Іноваційні методи навчання на уроках фізичної культури

Про матеріал
Актуальним на сьогодні є проблема використання і впровадження у навчальний процес електронних освітніх ресурсів. Важко уявити роботу вчителя взагалі без використання електронних, програмних та інформаційних компонентів, а також без використання інтернет-ресурсів, навіть якщо він викладає фізичну культуру. Об’єкт дослідження – форми проведення уроків фізичної культури. Предмет дослідження – особливості проведення уроків фізичної культури. Мета роботи полягає в тому, щоб розглянути можливість впровадження електронних освітніх ресурсів в навчальний процес на уроках фізичної культури. Гіпотеза дослідження: використання інноваційних форм проведення та застосування сучасних технологій на уроках фізичної культури, що сприяє розвитку інтересу учнів до занять.
Перегляд файлу

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«КРИВОРІЗЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»

 

 

 

 

 

Методична розробка

“Іноваційні методи навчання

на уроках фізичної культури”

 

 

 

підготував:

                                                                      викладач фізичного виховання

                                             Володимир Поліщук

 


 

ПЛАН

 

 

Вступ

1. Поняття інноваційної діяльності.

2. Впровадження інноваційної діяльності в навчально-виховний процес.

3. Реалізація інноваційних методів  на уроках фізичної культури.

4. Технічні засоби на уроках фізичної культури.

5. Висновки

6. Список використаної літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Актуальним на сьогодні є проблема використання і впровадження у навчальний процес електронних освітніх ресурсів. Важко уявити роботу вчителя  взагалі  без використання електронних, програмних та інформаційних компонентів,  а також без використання інтернет-ресурсів, навіть якщо він викладає фізичну культуру.

Об’єкт дослідження – форми проведення уроків фізичної культури.

Предмет дослідження – особливості проведення уроків фізичної культури.

Мета роботи полягає в тому, щоб розглянути можливість впровадження електронних освітніх ресурсів в навчальний процес на уроках фізичної культури.

Гіпотеза дослідження: використання інноваційних форм проведення та  застосування сучасних технологій на уроках фізичної культури, що  сприяє розвитку інтересу учнів до занять.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Поняття інноваційної діяльності

 

Сьогодні не можна знайти жодної сфери людської діяльності, не пов'язаної з фізичною культурою, оскільки фізична культура і спорт – загальновизнані матеріальні і духовні цінності суспільства в цілому і кожної людини окремо.

Не випадково усі останні роки все частіше говориться про фізичну культуру не лише як про самостійний соціальний феномен, але і як про стійку якість особистості. Історично фізична культура складалася передусім під впливом практичних потреб суспільства в повноцінній фізичній підготовці підростаючого покоління і дорослого населення до праці. В той же час у міру становлення систем освіти і виховання фізична культура ставала базовим чинником формування рухових умінь і навичок.

Нововведення, або інновації, характерні для будь-якої професійної діяльності людини і тому природно стають предметом вивчення, аналізу і впровадження.

Інновації самі по собі не виникають, вони є результатом наукових пошуків, передового педагогічного досвіду окремих вчителів і цілих колективів. Цей процес не може бути стихійним, він потребує управління.

     Інновація – відновлення, новинка, зміна, нововведення, впровадження заходів з метою покращення…

Ключовим поняттям в інновації є інноваційний процес. Інноваційний процес може мати характер, як стихійний, так і свідомо обґрунтований, керований. Інше системне поняття в інновації є інноваційна діяльність, яка включає комплекс заходів по забезпеченню інноваційного процесу на певному рівні освіти. До основних функцій інноваційної діяльності відноситься зміна основних компонентів навчального процесу: цілей, змісту навчального матеріалу, форм організації діяльності учнів, методів і засобів навчання, а також система управління цим процесом.

 

2. Впровадження інноваційної діяльності в навчально-виховний  

     процес

 

Сучасний навчально-виховний процес уже не може ефективно функціонувати без використання новітніх засобів навчання, які вносять суттєві зміни в його зміст, форми та методи. Тому дослідження, впровадження і використання сучасних інформаційних технологій є однією з актуальних проблем сучасної освіти.  

Інноваційний процес може мати характер, як стихійний, так і свідомо обґрунтований й керований. Інше системне поняття в інновації є інноваційна діяльність, яка включає комплекс заходів по забезпеченню інноваційного процесу на певному рівні освіти. До основних функцій інноваційної діяльності відноситься зміна основних компонентів навчального процесу: цілей, змісту навчального матеріалу, форм організації діяльності учнів, методів і засобів навчання, а також система управління.

Учні професійно-технічних навчальних закладів, як майбутні фахівці обраної професії значною мірою визначають майбутнє нашої держави, тому  вони повинні бути працездатними,  підготовленими, витривалими духовно  і фізично здоровими.

Основні цілі вчителя при використанні інноваційних технологій – це добір форм та напрямів роботи які будуть спрямовані на формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, стану фізичної підготовленості:

  • урок фізичної культури;
  • фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня;
  • позакласні спортивно-масові заходи;
  • використання самостійних завдань.
  1. Реалізація інноваційних методів  на уроках фізичної культури

 

Урок залишається основною формою освітнього процесу.

Загальні вимоги до сучасного уроку:

  • озброювати учнів свідомими, глибокими, міцними знаннями;
  • формувати у здобувачів освіти міцні навички та вміння, що сприяють підготовці їх до життя;
  • підвищувати виховний ефект навчання на уроці, формувати у здобувачів освіти у процесі навчання риси особистості;
  • здійснювати всебічний розвиток  здобувачів освіти, розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;
  • формувати у здобувачів освіти самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі особливості особистості, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;
  • вироблення вміння самостійно вчитися, отримувати та поглиблювати чи поповнювати знання, оволодівати навичками та вміннями і творчо застосовувати їх на практиці;
  • формувати у здобувачів освіти позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань, позитивне ставлення до навчання.

Майстерність вчителя на уроці проявляється головним чином у вдалому володінні методикою навчання і виховання, творчому застосуванні новітніх досягнень педагогіки та передового педагогічного досвіду, раціональному керівництві пізнавально-практичної діяльності учнів, їхнім інтелектуальним розвитком.

Найкраща оцінка для викладача,коли здобувачі освіти із задоволенням приходять до нього на наступний урок. На уроках вони мають бути мотивовані на позитивний результат і доброзичливе відношення один до одного. Такий ефект може бути досягнутий лише при комплексному використанні усього арсеналу методів і засобів навчання. До найбільш результативних відносять метод імітації, метод проектів, ігровий метод, метод регламентованої вправи, методи аналізу, порівняння, метод змагання.

Імітація рухів – це наслідування учнем техніки виконання певної спортивної вправи. Наприклад: техніка виконання кидка м’яча у кошик після обманного руху (навчальний модуль «Баскетбол»), техніка виконання подачі м’яча (навчальний модуль «Волейбол»), техніка виконання метання без приладу (навчальний модуль «Легка атлетика»).

Застосовуючи  метод імітації   рухів, учень:

  • створює і закріплює уявлення про спортивну техніку;
  • розвиває групи м’язів, на які припадає найбільше навантаження;
  • досягає автоматизації окремих підсистем спортивної техніки;
  • відновлює в пам’яті послідовність рухів.

Метод проектів — спосіб, що дає змогу  спланувати дослідження, розробку, і т. ін. для того, щоб досягти результату в оптимальний спосіб. Для успішної реалізації здійснюється практична діяльність, що припускає досягнення поставленої мети. Наприклад: успішна реалізація методу проектів у дослідженнях професійно-фізичної підготовки, вправ виробничої гімнастики та організації здорового способу життя.                                                                

Ігровий метод - ігри з виховним та освітнім навантаженням виникли на перших етапах становлення людства. Вони, я вважаю, повинні виступати як засоби передачі досвіду та підготовки до самостійного життя. Тому ігровий метод є одним із важливих та ефективних засобів фізичної культури. Який сприяє формуванню в учнів інтересу до фізичної культури та самостійних занять фізичними вправами.

Метод  регламентованої вправи - методи цієї групи характеризуються, перш за все, багаторазовим виконанням вправ в умовах суворої регламентації, а саме: 

  • точного складу рухів і їх зв'язку між собою; 
  • строго нормованої навантаження; 
  • у строгому регулюванні інтервалів відпочинку і порядку чергування  відпочинку і навантаження. 

Наприклад: метод кругового тренування. Уроки проходять ефективно і цікаво. Виконуючи певні завдання учень комплексно застосовує різні рухові дії.                                                                                                             

Ігровий метод характеризується тим, що ігри виступають як засіб фізичного виховання і як метод організації учнівського колективу. Він може використовуватись на базі будь-якої фізичної вправи за умови, якщо вона піддається організації згідно з особливостями даного методу.

Найбільш характерна риса ігрового методу - це «сюжетна організація». Діяльність гравців організується згідно з образним або умовним «сюжетом», у якому передбачається досягнення певної мети в умовах постійної непередбачуваної зміни ситуацій. 

Сюжетно - рольові  уроки  «Подорож до країни «Баскетболія», «Путівник з аеробіки», та ін..,можна використовувати після вивчення окремих тем і цілих розділів навчальної програми. Сюжет надає уроку емоційності, зацікавлює учнів. Заключна частина уроку — метод аутогенного тренування. Таке проведення заключної частини уроку подобається дітям, вносить різноманітність, а головне — сприяє досягненню його основної мети — зниженню навантаження, відновлення організму. Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій. Взагалі, вищою є - віддача і результати уроку.

 

 

 

 

4. Технічні засоби навчання на уроках фізичної культури

 

Електронні, програмні і інформаційні компоненти,  а так само використання інтернет-ресурсів, дають можливість досягти максимальних результатів, допомагають вирішити завдання, Не дивлячись на те, що урок фізкультури - це практика, тут є місце і теорії.  Підвищується щільність уроку, точність виконання вправ і навчальних завдань вчителя, істотно змінюється система попередження травматизму на уроці , відбувається - інтелектуальний розвиток учнів, розширюється їх кругозір.

Вивчаючи будь яку тему на уроках фізичної культури є місце презентації, або навчальному фільму. Так учні активізують свою пізнавальну діяльність. Проведення інструктажів з охорони здоров’я та правил поведінки на уроках фізичної культури і під  теоретичні аспекти, Вдало проходять уроки гімнастики,  за допомогою навчальних фільмів, учні  з захопленням виконують завдання, самі розшукують матеріали.  І таким чином учні усвідомлюють користь фізичних вправ і здорового способу життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 

 За роки інформатизації освіти в психолого-педагогічній науці накопичено чималий практичний досвід розробки комп’ютерних засобів навчання, зокрема електронних посібників та підручників. Але разом з тим, на даний час не існує єдиної наукової позиції щодо ролі і місця електронних засобів навчання, зокрема і у фізичному вихованні.

Але електронний посібник не повинен бути електронним аналогом друкованих навчально-методичних засобів, такий підручник за своєю суттю нічим не відрізняються від традиційних друкованих аналогів, і в ньому не реалізовані специфічні електронного видання дидактичні можливості. В посібнику повинні втілюватись кращі якості традиційних засобів, та реалізовуватись нові можливості, які надає застосування комп’ютерної техніки у навчальному процесі. Він має бути зручним для розуміння і застосування в практиці, для підготовки вчителя до уроку, а також дистанційної консультації  здобувачів освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Даниленко Л. Управління процесом здійснення інноваційної діяльності в системі загальної середньої освіти / Даниленко Л.І. // Післядипломна освіта в Україні. – 2003. - №3. – С.70-74.
  2. Книга вчителя фізичної культури: довідково-методичне видання / [упоряд. С.І. Операйло, А.І. Ільченко, В.М. Єрмолова, Л.І. Іванова]. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2005. – 464 с.
  3. Остапчук О. Інноваційні процеси в освіті: пошук істини триває  / Остапчук О. // Підручник для директора. – 2003. – №4. – С. 3-8. 
  4. Шиян Б. Теорія і методика фізичного виховання школярів. В 2-х частинах. – К., 1998.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1.

 

Приклад сюжетно - рольового  уроку, з використанням комп’ютерних технологій:

П Л А Н - К О Н С П Е К Т

 

проведення   уроку      з     ФІЗИЧНОЇ   КУЛЬТУРИ

 

 

 

Т е м а : Баскетбол. Переміщення баскетболіста. Техніка передачі  м̓яча.

 

М е т а: 

  • формування  всебічно  розвинутої  особистості, насамперед  у  фізичному  відношенні;
  • оволодіння навичками пересування,техніки ведення, передач та ловіння м’яча , а таккож кидків мяча у корзину з подвійного кроку;
  • виховання самостійності та вироблення свідомого ставлення до занять фізичною культурою і спортом;
  • розвиток основних фізичнихякостей;
  • виховувати  в  учнів   стійкого  інтересу  до  занять фізичною  культурою  і  потреби   у  веденні здорового   способу    життя;
  • сприяння зміцненню здоров’я учнів та розвитку фізичних якостей засобами ігор. 

 

 Т и п:  повторення  і  вдосконалення  рухових  навичок.

З а в д а н н я:

  Навчальні:

  • Розвиток  координаційних  здібностей  на  етапі  поглибленого  вивчення  рухових  дій  з  м'ячами.
  • Повторення  техніки  пересування, техніки ведення, передач та ловіння м’яча;

Розвивальні:

  • Закріплення  та  подальше  удосконалення  рухових  дій  з  м”ячем.
  • Сприяти розвитку координації рухів, швидкісно-силових якостей.

 Освітні:

  • Свідоме  ставлення до  фізичної  культури, як  невід”ємної  частини  нашого  життя.
  • Підвищити інтерес учнів до уроків фізичної культури.
  • Сприяти гармонійному розвитку учнів.

 

Ч а с:  45 хвилин.

М і с ц е     п р о в е д е н я:   спортивний  зал.

І н в е н т а р    т а   о б л а д н а н н я: Баскетбольні м’ячі, секундомір, маршрутні листи, інвентар для рухливих ігор,ТЗН

 

 

Зміст

 

 

Дозування

 

 

Організаційно-методичні вказівки

 

Шикування в шеренгу, , привітання,  повідомлення теми та завдань подорожі

Слайд.1-2-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роль гіда виконує вчитель.

Організувати учнів для виконання поставлених завдань.

Повідомити, що урок сьогодні незвичайний і присвячений подорожі в країну баскетболу.

Учитель: сьогодні на уроці ми з вами завітаємо до однієї з  найцікавіших спортивних країн „Баскетболії”. Ми познайомимось з визначними пам’ятками цієї країни та станемо на якийсь час її мешканцями.

Для цього нам необхідно повторити елементи та вправи, які вам уже відомі.

 

 

Правила поведінки і техніки безпеки під час подорожі

Слайд.4.

 

 

Виконувати  вправи за командою вчителя, зберігати дистанцію, темп, бути уважним при виконанні вправ з м’ячем. 

 

 

ЧСС за 6 с

Слайд.5.

111

 

Готовність організму учнів до подорожі.

(80 – 85 уд/с).

Учитель: „ Бачу, що ви добре підготувалися, тому рушаємо в подорож!”

 

 

 

Гід повідомляє про прибуття на станцію „Підготовчу”

Слайд.6.

 

 

Слайд.7

Організаційні вправи

Стройові вправи на місці:

Рухлива гра «Заборонена вправа»:

 

 

  • Праворуч;
  • Ліворуч;
  • Крок вперед;
  • Крок назад;
  • Нахили голови вправо-вліво;
  • Руки вгору;
  • Руки вниз;
  • Руки на пояс;
  • Права рука вгору, зміна положення рук ривками;

Руки на пояс, повороти тулуба вправо-вліво.

 

2׀

 

Звернути увагу на дотримання правильних інтервалів і дистанцій.

 

  Визначається вправа, яку в данний момент робити заборонено (наприклад: руки вгору).

Слайд.8.

Різновиди ходьби залою:

- звичайним кроком;

- на носках, п’ятах, зовнішній, внутрішній частині стопи;

- приставним кроком;

- у напівприсіді;

- у присіді;

- звичайним кроком;

 

 

 

 

 

 

311

 

Стежити за поставою учнів, руки на пояс.

Дотримання рівняння, дистанції під час руху,виконуватив обхід по залу, не зрізуючи кутів зали.

 

 

 

 

 

 

 

Слайд.9.

Гід оголошує про прибуття на зупинку „Бігову”

 

 

 

Слайд.10.

Повідомлення вчителя

 

׀30׀׀

 

   Прабатько баскетболу:

 Стародавні майя називали цю гру пок-та-пок.

