МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЧОРНОМОРСЬКИЙ МОРСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
ОДЕСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО МОРСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ
Інформаційно-мотиваційний тренінг
до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом на тему:
«ВІЛ – вчора і сьогодні. Життя без СНІДу: знати, щоб жити.»
Підготувала:
Викладач суспільних дисциплін _____________О.В.Друзякіна
Чорноморськ, 2023
ВІЛ-інфекція…СНІД…швидкими темпами увірвалися в ХХІ століття. Україна як одна з 30 країн, які відповідають за 89% глобальної епідемії СНІДу, долучилась до стратегії прискорення заходів у боротьбі з епідемією, розробила стратегію сталої відповіді на СНІД та затвердила цілі 90 90 90 (схвалені Кабінетом Міністрів України в березні 2017 року). За оцінками експертів UNAIDS, в Україні з ВІЛ-інфекцією живе 240 тисяч осіб і лише кожен другий знає свій діагноз[1]. 63% всіх людей, які живуть з ВІЛ проживають в шести регіонах України: Дніпропетровська, Одеська, Миколаївська, Донецька, Київська області та місто Київ. Міжнародна організація праці (МОП) сьогодні приділяє велику увагу цій проблемі. Протягом останніх років в Україні за допомогою МОП були реалізовані проекти спільно з Об’єднаною програмою ООН з ВІЛ та СНІД. Тож головна мета – зберегти та розвинути цю тенденцію шляхом поширення знань про ВІЛ. Саме тому проведення тематичних виховних годин, тренінгів поширить коло знавців інформації про ВІЛ та СНІД.
Пропоноване заняття дає можливість актуалізувати і поповнити базові знання про ВІЛ та СНІД, дає усвідомлення зв’язку між способом життя і ризиком інфікуватися, розвиває вміння уважно ставитися до свого здоров’я, виховує ставлення до нього, як до найвищої цінності.
Інформаційно-мотиваційний тренінг
до Всесвітнього Дня боротьби зі СНІДом на тему:
«ВІЛ – вчора і сьогодні. Життя без СНІДу: знати, щоб жити.»
Мета заходу:
дидактична: надати студентам науково достовірну інформацію про ВІЛ та СНІД.
розвиваюча: розвивати навички здорового способу життя.
виховна: виховувати потребу активної участі у профілактиці передачі ВІЛ- інфекції
методична: втілення нових педагогічних технологій у навчальний виховний процес.
Методичне забезпечення: методична розробка відкритого виховного заходу, анкети, мультимедійна презентація, відеоматеріал .
ХІД ЗАХОДУ
В залі, де проходить тренінг, стільці розташовані пів колом. Всі присутні при вході до зали обирають жетон ( геометричні фігури або кольорові жетони 4- 5 кольорів). Ведучий знаходиться в центрі пів кола.
Викладач. Доброго дня, шановні студенти й гості нашого заходу! Хочу розпочати нашу зустріч з питання:
В першу чергу здоров’я, звісно. А що роблять здорові люди? Так, вони уважні до свого тіла. Дбають про імунітет, виділяють час на медичні огляди, обізнані та убезпечені стосовно таких важливих речей як ВІЛ, гепатити, туберкульоз, віруси...
Недарма кажуть, щоб здоров'я добре мати, слід про нього змалку дбати. Хвороби виникають тому, що люди порушують закони, за якими повинні жити
1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом. СНІД – одна з найважливіших і трагічних проблем, що постала перед людством наприкінці XX сторіччя. В 80-х роках ХХ століття в Україні, а саме в Одесі, були зареєстровані перші випадки ВІЛ –інфікованих.
Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ) офіційно зареєструвала понад 40 мільйонів ВІЛ-інфікованих та 16 мільйонів померлих на 2018 рік. Проблема в тому, що ми, як і багато років тому, не хочемо всерйоз сприймати факт, що живемо в світі, в якому існує вірус імунодефіциту людини, і повірити, що проблема СНІДу і його наслідків безпосередньо стосується кожного.
