Інклюзивне середовище в сучасному закладі загальної середньої освіти.

Про матеріал
Сучасний етап розвитку освіти в Україні супроводжується низкою реформ усіх її ланок, зокрема активною розбудовою інклюзивного освітнього простору в закладах загальної середньої освіти. Концепція Нової української школи визначає визнання багатоманітності учасників освітнього процесу однією з ключових умов створення інклюзивного освітнього середовища, яке забезпечить необхідні умови, засоби та технології для навчання всіх учнів з урахуванням їх можливостей та потреб.
Перегляд файлу

  Інклюзивне середовище в сучасному закладі загальної середньої освіти.

 

               Сучасний етап розвитку освіти в Україні супроводжується низкою реформ усіх її ланок, зокрема активною розбудовою інклюзивного освітнього простору в закладах загальної середньої освіти. Концепція Нової української школи визначає визнання багатоманітності учасників освітнього процесу однією з ключових умов створення інклюзивного освітнього середовища, яке забезпечить необхідні умови, засоби та технології для навчання всіх учнів з урахуванням їх можливостей та потреб.

             Основними завданнями інклюзивного навчання є:

  •          реалізувати принцип «навчитися жити разом», який грунтується на принципах гуманістичної педагогіки;
  •          забезпечення різнобічного розвитку дітей, реалізація їх здібностей;
  •          створення освітньо-корекційного середовища для задоволення освітніх потреб учнівіз ООП;
  •          створення позитивного мікроклімату в закладі загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням, формування активного міжособистісного спілкування дітей із особливими освітніми потребами з іншими учнями;
  •          забезпечення диференційованого психолого-педагогічного супроводу дітей із особливими освітніми потребами;
  •          надання консультативної допомоги сім'ям, які виховують дітей із особливими освітніми потребами, залучення батьків до розроблення індивідуальних планів та програм навчання.
  •           

Принципи інклюзивного навчання – певна система базових вимог до процесу навчання, виконання яких забезпечить його ефективність. Основні вимоги до інклюзивного навчання визначаються тим, що:

  •          усі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, незважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними;
  •          освітні заклади мають визнавати і враховувати різноманітні потреби своїх учнів узгодженням різних видів і темпів навчання;
  •          освітні заклади повинні забезпечувати якісну освіту для всіх, розробляючи відповідні навчальні плани, вживаючи організаційні заходи, розробляючи стратегії викладання, використовуючи ресурси і партнерські зв'язки зі своїми громадянами;
  •          діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм у освітньому процесі;
  •          інклюзивне навчання – найефективніший засіб, який гарантує солідарність, співучасть, взаємодопомогу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками.

Інклюзивна освіта повинна базуватися на основних принципах гуманної педагогіки: зрозуміти дитину, признати і прийняти її.

 

Інклюзивне навчання

Вузьке розуміння – включення дітей з ООП та з інвалідністю до освітнього процесу в ЗЗСО.

Широке розуміння – цінування відмінностей учнів – позитивне ставлення до багатоманітності учнів.

 

Приміщення та територія закладу освіти

облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.

 

Універсальний дизайн у сфері освіти – дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну (пункт 28 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту»).

 

Навчальні програми                      Навчальні плани Оцінювання Дизайн закладу Дизайн сайту.

 

Принципи універсального дизайну:

  •          рівність та доступність середовища для кожного;
  •          гнучкість у використанні середовища;
  •          простота й інтуїтивність використання;
  •          сприйняття інформації, незважаючи на сенсорні можливості користувачів;
  •          терпимість до помилок користувачів;
  •          не призводить до втоми;
  •          наявність необхідного розміру і простору.
  •           

Розумне пристосування – це запровадження, якщо це потрібно в конкретному випадку, необхідних модифікацій і адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з особливими освітніми потребами конституційного права на освіту нарівні з іншими особами (пункт 24 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту»):

  •          внесення змін чи модифікацій до будівель;
  •          пристосування (модифікація) простору;
  •          інформативність;
  •          обладнання.

 

Складові управління процесом впровадження інклюзії у закладі:

 

  •          планування: напрям руху школи до інклюзії має бути представлений у стратегії розвитку закладу, зокрема в місії, візії та цілях, що відображають розвиток закладу в напрямі інклюзії, а також у більш тактичних документах — освітній програмі, річному плані роботи школи;
  •          управління та комунікація: комунікація із засновником закладу, інклюзивно-ресурсним центром, координація роботи заступників, педагогічної ради, залучення органів учнівського та батьківського самоврядування, піклувальної ради;
  •          формування структур для надання послуг інклюзивної освіти: створення команди психолого-педагогічного супроводу, облаштування ресурсної кімнати;
  •          організація освітнього процесу: адаптація навчального середовища, налагодження командної роботи педагогів, реалізація індивідуальних програм розвитку тощо.

  

Алгоритм зарахування дітей з ООП

1. Батьки подають заяву та надають висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, в якому зазначено наявність особливих освітніх потреб та рівень підтримки дитини.

2. Керівник закладу освіти на підставі заяви батьків та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку   розвитку дитини в обов’язковому порядку утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.

ДОКУМЕНТИ ТА МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЩОДО

ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ

Для організації освітнього процесу для дитини з ООП директор школи має забезпечити ухвалення та реалізацію управлінських рішень щодо:

  •          формування класу/класів з інклюзивним навчанням;
  •          розподілу учнів одного року навчання, за наявності в закладі освіти кількох класів, пропорційно між такими класами з урахуванням рівнів підтримки;
  •          -  учнів, які потребують першого рівня підтримки, розподілити між класами;
  •          до з’єднаного класу (класу-комплекту) учнів зарахувати без урахування кількості таких осіб;; за умови наявності в населеному пункті одного закладу освіти учні розподіляються між класами такого закладу освіти без урахування їх кількості;
  •          введення штатної одиниці асистента вчителя;
  •          введення штатних одиниць дефектологів (вчителя-логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога) за наявності навантаження не менш ніж 9 навчальних годин на тиждень, виходячи з норми на ставку 18 навчальних годин на тиждень;
  •          розроблення та затвердження посадових інструкцій асистента вчителя, вчителів-дефектологів та затвердження графіків роботи фахівців з урахуванням погодинного навантаження;
  •          внесення змін до посадових інструкцій педагогічних працівників, які будуть працювати в інклюзивному класі;
  •          укладення цивільно-правових договорів із педагогічними працівниками щодо проведення корекційно-розвиткових занять. Це можуть бути фахівці спеціальних закладів освіти, навчально-реабілітаційних центрів, закладів соціального захисту, інклюзивно-ресурсних центрів, центрів практичної психології та соціальної роботи тощо. Умови оплати праці та перелік фахівців, які можуть надавати послуги у закладах освіти, визначено Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.

 

Принципи роботи команди супроводу

  •          дотримання, відстоювання інтересів дитини з ООП;
  •          недопущення порушення прав дитини, дискримінації;
  •          дотримання конфіденційності;
  •          міжвідомча співпраця;
  •          залучення батьків;
  •          повага до індивідуальних особливостей дитини.

 

    Створення інклюзивного освітнього середовища в закладах освіти – це та складова гуманітарної політики держави, яка свідчить наскільки її суспільство готове свідомо захищати невід’ємні права людини та яка сьогодні поступово входить у освітній процес України.  Впровадження інклюзивної освіти, в свою чергу, сприяє формуванню суспільної уваги та поваги до розмаїття та унікальності кожної дитини, що, у свою чергу, забезпечує кращу якість освіти для всіх на засадах партнерства і толерантності.

 

docx
Додано
5 січня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку