Колись і глухота , і сліпота, і розумова відсталість будуть подолані медично і біологічно, але ще раніше педагогічно та психологічно. (Л. С. Виготський)Саме для цього і введеноІнклюзивну освіту («inclusion» – включення)Це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в спеціально створених умовах навчального закладу.
ДІТИ З ООП 1. Діти, які мають труднощі у навчанні 2. Діти із затримкою психічного розвитку 3. Діти із порушенням зору 4. Діти із порушенням слуху 5. Діти із порушенням опорно-рухового апарату 6. Діти із гіперактивністю та дефіцитом уваги 7. Діти з раннім дитячим аутизмом 8. Психічний інфантилізм 9. Діти з мінімальною мозковою дисфункцією (ММД)
Принципи інклюзивної освіти. Цінність людини не залежить від її здібностей і досягнень. Кожна людина здатна відчувати і думати. Кожна людина має право на спілкування і на те, щоб бути почутою. Усі люди потребують один одного. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин. Усі люди потребують підтримки і дружби ровесників. Для всіх учнів досягнення прогресу настане швидше в тому, що вони можуть робити, ніж в тому, що не можуть. Різноманітність підсилює всі сторони життя людини. Принципи інклюзивної освіти
Зміст навчання для дітей із порушеннями зору має бути таким самим, як для дітей, які добре бачать. Жодних винятків! Ми маємо пам’ятати, що в таких дітей основний засіб компенсації – не слух, не зір, не дотик, а мислення. Якщо ми навчимо дитину користуватися іншими способами отримання інформації і ввімкнемо потужний механізм компенсації, то дитині все вдаватиметься
… Особистість з об’єктивного погляду є не що інше, як самодіяльна особа зі своїм психічним складом та індивідуальним ставленням до навколишнього світу. В. М. Бехтерєв, 1923 Цілі асистента вчителя з дитиною ООП(порушення зору):1. Засвоєння програмового матеріалу з використанням карток.2. Збільшення шрифту на роздатковому матеріалі.3. Замість друкованого матеріалу що надрукований в підручнику,подавати аудікниги для прослуховування творів з української літератури.4. До уроків з природознавства та географії подавати матеріал у форматі відеоуроків ,перевірка знань у форматі тестування. 5. Надавати перевагу індивідуальним заняттям . 6. Постійний зв’язок з учнем та його батьками.
Методи, форми та прийомів роботи, які є найефективнішими:1. Встановлення контакту та довірливих стосунків з дитиною.2. Постійна співпраця всіх учасників інклюзивного навчання (команди супроводу).3. Систематична співпраця з батьками.4. Мотивація навчання (орієнтація навчального процесу на сильні сторони дитини). 5. Поступовість, покроковість та порційність навчального матеріалу.6. Систематичне повторення попереднього матеріалу .7. Багаторазове повторення на уроці.8. Позитивна підтримка учня.9. Участь у позакласних та позашкільних заходах.
Принципи роботи з дітьми з ООПЗрозуміти та організувати роботу відповідно до потреб та можливостей дитини. Поважати особистість кожного вихованця. Толерантне ставлення. В роботі відштовхуватися від душевного стану учня. Постійна співпраця з вчителями, адміністрацією та батьками дитини. Пошук нових знань для роботи з дитиною з ООП. Дотримання принципу системності, наочності, диференційованості.
З досвіду Школа – це перша сходинка, на яку стають школярі, піднімаються все вище й вище на шляху до знань. Спогади про першого вчителя, про асистента вчителя, про шкільних друзів, про дзвінкі перерви, екскурсії будуть все життя зігрівати вже дорослих людей, які досягли чогось у житті. Тому так важливо в шкільному віці закласти в дитину тягу до знань, відчуття шкільного товариства, повагу до старших наставників. Ось чому на вчителеві та асистентові вчителя лежить така особлива відповідальність за подальші успіхи своїх вихованців.
ВИСНОВКИ: Ми маємо розкрити творчий потенціал таких дітей. Головне – що кожен із нас має щось таке, чого не мають інші. Завдання вчителя – підкреслювати це. Oтжe, слабозора, або незряча дитинa нe пoвиннa зaймaти ocoбливoгo cтaнoвищa y клaci, вoнa мaє пoчyвaтиcя пpиpoдньo, дocягти cамocтiйocтi, нacкiльки цe мoжливo. Дyжe вaжливo cтвopити тaкy aтмocфepy пopoзyмiння тa взaємoдoпoмoги мiж yчнями, щoб зaбeзпeчити дитинi з пopyшeннями зopy мoжливicть caмocтвepдитиcя, нaбyти пeвниx нaвичoк coцiaльнoï пoвeдiнки.