Інклюзивне навчання
Арт – терапія в навчанні дітей з особливими освітніми проблемами
Для сучасної психолого – педагогічної науки залишається пріоритетним пошук ефективних технологій, завдяки яким можна оптимізувати процеси виховання особистості, формування її системи цінностей, готовності до самореалізації в суспільстві. Однією із таких перспективних технологій є арт – педагогіка, що передбачає широке використання в навчально - виховному процесі різних засобів мистецтва.
Протягом останніх десяти років в обіг наукових понять уводиться термін арт- терапія, особливо в роботі з дітьми з особливими освітніми проблемами. Арт – терапія – (з латинської - мистецтво, з грецької- лікування)- сучасний метод соціальної адаптації, особливо важливий для людей з інвалідністю, які, як правило, з незалежних від них причин є соціально дезадаптованими. Лікування мистецтвом не тільки зцілює, а й інтегрує їх у суспільстві.
Цей термін з явився ще в 40 роки ХХ століття. Його запропонував британський лікар і художник Андріан Хілл, який, як арт- педагог, працював у спеціалізованих шпиталях із психічно - хворими пацієнтами. Він перший звернув увагу на той факт, що творчість допомагає хворим легше і швидше одужувати, вони краще почуваються психологічно, оскільки відволікаються від своїх проблем і переживань. Цю методику-лікування образотворчим мистецтвом - широко застосовували в лікарнях та санаторіях для відновлення психічного стану військових службовців.
В Україні арт- терапію розглядають як окремий вид діяльності, як додаткову спеціалізацію психіатри, психотерапевти, її методи використовують вчителі, психологи, музейні працівники. Системно описують і досліджують практику використання арт- терапії в нашій країні такі науковці:
Усі науковці звертаються до використання мистецтва як засобу формування ціннісних орієнтирів особистості, оскільки саме мистецтво відіграє важливу роль у формуванні художньо – естетичних смаків, уподобань та ідеалів культури дитини. Воно охоплює естетичні, гуманістичні, пізнавальні, моральні цінності та впливає на духовне становлення школяра.
У звичайних українських школах навчаються діти з певними нозологіями:
- порушення слуху і мовлення;
- порушення зору;
- порушення інтелектуального розвитку;
- часткове порушення опорно-рухового апарату.
Діти з такими вадами та їхні батьки вибирають у школі індивідуальну форму навчання, коли і вчитель- предметник, і асистент інклюзії, і практичний психолог, який проводить корекційні заняття з цими дітьми (2 години на 1 учня в тиждень), і соціальний педагог, логопед та дефектолог проводять індивідуальні заняття. Ефективним методом оздоровлення цих дітей та їх інтеграції в суспільстві є арт- терапія.
Мета арт – терапії полягає в гармонізації розвитку особистості через самовираження і самопізнання, за допомогою таких художніх прийомів, як: малювання, ліплення з пластиліну, глини та тіста з використанням музики, фотографій, кінофільмів, книжок, опанування акторською майстерністю..
Завдяки своєму міждисциплінарному характеру арт- терапія здатна не лише здійснити терапевтичний чи корекційний вплив на психофізичний стан дитини, а й реалізувати основні освітні функції:
Суть арт – терапії - це коли дитина в процесі творчості матеріалізує свої емоції на папері, у малюнку, у створенні казки тощо. Вона звільняється від страхів і бар΄ єрів, від негативних емоцій, замкнутості і нестриманості.
Переваги арт- терапії:
Продуктом арт–терапії на уроках зарубіжної літератури є:
- малюнки до художніх творів;
- ліплення героїв творів з пластилину, глини, тіста;
- казкотерапія (створення казок ,їх написання, придумування кінцівки казки, інтерпретація казки, обговорення казок та їх аналіз):
- лялькотерапія( виготовлення ляльки, «оживлення» ляльки та її використання);
- створення колажу( за темами підручника чи колаж сцен із твору);
- просторовий олівець (візуальне малювання образу головного героя за його характеристикою);
- техніка виконання картини за номерами, в результаті якої теж виходить оригінальна власна картина (пазли).
Ці методи роботи дуже цікаві, вони є і атр- терапією, і релаксацією, і виявом творчості водночас.
Робота над малюнками створює багаті можливості для експериментування з кінестетичними і зоровими відчуттями, розвиває здатність до їх сприйняття, розвиває художні здібності та підвищує самооцінку.
Продуктом атр-терапії є почуття задоволення школяра , що виникає в результаті виявлення прихованих талантів та їхнього розвитку. Крім того, це здоров΄ язбережувальна технологія, а здоров΄я дитини для нас , учителів, завжди має бути головним пріоритетом у навчально – виховному процесі. Що ж до дитиницентризму, то вся педагогічна робота - це присвята дитині, підтримка і розвиток її здібностей, формування людяності на прикладі художніх творів .
Учитель теж не машина, інколи треба змити «пил повсякденності з душі», а , на думку Пабло Пікассо, його змиває найкраще мистецтво. Тож, щоб зібрати себе «докупи», інколи нам, учителям, потрібна арт-терапія: зайняття живописом, музикою, ліпленням ,танцями і т.д.
Тож спробуйте релаксувати, не пожалкуєте!