Найчастіше ми думаємо – « мене це не стосується», « зі мною цього не трапиться», та ніхто не знає, де чекає нас біда. СНІД – одна з найголовніших проблем, з якою людство зіткнулося у ХХ столітті і увійшло у ХХІ ст..
На жаль, Україна залишається регіоном з високим рівнем поширення ВІЛ-інфекції серед країн Східної Європи та Центральної Азії. На сьогоднішній день понад 240 тисяч людей живуть з ВІЛ в Україні. І лише кожен другий знає про свій діагноз.
Ведучий. Але перед тим, як ми почнемо наш тренінг, давайте познайомимся ( учасники по черзі виходять в центр кола й розповідають про себе 7-10 слів) Ведучий. Зустріч пройде у формі групової дискусії. Кожен з вас обрав собі жетон певного виду – це білет, за яким треба зайняти певне місце( присутні гості займають місця відповідно до обраного кольору).
Ведучий. Наша зустріч нетрадиційна, тому нам необхідно затвердити правила, яких ми будемо дотримуватися під час роботи в групі. Кожна група по черзі озвучує по одному правилу ( обов’язкове голосування) . (Дивіться додаток 1. Інтерактивні методи роботи з групою). Презентація заходу , слайд 3 Правила роботи групи.
Ведучий. Зараз пропонуємо вам обговорити в групі « Очікування від тренінгу»
(відбувається обговорення, листки з відповідями зачитуються і вивішуються на дошку).
Ведучий. Шановні учасники, вам зараз пропонується дати відповіді на вхідне анкетування «Оцінка рівня інформованості з питань ВІЛ та СНІД». Позначте вашу відповідь у відповідній клітинці). (Дивіться додаток 2. Вхідна анкета)
( Кожна група отримує вхідну анкету «Оцінка рівня інформованості з питань ВІЛ та СНІД», проставляє відповіді)
Ведучий: Що таке Постконтактна профілактика? (Питання – відповіді )
Постконтактна профілактика (ПКП) [2]- це медичний захід, спрямований на попередження розвитку інфекції після імовірного контакту з патогенним мікроорганізмом або вірусом. У відношенні вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ) ПКП означає надання широкого набору послуг для профілактики ВІЛ-інфекції після підтвердженого контакту або при високій імовірності контакту з даним вірусом. Ці послуги включають: першу допомогу, консультування і оцінку ризику інфікування ВІЛ, тестування на ВІЛ після отримання інформованої згоди і, в залежності від ступеню оціненого ризику, проведення короткого курсу (28 днів) антиретровірусної терапії (АРТ) з наданням підтримки і подальшого спостереження.
ПКП необхідно починати протягом перших 2 годин після контакту, але не пізніше 72 годин.
Професійний контакт з ризиком інфікування ВІЛ - це контакт з кров'ю або іншими потенційно небезпечними біологічними рідинами внаслідок потрапляння їх під шкіру, на слизові або ушкоджену шкіру, який трапився при виконанні службових обов’язків. Професійний контакт можливий у медичних працівників та у людей деяких інших професій (наприклад, співробітників правоохоронних органів та ін.). Небезпеку інфікування ВІЛ при виконанні службових обов’язків являють поранення гострими інструментами (наприклад, голкою), забрудненими кров'ю або іншими потенційно небезпечними біологічними рідинами, контакт через ушкоджену шкіру (тріщини, садна) або слизові.
Фактори, які підвищують ризик інфікування:
При пораненні голкою або іншим гострим інструментом порядок дій є наступним:
При розбризкуванні крові або інших потенційно небезпечних біологічних рідин порядок дій є наступним:
При розбризкуванні на непошкоджену шкіру:
При розбризкуванні в очі:
При розбризкуванні на слизову оболонку ротової порожнини:
Після незахищеного статевого контакту порядок дій є наступним:
Спочатку бажано помочитися, а потім статеві органи, стегна та промежину промити теплою водою з милом і, обсушивши серветкою, протерти ватним тампоном, змоченим 0,05% розчином хлоргексидину біглюконату (гібітан) або 0,01% розчином мірамістину (септикому) або розчином дезмістину. Слід також надягти чисту білизну.
Необхідно обстежити на ВІЛ:
Показання до призначення ПКП при контактах, пов’язаних з професійною діяльністю:
Показання до призначення ПКП особам, що піддалися сексуальному насиллю:
У деяких випадках немає потреби у ПКП, а саме:
Ведучий. Впевнена, що ця інформація необхідна кожному з присутніх. В подальшому житті ми не знаємо, де ми будемо працювати. В якій країні? На якому континенті? Які випробування випадуть на наше життя? Головне – не нехтувати своїм здоров’ям. Пропоную вам переглянути мультфільм « I Know My Status» (https://www.itfglobal.org/en/focus/hivaids/i-know-my-status---hiv-aids). Мультфільм озвучено англійською мовою, тому уважно слухаємо, спробуємо синхронно перекладати.
(після перегляду мультфільму відбувається обговорення)
Ведучий. Сподіваюсь, що зараз ми можемо перевірити нашу анкету, змінити відповіді, враховуючи набуті знання під час нашого тренінгу.
(перевірка анкети, надання правильних відповідей з роз’ясненнями . Додаток 4 .Правильні відповіді до анкети «Оцінка рівня інформованості з питань ВІЛ та СНІД»
Ведучий. Дмитро Шерембей в підлітковому віці був наркоманом, юнацькі роки провів за ґратами. Останнє ув'язнення тривало 3,5 роки, на той час Дмитру виповнився 21 рік, займався розвитком християнського руху у в'язниці. Облаштовував молитовні кімнати. На початку 2000-х потрапив до Чернігівської лікарні й дізнався про своє інфікування туберкульозом, гепатитом C і ВІЛом. Був одним із сотні перших людей в Україні, які почали приймати антиретровірусні препарати. Сьогодні Дмитро Шерембей громадський діяч, правозахисник. Голова Координаційної ради БО «100% життя», заступник голови Національної ради з питань протидії туберкульозу та ВІЛ-інфекції/СНІДу. Співзасновник та член команди БФ «Пацієнти України» . Пропоную переглянути відео-ролик «Толерантність. Свобода. Любов. Дмитро Шерембей» ( перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=XfcRNFLjYag
Ведучий. Як ми бачимо, життя може різко повернутися в протилежному напрямку. Кардинально змінити наші звички, вподобання, друзів. Все в наших руках, все залежить тільки від нас. Чого ми прагнемо, які цілі ставимо перед собою- життя нам дає. Бережіть себе, своє здоров’я. Пам’ятайте, Ви – ЛЮДИНА. Не дайте СНІДу шанс!
Групова дискусія
Мета: відкрито обговорити проблемне питання, поділитися своїм досвідом, переживаннями стосовно проблеми, проаналізувати різні погляди на проблеми. Переваги даного методу полягають у тому, що аналіз і обмін досвідом відбувається спільно за участі усіх учасників.
Правила проведення:
Дискусія надає можливість учасникам групової роботи висловити свою думку з того або іншого питання на підставі своїх знань і попереднього досвіду, а також розширити, поглибити його, а в ряді випадків і змінити на протилежне. Щоб дискусія була щирою, важливо створити атмосферу довіри і взаємоповаги. Нерідко, особливо під час обговорення спірних питань, дискусія набуває гострого характеру, і сторони не досягають єдиної думки. Проте при цьому формуються ціннісні установки, які згодом впливають на поведінку людини. Як би не проходила дискусія, в тій або іншій мірі завжди вдається знайти загальні позиції і виробити певні рекомендації.
Під час проведення занять в ряді випадків буває корисним запропонувати учасникам тренінгу такі правила ведення дискусії:
Дискусія має свої обмеження:
Організація групової дискусії:
Додаток 2. Вхідна анкета «Оцінка рівня інформованості з питань ВІЛ та СНІД»[3]
Інструкція: Прочитайте кожне твердження і оберіть відповідь ТАК, НІ або НЕ ЗНАЮ (позначте свою відповідь у відповідній клітинці).
№ |
ТВЕРДЖЕННЯ |
ТАК |
НІ |
НЕ ЗНАЮ
|
1. |
Інфікування залежить від того, як і в якій кількості вірус потрапив в організм людини |
|
|
|
2. |
Є вірогідність інфікуватися ВІЛ через шприц та голку, якщо ними користувалась людина, яка живе з ВІЛ |
|
|
|
3. |
Під час незахищеного вагінального статевого контакту ризик ВІЛ-інфікування є вищим для жінок, ніж для чоловіків |
|
|
|
4. |
Наявність інфекції, які передаються статевим шляхом (ІПСШ) підвищують ризик передачі ВІЛ |
|
|
|
5. |
Незахищені статеві стосунки між жінками мають ризик ВІЛ-інфікування |
|
|
|
6. |
Незахищений анальний секс має більший ризик ВІЛ-інфікування ніж вагінальний |
|
|
|
7. |
Правильне використання презервативу захищає від інфікування ВІЛ |
|
|
|
8. |
Людина може інфікуватися ВІЛ шляхом потрапляння крові інфікованої людини через ушкодження на шкірі або слизових оболонках |
|
|
|
9. |
Людина може інфікуватися ВІЛ через кашель або чихання |
|
|
|
10. |
Людина може інфікуватися ВІЛ через спільне користування предметами побуту та гігієни (рушник, унітаз, ванна, посуд) |
|
|
|
11. |
ВІЛ передається через укуси комах |
|
|
|
12. |
ВІЛ передається шляхом переливання інфікованої крові |
|
|
|
13. |
ВІЛ передається через поцілунок |
|
|
|
14. |
ВІЛ передається через зубну щітку |
|
|
|
15. |
Дитина може інфікуватися ВІЛ через годування груддю |
|
|
|
16. |
Дитина може інфікуватися ВІЛ під час вагітності |
|
|
|
17. |
Дитина може інфікуватися ВІЛ під час пологів |
|
|
|
18. |
Вірність своєму статевому партнеру захищає від інфікування ВІЛ |
|
|
|
19. |
Кожна людина має право пройти тестування на ВІЛ |
|
|
|
20. |
При тестуванні на ВІЛ необхідно обов’язково повідомити прізвище, ім’я та адресу проживання |
|
|
|
21. |
Перед і після проведення тесту на ВІЛ необхідно отримати фахову консультацію |
|
|
|
22. |
Люди, які живуть з ВІЛ повинні лікуватися та працювати окремо від інших людей |
|
|
|
23. |
Роботодавець має право не брати на роботу людину, яка живе з ВІЛ |
|
|
|
24. |
Роботодавець повинен перевести працівника, який має ВІЛ на іншу посаду з меншими ризиками для оточуючих людей |
|
|
|
25. |
Роботодавець має право вимагати проходження тестування на ВІЛ при прийомі на роботу |
|
|
|
26. |
Постконтактна профілактика має проводитися не пізніше 72 годин після ризикованого контакту |
|
|
|
27. |
ВІЛ-інфекція виліковна |
|
|
|
28. |
Людина може мати ВІЛ-інфекцію багато років і не знати про це |
|
|
|
29. |
Відразу після ризикованого контакту з ВІЛ-інфікованим джерелом, людина може отримати негативний результат тесту на ВІЛ, а через 2 місяці - позитивний результат |
|
|
|
30. |
Стигма та дискримінація є однією з головних причин поширення ВІЛ-інфікування |
|
|
|
Дякуємо за відповіді!
Додаток 3. Анкета «Оцінка якості тренінгу»
Будь ласка заповніть анкету. Ваші відповіді допоможуть нам отримати «зворотний зв’язок» та краще підготувати майбутні заняття.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
1 2 3 4 5
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Додаток 4 . Правильні відповіді до анкети
«Оцінка рівня інформованості з питань ВІЛ та СНІД»
№ |
ТВЕРДЖЕННЯ |
ТАК |
НІ |
1. |
Інфікування залежить від того, як і в якій кількості вірус потрапив в організм людини |
X |
|
2. |
Є вірогідність інфікуватися ВІЛ через шприц та голку, якщо ними користувалась людина, яка живе з ВІЛ |
X |
|
3. |
Під час незахищеного вагінального статевого контакту ризик ВІЛ-інфікування є вищим для жінок, ніж для чоловіків |
X |
|
4. |
Наявність інфекції, які передаються статевим шляхом (ІПСШ) підвищують ризик передачі ВІЛ |
X |
|
5. |
Незахищені статеві контакти між жінками мають ризик ВІЛ-інфікування |
X |
|
6. |
Незахищений анальний секс має більший ризик ВІЛ-інфікування ніж вагінальний |
X |
|
7. |
Правильне використання презервативу захищає від інфікування ВІЛ |
X |
|
8. |
Людина може інфікуватися ВІЛ шляхом потрапляння крові інфікованої людини через ушкодження на шкірі або слизових оболонках |
X |
|
9. |
Людина може інфікуватися ВІЛ через кашель або чихання |
|
X |
10. |
Людина може інфікуватися ВІЛ через спільне користування предметами побуту та гігієни (рушник, унітаз, ванна, посуд) |
|
X |
11. |
ВІЛ передається через укуси комах |
|
X |
12. |
ВІЛ передається шляхом переливання інфікованої крові |
X |
|
13. |
ВІЛ передається через поцілунок |
|
X |
14. |
ВІЛ передається через зубну щітку |
|
X |
15. |
Дитина може інфікуватися ВІЛ через годування груддю |
X |
|
16. |
Дитина може інфікуватися ВІЛ під час вагітності |
X |
|
17. |
Дитина може інфікуватися ВІЛ під час пологів |
X |
|
18. |
Вірність своєму статевому партнеру захищає від інфікування ВІЛ |
|
X |
19. |
Кожна людина має право пройти тестування на ВІЛ |
X |
|
20. |
При тестуванні на ВІЛ необхідно обов’язково повідомити прізвище, ім’я та адресу проживання |
|
X |
21. |
Перед і після проведення тесту на ВІЛ необхідно отримати фахову консультацію |
X |
|
22. |
Люди, які живуть з ВІЛ повинні лікуватися та працювати окремо від інших людей |
|
X |
23. |
Роботодавець має право не брати на роботу людину, яка живе з ВІЛ |
|
X |
24. |
Роботодавець повинен перевести працівника, який має ВІЛ на іншу посаду з меншими ризиками для оточуючих людей |
|
X |
25. |
Роботодавець має право вимагати проходження тестування на ВІЛ при прийомі на роботу |
|
X |
26. |
Постконтактна профілактика має проводитися не пізніше 72 годин після ризикованого контакту |
X |
|
27. |
ВІЛ-інфекція виліковна |
|
X |
28. |
Людина може мати ВІЛ-інфекцію багато років і не знати про це |
X |
|
29. |
Відразу після ризикованого контакту з ВІЛ-інфікованим джерелом, людина може отримати негативний результат тесту на ВІЛ, а через 2 місяці - позитивний результат |
X |
|
30. |
Стигма та дискримінація є однією з головних причин поширення ВІЛ-інфікування |
X |
|
Дякуємо за участь!
[1] ЮНЕЙДС. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЮЛЕТЕНЬ https://unaids.org.ua/ua/hiv-epidemic-in-ukraine/epidemiologichna-situatsiya
[2] Практичні рекомендації надані психологом-тренером Лепехою К.І. в рамках Проєкту МОП щодо профілактики ВІЛ-інфекції в сфері праці
[3] Анкета розроблена психологом-тренером Лепехою К.І. в рамках Проєкту МОП щодо профілактики ВІЛ-інфекції в сфері праці