Календарне планування "Розвиток мовлення. 4 клас"

Про матеріал
Корекційно-розвиткові заняття з курсу «Розвиток мовлення» – важлива складова навчальних планів спеціальних класів для дітей із особливими освітніми потребами, закладів загальної середньої освіти та інших типів навчальних закладів (навчально-реабілітаційних центрів, інклюзивних класів), яка покликана сприяти цілеспрямованому подоланню порушень мовлення та удосконаленню мовних, мовленнєвих і соціально-комунікативних умінь і навичок у зазначеної категорії дітей. Його основною метою є подолання порушень мовленнєвого розвитку (фонетико-фонематичного недорозвитку, загального недорозвитку мовлення ІІІ і IV рівнів, дизартрій, дисграфій і дислексій) та формування на цьому підґрунті ключової комунікативної компетентності через розвиток основних предметних компетентностей: мовної, мовленнєвої, читацької, соціокультурної у молодших школярів із ООП.
Перегляд файлу

                                            ПЕРЕВІРЕНО                                                     Завідувач філії

                                                            _________________                                                                                                                                                                                                                                                                           _________________

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           «    »  вересня  2023р.

 

 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

з розвитку мовлення

Суходільської філії

КЗ «Ліцей №2 Долинської міської ради»

на 2023 – 2024 н.р.

__________________________________________________________

                            

                                                                                              Учитель : Клусовська Наталія Миколаївна,

                                                                                      спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

 

 

 Календарне планування складено відповідно до програм з  корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку .

 

Автори: Омельченко І.М., Федорович Л.О./Київ – 2018                                                         35 годин на рік  (1година на тиждень)

 

 

с.Суходільське, 2023 рік

з/п

Дата

Тема та зміст навчального матеріалу

Спрямованість корекційно-розвиткової роботи з розвитку мовлення

Очікувані результати

При-мітка

СЛУХАННЯ-АУДІЮВАННЯ (ПРОВІДНИЙ АНАЛІЗАТОР: СЛУХОВИЙ)

1

 

Розвиток слухового сприймання.

Навчаємо сприймати на слух  тексти різних                               стилів, жанрів і типів. 

 

Учень:

Розуміє прослуханий текст різних стилів, жанрів і типів, які містять не тільки прості речення.

Переказує текст.

Виявляє своє ставлення до дійових осіб, їхніх вчинків.

Розуміє та виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань.Висловлює власні думки з приводу почутого.

 

ГОВОРІННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ І СЛУХОВИЙ)

2

 

Розвиток психічних процесів.

Розвиваємо психологічні передумови навчання (сприймання, увагу, пам'яті, мислення), комунікативну готовність до навчання (уміння слухати та розуміти), комунікативні уміння і навички відповідно до потреб навчальної діяльності (звертання, прохання, відповіді на запитання).

 

Учень:

Виконує вправи спрямовані на розвиток сприймання, уваги, пам'яті, мислення.

 

 

 

3

 

Удосконалення лексико-граматичного боку мовлення. Приголосні та голосні звуки й букви.

Удосконалюємо уміння чути, називати приголосні та голосні звуки й показувати відповідні букви та здійснювати роботу з ними.

Учень:

Володіє умінням самостійно визначати та називати приголосні та голосні звуки, букви, якими вони позначаються.

 

4

 

Робота зі словом.

Вдосконалюємо умінь роботи зі словом  та навичоки суфіксального та префіксального словотворення.

Учень:

Володіє уміннями та навичками самостійної роботи зі словом (словозміна, словотворення).

 

5

 

Робота з реченням.

 

Розвиваємо уміння відновлювати деформовані  речення, визначати головні члени речення: підмет і присудок, встановлювати  зв'язок слів у реченні.

Учень:

Володіє умінням самостійної роботи  з реченням.

 

6

 

Формування поняття "текст". Тема та основна думка в тексті.

Вдосконалюємо   розуміння    поняття

«текст», його основних ознак та здійснюємо роботу з текстом.

Учень:

Володіє поняттям «текст» (практично).

Володіє умінням самостійно визначати в тексті його тему та основну думку.

Володіє умінням самостійно визначати заголовок. «текст» (практично).

 

 

7

 

Типи тексту: опис, оповідання, міркування. Описова розповідь. Переказ.

Вдосконалюємо уміння переказувати текст.  Знайомимося  з послідовним, вибірковим і коротким переказом.

 

Учень:

Володіє умінням самостійного переказувати  тексту.

 

 

8

 

Розповідь за серією картинок та  за сюжетною картиною. Запис розповіді в зошиті.

 

Вдосконалюємо уміння складати розповіді за серією картинок, за сюжетною картиною.

 

Учень:

Володіє уміннями самостійного складання розповіді за картинами.

Володіє уміннями самостійного складання розповіді на задану тему.

 

ЧИТАННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: ЗОРОВИЙ, СЛУХОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ)

9

 

Розвиток аналізу структури речення.

Уточнюємо поняття «речення» та

аналізуємо структури речень.

Учень:

Виконує вправи спрямовані на розвиток аналізу структури речення.

 

10

 

Розвиток складового аналізу і синтезу.

Формуємо здатність виділяти звуки

із складів і слів, здійснювати

простий складовий аналіз і синтез .

Учень:

Виконує вправи спрямовані на розвиток складового аналізу та синтезу.

 

11

 

Формування фонематичного  сприймання (диференціації фонем).

Формуємо  здатність виділяти звуки із складів та слів на основі слуховимовних уявлень,  виділяти звук на тлі складу, слова, визначати місце звуку в слові, виділяти слова з цим звуком у реченні.

Учень:

Виконує вправи з упізнавання і виділення голосних і приголосних звуків на тлі складу.

 

12

 

Читання.

Виконуємо різні вправи спрямовані на розвиток читання з дзвінкими, глухими, твердими та м'якими приголосними звуками.

Учень:

Виконує різні вправи спрямовані на розвиток читання з дзвінкими, глухими, твердими та м'якими приголосними звуками.читання прямого відкритого складу з орієнтуванням на наступну букву.

 

13

 

Речення. Просте і складне речення.

Розвиваємо практичні навички складання простих і складних видів реченнь.

Учень:

Виконує різні вправи зі складання різних видів речення.

 

14

 

Граматична будова мовлення. 

Розвиваємо практичні навичками читання складів, слів, речень, тексту .

Учень:

Виконує різні вправи спрямовані на розвиток читання складів, слів, речень, тексту.

 

15

 

Повторення та узагальнення вивченого за  І семестр.

 

 

 

 

ЧИТАННЯ (ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: ЗОРОВИЙ, СЛУХОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ).  ( ПРОДОВЖЕННЯ)

16

 

Розширення і уточнення лексики.

Розвиваємо практичні навички підбору слів-синонімів, слів-антонімів до прочитаного слова та пояснення його значення

Учень:

Володіє навичкою підбору слів- синонімів, слів-антонімів до прочитаного слова та пояснює його значення.

 

17

 

Розвиток зорової пам'яті різноманітними вправами та іграми.

 

Вправи: запам'ятовування 4-5 картинок та знаходження їх серед інших; запам'ятовування 3-5 фігур, цифр або букв та вибір їх серед інших (8-10) (пропонуються тільки приголосні букви); розкладання 3-4 картинок у тій послідовності, в якій вони пред'являлися раніше;

 розкладання букв, цифр або фігур у пред'явленій послідовності.

Розвиваємо зоровоу пам'ять різноманітними вправами та іграми. Розширеюємо  об'єм зорової пам'яті. 

Учень:

Запам'ятовує фігури, цифри, букви.

 

ПИСЬМО

(ПРОВІДНІ АНАЛІЗАТОРИ: РУКОМОТОРНИЙ, ЗОРОВИЙ, АРТИКУЛЯЦІЙНИЙ, СЛУХОВИЙ)

18

 

Фонематичне сприймання голосних і приголосних звуків.

Розвиваємо фонематичне сприймання голосних і приголосних звуків.

Учень:

Виконує правильно вправи з простого і складного звуко-буквенного аналізу та синтезу слів.

 

19

 

Автоматизація голосних А-Я, У-Ю, Є-Е, І-Ї

Розвиваємо навички автоматизації голосних звуків і букв.

Учень:

Розрізняє голосні звуки та букви.

 

20

 

Автоматизація приголосних. Тверді та м'які приголосні.  Свистячі звуки. Шиплячі звуки. Сонорні звуки.

Розвиваємо навички автоматизації твердих і м'яких приголосних звуків і букв, свистячих, шиплячих, та сонорних звуків.

Учень:

Розрізняє тверді й м'які приголосні звуки та букви, дзвінкі, глухі приголосні звуки та букви, свистячі приголосні, шиплячі сонорні приголосні звуки та букви.

 

21

 

Диференціація змішуваних голосних звуків і букв.

Розвиваємо навички  диференціації змішуваних голосних звуків і букв.

Учень:

Розрізняє голосні звуки та букви.

 

22

 

Позначення м'якості приголосних за допомогою Ь

Розвиваємо навички  позначення м'якості приголосних за допомогою Ь.

Учень:

Правильно  позначає м'якість приголосних  звуків на письмі за допомогою Ь. 

 

23

 

Голосні і приголосні звуки.

 

Формуємо вміння робити звуковий, буквенний аналіз голосних звуків

Учень:

Виконує звуковий і буквенний аналіз голосних звуків.

 

24

 

Розрізнення приголосних звуків, вміння робити звуко-буквенний аналіз приголосних звуків.

Розвиваємо уміння  розрізняти приголосні звуки, вміння робити звуко-буквенний аналіз приголосних звуків.

Учень:

Виконує правильний звуковий і буквенний аналіз приголосних звуків.

 

25

 

Розрізнення слів, словосполучень, текстів, вміння робити мовний аналіз і синтез речень.

Розвиваємо уміння  розрізняти  слова, словосполучення, тексти, вміння  робити мовний аналіз і синтез речень.

Учень:

Розрізняє слова, словосполучення, тексти та послуговується навичкою мовного аналізу та синтезу.

 

26

 

Узгодження слів: прикметників із іменниками в роді та числі; прикметників з іменниками у відмінку; дієслова з іменником у числі; дієслова з іменником у роді; дієслова з іменником у часі; узгодження числівників із іменниками в роді та відмінку.

Розвиваємо навички узгодження слів: прикметників із іменниками в роді та числі; прикметників з іменниками у відмінку; дієслова з іменником у числі; дієслова з іменником у роді; дієслова з іменником у часі; узгодження числівників із іменниками в роді та відмінку.

Учень:

Вправляється в узгодженні слів: прикметників із іменниками в роді та числі; прикметників з іменниками у відмінку; дієслова з іменником у числі; дієслова з іменником у роді; дієслова з іменником у часі; узгодження числівників              із іменниками в роді та за відмінком.

 

27

 

Робота з частинами речення.

Розвиваємо навички роботи з частинами речення

Учень:

Усвідомлює види зв'язку слів у реченні.

Встановлює причинно-наслідкові зв'язки.

 

28

 

Робота з текстом.  Уточнення поняття «текст», його ознак: смислова цілісність, закінченість. Виділення логіко-смислових зв'язків у тексті.

Розвиваємо навички роботи з текстом.  Встановлеюємо смислові зв'язки між реченнями в тексті.

Учень:

Встановлює смислові зв’язки між частинами тексту (самостійно чи з допомогою).

 

29

 

Корекція оптичної дисграфії. Розвиток навичок зорового аналізу і синтезу, буквенного гнозису.

Розвиваємо зоровий аналіз та синтез.

 

 

 

Учень:

Запам'ятовує форму предметів, колір, послідовність і кількість предметів, геометричні фігури та букви.

 

 

( Розвиток зорового гнозису: розвиток сприймання кольору, форми, розміру та висоти. 

Розвиток буквенного  гнозису: сприймання кольору, форми, розміру та висоти  букв і диференціація розташування елементів букв.

Уточнення і розширення об'єму зорової пам'яті: розвиток запам'ятовування форми предметів; розвиток запам'ятовування кольору; розвиток запам'ятовування послідовності і кількості предметів, геометричних фігур і лише потім – букв.)

30

 

Орієнтування у навколишньому просторі. Навички орієнтування у схемі тіла.

Розвиваємо орієнтування у правій-лівій стороні, нозі, руці, усіх частинах тіла; розвиваємо часові уявлення: учора, сьогодні, завтра, післязавтра; пори року; місяці; дні тижня; час доби; розвиток просторових уявлень, розуміння просторових прийменників.

Учень:

Розуміє часові та просторові відношення та орієнтується в схемі тіла.

 

31

 

Конструювання, реконструювання букв.

Розвиваємо навички із конструювання, реконструювання букв.

Учень:

Усвідомлює цілісний образ букв.

 

 

( Конструювання рельєфних букв із закритими очима, обведення контура букв, малювання букв у повітрі, вирізування букв із картону, паперу, ліплення букв із пластиліну, згинання букв із дроту. Реконструювання букв, перевтілення однієї в іншу: шляхом додавання,              убавляння,              зміни просторового розташування елементів букв (Щ→ Ц, Н → П).

 

32

 

Уточнення вимови голосних і приголосних звуків та їх зображення на письмі.

Розвитваємо навички зв’язку між вимовою звуку і його графічним позначенням на письмі.

Запис букв алфавіту під диктування, ізольовано в складах та словах.

Словесне написання букв, складів, слів, речень, тексту.

Учень:

Володіє правильною вимовою голосних і приголосних звуків та позначає їх на письмі буквами.

Пише під диктування.

 

СПІЛКУВАННЯ

33

 

Спілкування у просторі соціуму.

Національний мовленнєвий етикет та правила поведінки під час спілкування.

Ознайомлюємося з етимологією найпростіших українських формул мовленнєвого етикету в українській родині,  з особливостями національного етикету в українській родині.

Учень:

Знає та доречно вживає найпростіші формули мовленнєвого етикету

(добрий день, до побачення, спасибі, на добраніч).

Знає про національні традиції

звертання дітей до батьків в українській родині, прагне

підтримувати  ці традиції в своїй

сім’ї.

Знає і правильно записує українські формули мовленнєвого етикету.

 

34

 

Цінності спілкування.

 

Ознайомити  дітей із термінальними цінностями, які не можна

обґрунтувати іншими, більш загальними або більш важливими цінностями (мрія,

фантазія, безпека, знання, гроші, здоров'я). Присвоєння інструментальних

цінностей (особистісних рис, що допомагають людині в житті): допитливість, працьовитість, турботливість, щедрість.

Учень:

Знає та доречно вживає найпростіші формули мовленнєвого етикету.

Встановлює комунікативні контакти з однокласниками та ввічливо звертається до вчителів, старших школярів, технічного персоналу.

 Розуміє і намагається послуговуватись у спілкуванні з дорослими та однолітками соціокультурними та морально-етичними цінностями.

 

35

 

Повторення та узаагальнення вивченого матеріалу за рік.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Канащук Тетяна Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Інші навчальні предмети, 4 клас, Планування
НУШ
Інкл
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
5304
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку