Інформаційно-просвітницькі заняття розроблені соціальним педагогом з метою попередження небезпек в Інтернеті.
Інформаційно-просвітницьке
заняття 1
Лабіринти Інтернету
Ми не можемо відмовитися від Інтернету, нам потрібно навчитися безпечно в ньому жити.
Мета: дослідити позитивні і негативні наслідки використання Інтернету у житті людини. Сприяти обізнаності здобувачів освіти у питанні небезпек, які існують в Інтернеті та про шляхи їх подолання. Розвивати навички роботи в групах, вміння логічно і конкретно висловлювати свою точку зору. Мотивувати поширювати цю інформацію у своєму середовищі. Виховувати інформаційну культуру та інтерес до порушеної теми.
Хід заняття
Соціальний педагог (вступне слово)
Проблема безпеки дітей в Інтернеті вже не здається Україні такою далекою. Ніхто не може заперечити, що на сьогоднішній день вона постала особливо гостро. Кожного року аудиторія користувачів всесвітньої мережі дедалі розширюється і її переважну частину становить молоде покоління - діти та підлітки, які повністю не усвідомлюють загрозу, що може чекати на них у віртуальному просторі. Тільки об’єднавши наші зусилля, ми зможемо допомогти захистити себе від небезпек віртуального світу та навчитись правилам безпечного поводження у світовій мережі.
Тому ми сьогодні з вами поговоримо про небезпеку, яку несе мережа Інтернет. З’ясуємо і визначимо її плюси та мінуси.
Вправа 1 «Інтернет»
Мета: обговорити з учасниками заняття поняття які асоціюються у них з мережею Інтернет, формувати в них критичне ставлення до інформації, обачливе і відповідальне ставлення до різних видів он-лайн діяльності.
Матеріали: ватман.
Хід проведення
Учасники заняття по черзі на всі букви алфавітному порядку називають слова які асоціюються з Інтернетом. Усі відповіді записуються на ватмані або на дошці.
Соціальний педагог
Історія виникнення дня безпечного Інтернету в світі.
У світі день безпечного Інтернету (Safer Internet Day) відзначається другого дня (у вівторок), другого тижня, другого місяця (лютого) з 2004 року з метою популяризації більш безпечнішого і більш відповідального використання онлайн-технологій і мобільних телефонів, особливо серед дітей і молодих людей в усьому світі.
Запроваджений цей день у 2004 за ініціативи європейських некомерційних організацій: Європейської комісії, European SchoolNet, Insafe (European Safer Internet Network — Європейська мережа безпечного Інтернету).
Компанія Insafe об’єднує 30 безпечних Інтернет-центрів онлайн у кожній з 27 країн Євросоюзу, а також в Ісландії, Норвегії та Росії. На жаль, ще не відкрито Інтернет-центр в Україні.
Кожен Інтернет-центр складається з центру довіри, гарячої лінії та молодіжної групи. Гарячі лінії надають інформацію та поради дітям, підліткам, батькам і викладачам з тематики комп’ютерної безпеки. За телефоном гарячої лінії завжди можна повідомити про заборонений і нелегальний контент, зберігши при цьому конфіденційність.
День безпечнішого Інтернету має на меті об’єднання зусиль зацікавлених державних, громадських та приватних сторін для підвищення рівня знань про безпечне та відповідальне використання Інтернет-технологій, перш за все, серед дітей та молоді. В День безпечнішого Інтернету в багатьох країнах світу обговорюються шляхи безпечного використання молоддю Інтернету, питання Інтернет-етики, загрози протизаконного контенту.
Відзначення дня безпечного Інтернету в Україні
В 2009 Коаліція за безпеку дітей в Інтернеті за ініціативи «Майкрософт Україна» оголосила про запуск соціальної кампанії «Місяць безпечного Інтернету».
В 2009 році створена постійно діюча «гаряча лінія» з веб-інтерфейсом Skarga, де кожен користувач може залишити свою скаргу щодо інформаційних порушень в Інтернеті,
В 2013 в День безпечнішого Інтернету проведена прес-конференція Інтернет асоціації України, під час якої було визначено стратегію боротьби за безпеку в Інтернеті, яку умовно можна розділити на три складові: інформування користувачів і профілактичні заходи, створення механізму захисту в процессі надання Інтернет-послуг, впровадження законодавчих актів по усуненню протизаконного контенту.
8 лютого 2017 року ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» за підтримки компанії ТОВ Майкрософт Україна провів Всеукраїнські вебінари для учнів старших класів «Як зробити Інтернет безпечним» та для учителів та батьків «Безпечний Інтернет».
У 2017 році в Україні створено Центр кращого Інтернету з метою просування безпечного використання цифрових технологій, розвитку та підтримки інформаційно-цифрового суспільства, просування культури та безпеки користування мережею Інтернет.
Також був створений сайт Он-ляндія: безпечна веб-країна з матеріалами для дітей, батьків i вчителів (інтерактивні сценарії, короткі тести, готові плани уроків), завдяки яким діти зможуть засвоїти основи безпечної роботи в Інтернеті.
Також допомогти вирішити цю проблему прагнуть дорослі. Серед них відомі вам співаки і музиканти, ініціатором багатьох заходів є Святослав Вакарчук.
Вправа 2 «Калейдоскоп запитань»
Мета: Проаналізувати діяльність учасників знання в глобальні мережі Інтернет.
Матеріали: ватман.
Хід проведення
Опитування.
Відповіді дітей фіксуються на дошці.
Соціальний педагог робить аналіз використання Інтернету учнями.
Соціальний педагог
Зараз ми порівняємо Ваші статистичні дані які ми отримали результаті опитування з даними в Україні.
У 2011 році у рамках програми Microsoft «Партнерство в навчанні» кафедрою превентивної роботи та соціальної політики ЮНЕСКО в Україні було проведено Всеукраїнське широкомасштабне дослідження «Рівень обізнаності українців щодо питань безпеки дітей в Інтернеті». Детальне дослідження вперше було проведено в Україні. Ключові результати: З 96% дітей-користувачів Інтернету віком від 10 до 17 років 51% не знає про небезпеки в мережі. 52% дітей виходять в Інтернет передусім для спілкування у соціальних мережах, де залишають свій номер мобільного телефону (46%), домашню адресу (36%), особисті фото (51%). 44% дітей знаходяться у потенційній зоні ризику (розміщують особисту інформацію) і 24,3% вже були в ризикованих ситуаціях (ходили на зустріч з віртуальними знайомими). У віковій групі від 15 до 17 років цей показник досягає 60,3%. 72,5% дітей хочуть отримувати більше інформації про те, як убезпечити себе в Інтернеті. 77% батьків також висловили бажання більше дізнатися про безпеку Інтернету для дітей. У сім’ях діти краще за батьків розбираються у комп’ютері та Інтернеті. З 81% батьків, у яких на домашньому комп’ютері є антивірус, 95% зазначили, що його установкою і налаштуванням займалася дитина. Дослідження показало: що дорослішою стає дитина, то більш безтурботно вона починає поводити себе в Інтернеті. Так, на реальну зустріч з людиною, з якою знайомі лише віртуально, вже ходили майже 12% опитаних дітей віком 10-11 років та більше ніж 60% підлітків 15-17 років (графік 1). Дані про своїх батьків у мережі (місце роботи, посада) залишили 0,4 дітей віком 10-11 років та 6,5% 15-17-річних (графік 2). 3 Найпопулярніші за відвідуваністю серед дітей ресурси в Інтернеті – соціальні мережі – містять найбільшу загрозу з точки зору доступності особистої інформації для сторонніх осіб. У соціальних мережах свій особистий номер телефону вже залишили 46% дітей 10-17 років, вказали домашню адресу – 36%, розмістили особисті фотографії – 51%. На які ризики діти наражають себе в Інтернеті?
Вправа 3 «Плюси та мінуси Інтернету»
Мета: проаналізувати, обговорити, дослідити позитивні та негативні впливи Інтернету на життєдіяльність он-лайн користувача. Зробити висновок, як послабити негативний і посилити позитивний вплив мережі.
Матеріли: ватман, маркер.
Хід проведення
Об’єднати учнів у 3 групи («плюс», «мінус», «судді»). Завдання: — команда «плюс»: наводить приклади позитивного впливу Інтернету. — команда «мінус»: розповідає про негативний вплив Інтернету. – команда «судді»: вислуховує аргументи сторін і дає поради, як послабити негативний і посилити позитивний вплив Інтернету. Кожна група 2–3 хвилини працює над презентацією свого завдання. Для третьої групи «судді», потрібно роздрукувати приклади впливу Інтернету і дати його щоб вони обдумували своє завдання.
Плюс
Мінус
Питання для обговорення:
Вправа 4 «Портрет користувача»
Мета: створити портрет сучасного Інтернет-користувача, визначити доцільність діяльності молодих людей в мережі Інтернет, почати розглядати можливі ризики і небезпеки, які існують в мережі для користувачів.
Матеріали: ватмани, маркери, вирізки з журналів, газет.
Хід проведення
Учасники об’єднуються у кілька груп і їм пропонується створити колаж - портрет сучасного Інтернет-користувача, який навчається у старших класах школи.
Презентація груп.
Питання для обговорення:
Соціальний педагог
Інтернет — цікавий і корисний засіб навчання, відпочинку, спілкування з друзями. Водночас світова комп’ютерна мережа містить багато небезпек для психічного та фізичного здоров’я користувачів.
Ви є молоді люди які живуть в сучасному інформаційному суспільстві та є активними користувачами Інтернету. Я думаю що у вашому он-лайн житті була не одна цікава історія з якою б ви могли поділитися з нами.
Вправа 5 «Смайлик»
Мета: обговорити з учасниками заняття поняття історії які з ними трапилися в мережі Інтернет. Формувати у них обачливе і відповідальне ставлення до різних видів он-лайн діяльності.
Матеріали: м’яка іграшка у вигляді смалка.
Хід проведення
Учасники передають один одному смайлик та розповідають будь-яку історію пов'язану з використанням Інтернету, що трапилась із ними.
Анкетування «Рівень поведінки в Інтернеті»
Хід проведення
Виберіть, будь ласка, один із двох варіантів відповідей (А або Б) той, котрий найкраще підходить для опису вашої поведінки в Інтернеті й відзначте його галочкою. У цій анкеті немає правильних або неправильних відповідей.
Анкета «Рівень поведінки в Інтернеті»
1.А. Коли мені смутно або самотньо, я звичайно виходжу в Інтернет.
1.Б. Я не почуваю необхідності вийти в Інтернет тоді, коли в мене поганий настрій.
2.A. Коли я проводжу в Інтернеті менше часу, чим звичайно, я почуваю себе подавлено.
2.Б. Мій емоційний стан не залежить від того, скільки часу я проводжу в Інтернеті.
3.A. Я відчуваю, що моє захоплення Інтернетом заважає моєму навчанню, роботі або відносинам з людьми поза Інтернетом.
3.Б. Використання Інтернету не заважає моїм відносинам з людьми, навчанню або роботі.
4.А. Багато моїх знайомих не знають, скільки часу я насправді проводжу в Інтернеті.
4.Б. Більшість моїх знайомих знає, скільки часу я проводжу в Інтернеті.
5.A. Я часто намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
5.Б. Я не намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
6.A. Коли я не в Інтернеті, я часто думаю про те, що там відбувається.
6.Б. Коли я не в Інтернеті, я рідко думаю про нього.
7.A. Я волію спілкуватися з людьми або шукати інформацію через Інтернет, а не в реальному житті.
7.Б. Я далеко не завжди вдаюся до допомоги Інтернету, коли мені потрібно знайти інформацію або поспілкуватися.
Ключі.
Вибір варіанта "А" оцінюється в 1 бал, вибір варіанта "Б" - 0 балів.
Від 0 до 3 балів - не зловживаєте Інтернетом.
Від 3 до 5 балів - звичайний користувач, але інколи забагато часу проводите в Інтернеті.
Від 6 і вище Ви занадто багато часу проводити в Інтернеті. Озирніться навколо - на світі є стільки цікавого, поспілкуйтесь з друзями.
Думаю, цей коротенький тес допоміг вам визначитися з рівнем поведінки та подумати над тим, добре це чи погано.
Вправа 6 «Пакуємо папки»:
Мета: провести рефлексію заняття. Визначити рівень обізнаності дітей з даної тематики, та зацікавленість цією проблемою.
Матеріали:
Хід проведення
Наше заняття дійшов логічного завершення. Подумайте, друзі, щоб ви взяли із собою з нашого заняття, які знання вам стануть у пригоді при наступному Інтернет-сеансі?
Соціальний педагог
Сьогодні ви прослухали інформацію про рівень використання Інтернету в Україні і світі вашими ровесниками. Ви дізналися історію передумов виникнення Дня безпечного Інтернету в Україні та світі. Ви зрозуміли що Інтернет приховує у собі небезпеки. Когось ця інформація зацікавила, хтось задумався над своїм майбутнім життям, проблемами, а хтось із вас порівняв пріоритети.
На наступних заняття ми детальніше розглянемо небезпеки які містить у собі Інтернет і навчимося їх оцінювати, аналізувати, робити висновки.
Розумні користувачі Інтернету у разі виникнення питань чи проблем відвідають сторінку www.onlandia.org.ua або зателефонують на гарячу лінію 8-800-500-33-50
Захистіть себе та свій Інтернет-простір!
Вправа 7 «Домашнє завдання»
Підрахуйте скільки часу ви проводите за комп’ютером кожного дня протягом тижня. Результати запишіть у таблиці.
Заповнені таблиці збираються на наступному занятті і аналізуються. На останньому занятті діти повинні заповнити таку саму таблицю і самі порівняти зміни.
вид |
Кількість затраченого часу |
||||||
|
понеділок |
вівторок |
середа |
четвер |
п’ятниця |
субота |
неділя |
Навчаєтесь |
|
|
|
|
|
|
|
Дивитись фільми |
|
|
|
|
|
|
|
Слухаєте музику |
|
|
|
|
|
|
|
Граєте ігри |
|
|
|
|
|
|
|
Спілкуєтесь (соціальні мережі, форуми, чати) |
|
|
|
|
|
|
|
Інший вид роботи |
|
|
|
|
|
|
|
Використана література.