ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
«КРИВОРІЗЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»
Методична розробка
підготував:
викладач фізичного виховання
Володимир Поліщук
ПЛАН
3. Реалізація інноваційних методів на уроках фізичної культури.
4. Технічні засоби на уроках фізичної культури.
5. Висновки
Вступ
Актуальним на сьогодні є проблема використання і впровадження у навчальний процес електронних освітніх ресурсів. Важко уявити роботу вчителя взагалі без використання електронних, програмних та інформаційних компонентів, а також без використання інтернет-ресурсів, навіть якщо він викладає фізичну культуру.
Об’єкт дослідження – форми проведення уроків фізичної культури.
Предмет дослідження – особливості проведення уроків фізичної культури.
Мета роботи полягає в тому, щоб розглянути можливість впровадження електронних освітніх ресурсів в навчальний процес на уроках фізичної культури.
Гіпотеза дослідження: використання інноваційних форм проведення та застосування сучасних технологій на уроках фізичної культури, що сприяє розвитку інтересу учнів до занять.
Сьогодні не можна знайти жодної сфери людської діяльності, не пов'язаної з фізичною культурою, оскільки фізична культура і спорт – загальновизнані матеріальні і духовні цінності суспільства в цілому і кожної людини окремо.
Не випадково усі останні роки все частіше говориться про фізичну культуру не лише як про самостійний соціальний феномен, але і як про стійку якість особистості. Історично фізична культура складалася передусім під впливом практичних потреб суспільства в повноцінній фізичній підготовці підростаючого покоління і дорослого населення до праці. В той же час у міру становлення систем освіти і виховання фізична культура ставала базовим чинником формування рухових умінь і навичок.
Нововведення, або інновації, характерні для будь-якої професійної діяльності людини і тому природно стають предметом вивчення, аналізу і впровадження.
Інновації самі по собі не виникають, вони є результатом наукових пошуків, передового педагогічного досвіду окремих вчителів і цілих колективів. Цей процес не може бути стихійним, він потребує управління.
Інновація – відновлення, новинка, зміна, нововведення, впровадження заходів з метою покращення…
Ключовим поняттям в інновації є інноваційний процес. Інноваційний процес може мати характер, як стихійний, так і свідомо обґрунтований, керований. Інше системне поняття в інновації є інноваційна діяльність, яка включає комплекс заходів по забезпеченню інноваційного процесу на певному рівні освіти. До основних функцій інноваційної діяльності відноситься зміна основних компонентів навчального процесу: цілей, змісту навчального матеріалу, форм організації діяльності учнів, методів і засобів навчання, а також система управління цим процесом.
Сучасний навчально-виховний процес уже не може ефективно функціонувати без використання новітніх засобів навчання, які вносять суттєві зміни в його зміст, форми та методи. Тому дослідження, впровадження і використання сучасних інформаційних технологій є однією з актуальних проблем сучасної освіти.
Інноваційний процес може мати характер, як стихійний, так і свідомо обґрунтований й керований. Інше системне поняття в інновації є інноваційна діяльність, яка включає комплекс заходів по забезпеченню інноваційного процесу на певному рівні освіти. До основних функцій інноваційної діяльності відноситься зміна основних компонентів навчального процесу: цілей, змісту навчального матеріалу, форм організації діяльності учнів, методів і засобів навчання, а також система управління.
Учні професійно-технічних навчальних закладів, як майбутні фахівці обраної професії значною мірою визначають майбутнє нашої держави, тому вони повинні бути працездатними, підготовленими, витривалими духовно і фізично здоровими.
Основні цілі вчителя при використанні інноваційних технологій – це добір форм та напрямів роботи які будуть спрямовані на формування в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я, стану фізичної підготовленості:
Урок залишається основною формою освітнього процесу.
Загальні вимоги до сучасного уроку:
Майстерність вчителя на уроці проявляється головним чином у вдалому володінні методикою навчання і виховання, творчому застосуванні новітніх досягнень педагогіки та передового педагогічного досвіду, раціональному керівництві пізнавально-практичної діяльності учнів, їхнім інтелектуальним розвитком.
Найкраща оцінка для викладача,коли здобувачі освіти із задоволенням приходять до нього на наступний урок. На уроках вони мають бути мотивовані на позитивний результат і доброзичливе відношення один до одного. Такий ефект може бути досягнутий лише при комплексному використанні усього арсеналу методів і засобів навчання. До найбільш результативних відносять метод імітації, метод проектів, ігровий метод, метод регламентованої вправи, методи аналізу, порівняння, метод змагання.
Імітація рухів – це наслідування учнем техніки виконання певної спортивної вправи. Наприклад: техніка виконання кидка м’яча у кошик після обманного руху (навчальний модуль «Баскетбол»), техніка виконання подачі м’яча (навчальний модуль «Волейбол»), техніка виконання метання без приладу (навчальний модуль «Легка атлетика»).
Застосовуючи метод імітації рухів, учень:
Метод проектів — спосіб, що дає змогу спланувати дослідження, розробку, і т. ін. для того, щоб досягти результату в оптимальний спосіб. Для успішної реалізації здійснюється практична діяльність, що припускає досягнення поставленої мети. Наприклад: успішна реалізація методу проектів у дослідженнях професійно-фізичної підготовки, вправ виробничої гімнастики та організації здорового способу життя.
Ігровий метод - ігри з виховним та освітнім навантаженням виникли на перших етапах становлення людства. Вони, я вважаю, повинні виступати як засоби передачі досвіду та підготовки до самостійного життя. Тому ігровий метод є одним із важливих та ефективних засобів фізичної культури. Який сприяє формуванню в учнів інтересу до фізичної культури та самостійних занять фізичними вправами.
Метод регламентованої вправи - методи цієї групи характеризуються, перш за все, багаторазовим виконанням вправ в умовах суворої регламентації, а саме:
Наприклад: метод кругового тренування. Уроки проходять ефективно і цікаво. Виконуючи певні завдання учень комплексно застосовує різні рухові дії.
Ігровий метод характеризується тим, що ігри виступають як засіб фізичного виховання і як метод організації учнівського колективу. Він може використовуватись на базі будь-якої фізичної вправи за умови, якщо вона піддається організації згідно з особливостями даного методу.
Найбільш характерна риса ігрового методу - це «сюжетна організація». Діяльність гравців організується згідно з образним або умовним «сюжетом», у якому передбачається досягнення певної мети в умовах постійної непередбачуваної зміни ситуацій.
Сюжетно - рольові уроки «Подорож до країни «Баскетболія», «Путівник з аеробіки», та ін..,можна використовувати після вивчення окремих тем і цілих розділів навчальної програми. Сюжет надає уроку емоційності, зацікавлює учнів. Заключна частина уроку — метод аутогенного тренування. Таке проведення заключної частини уроку подобається дітям, вносить різноманітність, а головне — сприяє досягненню його основної мети — зниженню навантаження, відновлення організму. Такі уроки потрібні, бо вони нові, незвичайні. Учні на таких уроках займаються з ентузіазмом, в них підвищується тонус, бажання, настрій. Взагалі, вищою є - віддача і результати уроку.
4. Технічні засоби навчання на уроках фізичної культури
Електронні, програмні і інформаційні компоненти, а так само використання інтернет-ресурсів, дають можливість досягти максимальних результатів, допомагають вирішити завдання, Не дивлячись на те, що урок фізкультури - це практика, тут є місце і теорії. Підвищується щільність уроку, точність виконання вправ і навчальних завдань вчителя, істотно змінюється система попередження травматизму на уроці , відбувається - інтелектуальний розвиток учнів, розширюється їх кругозір.
Вивчаючи будь яку тему на уроках фізичної культури є місце презентації, або навчальному фільму. Так учні активізують свою пізнавальну діяльність. Проведення інструктажів з охорони здоров’я та правил поведінки на уроках фізичної культури і під теоретичні аспекти, Вдало проходять уроки гімнастики, за допомогою навчальних фільмів, учні з захопленням виконують завдання, самі розшукують матеріали. І таким чином учні усвідомлюють користь фізичних вправ і здорового способу життя.
Висновки
За роки інформатизації освіти в психолого-педагогічній науці накопичено чималий практичний досвід розробки комп’ютерних засобів навчання, зокрема електронних посібників та підручників. Але разом з тим, на даний час не існує єдиної наукової позиції щодо ролі і місця електронних засобів навчання, зокрема і у фізичному вихованні.
Але електронний посібник не повинен бути електронним аналогом друкованих навчально-методичних засобів, такий підручник за своєю суттю нічим не відрізняються від традиційних друкованих аналогів, і в ньому не реалізовані специфічні електронного видання дидактичні можливості. В посібнику повинні втілюватись кращі якості традиційних засобів, та реалізовуватись нові можливості, які надає застосування комп’ютерної техніки у навчальному процесі. Він має бути зручним для розуміння і застосування в практиці, для підготовки вчителя до уроку, а також дистанційної консультації здобувачів освіти.
ДОДАТОК 1.
Приклад сюжетно - рольового уроку, з використанням комп’ютерних технологій:
П Л А Н - К О Н С П Е К Т
проведення уроку з ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Т е м а : Баскетбол. Переміщення баскетболіста. Техніка передачі м̓яча.
М е т а:
Т и п: повторення і вдосконалення рухових навичок.
З а в д а н н я:
Навчальні:
Розвивальні:
Освітні:
Ч а с: 45 хвилин.
М і с ц е п р о в е д е н я: спортивний зал.
І н в е н т а р т а о б л а д н а н н я: Баскетбольні м’ячі, секундомір, маршрутні листи, інвентар для рухливих ігор,ТЗН
Зміст
|
Дозування
|
Організаційно-методичні вказівки |
|||
Шикування в шеренгу, , привітання, повідомлення теми та завдань подорожі Слайд.1-2-3 |
|
Роль гіда виконує вчитель. Організувати учнів для виконання поставлених завдань. Повідомити, що урок сьогодні незвичайний і присвячений подорожі в країну баскетболу. Учитель: сьогодні на уроці ми з вами завітаємо до однієї з найцікавіших спортивних країн „Баскетболії”. Ми познайомимось з визначними пам’ятками цієї країни та станемо на якийсь час її мешканцями. Для цього нам необхідно повторити елементи та вправи, які вам уже відомі.
|
|||
Правила поведінки і техніки безпеки під час подорожі Слайд.4. |
|
Виконувати вправи за командою вчителя, зберігати дистанцію, темп, бути уважним при виконанні вправ з м’ячем.
|
|||
ЧСС за 6 с Слайд.5. |
111 |
Готовність організму учнів до подорожі. (80 – 85 уд/с). Учитель: „ Бачу, що ви добре підготувалися, тому рушаємо в подорож!”
|
|||
Гід повідомляє про прибуття на станцію „Підготовчу” Слайд.6. |
|
|
|||
Слайд.7 Організаційні вправи Стройові вправи на місці: Рухлива гра «Заборонена вправа»:
Руки на пояс, повороти тулуба вправо-вліво.
|
2׀ |
Звернути увагу на дотримання правильних інтервалів і дистанцій.
Визначається вправа, яку в данний момент робити заборонено (наприклад: руки вгору). |
|||
Слайд.8. Різновиди ходьби залою: - звичайним кроком; - на носках, п’ятах, зовнішній, внутрішній частині стопи; - приставним кроком; - у напівприсіді; - у присіді; - звичайним кроком;
|
311 |
Стежити за поставою учнів, руки на пояс. Дотримання рівняння, дистанції під час руху,виконуватив обхід по залу, не зрізуючи кутів зали.
|
|||
Слайд.9. Гід оголошує про прибуття на зупинку „Бігову”
|
|
|
|||
Слайд.10. Повідомлення вчителя |
׀30׀׀ |
Прабатько баскетболу: Стародавні майя називали цю гру пок-та-пок. Індіанці розглядали її як метафору Космосу - рух м'яча по полю нагадувало їм переміщення планет у Всесвіті. Метою команди було забити чотирикілограмовий каучуковий м'яч у висічене з каменю та вертикально розташоване на стіні кільце супротивника (уявіть собі баскетбольну корзину, повернену на бік). |
|||
Слайд. 11. Рухлива гра «Квач з м̕ячем»
|
|
Заплямований гравець одержує м'яч і стає ведучим.
|
|||
Слайд. 12. Рухлива гра «Квач з предметом»
|
|
Кожен гравець тримає в руках будь який предмет (тенісний м'яч, кеглю, тощо), і тільки у одного в руках нічого немає. Ведучий може бігти тільки за тим гравцем, у якого в руках немає ніякого мредмета. Якщо гравець, якого переслідують потрапляє в тяжке становище. йому передає предмет один із партнерів. Тоді вже його плямувати не можна, і ведучий ловить другого гравця, який залишився без предмета.
|
|||
Слайд. 13. Хотьба з відновленням дихання.
|
30׀׀ |
1-2 руки вгору – вдих, 3-4 руки вниз - видих |
|||
Слайд.14-15. Гід повідомляє про прибуття на станцію „Загальнорозвивальну |
|
Робота в парах. Розрахуватись на Ι –ΙΙ
|
|||
|
|
В.П. стійка прямо, спиною до партнера, руки всторони-в замок. 1-2 - Нахили тулуба вправо; 3 - В.П.; 4 –5 -Нахили тулуба вліво; 6 - В.П. |
|||
|
|
В.П. стійка прямо, спиною до партнера, руки вгору-в замок;
|
|||
|
|
В.П. стійка прямо, лицем до партнера, руки на плечі.
|
|||
|
5-6раз.
|
В.П. стійка прямо, спиною до партнера, 1-нахил тулуба вперед – упор долонями на підлозі; 2-пройти руками до упору лежачи, ноги залишаються на місці; 3-пройти руками у В.П. З нарощуванням темпу |
|||
|
|
Партнери стоять обличчям один до одного, руки вперед,долоні притулені. Присідання. Руки не відривати від «зеркального відображення». |
|||
|
|
Партнери сидять вприсід обличчям один до одного, руки вперед в замок. Поперемінно викидати ноги вперед . |
|||
|
|
Завдання: наступити своєю ногою на ногу суперника, при цьому захищаючи свої ноги.
|
|||
|
|
В.П. стійка прямо, спиною до партнера, руки за спину-в замок.
|
|||
|
|
Завдання: дістати своєю рукою гомілку суперника, при цьому захищаючи свої ноги.
|
|||
Слайд.16. Дихальна гімнастика.
|
2׀ 30׀׀ |
В.П. стійка ноги нарізно, руки на поясі (великі пальці уперед)
|
|||
-1-2 – повільний глибокий вдох -3-4 – повільний повний видох ; |
2-3 повт |
|
|||
- 1-4 – повільний глибокий вдох - 5-7 – затримка дихання, 8- видох - 1-8 – вільне дихання;
|
2-3 повт |
||||
- 1-2 – повільний глибокий вдох - 3-7 – затримка дихання, 8- видох - 1-8 – вільне дихання;
|
2-3 повт |
||||
- 1-2 - повільний глибокий вдох - 3-10 – затримка дихання, 11- видох - 1-16 – вільне дихання
|
2-3 повт |