 Індіанці розглядали її як метафору Космосу - рух м'яча по полю нагадувало їм переміщення планет у Всесвіті.

 Метою команди було забити чотирикілограмовий каучуковий м'яч у висічене з каменю та вертикально розташоване на стіні кільце супротивника (уявіть собі баскетбольну корзину, повернену на бік).

Слайд. 11.

Рухлива гра «Квач з м̕ячем»

 

 

 

 

  1. У руках у ведучого м̕яч. Він намагається заплямувати одного з гравців, які втікають, торкнувшись його вільною рукою.

Заплямований гравець одержує м'яч і стає ведучим.

  1. те саме, але гравець, якого переслідують, виконує різноманітні дії (присідання, стрибки, тощо), а ведучий повинен їх повторювати.

 

 Слайд. 12.

Рухлива гра «Квач з предметом»

 

 

 

Кожен гравець тримає в руках будь який предмет (тенісний м'яч, кеглю, тощо), і тільки у одного в руках нічого немає.

Ведучий  може бігти тільки  за тим гравцем, у якого в руках немає ніякого мредмета.

Якщо гравець, якого переслідують потрапляє в тяжке становище. йому передає предмет один із партнерів. Тоді вже його плямувати не можна, і ведучий ловить другого гравця, який залишився без предмета.

 

Слайд. 13.

Хотьба з відновленням дихання.

 

 

30׀׀

 

1-2 руки вгору – вдих,

3-4 руки вниз - видих

Слайд.14-15.

Гід повідомляє про прибуття на станцію „Загальнорозвивальну

 

Робота в парах.

Розрахуватись на Ι –ΙΙ

 

  • Нахили тулуба вправо-вліво;

 

 

В.П. стійка прямо, спиною до партнера, руки всторони-в замок.

1-2 - Нахили тулуба вправо;

3 -   В.П.;

4 –5 -Нахили тулуба вліво;

6 -  В.П.

  • Випади поперемінно правою та лівою ногою:

 

 

 

В.П. стійка прямо, спиною до партнера, руки вгору-в замок;

  1. випад правою ногою руки не відпускати;
  2. В.П.,
  3. випад лівою  ногою руки не відпускати;
  4. В.П.,

 

  • Нахили тулуба;

 

 

В.П. стійка прямо, лицем  до партнера, руки на плечі.

  1. 4- нахил тулуба з  вагою рук партнера;
  1. В.П.

 

  • «Гусениця»;

 

5-6раз.

 

В.П. стійка прямо, спиною до партнера,

1-нахил тулуба вперед – упор долонями  на підлозі;

2-пройти руками до упору лежачи, ноги залишаються на місці;

3-пройти руками у В.П.

З нарощуванням темпу

  • «Дзеркало»

 

Партнери стоять обличчям один до одного, руки вперед,долоні притулені.

Присідання.

Руки не відривати від «зеркального відображення».

  • «Гопак»

 

Партнери сидять вприсід  обличчям один до одного, руки вперед в замок.

Поперемінно викидати ноги вперед .

  • «Салки в парах 1»;

 

Завдання: наступити своєю ногою на ногу суперника, при цьому захищаючи свої ноги.

 

  • Присідання в парах;

 

 

 

В.П. стійка прямо, спиною до партнера,

 руки за спину-в замок.

 

  • «Салки в парах 2»;

 

 

Завдання: дістати своєю рукою гомілку суперника, при цьому захищаючи свої ноги.

 

Слайд.16.

Дихальна гімнастика.

 

 

2׀ 30׀׀

 

В.П. стійка ноги нарізно, руки на поясі (великі пальці уперед)

 

Впр.1

-1-2 – повільний глибокий вдох

-3-4 – повільний повний видох ;

2-3 повт

 

Впр.2

- 1-4 – повільний глибокий вдох

- 5-7 – затримка дихання, 8- видох

- 1-8 – вільне дихання;

 

2-3 повт

Впр.3

- 1-2 – повільний глибокий вдох

- 3-7 – затримка дихання, 8- видох

- 1-8 – вільне дихання;

 

2-3 повт

Впр.4

- 1-2 - повільний глибокий вдох

- 3-10 – затримка дихання, 11- видох

- 1-16 – вільне дихання

 

2-3 повт

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
8889
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку