ІННОВАЦІЙНІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ - ШЛЯХ ДО ЗРОРОВОГО МАЙБУТНЬОГО ПОКОЛІННЯ
Виховання нової всебічно-розвиненої людини – одна з вирішальних умов сьогодення. У виконанні цього завдання почесне місце належить фізичній культурі.
Закон України «Про дошкільну освіту» визначає фізичне виховання, як невід’ємний складник освітнього процесу у дошкільному навчальному закладі, яке забезпечує можливість набуття кожною дитиною необхідних науково-обґрунтованих знань про здоров’я і засоби його зміцнення, методики організації змістовного дозвілля, що спрямоване на формування в них фізичного, соціального та духовного здоров’я, вдосконалення фізичної та психічної підготовки до ведення активного способу життя.
Фізичне виховання дітей дошкільного віку – важливе завдання закладу дошкільної освіти, так як наш заклад є опорним закладом з проблеми формування основ здорового способу життя серед дітей дошкільного віку. Тому ми визначили головну ціль у своїй роботі, а саме - це охорона життя дітей, зміцнення їх здоров’я і всебічний фізичний розвиток.
Завдання та зміст фізичного виховання в закладі освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти, в освітньому напрямку «Особистість дитини». Даний напрямок складається з трьох компетентностей:
Всі ці три компетентності доповнюють одна одну і гармонійно розвивають здорову особистість дитини (фізичне, психічне та духовне здоров’я).
Мій досвід роботи свідчить, що для розвитку здорової особистості сдід дотримуватися певних педагогічних умов: озброєння дошкільнят знаннями про здоров'я людини та способи його збереження і зміцнення. Не один рік я працюю над проблемою «Інноваційні здоров’язберігаючі технології - шлях до зрорового майбутнього покоління», використовую набутий та перевірений досвід минулих років, доповнюю та змінюю форми роботи відповідно до сучасних вимог освітнього процесу. Сьогодні, беручи до уваги слабкий стан здоров'я сучасних дітей, особливої актуальності набуває проблема формування ціннісного ставлення до здоров'я, оскільки соціальні стреси, екологічні та психічні навантаження все частіше призводять до відхилень морального психічного та фізичного здоров'я дошкільнят. Тому щоб реалізувати це у практиці в нашому закладі розроблена система роботи з впровадження інноваційних освітніх методик і технологій. Таким чином ми формуємо головну мету впровадження інноваційних технологій у фізкультурно-оздоровчу роботу з дітьми, а саме:
Серед інноваційних оздоровчих технологій для дітей дошкільного віку ми використовуємо у своїй роботі такі технології:
4. Ігровий масаж за методикою А. Уманської. Методика масажу - це різновид рефлексотерапії. Його проводять для профілактики і лікування. Застосовується техніка натискання на біологічні точки тіла. Точковий масаж в віршах використовуємо як ігрову гімнастику. Вона ефективно розслабляє, нівелює напругу. Активаторами служать точки, розташовані на спині, обличчі, вухах, пальцях рук і ніг, ступнях. Цей метод застосовують у будь-якому віці та вимагає виконання певних правил:
- його виконують послідовно;
- з певною частотою (з метою профілактики грипу та ГРЗ не менше трьох разів на день, а для лікування – щогодини);
- не слід робити масаж відразу перед сном, так як це може підвищити дитячу збудливість;
- з метою лікування масаж проводять жорстким натисканням, для профілактики - більш слабким. Наступним етапом проводять погладжування по черзі то за годинниковою стрілкою, то в зворотню сторону;
- масаж роблять обома руками.
Отже, використання інноваційно-оздоровчих технологій в роботі з дітьми є не лише цікавим видом діяльності, а ще й дуже корисним для розвитку дошкільнят. Ці методики мають ряд переваг серед інших видів фізичної активності: вони не вимагають великих приміщень і дорогого обладнання для занять, можуть проводитися з дітьми як молодшого, так і старшого віку. Крім цього, оздоровчі технології є чудовим засобом естетичного і морального виховання: завдяки таким вправам не лише покращується здоров’я, а й формуються правильна постава й енергійна хода, поліпшується координація рухів, виробляється сила волі, витримка і впевненість у собі. Ці методики вчать малюків долати труднощі, підвищують життєвий тонус і працездатність, створюють гарний настрій.
Список використаних джерел
1. Базовий компонент дошкільної освіти Міністерство освіти і науки України 2012. [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876
2. Програма з фізкультурно-кореційної роботи у дошкільних навчальних закладах за авторською естетико-оздорвчою сстемою «горизонтальний пластичний балет (пластик шоу)» / М.М. Єфименко, Ю.В. Мельніченко – Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015. -56с.
3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : [навч. посіб.] / І.М. Дичківська. – Київ : Академвидав, 2004. – 218 с. – І5ВІЧ 966-8226- 17-8.
4. Інноваційні педагогічні технології у фізичному вихованні [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/20043/1/6.pdf