ІННОВАЦІЙНІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ - ШЛЯХ ДО ЗДОРОВОГО МАЙБУТНЬОГО ПОКОЛІННЯ

Про матеріал
Фізичне виховання дітей дошкільного віку – важливе завдання закладу дошкільної освіти, так як наш заклад є опорним закладом з проблеми формування основ здорового способу життя серед дітей дошкільного віку. Тому ми визначили головну ціль у своїй роботі, а саме - це охорона життя дітей, зміцнення їх здоров’я і всебічний фізичний розвиток.
Перегляд файлу

ІННОВАЦІЙНІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ - ШЛЯХ ДО ЗРОРОВОГО МАЙБУТНЬОГО ПОКОЛІННЯ

Виховання нової всебічно-розвиненої людини – одна з вирішальних умов сьогодення. У виконанні цього завдання почесне місце належить фізичній культурі.

Закон України «Про дошкільну освіту» визначає фізичне виховання, як невід’ємний складник освітнього процесу у дошкільному навчальному закладі, яке забезпечує можливість набуття кожною дитиною необхідних науково-обґрунтованих знань про здоров’я і засоби його зміцнення, методики організації змістовного дозвілля, що спрямоване на формування в них фізичного, соціального та духовного здоров’я,  вдосконалення фізичної та психічної підготовки до ведення активного способу життя.

Фізичне виховання дітей дошкільного віку – важливе завдання закладу дошкільної освіти, так як наш заклад є опорним закладом з проблеми формування основ здорового способу життя серед дітей дошкільного віку. Тому ми визначили головну ціль у своїй роботі, а саме - це охорона життя дітей, зміцнення їх здоров’я і всебічний фізичний розвиток.

Завдання та зміст фізичного виховання в закладі освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти, в освітньому напрямку «Особистість дитини». Даний напрямок складається з трьох компетентностей:

  1.          Рухова компетентність – це здатність дитини до самостійного застосування життєво-необхідних рухових умінь та навичок, фізичних якостей, рухового досвіду в різних життєвих ситуаціях.
  2.          Здоров’язбережувальна  компетентність - це здатність дитини до засвоєння навичок здоровязбережувальної поведінки відповідно до наявності життєвої ситуації; дотримання основ здорового способу життя, збереження і зміцнення здоров’я у повсякденному житті.
  3.          Особистісна компетентність – це внутрішній потенціал дитини, який реалізується в творчій активності (внутрішній всесвіт дитини – думки мрії, почуття…) [1].

Всі ці три компетентності доповнюють одна одну і гармонійно розвивають здорову особистість дитини (фізичне, психічне та духовне здоров’я).

Мій досвід роботи свідчить, що для розвитку здорової особистості сдід дотримуватися певних педагогічних умов: озброєння дошкільнят знаннями про здоров'я людини та способи його збереження і зміцнення. Не один рік я працюю над проблемою «Інноваційні здоров’язберігаючі технології - шлях до зрорового майбутнього покоління», використовую набутий та перевірений досвід минулих років, доповнюю та змінюю форми роботи відповідно до сучасних вимог освітнього процесу. Сьогодні, беручи до уваги слабкий стан здоров'я сучасних дітей, особливої актуальності набуває проблема формування ціннісного ставлення до здоров'я, оскільки соціальні стреси, екологічні та психічні навантаження все частіше призводять до відхилень морального психічного та фізичного здоров'я дошкільнят. Тому щоб реалізувати це у практиці в нашому закладі розроблена система роботи з впровадження інноваційних освітніх методик і технологій. Таким чином ми формуємо головну мету впровадження інноваційних технологій у фізкультурно-оздоровчу роботу з дітьми, а саме:

  •                 пошук та вивчення досягнень науки та передового педагогічного досвіду;
  •                 апробація  нових наукових розробок, варіативних програм та впровадження їх у практику роботи;
  •                 розроблення та втілення нових організаційно - педагогічних нетрадиційних форм, методів, виховання та навчання дошкільників;
  •                 організація раціонального предметного середовища для різних форм, видів рухової активності, створення сприятливих умов для позитивних емоційних та фізичних проявів дітей;
  •                 розвиток кожної дитини за індивідуальною програмою оздоровлення організму та основних фізичних якостей малюків;
  •                 формування системи валеологічних знань, основ екологічної освіти;
  •                 залучення батьків до активної участі в навчально - оздоровчій роботі.

Серед інноваційних оздоровчих технологій для дітей дошкільного віку  ми використовуємо у своїй роботі такі технології:

