Облік дітей з вадами психофізичного розвитку в Україні 1,5% дитячої популяції (за даними Департаменту медичної статистики МОЗ України). 12,2% (за даними регіональних ПМПКонсультацій) Повного статистичного державного обліку дітей з особливостями психофізичного розвитку немає (міжвідомчі бар’єри, відсутність категоріальної класифікації, різні підходи до обліку).
Охоплення дітей з вадами психофізичного розвитку спеціальним навчанням (дані ПМПК) 1. Потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку: 1.076.345 дітей. 2. Одержали навчально-корекційну допомогу 115 690 дітей (різноманітні форми навчання, різні типи закладів). Серед них: 54 100 – спеціальні навчальні заклади. 3. Без спеціальної допомоги – 960 645 дітей. Офіційна статистична інформація щодо кількості дітей з порушеннями психофізичного розвитку, які перебувають у масових школах, в цілому по Україні відсутні.
КАТЕГОРІЇ ОСОБЛИВОСТЕЙ РОЗВИТКУ (ПОРУШЕНЬ) ДІТИ: з порушеннями слуху (глухі, оглухлі, зі зниженим слухом); з порушеннями зору (сліпі, осліплі, зі зниженим зором); з порушеннями інтелекту (розумово відсталі, із ЗПР); з мовленнєвими порушеннями (дислалія, дистонія та афонія, ринолалія, дизартрія, заїкання (невроз), алалія, афазія,дисграфія та дислексія, загальний недорозвиток мовлення ); з порушеннями опорно-рухового апарату (ДЦП (до 90%), вроджені паталогії ОРА, набуті захворювання та ураження ОРА); зі складною структурою порушень (розумово-відсталі сліпі чи глухі, сліпоглухонімі); з емоційно-вольовими порушеннями (СДУГ, ММД) та аутизмом
Коректна термінологія і ярлики Людина з інвалідністю Людина, яка використовує інвалідний візок Дитина, яка має ДЦП Дитина, яка повільно навчається Душевнохвора людина Людина, яка має проблеми зору Людина з порушенням слуху Людина з обмеженими можливостями Хворий Каліка Неповноцінний Дефективний Страждає на ДЦП «Гальмо» Божевільний,припадочний Сліпий Глухар, глухий Відсталий, Даун
Інклюзивна освіта («inclusion» – включення) передбачає створення можливостей для навчання всіх без винятку дітей, в тому числі з порушеннями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього навчального закладу (пристосування середовища, навчального процесу відповідно до особливих потреб дитини)
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з ООП шляхом організації їх навчання у ЗНЗ на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей
Зміни до трьох Постанов Кабінету Міністрів України Постанова КМУ від 29 липня 2015 року за № 530 "Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад" Постанова КМУ від 29 липня 2015 року за № 531 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 "Про затвердження Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам" та від 14 червня 2000 p. № 963 "Про затвердження переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників"
Відповідно до абзацу другого частини третьої статті 12 Закону України "Про дошкільну освіту", статті 62 Основ законодавства України про охорону здоров’я МЕТА - становлення єдиних вимог до комплектування інклюзивних груп в дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування та форми власності
Прийом дітей до інклюзивних груп здійснюється керівником дошкільного навчального закладу протягом календарного року за наявності: місць; заяви батьків або осіб, які їх замінюють; медичної довідки про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад; довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення; свідоцтва про народження
Для прийому дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, додатково надаються: висновок ІРЦ; копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років (наданої лікарсько-консультативною комісією) або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу, відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам"; копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда; направлення місцевого органу управління освітою
Доступ асистента дитини до навчально-виховного процесу забезпечує керівник дошкільного навчального закладу: - за письмовою заявою батьків або осіб, які їх замінюють; - з урахуванням виконання вимог санітарного законодавства Асистентом дитини з особливими освітніми потребами може бути один з батьків або особа, визначена батьками (особами, які їх замінюють) в їх письмовій заяві
Наповнюваність інклюзивної групи в дошкільному навчальному закладі становить до 15 осіб, з них – 1-3 дитини з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю Медичне обслуговування дітей в інклюзивній групі дошкільного навчального закладу забезпечується медичними працівниками цього закладу відповідно до затверджених штатних нормативів та посадових обов’язків.
