Робота містить матеріали для проведення виховної години «Енергозбереження у нашому домі», гри «Цей загадковий космос» та вікторини «Марафон юних пожежних».
Ізяславський районний методичний кабінет
Михлянська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Яремчук Наталія Петрівна
вчитель фізики
(позакласні заходи)
|
|
Ізяслав
2016 рік
Фізика після уроків. Позакласні заходи. – Ізяслав, 2015. – 17 с.
Автор: Н.П. Яремчук, вчитель фізики Михлянської ЗОШ І-ІІІ ст..,
кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії»
Робота містить матеріали для проведення виховної години «Енергозбереження у нашому домі», гри «Цей загадковий космос» та вікторини «Марафон юних пожежних».
Дана збірка допоможе у роботі вчителям фізики під час проведення позаурочної роботи та класним керівникам під час проведення виховних годин.
Рецензент: Хмелюк Т.В. – методист Ізяславського районного методичного кабінету
Рекомендовано рішенням Ради рай методкабінету відділу освіти, молоді та спорту Ізяславської райдержадміністрації
Протокол №……від………………201….р.
Вступ
Організація навчального та виховного процесу в будь-якому навчальному закладі завжди обумовлюється однією метою – підготувати кваліфікованих фахівців, що є сформованою особистістю, здатною приймати рішення, мати свідому громадську позицію. На мій погляд, найскладнішим для втілення став напрямок патріотичного виховання сучасної молоді. Суцільна комп’ютеризація спровокувала негативну тенденцію різкого зниження рівня загальної ерудиції людини. Цей фактор став причиною скепсису та цинізму, що панує в душах сучасної молоді. Діти в усьому вбачають лицемірство й нещирість, особливо коли йдеться про почуття поваги до своєї Батьківщини. Ми маємо віднайти такі безперечні моральні орієнтири, які б дозволили через усвідомлення помилок і поразок прямувати до загальної оптимізації нашого суспільства.
Для розв’язання зазначеної проблеми пропоную провести гру «Цей загадковий космос». Захід розширить межі кругозору учнів, наситить їхню свідомість позитивно забарвленою інформацією, дозволить відчути міць інтелекту нації, а це вже перший крок до почуття патріотизму.
Не менш важливим завданням є виховати дітей гарними господарями в повсякденному житті. «Енергозбереження у нашому домі» - один з можливих виховних заходів. Робота містить теоретичний матеріал з ілюстраціями різних видів енергії, їх позитивні та негативні сторони, анкету «Енергозбереження у нашому домі», розрахунок практичного підтвердження економії електроенергії, використовуючи енергозберігаючі люмінісцетні лампи та звичні нам лампи накалювання.
Саме основне в житті кожної людини – це її здоров’я. Під час проведення демонстрацій та лабораторних робіт на уроках фізики, ми часто використовуємо вогонь. Учні повинні не тільки добре знати правила поведінки поводження з вогнем, а й вміти швидко діяти в непередбачуваній ситуації. Тому пропоную провести вікторину «Марафон юних пожежних».
Сподіваюсь, що дана збірка допоможе у роботі вчителям фізики під час проведення позаурочної роботи та класним керівникам під час проведення виховних годин.
Тема: Енергозбереження у нашому домі
Мета: формувати уявлення про енергію, яка є джерелом для роботи всіх технічних пристроїв та механізмів; формувати розуміння життєвої необхідності зберігати енергію;
розвивати навички роботи із різними джерелами інформації; уміння формувати думку про способи економного використання електричної та теплової енергії; сприяти розвитку комунікативних навичок під час роботи у групах; уміння вислуховувати думку інших; доводити власні переконання;
виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища
Форма проведення: круглий стіл
Хід роботи:
І Організаційний момент
ІІ Мотивація діяльності учнів
Вчитель: Чи вистачає кожному жителю Землі енергії?
(Відповідь учнів)
Споживання енергії людством безупинно зростає. Різниця між людиною кам’яного віку і сучасною людиною величезна, особливо у порівнянні з кількістю використовуваної ними енергії.(слайд 1)
|
|
|
Печерна людина використовувала біля 1% тієї кількості енергії, яку використовує сучасний житель Землі. Значить, на Землі стало більше енергії? Ні! Вона стала більш доступною, але її не стало більше, ніж раніше. Кількість енергії в природі постійна. Нам легше порівняти себе з людьми 1960-х років, коли використовувалися такі самі джерела енергії, і суспільство було майже таким самим. Так от, ще 40 років назад людство споживало тільки половину тієї енергії, яку споживає сьогодні!
Навіщо зберігати енергію?
(Відповідь учнів)
В 1992 році у Бразилії, у Ріо-де-Жанейро відбулася конференція ООН по питанню навколишнього середовища та розвитку. На ній були присутні представники 172 країн світу. На конференції була прийнята «Програма стійкого розвитку». Основна ідея цієї програми в тому, що на всіх рівнях сучасного суспільства – міждержавному, державному, місцевому, індивідуальному – необхідно було прийняти термінові заходи по запобіганню всесвітній екологічній катастрофі. Тобто кожен з нас повинен усвідомити свою відповідальність за майбутнє планети.
Найголовнішу роль в запобіганні екологічній катастрофі грає енергозбереження. Проблема розумного використання енергії являється однією з найбільш гострих проблем людства. Сучасна економіка заснована на використанні енергетичних ресурсів, запаси котрих вичерпуються і не відновлюються. Але це не головне. Сучасні методи виробництва енергії наносять невиправний збиток природі та людині. Медики рахують, що здоров’я людей на 20% залежить від стану навколишнього середовища.
Забруднення атмосфери при використанні не відновлювальних джерел енергії веде до глобального потепління, таненню льодовиків й підвищенню рівня світового океану. Ми не знаємо, коли саме відіб’ються на нас ці зміни, але комісія ООН по клімату стверджує, що глобальне потепління вже почалося. Необхідно вже зараз щось робити для запобігання екологічної катастрофи.
Нещодавно ми провели анкетування
«Енергозбереження у нашому домі».
Анкета
У нашому домі |
Так |
Ні |
Ми контролюємо наше енергоспоживання |
|
|
Ми вимикаємо світло в кімнаті, коли йдемо з неї |
|
|
Холодильник стоїть у холодній кімнаті |
|
|
Ми не ставимо меблі перед обігрівачем |
|
|
Ми почали використовувати енергозберігаючі лампочки. |
|
|
Ми використовуємо місцеве освітлення (настільну лампу, бра). |
|
|
Ми провітрюємо приміщення декілька хвилин. |
|
|
Ми заклеюємо вікна на зиму |
|
|
Ми зашторюємо вікна на ніч |
|
|
Ми кладемо кришку на каструлю, коли варимо їжу |
|
|
Ми часто розморожуємо холодильник |
|
|
Ми використовуємо раковину для миття посуду |
|
|
Ми миємося під душем, а не приймаємо ванну |
|
|
Ми ходимо пішки чи їздимо на велосипеді до школи й на роботу |
|
|
Ми знижуємо температуру в приміщенні, коли виходимо |
|
|
Хатні справи робимо вдень, а не ввечері |
|
|
Кип’ятимо воду на чай стільки, скільки потрібно для використання |
|
|
Ми вимикаємо всі електроприлади, які не використовуються |
|
|
Ми вимикаємо всі електроприлади, які не використовуються |
|
|
Якщо у вас вийшло:
За результатами якого 70% учням потрібно освоїти методики для того, щоб ефективно зберігати енергію. А що ми знаємо про енергію?
Кожна група мала підготувати повідомлення про одне із джерел енергії.
Давайте послухаємо їх. (Група доповідає і заповнює таблицю, вказуючи позитивні й негативні сторони.)
Джерело енергії |
Позитивні сторони |
Негативні сторони
|
|
Відновлювальні |
Сонце |
Доступність |
Нестабільність, висока ціна сонячних батарей |
Вітер |
Відновлю-вальність |
Шум, великі площі, які займають вітрові електростанції |
|
Біомаса |
Доступність , простота застосування |
Необхідність транспортування Сировини
|
|
Вода |
Низька вартість сировини. Низька собівартість |
Водоймища займають великі площі сільськогоспо-дарських земель
|
|
Невідновлювальні |
Вугілля |
Стабільність, доступність |
Невідновлювальність.Забруднення навколишнього середовища. Проблеми зі зберіганням відходів |
Нафта |
Проста у використанні |
Невідновлювальність. Обмежений доступ. Пожежонебезпека, забруднення навколишнього середовища |
|
Газ |
Відносна безпечність. Простота для вико-ристання |
Невідновлювальність Обмежений доступ. Вибухонебезпечність
|
|
Ядерна енергія |
Доступність, дешевизна, велика кількість |
Невідновлювальність. Забруднення навколишнього середовища. Ризик розповсюдження ядерної зброї. Тяжкі наслідки нещасних випадків |
І група
Вважається, що до15% сонячної енергії, що надходить на поверхні Землі, може бути використано для забезпечення життєдіяльності людства. Ця, з першого погляду, невелика частина дорівнює 6300 мільярдів МВт у рік або 7700 мільярдів тон умовного палива.
Існує два основних способи використання сонячної енергії:
1) перетворення сонячної енергії в електричну
Найбільш привабливий з екологічної точки зору є виробництво електроенергії за допомогою сонячних фотоелектричних станцій. Основна перешкода для розвитку фотоенергетики – висока вартість генерованої на цих станціях енергії.
Фахівці прогнозують швидке зростання виробництва сонячних батарей. (слайд 2)
|
|
|
Стратегія розвитку фотоенергетики в Україні полягає в наступному:
2) потенціальна сонячна енергія в Україні
Рівень надходження сонячної радіації в Україні досить високий. Він складає 3,46 мільярдів мегават-годин на рік.
Найбільше число годин сонячного сяйва 2300-2400 годин у рік спостерігаються в Криму і на узбережжі Чорного й Азовського морів. (слайд 3)
У степовій зоні України тривалість сонячного сяйва складає 2000-2200 годин. У напрямку Полісся і на сході України тривалість сонячного сяйва зменшується до 1740-1840 годин, у низах Закарпатської області число годин сонячного сяйва досягає 2025 годин у рік. Найбільш сонячні місяці – із травня по серпень, найменш сонячні – з листопада по лютий.
ІІ група
Ефективним поповнюваним джерелом енергії є біомаса. (слайд 4)
|
|
|
Ресурси біомаси в різних видах є майже у всіх регіонах світу, і майже в кожному з них може бути налагоджена її переробка в енергію і паливо. На сучасному рівні за рахунок біомаси можна перекрити 6-10% від загальної кількості енергетичних потреб.
Щорічно на Землі за допомогою фотосинтезу утворюються близько 120 млрд. тон сухої органічної речовини, що енергетично еквівалентно більш ніж 40 млрд. тон нафти.
Використання біомаси може проводитися в наступних напрямках:
Біомаса, головним чином у формі деревного палива, є основним джерелом енергії приблизно для 2 млрд. людей. Для переважної більшості жителів сільських районів вона являє собою єдино доступне джерело енергії. Біомаса, як джерело енергії, відіграє найважливішу роль і в розвинутих країн. В цілому біомаса дає сьому частину світового обсягу палива, а по кількості отриманої енергії займає поряд із природним газом третє місце.
З біомаси одержують в 4 рази більше енергії, ніж дає ядерна енергетика!
У країнах ЄС частка енергії біомаси складає близько 55% від загального виробництва енергії поповнюваних джерел. Найбільш ефективно енергія біомаси використовується в Португалії, Франції, Німеччині, Данії, Італії та Іспанії.
Загальні ресурси біомаси в Європі (в млн. т сухої маси/рік) складають:
Крім того, біомаса, вирощувана на енергетичних плантаціях, дає 250 млн. т/рік.
ІІІ група
Біогаз – це суміш метану і вуглекислого газу, що утвориться в процесі анаеробного бродіння у спеціальних реакторах – метангенатах, влаштовуваних і керованих таким чином, щоб забезпечити максимальне виділення метану. Енергія, одержана при спалюванні біогазу, може досягати від 60 до 90% всієї енергії, якою володіє вихідний матеріал.
(слайд 5)
Одержання біогазу економічно виправдане і є кращим при переробці постійного потоку відходів (стоки тваринних ферм, рослинних відходів). Екоомічність полягає в тому, що немає потреби в
попередньому зборі відходів, в організації і керуванні їхньою подачею. Одержання біогазу можливе в установах різних масштабів, особливо
на агропромислових комплексах. Біогаз використовують для освітлення, опалення, готування їжі, для приведення в дію механізмів, транспорту, електрогенераторів.
В Україні тільки на великих свинофермах і пташиних підприємствах щорічно утворюється більш ніж 3 млн. тон органічних відходів сухої речовини, переробка яких дозволяє одержати близько 1 млн. тон у вигляді біогазу, що еквівалентно 8 млрд. КВт/год електроенергії.
ІV група
До числа передових країн світу по використанню вітрової енергії відносяться: Данія, Іспанія, США. Світовим лідером є Німеччина, в якій відмовилися у 90-х роках від будівництва атомних електростанцій і за короткий час побудували більше ніж 7000 вітроелектричних агрегатів.
В цілому територіальні особливості України і вітрові умови сприятливі для будівництва вітроелектростанцій. (слайд 6)
В екологічному плані розвиток вітроенергетики в Україні створює перспективи реального зменшення рівня застосування викопного палива, за рахунок чого зменшиться рівень шкідливих викидів і забруднення навколишнього середовища.
Недоліки ВЕС: вітер дуже нестабільний; створюють багато шуму; викликають перешкоди
теле- та радіо сигналам; наносять шкоду пташкам;
займають корисні сільськогосподарські землі.
V група .
Геотермальна енергія (природне тепло землі), акумульована в перших 10х кілометрах земної кори, в 10 разів перевищує геологічні ресурси усіх видів палива разом узятих. (слайд 7)
|
|
|
Гідрогеотермальні ресурси варто пов’язати з теплопостачанням. В Україні прогнозні експлуатаційні ресурси термальних вод за запасами тепла еквівалентні використанню близько 10 млн. тон на рік. Серед перспективних районів для пошуків гідротермальних родовищ розглядають Донецький басейн. Перше місце по виробленню електроенергії з гарячих гідротермальних джерел займає США. У Долині Великих Гейзерів (штат Каліфорнія) на площі 52
км2 діє 15 установок, потужністю понад 900 МВт.
VІ група
Багато тисячоліть вірно служить людині енергія, «ув’язнена» в текучій воді.
Коли настав вік електрики, відбулося відродження водяного колеса у вигляді водяної турбіни. Електричні генератори, що виробляли енергію, необхідно було обертати, і це успішно могла виконувати вода. Так і з’явилися гідроелектростанції (ГЕС). (слайд 8)
Гідроенергетика – це відновлювальне джерело енергії, так як «пальне» - вода постійно повторюється і у виробництві гідроелектроенергії в атмосферу не викидають шкідливі речовини.
Основу гідроенергетики України складає Дніпровський каскад 11521 кВт/год. експлуатація ГЕС дає можливість виробляти біля 250 млн. кВт/год електроенергії, що еквівалентно щорічно економії до 75000 т дефіцитного палива.
Загальний гідроенергетичний потенціал малих рік України становить близько 12,5 млрд. кВт/год або 28% від загального гідропонтеціалу всіх рік України. ГЕС можуть стати потужною основою енергозабезпечення для всіх регіонів Західної України, а для деяких районів Закарпатської та Чернівецької областей – джерело самозабезпечення.
Переваги ГЕС очевидні: вони не забруднюють навколишнє середовище, використовують невичерпне джерело енергії і є простими в експлуатації.
VІІ група
Я́дерна енерге́тика (атомна енергетика) — галузь енергетики, що використовує ядерну енергію для електрифікації і теплофікації; область науки і техніки, що розробляє методи і засоби перетворення ядерної енергії в електричну і теплову.
Основа ядерної енергетики — атомні електростанції, які забезпечують близько 6 % світового виробництва енергії та 13-14 % електроенергії. За даними МАГАТЕ у 2013 році у світі працювало 437 промислових ядерних реакторів, розташованих на території 31 країни. (слайд 9)
Хмельницька атомна станція розташована в місті
Нитішин. (слайд 10)
|
|
|
Перша атомна електростанція (5 МВт), що поклала початок використанню ядерної енергії в мирних цілях, була пущена в СРСР у1954. За прогнозами фахівців, частка ядерної енергетики в загальній структурі вироблення електроенергії у світі буде безупинно зростати за умови реалізації основних принципів концепції безпеки атомних електростанцій. Головні принципи цієї концепції — істотна модернізація сучасних ядерних реакторів, посилення мір захисту населення і навколишнього середовища від шкідливого техногенного впливу, підготовка висококваліфікованих кадрів для атомних ектростанцій, розробка надійних сховищ радіоактивних відходів.
Використання ядерної енергії засновано на здійсненні ланцюгових реакцій поділу важких ядер і реакційтермоядерного синтезу легких ядер.Використання атомної енергії стимулюється насамперед тим, що вже на першому етапі її використання вартість електроенергії, одержуваної від атомних і вугільних станцій, приблизно однакова.
Економічна перевага атомних електростанцій над тепловими безперервно зростатиме як внаслідок їхнього удосконалення, так і внаслідок подорожчання кам'яного вугілля, торфу, нафти і природного газу, запаси яких у верхніх шарах Землі швидко зменшуються. При сучасних темпах зростання використовування енергії цих запасів палива може вистачити на 100–150 років, використання ж ядерних реакцій поділу урану, торію і плутонію зможе збільшити цей срок ще на 200–300 років.
Лише володіння термоядерними реакціями синтезу забезпечить людство енергією в необмеженій кількості і на необмежений термін.
Від теорії до практики
Сьогодні у кожного громадянина має бути свідоме бажання максимально зберегти навколишнє середовище для нащадків. Сприяє цьому бажанню прискорені темпи росту цін на електроенергію.
Ми вже не можемо представити своє життя без холодильника, праски, телевізора, пральної машини. (слайд 11)
|
|
|
|
А є ще мікрохвильові печі, електричні плити, кухонні комбайни, тостери, соковижималки й інші представники техніки, що полегшує нам життя. (слайд 15)
|
|
|
|
|
|
|
|
Здавалося б, що це і є основні споживачі електроенергії. Але по статистиці, основна кількість витрат електроенергії доводиться на освітлення.
Відмовитися від використання побутових приладів нам буде складно, для економії електроенергії, тому, сімейний бюджет прийдеться зменшувати на вартості освітлення. Перший крок до цього – заміна звичних нам ламп накалювання на люмінісцетні енергозберігаючі лампи.
(слайд 12)
|
|
Ці лампи не новинка на наших ринках. Такі лампи давно встановлюються в офісах. На перший погляд в них є істотний недолік. Це їхня ціна. Коштує одна така лампа більш ніж 7 звичайних. Але перевагою люмінісцетних лампочок є їхні енергозберігаючі властивості. Цей й дозволяє нам заощаджувати. Давайте проведемо невеликий розрахунок, порівняємо звичну лампу розжарення (ЛН) і енергозберігаючу люмінісцетну лампочку (ЛЛ).
Всі ціни, наведені далі, відповідають грудню 2015 року.
Ціна лампочок: ЛН – 5 грн, ЛЛ – 35 грн.
Повинні працювати : ЛН – 6 місяців, ЛЛ – 2.5 роки.
Потужність лампочки: ЛН – 100 Вт, ЛЛ – 24 Вт.
Витрачена електроенергія за 2.5 роки: ЛН – 600 кВт, ЛЛ – 144 Вт.
Переведемо кіловати в гроші (1 кВт=0.1995 грн): ЛН – 119.70 грн, ЛЛ – 28.73 грн.
Допустимо, що за період в 2.5 роки нам довелося купити 6 лампочок накалювання. Це 19.20 грн. Або 1 – люмінісцетну. Додамо ці вартості до суми за кіловати: ЛН – 138.90 грн, ЛЛ – 56.73 грн.
Підведемо підсумки наших розрахунків. Економія 82.17 грн за цей період не сильно вражає, але якщо помножити цю цифру на кількість лампочок у всьому будинку, то сума виходить цілком значна. А якщо врахувати ріст цін на електроенергію, то мабуть варто задуматися про енергозберігаючі лампочки прямо зараз!
Коло думок
|
Вчитель: Дайте пораду господині. Як можна зберегти енергію? (слайд13) Відповіді учнів
|
Вчитель: А що ще можна робити для збереження електроенергії у кожному домі?
Очікувані відповіді:
Підсумок заняття
1.Заключна бесіда
- З якими видами джерел енергії ми сьогодні ознайомилися? (слайд 14)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Це заняття було для мене корисним, тому що…
Домашнє завдання
Тема: гра «Цей загадковий космос»
Мета: поглибити знання учнів з історії розвитку космонавтики; систематизувати поняття основних лексичних одиниць теми: «Космос»; детальніше ознайомити учнів із досягненнями науковців, зокрема українських, у галузі космонавтики;
розвивати пізнавальний інтерес до космонавтики;
виховувати в учнів почуття патріотизму та національної гордості.
Обладнання: портрети вчених, зірочки жовті та червоні, на зворотній стороні яких написані завдання, оранжеві зірочки – для вручення учням за правильні відповіді (один бал – одна зірочка), тіла для конкурсу «Космічний старт» (годинники: електронний, з маятником, пісочний, терези, радіоприймач, лінійка, олівець, ручка, фломастер, зошит, пружина, магніт, голка, батарейка, чашка, ложка, молоток, гвинт, викрутка).
Хід заходу:
Ведучий. А. Ейштейн сказав: «Найпрекрасніше й найглибше переживання, яке випадає на долю людини, - це відчуття таємничості». У Всесвіті навряд чи знайдуться конкуренти, з точки зору загадковості, безмежжя космосу, далеке Сонце, близький Місяць … . З давніх-давен їхні таємничість та незвідність були об’єктом уваги людського пізнання, людської фантазії.
Я пропоную вашій увазі гру, яка, сподіваюсь, дозволить всім відсунути завісу таємничості.
У грі будуть брати участь дві команди «Сонце» та «Місяць» (по два учні з 7 по 11 класи).
|
|
Команди сформуємо шляхом витягування кожним учнем запису назви команди. Команди сформовані, тепер самостійно оберіть капітана.
І. Спортивна розминка
Ведучий. Робота в космосі вимагає постійного напруження, фізичного й розумового. Необхідно постійно бути в гарній фізичній формі. наш перший конкурс - спортивна розминка. Запрошуємо команди. Учасник команди робить стрибок, кожен наступний виконує свій стрибок з того місця, де зупинився попередній. Команда, яка опиниться попереду – переможе і отримає перший бал.
1964 г. Екіпаж Восход-1 з Корольовим С.П. |
Конструктор ракетно-космічної техніки |
ІІ. Підготовка до космічного старту
Ведучий: Щоб космонавтом стати, треба багато знати. Командам необхідно дати відповіді на запитання, які знаходяться на жовтих зірочках. Правильна відповідь – 1 бал, відповідь на запитання команди-суперників – 2 бали.
10. Хто сказав, що земля має кулясту форму? (Піфагор)
ІІІ. Космічний старт
1961 рік. 12 квітня, перед стартом «Востока-1». Останні настанови головного конструктора перед стартом |
Орбітальна станція «Салют» |
Ведучий: На столах лежать годинники (електронний, з маятником, пісочний), терези, радіоприймач, лінійка, олівець, ручка, фломастер, зошит, пружина, магніт, голка, батарейка, чашка, ложка, молоток, гвинт, викрутка. Візьміть усі речі, які, на вашу думку, знадобляться вам у космосі. (За кожну правильну річ +1 бал, неправильну -2бали)
V. На кораблі
Ведучий.
1. Показати пантомімою: скафандр, Сонце, Гагарін, телескоп, Земля, Місяць. (Завдання на червоних зірочках) Вгадана пантоміма – 1бал.
2. За 2 хвилини треба скласти якомога більше слів із букв слова «КОСМОНАВТИКА». (сом,сон, око, вино,космонавт, мак, нива, кит, кат, намисто, мис, вата, моток, виток, нитка, кок, Монако, ком, танк, носок … ) Команда, що склала більшу кількість слів, отримує 1бал.
3. По одному учаснику від кожної команди запрошуємо для наступного конкурсу: «Із заплющеними очима намалювати ракету».
VІ. Внесок українців в розвиток космонавтики
Ведучий. Перед вами портрети українців (Ціолковський К. Е., Кондратюк Ю., Корольов С. П., Гагарін Ю., Каденюк Л.) – основоположників теорії космічних польотів та ракетобудування, перші космонавти. Скажіть, хто з них:
(Ціолковський К. Е. - основоположник космонавтики, Кондратюк Ю. - розробив теорію польоту на Місяць, Корольов С. П. - найвидатніший конструктор РКТ, творець першого у світі ШСЗ, Гагарін Ю. - перший у світі льотчик-космонавт )
Архип Михайлович Люлька (1908—1984рр.) |
Генеральний конструктор авіаційної техніки СССР, автор конструкції першого в світі двоконтурного турбореактивного двигуна, творець літаків з надзвуковою швидкістю. академік АН СССР, Герой Соціалістичної Праці, лауреат Ленінської та державних премій |
Двигун АЛ-21 Ф3 конструкції А. М. Люльки
|
Літак "Су-7"
|
Літак «Су-17»
|
Літак «Су-30»
|
Літак "Су-33»
|
Літак "Су-35»
|
VІІ. Підсумок гри
Ведучий. Сьогодні ми переконалися в тому, що ви добре знаєте історію космосу, і впевнені, що серед вас є майбутні космонавти.
Вітаємо переможців – команду … , гра якої була більш вдалою сьогодні.
Завершуємо нашу гру словами Конфуція: «Три шляхи ведуть до знання: шлях міркування – це шлях найблагородніший, шлях наслідування – це шлях найлегший, шлях досвіду – це шлях найбільш гіркий. Неважливо, яким шляхом людина здобуває істинні знання, важливий результат, на який очікували, і, навчаючись далі, ви сягнете, ще більших висот».
Тема: вікторина
«Марафон юних пожежників»
Мета: формувати розуміння наслідків необережного поводження з вогнем;
розвивати уміння застосовувати правила пожежної безпеки в нестандартних ситуаціях;
виховувати уважне ставлення до правил пожежної безпеки.
Хід заняття:
Ведучий 1. У всіх народів у всі часи було особливе ставлення до вогню. В давнину людина намагалась заволодіти ним, приручити його, мріяла стати господарем вогню. І людині це вдалося. Навчившись здобувати вогонь, люди стали використовувати його не тільки в побуті – для тепла, приготування їжі, але й в ремеслах: гончарному, добування металів, … . А як часто ми використовуємо вогонь під час проведення лабораторних робіт з фізики! Разом з приборканням вогню з’явилась інша підступна його сторона – пожежа. Люди боролися з пожежами, як могли. Коли з’явилась пожежна служба, всім стало набагато спокійніше, тому що є ті, хто в будь-яку хвилину стане на захист всього живого від злої сили вогню. Сьогодні наша вікторина присвячена пожежній справі. Боротися за звання «найсильнішої» будуть дві команди. Давайте познайомимося з ними. Перша команда «Іскорка», друга – «Прометей».
1-й конкурс «Словесний».
Пропоную словесну гімнастику. Згадайте слова, які відносяться до роботи пожежної охорони та правил пожежної безпеки.(Команди називають слова по черзі. Перемагає команда, яка назве більше слів)
Ведучий 2. Молодці. Ці та багато інших слів допоможуть вам правильно та чітко висловлювати свої думки та відповідати на запитання.
2-й конкурс «Розминка».
(Правильна відповідь – 1 бал, питання суперників – 2 бали)
Ведучий 1. 3-й конкурс «Марафон загадок»
Ведучий 2. 4-й конкурс «Вірші на протипожежну тематику»
Правила протипожежні
І з вогнем не пустувати,
Бути дуже … (обережним)
То хтось був необережний.
Ти повинен у ту ж мить
До пожежних … (подзвонить)
Може викликать пожежу.
Жартувать з вогнем не варто –
Пам’ятайте: це не … (жарти)
І зайнялась сама собою.
Тут враз зненацька з’явилась дитина
І всю підлогу залила … (водою)
Не пали удома, в школі.
Легко вогник запалити
Та не просто … (загасити)
6. Якщо пахне газ в квартирі,
Телефонуй за … (104)
А як вогник, вогник, дим,
Телефонуйте … (101)
7. І гарячий жовтий зроду,
Не люблю я пити воду.
Взявся з Зевсових долонь
А зовуть мене … (вогонь)
8. Машина миттю прибула:
«Ідіть скоріш тудою» -
І потягнувся довгий шланг
Гаситиме … (водою)
9. В машині шофер і боєць
А двоє ще запасником.
Чим можна ще гасить вогонь
Звичайно… (вогнегасником)
10. Пожежу в лісі розвели?
То що ж гасіть її бігом.
А що не знаєте ви чим?
Та не просто … (загасити) Ну, певно, що … (піском)
Ведучий 1. 5-й конкурс «Ти - вчитель»
Учасник із кожної команди проводить бесіду-переконання: «Сірники – не іграшка». (Максимальний результат – 5 балів)
Ведучий 2. 6-й конкурс «Дорога кожна секунда»
Вулицями міста одна за одною проносяться червоні машини. Кілька секунд – і їх не видно, тільки чути в повітрі звуки сирени. Пожежа! Щоб врятувати життя людей, треба поспішати. Ось чому водії пожежних машин докладають усіх зусиль, щоб швидше приїхати на місце пожежі.
У нашому конкурсі беруть участь два «водії» , яким треба якомога швидше привести «свої пожежні машини» до місця пожежі.(гравці сідають на крісло. На відстані 5-6 м від них стоять «пожежні машини» зі шнуром. За сигналом гравці повинні змотати нитку на олівець, швидко наближаючи їх до себе. Переможе той, хто зробить це швидше)
Ведучий 1. 7-й конкурс «Врятуй друга»
(Беруть участь два учні. На сцені розставлені іграшки. Одному учаснику зав’язують очі,пояснюючи, що в кімнаті, де знаходилися вірні друзі-іграшки, виникла пожежа, очі застилає дим, погано видно. Учасник прагне схопити якнайбільше іграшок і винести їх з «палаючої кімнати» за 1 хв.)
Ведучий 2. 8-й конкурс «Допоможи пожежним загасити пожежу»
(У грі беруть участь по 2 учасника від команди. Потрібно учню ложкою перенести воду з одного стакана в інший із зав’язаними очима, другий – керує. Переможе той, хто більше наносить води за 1хв.)
Ведучий 1. 9-й конкурс «Пісенний»
(пісню обирають жеребкуванням)
Можна все забути ( 3 р. )
Тільки пам’ятай:
Правила пожежі ( 3 р. )
Завжди добре знай!
Якось влітку рано-вранці,
Заглянувши в тихий сад,
Ми побачили як швидко
Там палає виноград.
Все тріщало, все палало!
І хотілося кричать:
«із вогнем, шановні,
Не потрібно жартувать!»
Підсумок змагання
Ведучий 2. Статистика свідчить:
тому, «борці з вогнем» вам нагадують:
(кожен учасник по одному вислові)
Всі разом: Хай людина знає кожна –
Жартувать з вогнем не можна!
Ведучий 1. Впевнений, що всі ви запам’ятали правила безпеки і пустувати з вогнем ніколи не будете.
Використана література
Зміст
Вступ …………………………………… 3
«Енергозбереження у нашому домі»
виховна година ……………………….. 5
«Цей загадковий космос»
гра ……………………………………… 30 «Марафон юних пожежних»
вікторина ……………………………… 39
Використана література ……………... 48
1