Інклюзивне середовище в сучасному закладі загальної середньої освіти.
Сучасний етап розвитку освіти в Україні супроводжується низкою реформ усіх її ланок, зокрема активною розбудовою інклюзивного освітнього простору в закладах загальної середньої освіти. Концепція Нової української школи визначає визнання багатоманітності учасників освітнього процесу однією з ключових умов створення інклюзивного освітнього середовища, яке забезпечить необхідні умови, засоби та технології для навчання всіх учнів з урахуванням їх можливостей та потреб.
Основними завданнями інклюзивного навчання є:
-
реалізувати принцип «навчитися жити разом», який грунтується на принципах гуманістичної педагогіки;
-
забезпечення різнобічного розвитку дітей, реалізація їх здібностей;
-
створення освітньо-корекційного середовища для задоволення освітніх потреб учнівіз ООП;
-
створення позитивного мікроклімату в закладі загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням, формування активного міжособистісного спілкування дітей із особливими освітніми потребами з іншими учнями;
-
забезпечення диференційованого психолого-педагогічного супроводу дітей із особливими освітніми потребами;
-
надання консультативної допомоги сім'ям, які виховують дітей із особливими освітніми потребами, залучення батьків до розроблення індивідуальних планів та програм навчання.
-
Принципи інклюзивного навчання – певна система базових вимог до процесу навчання, виконання яких забезпечить його ефективність. Основні вимоги до інклюзивного навчання визначаються тим, що:
-
усі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, незважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними;
-
освітні заклади мають визнавати і враховувати різноманітні потреби своїх учнів узгодженням різних видів і темпів навчання;
-
освітні заклади повинні забезпечувати якісну освіту для всіх, розробляючи відповідні навчальні плани, вживаючи організаційні заходи, розробляючи стратегії викладання, використовуючи ресурси і партнерські зв'язки зі своїми громадянами;
-
діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм у освітньому процесі;
-
інклюзивне навчання – найефективніший засіб, який гарантує солідарність, співучасть, взаємодопомогу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками.
Інклюзивна освіта повинна базуватися на основних принципах гуманної педагогіки: зрозуміти дитину, признати і прийняти її.
Інклюзивне навчання
Вузьке розуміння – включення дітей з ООП та з інвалідністю до освітнього процесу в ЗЗСО.
Широке розуміння – цінування відмінностей учнів – позитивне ставлення до багатоманітності учнів.
Приміщення та територія закладу освіти
облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування.
Універсальний дизайн у сфері освіти – дизайн предметів, навколишнього середовища, освітніх програм та послуг, що забезпечує їх максимальну придатність для використання всіма особами без необхідної адаптації чи спеціального дизайну (пункт 28 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту»).
Навчальні програми Навчальні плани Оцінювання Дизайн закладу Дизайн сайту.
Принципи універсального дизайну:
-
рівність та доступність середовища для кожного;
-
гнучкість у використанні середовища;
-
простота й інтуїтивність використання;
-
сприйняття інформації, незважаючи на сенсорні можливості користувачів;
-
терпимість до помилок користувачів;
-
не призводить до втоми;
-
наявність необхідного розміру і простору.
-
Розумне пристосування – це запровадження, якщо це потрібно в конкретному випадку, необхідних модифікацій і адаптацій з метою забезпечення реалізації особами з особливими освітніми потребами конституційного права на освіту нарівні з іншими особами (пункт 24 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту»):
-
внесення змін чи модифікацій до будівель;
-
пристосування (модифікація) простору;
-
інформативність;
-
обладнання.
Складові управління процесом впровадження інклюзії у закладі:
-
планування: напрям руху школи до інклюзії має бути представлений у стратегії розвитку закладу, зокрема в місії, візії та цілях, що відображають розвиток закладу в напрямі інклюзії, а також у більш тактичних документах — освітній програмі, річному плані роботи школи;
-
управління та комунікація: комунікація із засновником закладу, інклюзивно-ресурсним центром, координація роботи заступників, педагогічної ради, залучення органів учнівського та батьківського самоврядування, піклувальної ради;
-
формування структур для надання послуг інклюзивної освіти: створення команди психолого-педагогічного супроводу, облаштування ресурсної кімнати;
-
організація освітнього процесу: адаптація навчального середовища, налагодження командної роботи педагогів, реалізація індивідуальних програм розвитку тощо.
Алгоритм зарахування дітей з ООП
1. Батьки подають заяву та надають висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, в якому зазначено наявність особливих освітніх потреб та рівень підтримки дитини.
2. Керівник закладу освіти на підставі заяви батьків та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини в обов’язковому порядку утворює інклюзивний клас та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.
ДОКУМЕНТИ ТА МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЩОДО
ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
Для організації освітнього процесу для дитини з ООП директор школи має забезпечити ухвалення та реалізацію управлінських рішень щодо:
-
формування класу/класів з інклюзивним навчанням;
-
розподілу учнів одного року навчання, за наявності в закладі освіти кількох класів, пропорційно між такими класами з урахуванням рівнів підтримки;
-
- учнів, які потребують першого рівня підтримки, розподілити між класами;
-
до з’єднаного класу (класу-комплекту) учнів зарахувати без урахування кількості таких осіб;; за умови наявності в населеному пункті одного закладу освіти учні розподіляються між класами такого закладу освіти без урахування їх кількості;
-
введення штатної одиниці асистента вчителя;
-
введення штатних одиниць дефектологів (вчителя-логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога) за наявності навантаження не менш ніж 9 навчальних годин на тиждень, виходячи з норми на ставку 18 навчальних годин на тиждень;
-
розроблення та затвердження посадових інструкцій асистента вчителя, вчителів-дефектологів та затвердження графіків роботи фахівців з урахуванням погодинного навантаження;
-
внесення змін до посадових інструкцій педагогічних працівників, які будуть працювати в інклюзивному класі;
-
укладення цивільно-правових договорів із педагогічними працівниками щодо проведення корекційно-розвиткових занять. Це можуть бути фахівці спеціальних закладів освіти, навчально-реабілітаційних центрів, закладів соціального захисту, інклюзивно-ресурсних центрів, центрів практичної психології та соціальної роботи тощо. Умови оплати праці та перелік фахівців, які можуть надавати послуги у закладах освіти, визначено Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами.
Принципи роботи команди супроводу
-
дотримання, відстоювання інтересів дитини з ООП;
-
недопущення порушення прав дитини, дискримінації;
-
дотримання конфіденційності;
-
міжвідомча співпраця;
-
залучення батьків;
-
повага до індивідуальних особливостей дитини.
Створення інклюзивного освітнього середовища в закладах освіти – це та складова гуманітарної політики держави, яка свідчить наскільки її суспільство готове свідомо захищати невід’ємні права людини та яка сьогодні поступово входить у освітній процес України. Впровадження інклюзивної освіти, в свою чергу, сприяє формуванню суспільної уваги та поваги до розмаїття та унікальності кожної дитини, що, у свою чергу, забезпечує кращу якість освіти для всіх на засадах партнерства і толерантності.