Протипоказаннями для прийому дітей до інклюзивних груп дошкільних навчальних закладів є: ІІІ і IV ступені порушень функцій організму, які не сумісні з перебуванням дитини в організованому колективі; всі хвороби у гострому періоді, хронічні хвороби в стадії загострення, всі хвороби, які потребують стаціонарного лікування, гострі інфекційні захворювання до закінчення строку карантину.
* Загальна декларація прав людини - 1948 р. Декларація про права дитини – 1959 р. Конвенція про боротьбу з дискримінацією в галузі освіти – 1960 р. Конвенція про права дитини - 1989 р. Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів 1993 р. Саламанська декларація – 1994 р. ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ДОКУМЕНТИ
Інклюзивна освіта в Європі Італія: 1972 Бельгія: 1970 Німеччина: 1972 Швеція: 1980 Австрія: 1983 Ісландія: 1995 Португалія: 1997 Основні гарантії 1. Здобуття освіти в “середовищі з мінімальними обмеженнями”. 2. Безкоштовні та адекватні освітні послуги. 3. Правове забезпечення навчання. 4. Навчання за індивідуальним навчальним планом.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ «+» діти з особливими освітніми потребами будуть краще підготовленими до умов реального життя; «+» діти з особливими освітніми потребами будуть мати більше можливостей брати участь у різних видах діяльності; «+» діти з особливими освітніми потребами будуть сприйняті суспільством
НЕДОЛІКИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ «-» діти з особливими освітніми потребами не будуть мати педагогів з достатнім рівнем спеціальної підготовки; «-» батьки та діти з особливими освітніми потребами можуть бачити їх несприйняття здоровими однолітками; «-» діти з особливими освітніми потребами отримуватимуть недостатньо реабілітаційних та інших спеціальних послуг
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Конституція України, стаття 53 Закон України “Про охорону дитинства”, стаття 26 Закони України: “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про позашкільну освіту”, “Про вищу освіту” Концепція ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку Постанова КМУ № 784 від 29.07.2009 р.“Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009-2015 роки “Безбар’єрна Україна” Наказ МОН № 785 від 25.08.2009 р.”Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для дітей та осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2009-2015 роки “Безбар’єрна Україна”
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Наказ Міністерства освіти і науки України № 809 від 02.09.2009 р. “Про організацію інтегрованого навчання осіб з інвалідністю у вищих навчальних закладах ІІІ-IV рівнів акредитації незалежно від форм власності та підпорядкування”. Наказ Міністерства освіти і науки України № 1087 від 01.12.2008 р. “Про проведення науково-педагогічного експерименту “Соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, шляхом запровадження їх інклюзивного навчання”
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Наказ Міністерства освіти і науки України № 616 від 02.07.2009 р. “Про внесення змін до Положення про психологічну службу системи освіти України” Наказ Мінрегіонбуду від 05.05.2010 р. № 148 “Про створення Міжвідомчої робочої групи з проектування загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням”
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.12.2009 № 1153 про заходи Міністерства освіти і науки України на виконання завдань, визначених Розпорядженням Кабінету Міністрів № 1482-р від 3 грудня 2009 р. Лист Міністерства освіти і науки України № 19-515 від 04.08.2009 р. “Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах”.
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Лист Міністерства праці та соціальної політики № 5710/0/14-10/13 від 01.06.2010 р. “Про введення в класифікатор професій посади асистента вчителя в загальноосвітні навчальні заклади з інклюзивним та інтегрованим навчанням. Наказ Міністерства освіти і науки України № 989 від 29.09.2010 р. “Про проведення моніторингового дослідження стану інклюзивної освіти в Україні”
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Наказ Міністерства освіти і науки України № 912 від 01.10.2010 р. “Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання” Закон України № 2442-VI “Про внесення змін до законодавчих актів загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу” від 06 грудня 2010 року
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір «Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (постанова Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 р. №872) Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1/9-384 від 18.05.2012 р. “Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах”
Інклюзивна освіта: український законодавчий простір Методичний лист «Психологічний і соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання» № 1/9-529 від 26.07.2012 Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України “Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням” № 1/9-694 від 28.09.2012 р.