  1. Дихальна гімнастика:
  •                 Дихальна гімнастика  О. М. Стрельнікової. Цю гімнастику починаємо використовувати з 3 - 4 років. Дихальні вправи підвищують імунітет, тому її особливо рекомендують дітям, які часто хворіють на застуди. Окрім того, вправи сприяють розвитку гнучкості та пластичності, допомагають усунути порушення постави та в цілому оптимізують роботу організму, який зростає.      Перед застосуванням дихальних вправ ми навчаємо дитину правильно вдихати повітря: вдих обов'язково повинен бути уривчастим і коротким, тільки носом. Разом із малюком понюхаємо квітку, вдихаємо аромат яблука або свіжоскошеної трави і тільки потім приступайте до освоєння трьох базових вправ: «Долоньки», «Погончики» і «Насос».
  •                 Дихальна гімнастика за системою К.П. Бутейко, метод полягає в роботі з поступового зменшення глибини дихання до норми. Робимо неглибокий вдих за 2-3 секунди, а видих в наступні 3-4 секунди. Поступово збільшуючи паузу між вдихами. Забезпечує повноцінну роботу бронхів, очищує дихальні шляхи, укріплюються дихальні м’язи. За допомогою вправ закріплюємо та оздоровлюємо систему дихання, покращуємо діяльність шлунку та роботу нервової системи. Таку гімнастику слід проводити в спеціальній кімнаті без сторонніх шумів, як з усіма дітьми так і індивідуально.
  1.          C:\Users\Чайка\Desktop\фытбол.jpgФітбол - гімнастика. Дана технологія використовується з народження і допомагає знімати напруження, поліпшує рухливість, гнучкість, еластичність суглобів та кровообіг, діяльність усіх органів, формування правильної постави. Ефект фітболу зумовлюється дією коливань м’яча (вібрацією), яка відчувається під час сидіння на ньому. Правильна посадка на м’ячі вирівнює «перекіс» таза, що важливо для корекції сколіотичних деформацій хребта. Під час навчально -виховної роботи педагоги фітболами заміняють звичайні стільці, що допомагає зменшити навантаження на спини дітей та запобігти сколіозу. Ми використовуємо поетапне освоєння вправ з м’ячем відповідно до віку дітей. Протягом року їх ускладнюємо та вправи з фітболами інтегруємо для відпрацювання комбінованих навичок. Фітбол - гімнастика доступна кожному, тому ми рекомендуємо батькам використовувати такі вправи вдома.
  2.          D:\папки по ДНЗ\комп\Фото\семінари\опорний 16.03 18\DSCN4630.JPGГоризонтально - пластичний балет – це нова, інноваційна система фізичного виховання, спортивного тренування, оздоровлення та творчого самовираження дітей і дорослих через втілення в різних їх напрямах [2, с. 3].  Горизонтально - пластичний балет привабливий ще й тим, що не потребує якихось особливих умов. Я займаюсь у фізкультурному залі з дітьми старшого дошкільного віку під час гурткової роботи. Технологія направлена на плавні і повільні рухи, танцювальні переходи від однієї асани до іншої дотримуючи природи людини. У горизонтальному пластичному балеті має значення природна краса рухів, їх витонченість, закінченість, виразність. Велике значення має міміка, «пантоміма», коли вираз обличчя точно і недвозначно передає внутрішній світ граючого образу, широку гаму емоційних переживань. Кожна композиція пластик-шоу несе в собі «драматичний заряд», виявляє  діалектичну єдність і боротьбу протилежностей, подолання, пошук істини, містить в собі філософське підґрунтя, певну мораль.

4. Ігровий масаж за методикою А. Уманської. Методика масажу - це різновид рефлексотерапії. Його проводять для профілактики і лікування. Застосовується техніка натискання на біологічні точки тіла.  Точковий масаж в віршах використовуємо як ігрову гімнастику. Вона ефективно розслабляє, нівелює напругу. Активаторами служать точки, розташовані на спині, обличчі, вухах, пальцях рук і ніг, ступнях. Цей метод застосовують у будь-якому віці та вимагає виконання певних правил:

-  його виконують послідовно;

- з певною частотою (з метою профілактики грипу та ГРЗ не менше трьох разів на день, а для лікування – щогодини);

- не слід робити масаж відразу перед сном, так як це може підвищити дитячу збудливість;

- з метою лікування масаж проводять жорстким натисканням, для профілактики - більш слабким. Наступним етапом проводять погладжування по черзі то за годинниковою стрілкою, то в зворотню сторону;

- масаж роблять обома руками.

      Отже, використання інноваційно-оздоровчих технологій в роботі з дітьми є не лише цікавим видом діяльності, а ще й дуже корисним для розвитку дошкільнят. Ці методики мають ряд переваг серед інших видів фізичної активності: вони не вимагають великих приміщень і дорогого обладнання для занять, можуть проводитися з дітьми як молодшого, так і старшого віку. Крім цього, оздоровчі технології є чудовим засобом естетичного і морального виховання: завдяки таким вправам не лише покращується здоров’я, а й формуються правильна постава й енергійна хода, поліпшується координація рухів, виробляється сила волі, витримка і впевненість у собі. Ці методики вчать малюків долати труднощі, підвищують життєвий тонус і працездатність, створюють гарний настрій.

 

Список використаних джерел

1. Базовий компонент дошкільної освіти Міністерство освіти і науки України 2012. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876 

2. Програма з фізкультурно-кореційної роботи у дошкільних навчальних закладах за авторською естетико-оздорвчою сстемою «горизонтальний пластичний балет (пластик шоу)» / М.М. Єфименко, Ю.В. Мельніченко – Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015. -56с.

3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : [навч. посіб.] / І.М. Дичківська. – Київ : Академвидав, 2004. – 218 с. – І5ВІЧ 966-8226- 17-8.

4. Інноваційні педагогічні технології у фізичному вихованні [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/20043/1/6.pdf

 

docx
Додав(-ла)
Білоус Тетяна
Додано
20 жовтня
Переглядів
360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку