Кожна дитина України має право на отримання освіти в тій формі та умовах, які відповідають її фізичному та розумовому розвитку “…Основними принципами освіти в Україні є: доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою; рівність умов кожної людини для повної реалізації її здібностей ” Закон України “ Про освіту ” Стаття 6. Основні принципи навчання
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Основою для запровадження інклюзивної освіти є низка міжнародних та державних нормативно-правових документів: Всесвітня Декларація прав людини - 1948 р. Декларація прав дитини - 1959 р. Декларація про права інвалідів (ООН, 9.12.1975 р.). Конвенція про права дитини - 1989 р. (ратифікована Постановою Верховної Ради України 27 лютого 1991 року). Всесвітня декларація “Освіта для всіх” - 1990 р. Стандартні правила ООН щодо забезпечення рівних можливостей для інвалідів - 1993 р. Саламанська декларація та Програма дій - 1994 р. Програма дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами - 1994 р. Дакарська Декларація - 2000 р. Конвенція ООН про права інвалідів 2006 р. ст.24 (ратифікована Постановою Верховної Ради України 16.12.09). Резолюція 48 сесії ЮНЕСКО “Інклюзивна освіта: шлях у майбутнє”.
Закони України: 1. Конституція України 2. «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (21.03.1991) 3. «Про реабілітацію інвалідів в Україні» (06.10.2005) 4. «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» (06.07.2010) 5. Закон України про освіту 6. Конвенція про права інвалідів 7. Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання
Накази Міністерства освіти і науки України: 1. «Про затвердження Плану дій щодо запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки» від 11.09.2009 № 855 2. «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» від 21.12.2009 № 1153 3. «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти» від 01.10.2010 № 912 Листи Міністерства освіти і науки України: 1. «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання» від 26.07.2012 №1/9-529 2. «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» від 18.05.2012 №1/9-384 3. «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя» від 25.09.2012 №1/9-675
4. «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням» від 28.09.2012 №1/9-694 5. "Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання" від 02.01.13 № 1/9-1 6. "Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами" від 08.08.2013 № 1/9-539 7. "Про навчальні плани та програми спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів на 2014/2015 навчальний рік" від 25.06.2014 № 1/9-335 8. "Про організацію навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку" від 13.08.2014 № 1/9-413 9. "Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів" від 13.08.2014 № 1/9-414 10. Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах( за нозологіями) у 2014\2015 році від 18.08.2014 № 1/9-416
Зміст діяльності асистента вчителя Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2012 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.12 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» Наказ Міністерства освіти і науки України від 06 грудня 2010 р. № 1205 «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» Постанова Кабінету Міністрів України від18 липня 2012 року № 635 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963» (введення посади асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників )