ІНСТРУКЦІЇ
з техніки безпеки
в кабінеті фізики
для 7 -9 класів
Вчитель:
Тарасова Наталія Павлівна
Перелік питань для перевірки кабінету фізики з охорони праці.
Перелік документів необхідних для паспорта кабінету фізики:
Перелік перев'язувальних засобів і медикаментів для шкільної аптечки кабінету (лабораторії) фізики:
На дверцятах аптечки повинен бути записаний адресу і телефон найближчої лікувальної установи, де може бути надана перша медична допомога.
Комплектація аптечки й складання інструкції з надання першої медичної допомоги повинні проводитися за погодженням з персоналом медпункту школи. Відповідальність за наявність медикаментів, перев'язувальних засобів, а також за належний стан аптечки покладається на лаборанта кабінету фізики.
ЗАТВЕРДЖЕНО:
В. о. директора
КНЗ «Златоустівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів»
____________ О.Т.Тарасов
Наказ № __ від «__» __ 20__ р.
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів.
1. Загальні положення
Положення про навчальні кабінети (далі — кабінети) розроблено відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» та інших законодавчих актів України. Дія цього Положення поширюється на навчальні кабінети, що існують і створюються у загальноосвітніх навчальних закладах. Це Положення визначає загальні та спеціальні вимоги до матеріально-технічного оснащення кабінетів згідно із санітарно-гігієнічними правилами та нормами і є обов'язковим для їх організації в загальноосвітніх навчальних закладах (далі — заклади) незалежно від типу та форми власності.
Кабінетом вважається класна кімната закладу зі створеним навчальним середовищем, оснащеним сучасними засобами навчання та шкільним обладнанням.
2. Мета, завдання та основні форми організації навчальних кабінетів
2.1. Основна мета створення кабінетів полягає у забезпеченні оптимальних умов для організації навчально-виховного процесу та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 за №24.
2.2. Завданням функціонування навчальних кабінетів є створення передумов для:
2.3. Перед початком навчального року проводиться огляд кабінетів з метою визначення стану готовності їх до проведення занять.
2.4. Державні санітарні правила і норми облаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу мають відповідати вимогам, затвердженим постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 №63 (далі — ДСанПіН 5.5.2.008-01), та ДБНВ.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».
3. Типи навчальних кабінетів
3.1. Організація навчальних кабінетів передбачає:
3.2. У закладах можуть створюватись такі типи навчальних кабінетів:
3.3. У закладах створюються кабінети: фізики, інформатики, біології, хімії, майстерень трудового навчання, обслуговуючої праці з лабораторними приміщеннями, що прилягають до цих кабінетів, спортивні, актові зали та інші кабінети відповідно до умов і потреб закладу. Лабораторні приміщення повинні мати вихід до кабінету та окремий вихід у коридор чи на подвір'я школи.
3.4. Переважно у початкових школах і загальноосвітніх навчальних закладах з малою наповнюваністю класів можуть створюватися комбіновані кабінети для викладання споріднених предметів. Найбільш доцільним є поєднання предметів, що належать до однієї освітньої галузі, мають споріднене обладнання, наприклад хімії та біології, фізики й астрономії, біології і природознавства, правознавства та історії, мови й літератури тощо.
3.5. Майстерні для проведення занять з технічних та обслуговуючих видів праці й комбіновані кабінети розміщують на першому поверсі, як правило, ізольовано від інших основних приміщень і вони повинні мати окремий вихід на шкільне подвір'я.
3.6. У загальноосвітніх навчальних закладах з допрофесійним або професійним навчанням обладнується кабінет з відповідних навчальних дисциплін (за умови, що школа не обслуговується міжшкільним навчально-виробничим комбінатом).
3.7. Фізкультурно-спортивні зали належить розміщувати не вище другого поверху, актові – не вище третього, згідно з ДБН В.2.2-3-97 п. 3.8.
3.8. Для дотримання безпечності руху учнів під час перерв, розміщення кабінетів (якщо у школі існує кабінетна система) на поверхах здійснюється шляхом поєднання на одному поверсі (в одному блоці або секції закладу) кабінетів для 5–9-х класів, для 10–12-х класів – на іншому (в іншому блоці або секції). Класні кімнати для учнів 1-х класів слід розміщувати не вище другого поверху, а 2–4-х — не вище третього, згідно з ДБН В.2.2-3-97 п. 3.29.
3.9. Розташування кабінетів може змінюватись відповідно до зміни спеціалізації навчального закладу, співвідношення класів та кількості учнів у них.
4. Матеріально-технічне забезпечення навчальних кабінетів
4.1. Комплектація кабінетів обладнанням здійснюється відповідно до типових переліків навчально-наочних посібників, технічних засобів навчання та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів.
4.2. Шкільні меблі та їх розміщення у кабінетах (класних кімнатах) та майстернях має відповідати санітарно-гігієнічним правилам та нормам (п. 8.2 ДСанПіН 5.5.2.008-01) і здійснюватися відповідно до вимог ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів».
У класних кімнатах та кабінетах початкової, основної і старшої школи встановлюються шкільні меблі: парти, одно- чи двомісні учнівські столи та стільці учнівські, у кабінетах хімії, фізики та біології — спеціальні двомісні лабораторні столи, прикріплені до підлоги (трьох розмірів за 4, 5, 6-ростовими групами).
Шкільні меблі мають шість розмірів за ростовими групами та маркуванням їх у вигляді ліній відповідного кольору. Зріст учнів до 115 см (1 група) – лінія оранжевого кольору, 115–130 см (2 група) – фіолетового, 130–145 см (3 група) – жовтого, 146–160 см (4 група) – червоного, 161–175 см (5 група) – зеленого і більше 175 см (6 група) – блакитного.
Парти (столи учнівські) повинні бути тільки стандартні, при цьому стіл і стілець мають бути однієї групи (п. 8.2. ДСанПіН 5.5.2.008-01). У кожному кабінеті (класній кімнаті) слід передбачити наявність меблів двох-трьох розмірів з перевагою одного з них або трансформативні столи зі зміною висоти згідно з антропометричними даними школярів. У класних кімнатах повинна бути нанесена кольорова мірна вертикальна лінійка для визначення учням необхідного розміру меблів (п.8.2 ДСанПіН 5.5.2.008-01).
4.3. Робочі місця вчителів фізики, хімії, біології та трудового навчання монтуються на підвищенні, обладнуються демонстраційним столом (у кабінетах хімії та біології з препараторською частиною – висотою 75 см). Тумби стола оснащують спеціальними пристроями (ящиками) для зберігання інструментів, хімічного посуду, мікропрепаратів і приладів, що використовуються для проведення дослідів. До демонстраційної частини стола (висотою 90 см) підводять електричний струм, воду і каналізацію. Робочі площі столів повинні бути покриті спеціальними матеріалами, стійкими до механічних та термічних пошкоджень, хімічних реактивів. У кабінеті хімії та біології робоче місце вчителя доцільно обладнати витяжною шафою з вільним доступом до неї. У кабінеті хімії необхідно обладнати демонстраційний стіл витяжною шафою (розміром 64×85×250 см) під кутом 45°, додатковим місцевим освітленням, підведенням гарячої та холодної проточної води відповідно до вимог ДСанПін 5.5.2.008-01).
4.4. Кабінет фізики забезпечується системою електрообладнання із загальних стаціонарних та спеціалізованих взаємозв'язаних електричних пристроїв і джерел, які вмикаються до мережі змінного трифазного струму (з фазною напругою 127 В або 220 В) та однофазного (від 5 В до 250 В), постійного струму з напругою від 0 до 100 В. У лаборантській встановлюється центральний щиток, від якого подається однофазний і трифазний струм на розподільний щиток, з випрямлячем і регулятором напруги (розміщеним поряд з класною дошкою). До учнівських столів у кабінеті фізики підводиться постійний електричний струм (до 42 В).
4.5. У кожному кабінеті (класній кімнаті) розміщується класна (аудиторна) дошка різних видів: на одну, три або п'ять робочих площ у розгорнутому або складеному вигляді. Середній щит класної (аудиторної) дошки на три або п'ять робочих площ може бути використаний для демонстрації екранно-звукових засобів навчання на навісному екрані. На окремих робочих площах залежно від специфіки предмета може бути:
Одна з робочих площ може мати магнітну основу з кріпленнями для демонстрації навчально-наочних посібників (таблиць, карт, моделей-аплікацій тощо). Робочі площі на звороті дошки можуть бути покриті білим кольором для нанесення написів за допомогою спеціальних фломастерів. Поряд з класною (аудиторною) дошкою в кабінетах галузі технологій і математики розміщують демонстраційні креслярські інструменти.
4.6. Лабораторні приміщення відповідно до специфіки обладнуються: витяжною шафою, секційними шафами для збереження приладів та лабораторного посуду, металевими шафами або сейфами для збереження хімічних реактивів, рукомийником, столом для підготовки дослідів, приладів і навчально-наочних посібників для занять, однотумбовим столом для роботи вчителя та лаборанта, столом з пристроями для зберігання матеріалів та інструментів для ремонту приладів, пристроями для миття і сушіння посуду та дистилятором, які монтуються на стіні.
4.7. Хімічний посуд зберігається у лабораторних приміщеннях, розташовується окремо залежно від розміру, виду і матеріалу (пластмаса, скло, метал), з якого він виготовлений. Посуд для збереження реактивів повинен мати етикетки з чітким і яскравим написом їх назви. Усі шафи для зберігання хімічних реактивів повинні замикатися. Хімічні реактиви зберігаються та розміщуються залежно від їх властивостей (гігроскопічні реактиви, легкі, горючі й органічні речовини, кислоти). На посуді з отруйними речовинами має бути етикетка з написом «Отрута», з горючими – етикетка з написом червоного кольору та знаком оклику – «Вогненебезпечно!».
4.8. Місця зберігання засобів навчання нумеруються і позначаються назвами на етикетках, що заносяться до інвентарної книги.
4.9. Усі матеріальні цінності кабінету обліковуються в інвентарній книзі встановленого зразка, яка повинна бути прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою
4.10. Матеріальні об'єкти (предмети) і матеріали, що витрачаються в процесі роботи (хімреактиви, посуд, міндобрива тощо) заносяться до матеріальної книги.
4.11. Облік та списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників проводиться відповідно до інструкцій, затверджених Міністерством фінансів України.
4.12. Кабінети і майстерні мають бути забезпечені:
4.13. Вимоги пожежної безпеки для всіх навчальних приміщень визначаються НАПБ В.01.050-98/920 «Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України», затверджених спільним наказом Міносвіти України і Головним управління Державної пожежної охорони МВС України від 30.09.1998 № 348/70, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.12.1998 за № 800/3240 (зі змінами і доповненнями).
5. Навчально-методичне забезпечення навчальних кабінетів
5.1. Навчально-методичне забезпечення кабінетів складається з навчальних програм, підручників, навчальних та методичних посібників (не менше одного примірника кожної назви) з предмета, типовими переліками навчально-наочних посібників та обладнання загального призначення, зразків навчально-наочних посібників, навчального обладнання у кількості відповідно до вимог зазначених переліків.
5.2. Розподіл та збереження засобів навчання і навчального обладнання здійснюються згідно з вимогами навчальних програм за розділами, темами і класами відповідно до класифікаційних груп, у кабінеті (класній кімнаті), лабораторних приміщеннях по секціях меблів спеціального призначення.
5.3. У кабінеті (класній кімнаті) створюється тематична картотека дидактичних та навчально-методичних матеріалів, навчально-наочних посібників, навчального обладнання, розподілених за темами та розділами навчальних програм. Картки розміщуються в алфавітному порядку.
5.4. У кабінеті фізики, інформатики, хімії, майстернях трудового навчання, обслуговуючої праці має бути інструкція і журнали ввідного та періодичного інструктажу з техніки безпеки, пожежної безпеки.
5.5. Додатково кабінети можуть бути оснащені:
6. Оформлення навчальних кабінетів
6.1. На вхідних дверях кабінету повинен бути відповідний напис на табличці з назвою кабінету: «Кабінет фізики», «Кабінет хімії», «Кабінет інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій навчання» тощо.
Крім того, на вхідних дверях класної кімнати може бути цифрове позначення та літера класу, за якою закріплений даний клас початкової школи, наприклад, «1-А клас».
6.2. Для оформлення кабінетів передбачено створення навчально-методичних експозицій змінного та постійного характеру.
6.3. До постійних експозицій відповідно до спеціалізації кабінету належать:
6.4. У класних кімнатах початкової школи необхідно розмістити:
6.5. У секційних шафах кабінетів демонструються прилади, колекції, муляжі тощо.
6.6. До експозицій змінного характеру належать:
Матеріали експозицій оновлюються під час переходу до вивчення нової теми.
6.7. Для розташування експозицій використовуються змінні пластинчасті, перфоровані або решітчасті стенди, що розміщують на стінах.
6.8. Навчальні кабінети загальноосвітнього навчального закладу повинні бути забезпечені настінними термометрами або психрометрами.
7. Керівництво навчальним кабінетом
7.1. Роботою кабінету керує завідувач, якого призначає директор з числа досвідчених учителів наказом по загальноосвітньому навчальному закладу.
7.2. Завідувач кабінету несе відповідальність за упорядкування, зберігання й використання навчально-наочних посібників, обладнання та інших матеріальних цінностей.
7.3. До обов'язків завідувача кабінетом належать:
7.4. Розмір посадового окладу (ставки заробітної плати) завідувача кабінетом (майстернею) загальноосвітніх навчальних закладів встановлюється згідно з наказом МОН України від 29.03.2001 № 161, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.04.2001 за № 303/5494.
7.5. Перспективний план оснащення кабінету засобами навчання та шкільним обладнанням складає завідувач кабінету за погодженням з директором закладу, у разі необхідності (закупівля і встановлення нового складного обладнання) — з місцевим органом управління освітою, органами державної санітарно-епідеміологічної служби та пожежної охорони.
Відповідно до Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом МОН України від 05.02.2001 № 45 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.02.2001 за № 146/5337, і в межах, що належать до компетенції піклувальної ради, робота і матеріально-технічне оснащення навчальних кабінетів контролюються і спрямовуються піклувальною радою загальноосвітнього навчального закладу.
7.6. За згодою директора (заступника директора) закладу приміщення кабінетів можуть використовуватись для проведення уроків з інших предметів, виховних заходів, батьківських зборів.
7.7. Лаборант несе перед завідувачем кабінету відповідальність за належне зберігання навчального обладнання, навчально-наочних посібників, посуду, хімічних реактивів і матеріалів тощо.
7.8. До обов'язків лаборанта належать:
8. Порядок проведення та реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності.
8.1. Інструктажі з безпеки життєдіяльності проводяться з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, аспірантами. Інструктажі містять питання охорони здоров'я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації, безпеки побуту тощо. Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з 9-го класу.
8.2. Перед початком навчальних занять один раз на рік, а також при зарахуванні або оформленні до навчального закладу вихованця, учня, студента, курсанта, слухача, аспіранта проводиться вступний інструктаж з безпеки життєдіяльності службами охорони праці. За умови чисельності учасників навчально-виховного процесу в закладах понад 200 вищезазначеними службами проводиться навчання з вихователями, класоводами, класними керівниками, майстрами, кураторами груп тощо, і в свою чергу інструктують вихованців, учнів, студентів, курсантів, слухачів перед початком навчального року. Програма вступного інструктажу розробляється в навчальному закладі на основі орієнтовного переліку питань вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності. Програма та порядок проведення вступного інструктажу з безпеки життєдіяльності затверджуються наказом керівника навчального закладу.
8.3. Запис про вступний інструктаж робиться на окремій сторінці журналу обліку навчальних занять.
8.4. Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності проводиться на початку заняття у кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, спортзалі тощо, наприкінці навчального року, перед початком канікул, а також за межами навчального закладу, де навчально-виховний процес пов'язаний з використанням небезпечних або шкідливих для здоров'я факторів. Первинний інструктаж проводять викладачі, вчителі, класоводи, куратори груп, вихователі, класні керівники, майстри виробничого навчання, тренери, керівники гуртків тощо. Цей інструктаж проводиться з вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, аспірантами, а також з батьками, які беруть участь у поза навчальних заходах. Первинний інструктаж також проводиться перед виконанням кожного завдання, пов'язаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо.
8.5. Запис про проведення первинного інструктажу робиться в окремому журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, цеху, спортзалі та іншому робочому місці.
(підпис) (ПІБ)
Узгоджено:
Відповідальний за охорону праці
в школі
________________ _______________________________
(підпис) (ПІБ)
ЗАТВЕРДЖЕНО:
В. о. директора
КНЗ «Златоустівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів»
____________ О.Т.Тарасов
Наказ № __ від «__» __ 20__ р.
Інструкція №____
щодо техніки безпеки в кабінеті фізики для учнів
(підпис) (ПІБ)
Узгоджено:
Відповідальний за охорону праці
в школі Привалов В.В. ________________ _____________________________
(підпис) (ПІБ)
ЗАТВЕРДЖЕНО:
В. о. директора
КНЗ «Златоустівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів»
____________ О.Т.Тарасов
Наказ № __ від «__» __ 20__ р.
Інструкція №__________
з техніки безпеки для учнів під час проведення практичних занять з фізики.
1. Загальні положення
1.1. До практичних робіт допускаються учні, які пройшли медичний огляд, спеціальне навчання, інструктаж з охорони праці про безпечні методи роботи. Ці знання періодично перевіряють, закріплюють.
1.2. Проведення інструктажів та перевірка знань з питань охорони праці здійснюється в межах навчальної програми й оформляється у журналі відповідної форми.
1.3. Виконання цієї інструкції є обов'язковим для всіх осіб, які проводять практичні роботи з фізики.
1.4. Дотримання правил особистої гігієни і санітарних норм на місці праці обов'язкове.
1.5. Виконувати потрібно лише ту роботу, яку доручив учитель.
2. Вимоги безпеки перед початком роботи
2.1. Одягнути спецодяг, волосся сховати під головний убір.
2.2. Розміщувати прилади, матеріали, обладнання на своєму робочому місці так, щоб запобігти їх падінню або перекиданню.
2.3. Перед виконанням роботи необхідно уважно вивчити її зміст і хід виконання.
2.4. Щоб запобігти падінню під час проведення дослідів, скляні посудини (пробірки, колби) обережно закріплювати в лапці штативу.
2.5. Не починати виконувати завдання без дозволу вчителя.
3. Вимоги безпеки під час роботи
3.1. Бути уважним і дисциплінованим, точно виконувати вказівки вчителя.
3.2. Під час проведення дослідів не допускати граничних навантажень вимірювальних приладів Працюючи з приладами зі скла, бути особливо обережними. Не виймати термометрів із пробірок із затверділою речовиною.
3.3. Стежити за справністю всіх кріплень у приладах і пристроях. Не доторкатись до обертових частин обладнання і не нахилятись над ними.
3.4. Для складання експериментальних установок користуватись проводами з наконечниками і запобіжними чохлами з міцною ізоляцією, без видимих пошкоджень.
3.5. Складаючи електричне коло, уникати перетину проводів, забороняється користуватися провідниками із спрацьованою ізоляцією і вимикачами відкритого типу (при напрузі понад 42 В).
3.6. Джерело струму вмикати в електричне коло в останню чергу. Складне коло вмикати тільки після перевірки і з дозволу вчителя. Наявність напруги в колі перевіряти тільки приладами або покажчиками напруги.
3.7. Не доторкатись до елементів кола, що не мають ізоляції і перебувають під напругою. Не виконувати повторно з'єднань у колах до вимикання джерела електроживлення.
3.8. Стежити за тим, щоб під час роботи випадково не доторкнутись до обертових електричних машин. Не виконувати повторно з'єднань в електричних колах машин до повної зупинки якоря або ротора машині.
3.9. Не доторкатись до корпусів спеціального електрообладнання, до затискачів ввімкнених конденсаторів.
3.10. Користуватись інструментом з ізольованими ручками.
3.11. Для приєднання споживачів до мережі користуватись штепсельними з'єднаннями.
4.Вимоги безпеки після закінчення роботи
4.1. Вимкнути джерело електроживлення, а потім розібрати електричне коло.
4.2. Прилади скласти у відповідне місце.
4.3. Прибрати робоче місце.
4.4. Здати робоче місце вчителю.
4.5. Не залишати робочого місця без дозволу вчителя.
5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях
5.1. При виявленні несправності в електричних пристроях, що перебувають під напругою, негайно вимкнути джерело електроживлення, а також при виявленні пожежі, порушенні норм безпеки, травмуванні негайно повідомити про це вчителя.
5.2. Не усувати несправності в електромережі, електрообладнанні самостійно.
5.3. У випадку травми одразу ж звернутися до вчителя, за необхідності викликати лікаря з медпункту або швидку допомогу за тел. 103.
5.4. У разі виникнення пожежі негайно викликати пожежну службу за тел. 101, здійснити необхідні заходи.
(підпис) (ПІБ)
Узгоджено:
Відповідальний за охорону праці
в школі
______________ _________________________________
(підпис) (ПІБ)