних видів інформації |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя або самостійна робота учнів з джерелом інформації
— Поясніть, як ви розумієте поняття «інформатика».
Інформатика нерозривно пов’язана з інформаційними процесами, бо вивчає їх. Зверніть увагу на означення поняття «інформатика». У ньому ви побачите основні інформаційні процеси, які й вивчає інформатика.
Інформаційні процеси — обмін відомостями між людьми, людиною та пристроєм, пристроєм та пристроєм, обмін сигналами між живою та неживою природою, у тваринному і рослинному світі.
Перелічимо інформаційні процеси, побудувавши в зошитах схему «Інформаційні процеси».
Передавання інформації
Інформація передається через канали зв’язку від джерела до споживача (одержувача).
За канали зв’язку можуть правити комп’ютерні мережі (локальні, інтернет), засоби телекомунікації (телефонні лінії, радіотелефони, мобільний зв’язок), а також зовнішні накопичувачі інформації.
Розглянемо це схематично та на прикладі.
— Як ви вважаєте, що ще може бути джерелом інформації, а що споживачем? (Відповіді учнів.)
Учитель схематично на дошці проводить узагальнення відповідей учнів.
— Розглянемо способи передавання інформації за допомогою схеми та прикладів.
Від людини до людини
Від людини до пристрою
Від пристрою до людини
Від пристрою до пристрою
Для інформації важлива форма її подання. Звичніше виражати інформацію природною мовою спілкування. Одна й та сама інформація може мати різні форми, наприклад відомості про погоду можуть бути висловлені російською або українською мовою, надруковані в газеті чи передані по радіо.
IV. Усвідомлення набутих знань
Фронтальне опитування
1. Як ви розумієте поняття «інформаційні процеси»?
2. Які ви знаєте інформаційні процеси?
3. Які є способи передавання інформації?
Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми
V. Засвоєння знань, формування вмінь
Прокоментуйте інформаційні процеси, заповнюючи наведену таблицю.
№ |
Процес |
Джерело |
Споживач |
Носій |
1 |
Ми переглядаємо новини по телевізору |
|
|
|
2 |
Користувач грає у комп’ютерну гру |
|
|
|
3 |
Дистанційне складання іспиту |
|
|
|
4 |
Автоматичне керування роботом |
|
|
|
5 |
Учень пише вірш |
|
|
|
6 |
Двері відчиняються ключем |
|
|
|
7 |
Учні малюють стінгазету |
|
|
|
Гра – кодування (робота в парах)
Двоє хлопців приїхали відпочивати до літнього табору. Перший поцікавився у другого, як його звати.
— Відгадай,— відповів той. — Я замінив кожну літеру свого імені на номер в українському алфавіті. Вийшло 22 7 21 4 12 14. Розкодуйте ім’я хлопчика.
Завдання 2. Закодуйте ім’я свого партнера по парті. Дайте відповідь на питання: Якими інформаційними процесами ви користувалися в роботі?
VIII. Підсумки уроку
ІХ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника. Конспект уроку